  • 1. Data: 2009-10-02 04:31:18
    Temat: Klej przewodzący z Epidianu 5?
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    No właśnie, pytanie jak w temacie - czy da się domowym sposobem
    wykonać klej przewodzący prąd? Wiem że można kupić gotowy, ale
    Epidianu 5 ci u nas dostatek (1kg :-) ) i chętnie bym
    poeksperymentował. Zapewne ktoś z Was już czegoś takiego próbował.
    Interesowałby mnie klej który przy spoinie o powierzchni powiedzmy
    2cm^2 i grubości "typowej" dla sklejenia dwóch przedmiotów epoksydem
    (oczywiście postaram się zeby była jak najcieńsza) miał rezystancję
    nie większą niż kilka ohmów (najlepiej poniżej jednego ohma, ale nawet
    i 5-10 będzie dobre).

    Czego więc dodać do tego kleju? Grafitu? Jakiegoś drobnego proszku
    metalowego? Jaką ilość? Macie jakiś sprawdzony patent na to?

  • 2. Data: 2009-10-02 07:52:18
    Temat: Re: Klej przewodzący z Epidianu 5?
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    __Maciek <i...@c...org> wrote:

    > Czego więc dodać do tego kleju? Grafitu? Jakiegoś drobnego proszku
    > metalowego? Jaką ilość? Macie jakiś sprawdzony patent na to?

    Dodałbym opiłki jakiegoś metalu. Przy wierceniu aluminiowych blach dużo się
    tego sypie. Tylko teoretyzuję :) Daj znać jak wymyślisz coś lepszego :)

    --
    http://www.gophi.pl/

  • 3. Data: 2009-10-02 08:34:25
    Od: TomaszB <b...@g...pl>

    W dniu 02.10.2009 06:31, __Maciek pisze:
    > Czego więc dodać do tego kleju? Grafitu? Jakiegoś drobnego proszku
    > metalowego? Jaką ilość? Macie jakiś sprawdzony patent na to?

    Ale komplikujesz. Zwiąż to co masz skleić miedzianym drutem, ale bez
    izolacji :)

  • 4. Data: 2009-10-02 08:47:32
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > tego sypie. Tylko teoretyzuję :) Daj znać jak wymyślisz coś lepszego :)

    Tym metalem musi być srebro w postaci pyłu tak drobnego że nie jesteś w stanie
    sobie tego wyobrazić. Były próby zrobienia z pyłu miedzianego pokrywanego
    galwanicznie srebrem ale jakoś nie wypaliły Japończykom. Kształt drobinek pyłu
    jest równie istotny jak materiał. Epoksyd jako substancja spajająca nie jest
    dobry. Nie kurczy się w czasie utwardzania. Potrzebna jest żywica mająca duży
    skurcz w czasie utwardzania lub wysychania. Mokry lakier przewodzący nie
    przewodzi prądu tak dobrze jak wyschnięty. A i wyschnięty też nie jest super
    przewodnikiem. W praktyce wyglądało to tak. ścieżka naniesiona sitodrukiem o
    szerokości 0,8mm i długości 1200mm przy grubości po wyschnięciu ok 0,1 mm miała
    oporność 35 omów. Lakier był z górnej półki o zawartości srebra powyżej 85%.

  • 5. Data: 2009-10-02 08:52:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Wysocki napisał:

    > Dodałbym opiłki jakiegoś metalu. Przy wierceniu aluminiowych blach
    > dużo się tego sypie. Tylko teoretyzuję :) Daj znać jak wymyślisz
    > coś lepszego :)

    Skoro już teoretyzujemy, to i ja dołożę swoją cegiełką. Opiłki
    ferromagnetyka, namagnesowane, nawet lekko, sklejają się ze sobą
    w długie łańcuchy. Magnesy w starych (bardzo starych) głośnikach
    robione były z jakiejś stali manganowej czy czegoś takiego. Jako
    magnes takie sobie, ale prąd przewodzi i zbyt łatwo nie rdzewieje.
    Może warto zrobić taki eksperyment.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2009-10-02 09:02:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kogutek napisał:

    > Tym metalem musi być srebro w postaci pyłu tak drobnego że nie jesteś
    > w stanie sobie tego wyobrazić.

    E tam, to jakaś bzdura. Wyobraźnię mam jeszcze w całkiem dobrym stanie,
    choc mocno używana. Takie "srebro w postaci drobnego pyłu", to jest na
    przykład w wywołanej emulsji fotograficznej. Albo w czarnych plamach
    pozostawionych po azotanie srebra. Jak ten "pył" jest aż tak drobny, to
    się nadaje do usuwania kurzajek, ale nie do przewodzenia prądu.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-10-02 09:51:09
    Od: "Teatime" <s...@o...pl>

    > Dodałbym opiłki jakiegoś metalu. Przy wierceniu aluminiowych blach dużo
    > się
    > tego sypie.

    Ja czytałem kiedyś, że najlepiej dodać opiłki srebrne. Nawet brzmi
    sensownie, ale co do ceny, to na oszczędność bym nie liczył :)

    Teatime

  • 8. Data: 2009-10-02 11:11:50
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-02 09:52:18 +0200, g...@n...invalid (Adam
    Wysocki) said:

    > Dodałbym opiłki jakiegoś metalu. Przy wierceniu aluminiowych blach dużo
    > się tego sypie. Tylko teoretyzuję :) Daj znać jak wymyślisz coś
    > lepszego :)

    Wióry z wiercenia to może za duże rozmiarami.
    Rozmiary dopiero mikrometrowe zaczynają się liczyć.
    Aluminium nie jest tu idealne. Pasywuje się całkiem solidnie.

    --
    DJ

  • 9. Data: 2009-10-02 11:13:22
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-02 06:31:18 +0200, __Maciek <i...@c...org> said:

    > Czego więc dodać do tego kleju? Grafitu?

    Eksperymentuj, przekonasz się.

    > Jakiegoś drobnego proszku
    > metalowego?

    srebra

    > Jaką ilość?

    jakieś przynajmniej 40-50% m/m

    > Macie jakiś sprawdzony patent na to?

    taniej kupić.

    --
    DJ

  • 10. Data: 2009-10-02 11:39:44
    Od: PeJot <P...@0...pl>

    DJ pisze:

    > taniej kupić.

    Klej do ścieżek grzejnych na szybach samochodowych ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem