  • 1. Data: 2022-05-08 20:14:12
    Temat: Pojazd elektryczny z dołożonym step-up / step-down
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Mam pojazd elektryczny na 12V. Jeździ sobie fajnie, ale wraz ze spadkiem
    napięcia na akumulatorach (3x 12Ah AGM równolegle) stopniowo traci na
    przyspieszeniu i prędkości maksymalnej. Czas jazdy jest długi więc tutaj
    nie mam zastrzeżeń.

    Ale byłbym w stanie skrócić trochę czas użytkowania jeżeli mógłbym
    zamienić go za zmienioną charakterystykę jazdy. A dokładniej pomyślałem
    sobie, że gdyby dać przetwornice step-up aby maksymalnie długo
    utrzymywała napięcie w okolicy 12,5-13V? Lub też połączyć akumulatory w
    szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór
    prądu w układzie to 8A.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2022-05-08 20:44:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 8 May 2022 20:14:12 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze?

    Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
    nie przybędzie tylko ubędzie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-05-08 21:44:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:44:46 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Herbata od mieszania nie zrobi się słodsza. Z przetwornicą energii ci
    > nie przybędzie tylko ubędzie.

    Jak w ogóle nie zamieszasz to słodka nie będzie, dopiero na końcu.
    Przecież pisał, że zgodzi się na krótszą jazdę w zamian za to, że nie będzie spadać
    przyśpieszenie i prędkość maksymalna.

  • 4. Data: 2022-05-08 21:50:53
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 8 maja 2022 o 20:14:13 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
> [...]
    > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór

    Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
    Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.
    100W i 150W - czylu max. 8A/12A mają zakresy wejść bodajże 16-33V oraz 33-50(?)V -
    jeżdżą albo na starszych tramwajach z aku 36V i ok. 40V ładowania albo na nowszych z
    aku 24V i ok. 28V ładowania.
    Takie 60W mają wejścia 9-36V albo 18-72V.
    Są całkiem sprawne, chyba ponad 90%.
    Kosztują 200-400zł w zaleności od mocy i są nieduże, bez aktwnego chłodzenia.

  • 5. Data: 2022-05-08 22:12:25
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/05/2022 19:14, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór

    Po prostu zrób odcinanie zasilania przy spadku napięcia ponizej 12.5V :-)

    A tak na powaznie to wez pod uwagę że ładowanie akumulatorów połączonych
    szeregowo jest bardziej kłopotliwe.

    Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.

    c.

  • 6. Data: 2022-05-08 23:16:09
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 8 maja 2022 o 22:12:27 UTC+2 Cezar napisał(a):

> [...]
    > szeregowo jest bardziej kłopotliwe.
    >
    > Najlepsze by było buck-boost jeśli głębokie rozładowanie Ci nie przeszkadza.

    W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W
    ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się
    ładować.

  • 7. Data: 2022-05-09 00:07:48
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 08/05/2022 22:16, Zenek Kapelinder wrote:

    > W przeciętnym samochodzie jest sześć akumulatorów połączonych szeregowo. W
    ciężarówkach 12 akumulatorów połączonych szeregowo. I jakoś to jeździ i daje się
    ładować.

    To fakt. Jego akumulatory AGM też takie są. Chodziło mi o to że ten
    pojazd jest już przystosowany do ładowania 12V i trzeba by było ten
    układ ładowania przerabiać...

    c.

  • 8. Data: 2022-05-09 09:38:26
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > szereg i dać step-down w tę samą okolicę. Czy takie rozwiązania mają
    > sens (w moim przypadku) i jeżeli tak to które lepsze? Maksymalny pobór

    Pomysł trochę głupi bo będziesz drenował te akumulatory do napięcia 10V
    lub niżej, co przełoży się na ich trwałość. Na dodatek przy tak już
    niskim napięciu akumulator ma 5% pojemności i w zasadzie można uznać że
    jest w 100% rozładowany więc z obciążeniem da Ci kilka minut działania
    przy niskim napięciu. Oczywiście dałbym przetwornicę step up bo najmniej
    przeróbek jest wtedy. Wadą jest, że ona się grzeje bardziej od step down.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 9. Data: 2022-05-09 19:45:36
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 08.05.2022 21:50, Dawid Rutkowski wrote:
    > Używamy kolejowe (tzn. mają normy) przetwornice meanwell.
    > Dają 12V na wyjściu - może być mało, dla nas też byłyby lepsze 13,8V, ale działają.

    Przy okazji - Meanwell znam i stosuje np. w oświetleniu szafkowym czy
    gdy padnie w jakimś kupnym urządzeniu i trzeba wymienić. Ale czy taki
    zasilacz za 200zł różni się od czegoś takiego z allegro?

    -
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-dc-dc-150w-10
    a-12-35v-step-up-9634153746

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 10. Data: 2022-05-09 19:47:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 09.05.2022 09:38, LordBluzg(R)?? wrote:
    > Pomysł trochę głupi bo będziesz drenował te akumulatory do napięcia 10V
    > lub niżej, co przełoży się na ich trwałość.

    Już po zadaniu pytania o tym pomyślałem. Musiałbym dać jakieś
    zabezpieczenie odcinające, a to z kolei sprawi że o ile wolno ale rusza
    teraz pod górkę i pobór po ruszeniu się zmniejszy, a napięcie na akku
    wzrośnie tak z taką przetwornicą po prostu nie ruszy w takiej sytuacji
    bo zabezpieczeniem bym odcinał - pewnie przy stosunkowo jeszcze dużej
    pojemności ale chwilowym dużym zapotrzebowaniu.

    Dobra, dzięki za podpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz