  • 1. Data: 2022-05-13 10:29:54
    Temat: EPAD
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Taka ciekawostka: MOSFETy o zerowym Vth, pilnowanym z dokładnością do
    0.01V. Są też wersje z innym Vth (0.2V..3.5V), pilnowanym równie dokładnie.

    https://www.aldinc.com/pdf/ALD210800.pdf

    Ten też jest fajny:

    https://www.aldinc.com/pdf/ALD1105.pdf

    Dokładne Vth=0.7V, ale oprócz tego podłoże jest wyprowadzone na osobny
    pin, a nie zwarte ze źródłem, jak niemal zawsze. Dzięki temu tranzystor
    jest w pełni dwukierunkowy, bo nie ma diody D-S.

    Trochę drogie, ale kilka pomysłów przetestować pozwolą.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2022-05-13 11:56:28
    Temat: Re: EPAD
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, May 13, 2022, 10:29:54 AM, you wrote:

    > Taka ciekawostka: MOSFETy o zerowym Vth, pilnowanym z dokładnością do
    > 0.01V. Są też wersje z innym Vth (0.2V..3.5V), pilnowanym równie dokładnie.
    > https://www.aldinc.com/pdf/ALD210800.pdf

    Używam zubożonych MOSFETów jako układów startowych do przetwornic -
    np. LND150 - 1.5 mA przy zwartym źródle z bramką, 0.5 mA przy 1 k? w
    źródle.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2022-05-13 13:03:41
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Używam zubożonych MOSFETów jako układów startowych do przetwornic -
    > np. LND150 - 1.5 mA przy zwartym źródle z bramką, 0.5 mA przy 1 k? w
    > źródle.

    Tak, LND150 to fantastyczny i bardzo powtarzalny element, sam sporo
    używam. Jak źródło startowe akurat nie, bo ma tylko 500 V_DS_MAX, a
    potrzebowałem więcej. Jakiś inny się nadał.

    Tylko EPAD to ani MOSFET zubożany, ani wzbogcany - znajuje się dokadnie
    w środku. Bliżej mu do https://en.wikipedia.org/wiki/Native_transistor
    (to ma polską nazwę?). Jednak wyjątkowo dobrze kontrolują V_TH, więc
    pewnie jakieś specjalne domieszkowanie jest, a nie jak w JETach - 0.8V
    do 3V, wyjdzie jak wyjdzie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2022-05-13 15:06:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, May 13, 2022, 1:03:41 PM, you wrote:

    > Tak, LND150 to fantastyczny i bardzo powtarzalny element, sam sporo
    > używam. Jak źródło startowe akurat nie, bo ma tylko 500 V_DS_MAX, a
    > potrzebowałem więcej. Jakiś inny się nadał.

    W układach z wyższym napięciem wolę już bazować na kontrolerach, które
    maja wbudowany układ startowy - są już nawet dla tramwajarzy - do
    1200V. LND150 jest dobry dla szerokiego zakresu napięć zasilania.
    Górnicy lubią zasilacze uniwersalne 24-230V AC :)

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2022-05-13 17:45:18
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > W układach z wyższym napięciem wolę już bazować na kontrolerach, które
    > maja wbudowany układ startowy - są już nawet dla tramwajarzy - do
    > 1200V.

    O, ciekawostka. Podrzucisz jakieś przykłady?

    Pamiętam dobrze mój pierwszy układ startowy na DMOS, biurko zaświeciło
    jak dekoracje świąteczne na domu Clarka Griswolda i wywaliło główny
    bezpiecznik na wejsciu WLZ. Cena postępu i nowoczesności, shit happens.

    > Górnicy lubią zasilacze uniwersalne 24-230V AC :)

    A jak Ci kiedyś pokazałem 40V-1kV, to pisałeś, że wydumka. ;-P

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2022-05-13 18:23:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, May 13, 2022, 5:45:18 PM, you wrote:

    > O, ciekawostka. Podrzucisz jakieś przykłady?

    Nawet 1700 V... https://www.power.com/design-support/design-examples
    /der-913-35-w-power-supply-40-1000-vdc-input-using-i
    nnoswitch3-ep-1700-v-sic-switch

> [...]
    > bezpiecznik na wejsciu WLZ. Cena postępu i nowoczesności, shit happens.
    > A jak Ci kiedyś pokazałem 40V-1kV, to pisałeś, że wydumka. ;-P

    Powyżej jest właśnie 40-1000 V :)

    To są wydumki, bo zakres mocy 4.8 - 35 W przy tym zakresie napięć. A
    górnikowi ja muszę dać 100% w pełnym zakresie. Dlatego tylko 1:10 a
    nie 1:25. Na dokładkę muszę spełnić 60079-11 a łatwe to nie jest.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2022-05-13 19:34:33
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nawet 1700 V... https://www.power.com/design-support/design-examples
    /der-913-35-w-power-supply-40-1000-vdc-input-using-i
    nnoswitch3-ep-1700-v-sic-switch

    Śliczne, widać postęp! Sprzężenie wtórna-pierwotna też zrobili sami w
    środku, co jest dla mnie kluczowe. Trochę rozczarowuje napięcie
    przebicia: dla klucza 1.7kV 4kV to trochę mało. 5-8kV bym tam widział,
    ale poza tym mucha nie siada.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2022-05-15 21:20:53
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    > Nawet 1700 V... https://www.power.com/design-support/design-examples
    /der-913-35-w-power-supply-40-1000-vdc-input-using-i
    nnoswitch3-ep-1700-v-sic-switch

    piękne, pytanie tylko czy to wewnętrzne sprzężenie ma papiery UL na
    izolację wzmocnioną lub lepiej? Bo jak nie, to kiepskawo..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 9. Data: 2022-05-16 14:23:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michal,

    Sunday, May 15, 2022, 9:20:53 PM, you wrote:

    /der-913-35-w-power-supply-40-1000-vdc-input-using-i
    nnoswitch3-ep-1700-v-sic-switch
    > piękne, pytanie tylko czy to wewnętrzne sprzężenie ma papiery UL na
    > izolację wzmocnioną lub lepiej? Bo jak nie, to kiepskawo..

    Na izolację wzmocnioną? Przy teście 4 kV ma. To wystarczy dla klasy II
    i napięcia do 280V AC/400 V DC. A dla zastosowań przemysłowych nie ma
    mowy o II klasie izolacji i znów 4 kV wystarczy z palcem dla
    zastosowań co najmniej do 800 V DC. W tramwaju wystarczy dodać
    wymaganie braku dotyku przez użytkownika i 4 kV jest OK. A potem
    uziemiasz stronę wtórną na sztywno i możesz spokojnie gniazda USB
    pędzone z instalacji 24 V DC zasilać.

    --
    Best regards,
    RoMan