  • 1. Data: 2022-05-07 07:39:21
    Temat: Niedostępność półprzewodników
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Ja rozumiem, że są problemy z dostępnością jakichś egzotycznych FPGA czy
    innych tego typu układów, ale że nie mogę kupić AS321 (za rozsądne
    pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
    LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w
    SOT23. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2022-05-07 15:55:11
    Temat: Re: Niedostępność półprzewodników
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 7 maja 2022 o 00:39:38 UTC-5 Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
    > LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w

    Ja te kryzysy odbieram jako
    albo intencjonalna dzialalnosc - nie robimy bo sie malo oplaca - niech klient
    przerzuci sie na cos co jest
    albo niekompetencja - oj zapomnielismy zrobic/zaplanowac - jak to sie moglo stac?

    Bo wyjasnienie na zasadzie:
    No nie robimy abc bo mamy duze zamowienie na xyz sie kupy nie trzyma. Nikt nie mowi
    co takiego xyz produkuje ze nie umi robic abc.

    I to sie tyczy i kart graficznych i malin i takich elementow jak piszesz.
    Ale np. cpu, ssd, plyt glownych/chipsetow, dyskow juz nie.

    No i ta ostatnia ewentualnosc nie trzyma sie kupy z innego powodu:
    Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie doprosic/dożądać
    swoich komponentow dfg?

    Ciekawy temat.

  • 3. Data: 2022-05-07 17:07:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/05/2022 15:55, ptoki wrote:
    > Co takiego xyz oni niby robia ze firmy samochodowe nie moga sie doprosic/dożądać
    swoich komponentow dfg?

    Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:

    Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
    przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
    wydłubując uC?

    I mowa tu o gównooprogramowaniu, typu kontrolery szyb, sterowniki radia,
    ekrany dotykowe itp, a nie poduszki, oraz o sytuacji, gdy są dostepne
    rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.

    Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
    nich ziarno prawdy, że ch...we.

  • 4. Data: 2022-05-07 23:19:32
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > pieniądze), to już zaczyna być wręcz niebezpieczne. Jarek mówił, że
    > LM324 jest w każdym sklepie, a to jest 1/4 tego antycznego opampa w

    Jak zobaczyłem ceny i dostępność ULN2803 to wiem że może zabraknąć
    wszystkiego.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2022-05-07 23:26:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-07 o 17:07, heby pisze:

    > Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:
    >
    > Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
    > przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
    > wydłubując uC?
    Bo pewnie te elementy robią firmy zewnętrzne i za przeróbki trzeba by
    zapłacić, więc 'drutują' kosztem klientów.

> [...]
    > rozwiązania, tylko wymaga to zmiany firmware na inny hardware.
    >
    > Kiedyś chodziły legendy o jakosci oprogramowania w atomotiv. Może jest w
    Nie wiem czy te guano elementy też nie podchodzą pod badania
    homologacyjne czy środowiskowe i wtedy zmiana w nich to nowe badania.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2022-05-08 10:15:17
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 07.05.2022 o 23:19, Dariusz Dorochowicz pisze:
    [...]
    > Jak zobaczyłem ceny i dostępność ULN2803 to wiem że może zabraknąć
    > wszystkiego.

    Niestety tak. Na odczynniki chemiczne, które były z dnia na dzień,
    trzeba czekać kilka miesięcy. To rozwala badania, największy kłopot jest
    przy grantach, mają konkretny termin rozliczenia.

    P.P.

  • 7. Data: 2022-05-08 10:20:15
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 07/05/2022 23:26, Janusz wrote:
    > Bo pewnie te elementy robią firmy zewnętrzne i za przeróbki trzeba by
    > zapłacić, więc 'drutują' kosztem klientów.

    Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
    zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.

    > Nie wiem czy te guano elementy też nie podchodzą pod badania
    > homologacyjne czy środowiskowe i wtedy zmiana w nich to nowe badania.

    Nawet jesli, to 2 lata już...

    Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?

  • 8. Data: 2022-05-08 10:59:36
    Od: Ghost <G...@h...net>

    W dniu 07.05.2022 o 17:07, heby pisze:

    > Ja zadam bardziej kontrowersyjne pytanie:
    >
    > Co robią firmy samochodowe, że ich firmware nie da się w 2 lata
    > przenieść na inny mikrokontroler i do dzisiaj kanibalizują pralki
    > wydłubując uC?

    jakis konkretny link?

  • 9. Data: 2022-05-08 11:14:27
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/05/2022 10:59, Ghost wrote:
    > jakis konkretny link?

    https://tinyurl.com/hvwytwya

    Jest jeszcze dokładniejszy, gdzie opisali co wyrywają i jakie mają
    alternatywy, ale nie potrafię teraz znaleźć. Wspominano o Cypress, jako
    problemie.

  • 10. Data: 2022-05-08 11:52:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-08 o 10:20, heby pisze:

    > Chyba nie twierdzisz, że producent samochodów woli mieć postój, niż
    Pewnie że nie, przecież produkowali na skład liczą że za chwilę to
    uzupełnią.
    A że ta 'chwila' już 2 lata trwa :( Zobacz na place przyfabryczne,
    podobne są pełne aut.

    > zapłacić wykonawcy za przeprojetowanie softu. Postoje są drogie.
    Dopiero niedawno staneły. Najlepiej na tym wyszły marki co mają cału
    produkcję u siebie, np Japońskie czy Koreańskie, produkują i sprzedają
    cały czas.

    > Nawet jesli, to 2 lata już...
    >
    > Ponadto - mowa do duperelach typu ekrany dotykowe. Niby co tam homologować?
    Nie wiem, nie znam się ale jak kiedyś widziałem na Galileo to nawet
    zwykłe pokrętła czy przełączniki muszą spełniać wyśrubowane wymagania,
    aż sam byłem zdziwiony jakiego oni mają pierdolca na tym punkcie.

    --
    Janusz