  • 21. Data: 2022-05-20 14:18:23
    Temat: Re: Klawiatura do Pi z miejscem na Pi
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Adam wrote:

    > Można jeszcze dodać, że HDMI w elektronice powszechnego użytku ma ciekawe
    > rozszerzenie: CEC, czyli sterowanie wielu urządzeń jednym pilotem.

    W elektronice może tak, w domach w powszechnym użytku nie widziałem.
    Twardo mają pilot do TV i pilot do dekodera. Tak ma być! :-D

    Pozdrawiam, Piotr

  • 22. Data: 2022-05-20 14:30:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 May 2022 14:18:23 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > W elektronice może tak, w domach w powszechnym użytku nie widziałem.
    > Twardo mają pilot do TV i pilot do dekodera. Tak ma być! :-D

    Ale to niekoniecznie życzenie klienta,
    tylko bardziej mentalnosc dostawcow - tak najprosciej i najtaniej.

    Zreszta juz polowiczne, bo czesto TV ma dekoder w sobie.

    J.

  • 23. Data: 2022-05-20 14:35:36
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Zreszta juz polowiczne, bo czesto TV ma dekoder w sobie.

    Dekorer ma, tylko karty CI nie chcą dać. Do dekodowania jest dekoder, a
    nie jakieś karty. :-]

    Pozdrawiam, Piotr

  • 24. Data: 2022-05-20 14:39:44
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 May 2022 11:44:56 +0200, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Nie wiem co to jest główny port, nie spotkałem się z tym pojęciem w
    > monitorach.

    > Wszystko się zgadza. Z urządzeń dla których miałem dane statystyczne
    > najczęściej VGA było w monitorach. Być może projektory zajęłyby pierwsze
    > miejsce, ale nie miałem dla nich dokładnych danych.

    Projektor bywa jeden na sale, a podlaczanych do niego komputerow
    wiecej.

    > Z nowego sprzętu pewnie nie ma co podpiąć, ale np. w pracy mam 4-letniego
    > Latitude 5591 i on ma VGA. Widocznie w monitorach jest nacisk na
    > uniwersalność i zgodność wstecz.

    Ale to laptop.
    I co ma jeszcze?

    Bo Latitude to stara seria i moze tak siłą rozpędu ma,
    ewentualnie tak przyzwyczaili klientow i nie chca zmieniac.

    Vostro ma juz tylko HDMI i USB-C. Nawet DP im wywietrzal.

    A VGA ... komu to dzis potrzebne?

    > To, że są tanie lub mają starą elektronikę niewiele zmienia. Są na rynku.
    > Pozostaje faktem, że w monitorach VGA umiera bardzo powoli. W projektorach
    > także.

    Jak kosztuje pare centow, to czemu nie zostawic.
    Klient moze czasem doceni.

    Opracowanie nowego chipa do monitora, bez VGA, moze byc drozsze :-)

    Ale mozna gniazda nie wlutowac - zawsze to jakas oszczednosc :-)

    J.

  • 25. Data: 2022-05-20 15:26:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 May 2022 14:35:36 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Dekorer ma, tylko karty CI nie chcą dać. Do dekodowania jest dekoder, a
    > nie jakieś karty. :-]

    Vectra daje chetnie.
    Widac karta tansza.

    Ale problemy z kompatybilnoscią tez są :-)

    J.

  • 26. Data: 2022-05-20 19:28:32
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 19 maja 2022 o 07:18:21 UTC-5 heby napisał(a):
> [...]
    > sprzedawanie produktów podobnych wyglądem.
    > Ilość nowego złomu z VGA, na rynku, od co najmniej 5 lat, jest równa zero.
    >
    > Istnieją przelotki HDMI->VGA zasilane z HDMI, pozwalajace podpiąc
    > monitor VGA.
    > Większosc Displayport działa z pasywną przelotką na HDMI. Podobno w
    > drugą stronę też, nie miałem okazji sprawdzić. Problem w zasadzie nie
    > istnieje, co byś nie miał, zawsze wepniesz, kwestia posiadania kilku
    > drutów w zapasie.
    > Nie. Ani nowe komputery ani monitory nie posiadaja VGA. Sporo starych

    Sporo jeszcze ma. I to nowe serie.
    juz nie wspomne ze stacje dokujace tez miewaja.
    dsub/vga trzyma sie nad wyraz dobrze.
    To juz dvi znika bo hdmi popularne.
    A dp to taki niby postep ale kanibalizowany przez hdmi.

  • 27. Data: 2022-05-20 19:39:21
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 20 maja 2022 o 02:52:56 UTC-5 heby napisał(a):
    > Mało które. Ale zwróciłeś uwagę, że napisałem "główny port"?

    W monitorze to ktory jest glowny? Ten z napisem "1"? A czym sie rozni od tego z "2"?

    > Czyli to "40%" to inaczej "najczęsciej mają VGA"?

    Jak sie sprzedaje 90% modelu z VGA a 10% bez vga to ktory przewaznie jest u
    uzytkownika?

    > Chyba inaczej pojmujemy procenty.

    Jak sie nie pisze co sie ma na mysli to sie zle rozumie.

    > Czyli "najczęsciej mają VGA".

    Jak wyzej. Jak te 16% modeli odpowiada za 51% sprzedazy to jest najczesciej.

    > Tylko 30% monitorów Dell, nowych, ma VGA. Z czego, w większosci
    > przypadków, są to najtańsze modele, prawdopodobnie pracujące na starej
    > elektronice.

    I pewnie schodza w duzej ilosci.
    Vide, bedac "w dziczy" masz duza szanse sie podpiac pod vga

    > Innymi słowy, nie ma co przejmować się, przecież "najczęściej maja VGA"
    > wiec problem nie istnieje.

    Robisz z igly widly.

    Nikt nie przeczy ze hdmi jest popularne (Imho najlepsza opcja dzis) ale vga trzyma
    sie nad wyraz dobrze. Co masz problem zaakceptowac.
    Nawet 40% oferty na dzis ma vga a to co jezt i pracuje to pi* oko 5-10x wolumen
    sprzedazy z jednego roku.
    A obstawiam ze te tanie sprzedaja sie lepiej niz drogie a maja vga...

    Ale jak se tam chcesz. Jak w twoim subiektywnym bablu vga nie istnieje to na zdrowie!
    Tyle ze bable innych pokazuja nieco inny obraz.

  • 28. Data: 2022-05-20 19:55:29
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 20 maja 2022 o 05:05:48 UTC-5 heby napisał(a):
    > To znaczy, ze całą elektronika zbudowana jest na około VGA.
    > Nie ma nacisku. Widzisz starocie, niektóre produkowane do dzisiaj. Nikt
    > nie potrzebuje VGA do czegokolwiek praktycznegom klepią je jeszcze
    > najzwyczajniej dlatego, że jakiś promil rynku może chcieć i mają gotowe
    > scalaki kosztujace $0.5.

    Mam wrazenie ze cos cie w tym boli ale nie wiem co. Fakt ze cyfra-analog-cyfra?
    Hu kers?
    Wyswietla? tak.
    Widac roznice? Zazwyczaj nie.

    Moglbym sie przywalic ze wiekszosc obrazu jest wyswietlana w 60Hz mimo ze wiekszosc
    sprzetu umi szybciej.
    ale tu tak samo: i co z tego?

    > Zmienia. VGA nie istnieje jako technologia. To ostatatnie chwile kiedy
    > widzisz niebieskie gniazdo na monitorze w sklepie.

    Tak ci sie zdaje :)
    Wejdz dzis na strone della czy lenovo. Dostaniesz szokera ze ich serwery maja na
    czole dsuba. No nie jest niebieski ale to moze byc dla ciebie drugi szok.
    Badz przygotowany :)
    I pomysl czemu bo wiesz w datacentrach maja kase na sensowne monitory i w wiekszosci
    maja jakies drace immy czy inne ilo...
    A jednak dsub jest. I to nie tylko na tych tanich.

    Nie che mi sie trzepac oferty sprzetu consumerowego ale sporo ma jeszcze vga. Mniej i
    coraz mniej ale sporo ma.
    I bedzie miec jeszcze jakis czas.
    Rownie dobrze moge powiedziec ze hdmi umarlo bo zniknie za pare lat.
    Umarlo?

    > Nie umiera powoli. Umarło 5 lat temu, kiedy nowo projektowne monitory
    > nie miały VGA *wcale*, jednoczesnie z jego usunieciem z nowych
    > komputerów. Przegapiłes pogrzeb.

    Nope. No chyba ze jak wyzej, to samo zastosujemy do hdmi. Umarlo?
    Kiedy pogrzeb?
    A kiedy byl pogrzeb dsuba?
    Skoro nowe sie rodza.

    > Nie, nie oznacza. Możemy proadzić jeszcze kilka godzin dysputę, czy
    > "zwykle" oznacza >50% czy może nie. Jakos mi się nie chce.

    Bo widzisz ze nie masz racji.
    Czepiasz sie slowek jakby 11% miedzy 40 a 51 robilo roznice.
    POGRZEBU NIE BYLO.
    A ze technologie przemijaja to norma. Kazda przemija, nawet ta co idzie w gore teraz
    przeminie. Nie warto kruszyc kopii o pierdoly.

    > Najzwyczajniej: jak już powołujesz się na statystyki czegokowliek to
    > zastanów się czy są one uzyteczne do oceny czegokolwiek. Z faktu że x%
    > monitoów ma VGA nie da się wyciągnąc ani jednego wniosku mającego
    > praktyczną uzyteczność.

    Ludzie tego uzywaja. Stety czy niestety. Uzywaja.

  • 29. Data: 2022-05-20 20:42:48
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 20/05/2022 19:55, ptoki wrote:
    > Mam wrazenie ze cos cie w tym boli ale nie wiem co.

    Nic mnie nie boli. Zauważam błędną analizę wyników.

    > Fakt ze cyfra-analog-cyfra?
    > Hu kers?
    > Wyswietla? tak.
    > Widac roznice? Zazwyczaj nie.

    W HDCP widać. Na jednym wyświetla film, na drugim czarny protokąt.

    > Moglbym sie przywalic ze wiekszosc obrazu jest wyswietlana w 60Hz mimo ze wiekszosc
    sprzetu umi szybciej.
    > ale tu tak samo: i co z tego?

    W HDMI/DP możliwe są wyższe częstotliwości i freesync. W DP masz za
    friko daisychain. VGA nie potrafi osiągnąc czegokolwiek w tym temacie.
    Nic dziwnego, że nikomu to nie potrzebne, to technologia archaiczna.

    Zaznaczam, że 90% kabli dostepne na rynku, VGA, to guano, psujace obraz.
    Widziałem i pewnie jeszcze zobaczę nie raz, podpięty dobry monitor
    kiepskiem kablem VGA i właściciela, który nie widzi problemu.

    > Tak ci sie zdaje :)

    Nie zdaje mi się. Akurat doktoryzowałem się z zakupu monitora nie dalej
    niż tydzień temu. Oferty z VGA to niskopółkowe guano.

    > Wejdz dzis na strone della czy lenovo. Dostaniesz szokera ze ich serwery maja na
    czole dsuba. No nie jest niebieski ale to moze byc dla ciebie drugi szok.

    To że serwer ma DSUBa nijak nie kształtuje rynku konsumenckiego, na
    którym VGA nie istnieje od 5 lat. A rynek konsumancki wymusi na
    serwerach posiadanie HDMI/DP, bo w końcu admini będa szukać monitorów na
    śmietnikach.

    > I pomysl czemu bo wiesz w datacentrach maja kase na sensowne monitory i w
    wiekszosci maja jakies drace immy czy inne ilo...
    > A jednak dsub jest. I to nie tylko na tych tanich.

    Dlaczego? Może własnie dlatego, ze kilku zakonserwowanych w formalinie
    adminów nie jest w stanie wyobrazić sobie włożenia innej wtyczki w serwer.

    > Nie che mi sie trzepac oferty sprzetu consumerowego ale sporo ma jeszcze vga.

    Sporo? Już nie "większość" albo "zazwyczaj"?

    > Mniej i coraz mniej ale sporo ma.

    Sporo? Nie potrafie znaleźć ani jednej sensownej kary graficznej, od
    wielu lat, z VGA. A potrzebowałem.

    Ostatnie karty wspierajace VGA w ogóle nie miały gniazda tego typu,
    tylko korzystały ze złacza DVI. DVI tez już nie istnieje, wygineło
    chwile po VGA.

    > I bedzie miec jeszcze jakis czas.

    Nie. Już nie ma.

    > Rownie dobrze moge powiedziec ze hdmi umarlo bo zniknie za pare lat.

    Nie mgóbym powiedzieć "równie dobrze" bo HDMI jest używany w sprzęcie
    niekomputerowym powszechnie, więc nie mam podstaw.

    > Umarlo?

    Rozwija się.

    > Nope. No chyba ze jak wyzej, to samo zastosujemy do hdmi. Umarlo?

    Jak juz wspomniałem: zastosować się tego samego nie da.

    > Kiedy pogrzeb?

    Był. 5 lat temu, razem z ostatnimi płytami z VGA na pokładzie.

    > A kiedy byl pogrzeb dsuba?

    W jakich zastosowaniach?

    Jesli wydaje Ci się, że DSUB9 jako RS232 umarł, to nie. On umrze z
    ostatnim automatykiem i adminem. Czyli pewnie nigdy. Jest czymś w
    rodzaju "golden hammer" w świecie automatyki.

    > Skoro nowe sie rodza.

    DSUB jako standard złącza istnieje tylko obecnie jako RS232 na wyjątkowo
    specjalizowanej częsci urządzeń, któe zazwyczaj nie istnieją w
    przestrzeni konsumencjiej i nie generują trendów rynkowych.

    > Bo widzisz ze nie masz racji.
    > Czepiasz sie slowek jakby 11% miedzy 40 a 51 robilo roznice.

    Robi. Jedno to "niektóre" drugie to "większość".

    I to jest wazne. Bo oznacza, czy VGA jest czy nie technologią istotną.
    No wiec nie jest. Własnie widzisz wyprzedawanie resztek magazynowych.

    > POGRZEBU NIE BYLO.

    Był, tylko przegapiłeś.

    > A ze technologie przemijaja to norma. Kazda przemija, nawet ta co idzie w gore
    teraz przeminie. Nie warto kruszyc kopii o pierdoly.

    Ale kruszysz. Cały dzień przytaczane są jakieś procenty starając się
    udowodnić, że to martwe VGA jeszcze żyje. Brzmi to komicznie,
    szczególnie że ani nowe komputery nie mają tego gniazda ani nowe monitory.

    > Ludzie tego uzywaja. Stety czy niestety. Uzywaja.

    Tak samo jak RS232.

    Czy to oznacza, że RS232 nie umarło?

    Chyba zalezy kto pyta.

    W sprzęcie konsumanckim ostatni port RS232 na płycie (brz gniazda)
    widziałem 10 lat temu, w nowej płycie.

  • 30. Data: 2022-05-20 20:46:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, May 20, 2022, 2:18:23 PM, you wrote:

    > W elektronice może tak, w domach w powszechnym użytku nie widziałem.
    > Twardo mają pilot do TV i pilot do dekodera. Tak ma być! :-D

    Pilot LG obsługuje dekoder Cyfrowego Polsatu, STB MultiPlay (taki
    operator od światłowodów) a także BD Sony. Bez czarów, właśnie z
    użyciem CEC.

    --
    Best regards,
    RoMan