  • 1. Data: 2022-05-09 21:50:33
    Temat: Modulacja FM
    Od: Robert Wańkowski <r...@g...com>

    Dlaczego przy osłabieniu sygnału FM spada też poziom sygnału m.cz.?
    Tam amplituda jest zamieniana na częstotliwość.
    Wjeżdżam do tunelu, a radio zaczyna ciszej grać.

    Robert

  • 2. Data: 2022-05-09 22:02:02
    Temat: Re: Modulacja FM
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 09.05.2022 21:50, Robert Wańkowski wrote:

    > Wjeżdżam do tunelu, a radio zaczyna ciszej grać.

    A po za tunelem - w dołku, w zabudowaniach - też się tak zachowuje?

    Może w tunelu jest osobny nadajnik i zmienia się modulacja?

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2022-05-09 22:06:26
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 9 maja 2022 o 21:50:34 UTC+2 r...@g...com napisał(a):
    > Dlaczego przy osłabieniu sygnału FM spada też poziom sygnału m.cz.?
    > Tam amplituda jest zamieniana na częstotliwość.
    > Wjeżdżam do tunelu, a radio zaczyna ciszej grać.

    A dlaczego sądzisz, że nie można zrobić radia, które się tak zachowuje?
    Albo dlaczego sądzisz, że tak nie robią?

  • 4. Data: 2022-05-09 22:08:35
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 9 maja 2022 o 22:02:05 UTC+2 Mirek napisał(a):

    > A po za tunelem - w dołku, w zabudowaniach - też się tak zachowuje?
    >
    > Może w tunelu jest osobny nadajnik i zmienia się modulacja?

    Albo "przekazywacz" (nie wiem, jak to się fachowo nazywa).
    Najlepsze są te do GPS.
    Każdy samochód w garażu jest w tym samym punkcie (no prawie, bo kednak każdy
    odbiornik wnosi swoj błąd).

  • 5. Data: 2022-05-09 22:39:49
    Od: Swift <p...@g...com>

    Jak to się dzisiaj w radiach, w epoce cyfrowej, robi nie wiem, ale klasyczny
    demodulator FM
    to był odstrojony obwód rezonansowy, gdzie sygnał wyjściowy zależał głównie od
    częstotliwości
    sygnału wejściowego ( swego rodzaju zamiana FM na AM). W praktyce jednak, jak sądzę,
    w takim demodulatorze
    amplituda sygnału wyjściowego zależy także od amplitudy sygnału FM na wejściu. Jeżeli
    dalej jest wzmacniacz
    m.cz. ze stałym wzmocnieniem, to w praktyce może być tak, że głośność radia będzie
    zależała także od poziomu
    sygnału FM odbieranego.

  • 6. Data: 2022-05-09 22:56:45
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Dlaczego przy osłabieniu sygnału FM spada też poziom sygnału m.cz.?
    > Tam amplituda jest zamieniana na częstotliwość.
    > Wjeżdżam do tunelu, a radio zaczyna ciszej grać.

    Możliwe, że włącza się Tobie redukcja szumów, co jest spotykane w wielu
    radioodbiornikach.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 7. Data: 2022-05-10 09:59:27
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Swift wrote:
> [...]
    sądzę, w takim demodulatorze
    > amplituda sygnału wyjściowego zależy także od amplitudy sygnału FM na wejściu.

    Dokładnie tak było, dlatego najpierw sygnał p.cz. wzmacniano aż do
    przesterowania i obcinano na dyskryminatorze diodowym (później
    scalonym). Nie wiem tylko, czy coś takiego jeszcze znajduje się we
    współczesnych radioodbiornikach -- od dawna panuje tendencja do
    odchodzenia od cewek i innych obwodów wymagających mechanicznego strojenia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2022-05-10 11:14:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 09:59:27 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Dokładnie tak było, dlatego najpierw sygnał p.cz. wzmacniano aż do
    > przesterowania i obcinano na dyskryminatorze diodowym (później
    > scalonym).

    Zaraz zaraz - o jakich czasach piszecie?
    Odstrojony uklad rezonansowy to byl na lampach.

    Jak diody zrobily sie polprzewodniokowe i tanie, to byl klasyczny
    detektor FM na dwoch diodach i ukladzie LC.
    Potem nastapila moda na scalony detektor z ukladem
    mnozącym/mieszaczem. Niby mozna na tranzystorach zrobic, ale kilka ich
    trzeba. Ciagle z LC lub kwarcem.

    > Nie wiem tylko, czy coś takiego jeszcze znajduje się we
    > współczesnych radioodbiornikach -- od dawna panuje tendencja do
    > odchodzenia od cewek i innych obwodów wymagających mechanicznego strojenia.

    Gdzies tam sie pojawil pomysl PLL+VCO, ale nie wiem czy stosowany w
    praktyce.
    Dzis chyba jakies cyfrowe/DSP ... w zaawansowanych chipach, bo polowa
    radyjek na rynku to tania chinszczyzna ... no tak - strojenie moze i
    kondensatorem zmiennym, ale reszta ... moze i na jednej kosci.

    J.

  • 9. Data: 2022-05-10 14:00:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    Tuesday, May 10, 2022, 11:14:58 AM, you wrote:

    > Zaraz zaraz - o jakich czasach piszecie?
    > Odstrojony uklad rezonansowy to byl na lampach.
    > Jak diody zrobily sie polprzewodniokowe i tanie, to byl klasyczny
    > detektor FM na dwoch diodach i ukladzie LC.

    Nawet na lampach już był dyskryminator na dwóch diodach. Lampa EABC80
    została do tego zaprojektowana w 1954 roku! http://www.r-type.org/exhib/abc0014.htm

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2022-05-10 15:38:15
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 10 May 2022 14:00:50 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nawet na lampach już był dyskryminator na dwóch diodach. Lampa EABC80
    > została do tego zaprojektowana w 1954 roku! http://www.r-type.org/exhib/abc0014.htm

    ale zanim ja zrobiono, i w biedniejszych krajach, to trzeba bylo robic
    inaczej :-)

    J.