  • 1. Data: 2009-10-01 14:52:36
    Temat: Trudny temat - lokalizacja muchy w przestrzeni 3D
    Od: Adam Górski <t...@m...pl>

    Witam,

    Czy ktoś ma pomysł jak przy pomocy elektroniki "namierzyć" lecącą
    muchę/komara ?

    Adam

  • 2. Data: 2009-10-01 15:07:56
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Adam Górski pisze:
    > Witam,
    >
    > Czy ktoś ma pomysł jak przy pomocy elektroniki "namierzyć" lecącą
    > muchę/komara ?

    Trzy kamerki na usb. Jak tło nie pozwala na w miarę dobre odróżnienie w
    świetle widzialnym, to dodatkowo w miarę silne źródło podczerwieni. No i
    oczywiście kawałek softu analizującego obraz i na podstawie przesunięć
    wyliczającego położenie w 3D.
    Inne rozwiązanie to może jakiś nadajnik plus kilka odbiorników
    ultradźwięków.
    Planujesz do nich również strzelać? :)
    Może jakiś model tarczy antyrakietowej by wyszedł :)
    Andrzej
    www.album.radom.pl

  • 3. Data: 2009-10-01 15:25:41
    Od: "doktorek" <q...@m...pl>

    ja przepraszam za glupi pomysl ale mam ciezki dzien.

    mozemy zlapac muche i przyczepic jej lokalizator GPS - no i muche wypuscic.

    swoja droga taki projekt z nanotechnologii bylby chyba bardzo przydatnyw
    roznych dziedzinach zycia.

  • 4. Data: 2009-10-01 15:26:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    http://www.youtube.com/watch?v=wSIWpFPkYrk

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2009-10-01 15:56:13
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > http://www.youtube.com/watch?v=wSIWpFPkYrk
    >
    > --
    > Jarek
    Gdzie to można kupić i ile kosztuje? :-)

  • 6. Data: 2009-10-01 16:43:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    kogutek napisał:

    > Gdzie to można kupić i ile kosztuje? :-)

    Przecież podali telefon.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-10-01 17:59:50
    Od: grg12 <g...@c...at>

    ajt pisze:

> [...]
    > ultradźwięków.
    > Planujesz do nich również strzelać? :)
    > Może jakiś model tarczy antyrakietowej by wyszedł :)

    Zespół mikrofonów + procesor sygnałowy obliczający położenie komara na
    podstawia różnic w odbieranym brzęczeniu do zgrubnej lokalizacji, potem
    lidarem go :) Gorzej z dalszą częścią pracy - zestrzeleniem intruza.
    Laser - niech się dwa razy pomyli (albo "zrykoszetuje" od czegoś
    błyszczącego) i po oczach. Ultradźwięki? Moc wystarczająca do usmażenia
    komara będzie też niebezpieczna dla człowieka. Jedyne co mi przychodzi
    do głowy to "podkręcona" plujka strzelająca wodą (i wodoodporne tapety
    na ścianach :) )
    Pozdrawiam
    GRG

  • 8. Data: 2009-10-01 18:35:44
    Od: "nazgul" <x...@w...pl>

    > Trzy kamerki na usb.

    2 chyba starczą.
    ale przychylam się racze do mikrofonów (tym razem 3 albo więcej)
    z tym że nie echo odbite od komara ale rejestracja bzyczenia
    i analiza opóźnień w dotarciu do poszczególnych odbiorników.

  • 9. Data: 2009-10-01 20:13:38
    Od: Sebastian Tomczyk <s...@g...com>

    On 1 Paź, 20:35, "nazgul" <x...@w...pl> wrote:

> [...]
    > z tym że nie echo odbite od komara ale rejestracja bzyczenia
    > i analiza opóźnień w dotarciu do poszczególnych odbiorników.

    A nie prościej kupić zwykły lep na komary? Swoją drogą, to komary
    ponoć unikają częstotliwości pomiędzy 14 a 18 kHz. Nie są to dla nich
    pozytywne wibrację, ale ja jednak oponuję za świeczką lub kadzidełkami
    zapachowymi. A co do namiarów - to wystarczy jeden cyfrowy aparat o
    wysokiej rozdzielczości i rzutnik komputerowy, żeby zeskanować dowolny
    obiekt do 3D.

    Pozdrawiam
    Sebastian Tomczyk
    http://www.stelektronik.pl/

  • 10. Data: 2009-10-01 22:16:47
    Od: shg <s...@g...com>

    On 1 Paź, 19:59, grg12 <g...@c...at> wrote:
    > Zespół mikrofonów + procesor sygnałowy obliczający położenie komara (...)
    Bardzo dużo bardzo dobrych mikrofonów i bardzo "mocny" procesor, żeby
    złożyć sporą macierz z syntetyczną aperturą, inaczej się nie da, bo
    szumi.

    Do tego algorytm ślepej separacji sygnałów, żeby zlokalizować źródła
    dźwięków i "skonstruować" charakterystykę kierunkową. Algorytm może
    być wspomagany informacją o charakterze źródła (zakres częstotliwości,
    widmo). Można to zrobić nieco prościej, tak aby charakterystyka
    kierunkowa nadążała za źródłem emitującym określony dźwięk, ale będzie
    to mniej, lub bardziej zawodne.