  • 31. Data: 2024-03-03 15:37:24
    Temat: Re: Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 3.03.2024 o 14:37, Atlantis pisze:

    > Udało mi się wygrzebać w podręcznych zapasach inny kwarc 25 MHz. Po jego
    > wlutowaniu częstotliwość rx_clk zmieniła się na 2.50042 MHz. Problem z
    > połączeniem SSH zniknął, a test z pingami albo daje całkowicie pozytywny
    > rezultat, albo przechodzi z jednym minusem pod sam koniec.

    Czyli znalazłeś rozwiązanie, które jak widać było nietrywialne.
    Gratulacje :)
    Z tego wynika że ta transmisja jest jednak trochę skopana bo
    transmitując 'ciurkiem' bajty
    może się ona rozjeżdżać co widać na tym przykładzie, wg mnie powinny być
    bajty oddzielone stopem jak w rs-ie aby odbiornik mógł się
    synchronizować na początek bajtu,
    oczywiście byłaby strata na transmisji 1/8 ale za to bardziej by była
    odporna na fluktuacje zegara.

    --
    Janusz

  • 32. Data: 2024-03-03 16:17:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/03/2024 14:37, Atlantis wrote:
    > Zamówiłem w TME
    > lepsze rezonatory 25 MHz.

    Rozglądnij się za generatorami. Zazwyczaj mają lepszą stabilność, a cena
    +5zł nie gra roli w amatorce.

  • 33. Data: 2024-03-03 16:48:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 16:17, heby wrote:

    > Rozglądnij się za generatorami. Zazwyczaj mają lepszą stabilność, a cena
    > +5zł nie gra roli w amatorce.

    W swoich własnych projektach Ethernetem od dawna stosuję generatory SMD.
    Jednak tutaj cóż... Płytka jest już gotowa i wolą unikać konstrukcji "na
    pająka". Będę musiał poszukać lepszego rezonatora. Mam nadzieję, że
    któryś z tych z TME trafi już we właściwą częstotliwość i błędy znikną
    całkowicie oraz możliwa stanie się praca w trybie 100 Mbps.

    Pozostaje jeszcze kwestia drugiego błędu - dlaczego Linux nie jest w
    stanie załadować adresu MAC z pamięci I2C (muszę go ręcznie podać w
    /etc/network/interfaces). Jedak z tym już mogę żyć. :)

  • 34. Data: 2024-03-03 17:17:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Pozostaje jeszcze kwestia drugiego błędu - dlaczego Linux nie jest
    > w stanie załadować adresu MAC z pamięci I2C (muszę go ręcznie podać
    > w /etc/network/interfaces). Jedak z tym już mogę żyć. :)

    Nie jest w stanie, czy nie żąda się tego od niego? Adres MAC może być
    opisany w Device Tree (plik *.dtb), definiowany przez wartość zmiennej
    uboota itd. To się samo nie robi.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2024-03-03 17:26:18
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Mam nadzieję, że któryś z tych z TME trafi już we właściwą częstotliwość i
    > błędy znikną całkowicie oraz możliwa stanie się praca w trybie 100 Mbps.

    Tutaj nie trzeba nadziei, tylko kwarca o toleracji poniżej 100 ppm.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 36. Data: 2024-03-03 17:38:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 17:17, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Nie jest w stanie, czy nie żąda się tego od niego? Adres MAC może być
    > opisany w Device Tree (plik *.dtb), definiowany przez wartość zmiennej
    > uboota itd. To się samo nie robi.

    Sądząc po logach nie jest w stanie.

    # dmesg | grep eth
    at91_ether: Your bootloader did not configure a MAC address.
    eth0: Link now 10-FullDuplex
    eth0: AT91 ethernet at 0xfefbc000 int=24 10-FullDuplex (00:00:00:00:00:00)
    eth0: STE100P PHY
    // Tutaj pobiera MAC z /etc/network/interfaces
    eth0: Setting MAC address to 00:01:20:38:00:5b
    eth0: Link now 10-FullDuplex

    W zmiennej uboota mac jest widoczny. Można z poziomu uboota pobrać adres
    z DHCP i zainicjować TFTP.

  • 37. Data: 2024-03-03 17:39:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 17:26, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Tutaj nie trzeba nadziei, tylko kwarca o toleracji poniżej 100 ppm.

    No i te które kupiłem mają mieć 30ppm.
    Mam nadzieję, że rzeczywistość odpowiada deklaracjom. ;)

  • 38. Data: 2024-03-03 18:13:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Sądząc po logach nie jest w stanie.
    >
    > # dmesg | grep eth
    > at91_ether: Your bootloader did not configure a MAC address.

    Z tego nie wynika, jakie były przyczyny. Komunikaty dmesg pochodzą już
    od linuksa pełną gębą, a tu chodzi o ten bootloader. Domyśliłem się, że
    o uboot.

    > // Tutaj pobiera MAC z /etc/network/interfaces
    > eth0: Setting MAC address to 00:01:20:38:00:5b
    > eth0: Link now 10-FullDuplex

    Może to szczegół, technicznie na pewno bez znaczenia, ale ten MAC należy
    do firmy OSCILLOQUARTZ S.A. Rue Des Brevards 16, 2002 Neuchatel Switzerland.
    Na wstępie przeczytałem, że komputerek polski, więc zapewne MAC wyssany
    z palca, przypadkiem akurat na tych Szwajcarów trafiło. Jeśli nie ma się
    własnych adresów, lepiej trzymać się puli prywatnej -- xP:xx:xx:xx:xx:xx,
    gdzie P należy do zbioru (2, 6, A, E).

    > W zmiennej uboota mac jest widoczny. Można z poziomu uboota pobrać adres
    > z DHCP i zainicjować TFTP.

    W zmiennej może być, ale uboot (ten konkretny) niekoniecznie musi chcieć
    brać akurat z tej zmiennej. Jest tam jakiś plik *.dtb? Informacje z niego
    można wyciągnąć poleceniem fdtdump.

    --
    Jarek

  • 39. Data: 2024-03-03 18:56:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 18:13, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > własnych adresów, lepiej trzymać się puli prywatnej -- xP:xx:xx:xx:xx:xx,

    Dokładnie taki adres był ustawiony w zmiennej uboota, więc po prostu
    przepisałem go do /etc/network/interfaces. Jak tam się znalazł, nie mam
    pojęcia. Może taki adres losowo wybrał autor polskiego komputerka, może
    sam uboot został przeniesiony z jakiegoś innego projektu, razem z adresem.
    Mogę go zmienić na coś z innej puli. Zresztą jest bardzo mało
    prawdopodobne, że urządzenie zostanie kiedykolwiek uruchomione poza moim
    domowym LAN-em.

    > W zmiennej może być, ale uboot (ten konkretny) niekoniecznie musi chcieć
    > brać akurat z tej zmiennej. Jest tam jakiś plik *.dtb? Informacje z niego
    > można wyciągnąć poleceniem fdtdump.

    Żadnego pliku *.dtb nie widzę na karcie pamięci ani w katalogu /boot.
    Sam u-boot jest wgrany do pamięci SPI flash i przy rozruchu ładowany do
    RAM-u przez bootlader niższego stopnia.

    Oryginalny artykuł bardzo lakonicznie wypowiada się na temat adresu MAC
    i przeznaczenia pamięci I2C EEPROM:

    "W mikrokomputerze wykorzystano również szeregową pamięć EEPROM z
    interfejsem I2C. Na rys. 3 jest to układ IC4. Linie interfejsu wymagają
    użycia rezystorów podciągających. Rolę tę pełnią R4 i R5 (rys. 2).
    Zastosowano pamięć typu AT24C08 o pojemności 1 kB. Jest ona używana
    m.in. do zapamiętania adresu MAC karty sieciowej."

    Swoją drogą, tutaj jeszcze jedna rzecz rzuciła mi się w oczy. Wspomniany
    wyżej artykuł w "EP" mówi o AT24C08 i dokładnie takiego elementu użyłem.
    Kernel pokazuje jednak dużo większą pamięć:

    at24 0-0050: 131072 byte 24c1024 EEPROM (writable)

  • 40. Data: 2024-03-03 19:37:52
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Żadnego pliku *.dtb nie widzę na karcie pamięci ani w katalogu /boot.

    Może zniknął gdzieś w ferworze walki? Na początku przeczytałem, że chodzi
    o "Angstrom Linux". Nazwa zupełnie nic mi nie mówi, ale doczytałem:
    https://en.wikipedia.org/wiki/%C3%85ngstr%C3%B6m_dis
    tribution

    Producent komputerka zapewne traktował dystrybucję jako źródło binarek
    i z nich coś sklecił. Być może sam chip jest na tyle prosty, że bez
    opsania device tree może jako tako ruszyć. A może opis jest gdzie indziej?
    Prjektant mógł skorzystać z recept Yocto, które zapewne wtedy jeszcze
    były dostępne. I przygotować wszystko zgodnie z rzeczywistością wyznaczoną
    przez hardware. O tym Yocto zresztą niedawno coś tu wspominałem, a nawet
    zachęcałem do niego.

    > Kernel pokazuje jednak dużo większą pamięć:
    >
    > at24 0-0050: 131072 byte 24c1024 EEPROM (writable)

    Przez "kernel pokazuje" zwykle rozumiem coś z /sys/*. To jest komunikat,
    który nawet nie wiem skąd pochodzi. Ale może zgodnie z moimi wcześniejszymi
    podejrzeniami binaria nie odpowiadają sprzętowi. To mogło zostać gdzieś
    (w uboot?) wkompilowane.

    --
    Jarek