  • 1. Data: 2022-05-09 07:52:56
    Temat: Kalafonia próchnieje?
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Stare kawałki kalafonii, o ile pamiętam chyba w wersji dla muzyków.
    Na jednym z nich pojawiły się mleczne obszary wewnątrz bryłki, kolor
    białawy. Miękkie i kruszące się choć nieco kleiste, słabo pachnie
    żywicą. Objętości chyba nie zmieniało bo nie ma wybrzuszeń.
    W spirytusie nie chce się za bardzo rozpuszczać, jakby nieco kalafonii
    z tego się wypłukuje a pozostałość o nie zmienionej konsystencji bieleje.
    Po roztopieniu w kapslu zmienia się w żółtawą przezroczysta masę,
    ale nie zastyga na twardo jak kalafonia, jest plastyczna i za
    wyjątkiem cienkiej wierzchniej warstewki kleista, zapach żywicy jeszcze
    uchwytny. W czasie roztapiania bąbluje, czego przy ostrożnym
    podgrzewaniu kalafonii daje się uniknąć.

    Bryłki kalafonii leżały długo w szafce w pudełku ale z dostępem
    powietrza, druga nie ma tej przypadłości, w stanie idealnym. Kilka
    lat temu ta "zmieniona" też wyglądała normalnie. I działała tzn.
    używałem do lutowania.
    Na zdjęciach brakujący fragment to część mlecznych obszarów
    wydłubane do testów.
    https://zapodaj.net/cc698b96b97fa.jpg.html
    https://zapodaj.net/b2e278c2ca250.jpg.html
    https://zapodaj.net/f78b0b54fcdf3.jpg.html

    Co ta proces? Odwrotny do uzyskiwania kalafonii z żywicy, terpentyna
    skądś wróciła? Coś mogło zainicjować, jakiś katalizator?

    Arek

  • 2. Data: 2022-05-09 16:43:24
    Temat: Re: Kalafonia próchnieje?
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 09.05.2022 o 07:52, Arek pisze:
> [...]
    >
    > Co ta proces? Odwrotny do uzyskiwania kalafonii z żywicy, terpentyna
    > skądś wróciła? Coś mogło zainicjować, jakiś katalizator?

    Pół wieku temu kupiłem kilogram kalafonii, mam ją do dziś. Jest OK.

    P.P.