  • 21. Data: 2021-03-29 15:23:59
    Temat: Re: Kanał Sueski
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    W dniu 2021-03-29 o 11:23, J.F. pisze:

    >Rozmiar barki i okrągłych poduszek robi wrażenie.
    >https://youtu.be/SV2zaRRYjfE?t=273

    Moze i robi, ale tam pisza 5kT. Ten konterowiec ma 200kT.
    Jesli nie wiecej, bo niech ktos znajdzie ile on wazy z ladunkiem.

    >Mniejsze statki znacznie łatwiej przetaczać na okrągłych poduszkach.
    >Nie trzeba aż tylu przygotowań i sprzętu, co przy dużych.
    >https://youtu.be/SV2zaRRYjfE?t=97

    >Przez chwilę pomyślałem, że może piramidy tak budowano, używając
    >bukłaków ze skóry do podnoszenia i przetaczania bloków skalnych ;)
    >Sprężarek wtedy nie mieli, ale mieli koła do nawadniania ;)
    >Woda mogła wypychać powietrze z komór, jak w starożytnych organach
    >wodnych ;)

    Woda o tyle fajna, ze nie trzeba sprezarki. Do cisnienia wystarczy
    pionowa rurka i wiadro wody ..

    J.

  • 22. Data: 2021-03-29 15:45:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Moze i robi, ale tam pisza 5kT. Ten konterowiec ma 200kT.
    > Jesli nie wiecej, bo niech ktos znajdzie ile on wazy z ladunkiem.

    Te cyferki, to one opisują *wyporność*. Czyli to, ile waży woda, która
    by zajęła przestrzeń, jaką teraz zajmuje zanurzona część statku.
    Niejaki Archimedes z Syrakuz wykombinował kiedyś, że to jak raz tyle
    samo, co cały statek (z ładunkiem, a nawet z kapitanem i jego majtkami).

    Jarek

    --
    Noli turbare circulos meos.

  • 23. Data: 2021-03-29 17:13:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >Niejaki Archimedes z Syrakuz wykombinował kiedyś, że to jak raz tyle
    >samo, co cały statek (z ładunkiem, a nawet z kapitanem i jego

    https://en.wikipedia.org/wiki/Ever_Given
    Tonnage:
    220,940 GT
    99,155 NT
    199,629 DWT

    Tyle ze GT "nonlinear ...", NT "nonlinear...", DWT

    https://en.wikipedia.org/wiki/Deadweight_tonnage
    Widzisz tam cos o masie samego statku ?

    A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?), a
    kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...

    J.

    Jarek

    --
    Noli turbare circulos meos.

  • 24. Data: 2021-03-29 18:37:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > 99,155 NT
    > 199,629 DWT
    >
    > Tyle ze GT "nonlinear ...", NT "nonlinear...", DWT

    Tu nie widzę, ale wcześniej czytałem informację, w której podawano
    wyporność (coś koło 240 tysięcy). Co akurat w takiej przygodzie
    ważniejsze jest od wszystkich innych tonaży.

    > A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?),
    > a kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...

    Pływa do Rotterdamu, tam też głęboko nie mają. I też jest kanał.

    A tak jeszcze przy okazji. Znajomy wilk morski, co to kapitanuje na
    jednostkach tej wielkości, powiada, że pływanie po Bałtyku to nie
    taka prosta sprawa. Nie można się załadować na maksa. Tonaże statków
    liczone są dla zasolenia typowej wody oceanicznej. A na końcu Zatoki
    Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie więc głębiej w wodę,
    zanurza się ponad miarę.

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2021-03-29 18:39:54
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-03-29 o 17:13, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >
    > A swoja droga - on ma ledwie 14.5m zanurzenia (klasa bałtycka ?), a
    > kanal sueski ponoc ma 20m glebokosci ...

    Tu podano jak liczyć obciążenie.
    Nie trzeba dużej pochylni, a do małych statków wystarczy grunt.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Airbag_launching

    WM

  • 26. Data: 2021-03-29 19:16:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

> [...]

    >liczone są dla zasolenia typowej wody oceanicznej. A na końcu Zatoki
    >Botnickiej woda prawie słodka. Statek idzie więc głębiej w wodę,

    Owszem, Baltyk malo slony, takze u nas, ale ... to nie sa wielkie
    roznice ..

    J.

  • 27. Data: 2021-03-29 19:25:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Owszem, Baltyk malo slony, takze u nas, ale ... to nie sa wielkie
    > roznice ..

    Ponad 2% gęstości. Czyli podobnie w zanurzeniu. Jeśli nominalnie jest
    15 metrów, to tu dochodzi jeszce 30 cm. Nie tak mało.

    --
    Jarek

  • 28. Data: 2021-03-29 19:44:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    Pan J.F. napisał:

    >Ponad 2% gęstości. Czyli podobnie w zanurzeniu. Jeśli nominalnie jest
    >15 metrów, to tu dochodzi jeszce 30 cm. Nie tak mało.

    A jak przyjdzie pol metrowa fala ?

    J.

  • 29. Data: 2021-03-29 20:20:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A jak przyjdzie pol metrowa fala ?

    To będzie półmetrowa fala. Jeśli jeszcze większa, to potrafi nachlapać
    na pokład. Ale fala jak to fala, uśrednia się -- i na zanurzenie nie
    wpływa. A to (jako pochodna ładowności) jest mocno wyżyłowane. Nie
    można przekraczać. Przeładowanie statku o 2% nie jest dobrym pomysłem.

    Jarek

    --
    Śmiało, zmieścisz się.

  • 30. Data: 2021-03-29 20:36:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 21:23, WM pisze:

    > To jest mocne, bo utrzymuje cały statek podczas wodowania.
    > Tu zapewne wystarczy podnieść tylko sam koniec statku o parę centymetrów.
    > Poduszka ma 3 bary ciśnienia, ale jak powierzchnia styku jest duża to
    > wychodzi spora siła 10T na metr kwadratowy.
    > http://www.marinerubberairbag.com/sale-10341905-ship
    -landing-marine-rubber-airbag-work-pressure-0-07-0-3
    3mpa-ccs-certificated.html

    Mam przeciek, że udało im się statek ruszyć podobno. Chwilę temu. Tak
    więc poniekąd dyskusja jest niecelowa. Ale i tak mi się wydaje, że te
    poduszki, to nie ta skala problemu. Sądzę, że problemem mogło być
    przyklejenie się do muu. Współczynnik tarcia muł / kadłub. Sądzę, ze
    szarpnięcie o kilka centymetrów by już sprawę załatwiło.

    --
    Robert Tomasik