  • 41. Data: 2024-03-03 19:47:18
    Temat: Re: Kolejna zagadka: stary SBC, Ethernet, rozmiar MTU i niedziałające SSH
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Napisałem:

    > Projektant mógł skorzystać z recept Yocto, które zapewne wtedy jeszcze
    > były dostępne. I przygotować wszystko zgodnie z rzeczywistością wyznaczoną
    > przez hardware. O tym Yocto zresztą niedawno coś tu wspominałem, a nawet
    > zachęcałem do niego.

    https://github.com/McGr3g0r/meta-sarge

    To ten komputerek?

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2024-03-03 19:54:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 19:37, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > przez hardware. O tym Yocto zresztą niedawno coś tu wspominałem, a nawet

    Jeśli dobrze pamiętam, to autor zbudował wersję dystrybucji przy pomocy
    środowiska OpenEmbeded. Ja już dostałem gotowy zestaw plików, to znaczy:
    - Bootloader 2 poziomu, który trzeba załadować za pomocą xterm przez
    sprzętowy bootloader AT91. Najpierw do RAM-u, potem już na stałe do flasha.
    - U-Boot (wgrywany do flasha za pomocą bootladera 2 poziomu).
    - Kernel (wgrywany do flasha za pomocą bootloadera 2 poziomu)
    - Userspace (pliki, które trzeba wrzucić na kartę sformatowaną do ext2)

    Generalnie z tego co widzę Sarge-at91 jest wzmiankowany w ścieżkach
    repozytorium Angstroma, które jak się okazuje ciągle istnieje (tylko
    minimalnie zmienił się URL), więc wygląda na to, że ten komputerek był
    wspierany przez tę dystrybucję.

    > Przez "kernel pokazuje" zwykle rozumiem coś z /sys/*. To jest komunikat,
    > który nawet nie wiem skąd pochodzi.

    Komunikat pojawia się przy starcie systemu i jest widoczny przez dmesg.
    W /sys/devices/platform/i2c-gpio/i2c-adapter/i2c-0/0-0
    050/ widzę
    natomiast cos takiego:

    /sys/devices/platform/i2c-gpio/i2c-adapter/i2c-0/0-0
    050/eeprom

    drwxr-xr-x 3 root root 0 Mar 3 18:50 .
    drwxr-xr-x 6 root root 0 Jan 1 1998 ..
    lrwxrwxrwx 1 root root 0 Mar 3 18:51 driver ->
    ../../../../../../bus/i2c/drivers/at24
    -rw------- 1 root root 131072 Mar 3 18:51 eeprom
    -r--r--r-- 1 root root 4096 Mar 3 18:51 modalias
    -r--r--r-- 1 root root 4096 Mar 3 18:51 name
    drwxr-xr-x 2 root root 0 Mar 3 18:51 power
    lrwxrwxrwx 1 root root 0 Mar 3 18:51 subsystem ->
    ../../../../../../bus/i2c

    cat name
    24c1024

    cat modalias
    i2c:24c1024

  • 43. Data: 2024-03-03 19:57:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 19:47, Jarosław Sokołowski wrote:

    > https://github.com/McGr3g0r/meta-sarge
    >
    > To ten komputerek?

    Na to wygląda. Zgadza się nazwa i adres (już nieistniejącej) strony autora.

  • 44. Data: 2024-03-03 20:01:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Na to wygląda. Zgadza się nazwa i adres (już nieistniejącej) strony autora.

    Ale jest mirror warstwy wymaganej przez meta-sarge:

    https://github.com/Angstrom-distribution/meta-angstr
    om

    Czyli da się zbudować od nowa. A także ulepszyć, przerobic na swoją modłę,
    spróbować z nowszym kernelem itd. Jak ktoś lubi, może mieć fajną zabawę.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2024-03-03 20:12:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

    > Jeśli dobrze pamiętam, to autor zbudował wersję dystrybucji przy
    > pomocy środowiska OpenEmbeded.

    "OpenEmbeded" można traktować jak synonim "Yocto".

    > Komunikat pojawia się przy starcie systemu i jest widoczny przez dmesg.

    Czyli raczej pobożne życzenie.

    > W /sys/devices/platform/i2c-gpio/i2c-adapter/i2c-0/0-0
    050/ widzę
    > natomiast cos takiego:
    [...]
    > cat name
    > 24c1024
    >
    > cat modalias
    > i2c:24c1024

    To tym bardziej zachęca do przejrzenia źródeł. A nawet poprawienia
    tu i ówdzie i zbudowania swojego.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2024-03-03 20:54:40
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > No i te które kupiłem mają mieć 30ppm.
    > Mam nadzieję, że rzeczywistość odpowiada deklaracjom. ;)

    Ciekaw jestem wyników :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 47. Data: 2024-03-03 21:53:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 3.03.2024 20:12, Jarosław Sokołowski wrote:

    > To tym bardziej zachęca do przejrzenia źródeł. A nawet poprawienia
    > tu i ówdzie i zbudowania swojego.

    Generalnie początkowo mój plan był taki, żeby spróbować zbudować coś
    bardziej współczesnego. Paczka plików z płyty dołączonej do EP zawierała
    pliki projektu OpenEmbedded, na podstawie którego autor budował
    oprogramowanie dla tego komputerka (prawdopodobnie to samo, co w
    repozytorium albo trochę starsza wersja).

    Jednak musiałbym doczytać w jaki sposób to działa. Na razie chce po
    prostu to uruchomić i doprowadzić do (w miarę) poprawnego działania.

  • 48. Data: 2024-03-05 21:56:16
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    On 3.03.2024 20:54, Grzegorz Niemirowski wrote:

    > Ciekaw jestem wyników :)

    Kwarce dzisiaj dotarły, ale bez rewelacji. Pierwszy z nich dał
    częstotliwość około 2,50060. Jeden z kwarców który już posiadałem dawał
    2,50042, więc wróciłem do niego. Zwiększając pojemność kondensatorów
    przy kwarcu (oryginalnie 15 pF) udało mi się zejść do około 2,50004 przy
    27pF. Na tym etapie pojedyncze będy w teście z pingami co prawda się
    pojawiają, ale generalnie połączenie (w tym problematyczne wcześniej
    SSH) działa stabilnie.

    Zauważyłem także jedną rzecz - komputerek jest wybredny co do switcha.
    Na starym plastikowym TP-Linku FastEthernet upiera się, żeby zestawiać
    link 10 Mbps. Za to z lepszym, gigabitowym switchem łączy się już na 100
    Mbps i działa stabilnie.

    Tak prawdę mówiąc dodając jeszcze równolegle kondensatory 2pF
    wstrzeliłem się idealnie w 2,50000 MHz, ale nie byłem w stanie zauważyć
    jakiejkolwiek różnicy w działaniu.

    Zastanawiam się obecne błędy w teście z pingami nie mają jakiejś innej
    przycyzny. Widzę chociażby, że dość często pojawia się błąd przy
    rozmiarze 1453.

  • 49. Data: 2024-03-05 22:03:52
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 05.03.2024 o 21:56, Atlantis pisze:

> [...]
    >
    > Zastanawiam się obecne błędy w teście z pingami nie mają jakiejś innej
    > przycyzny. Widzę chociażby, że dość często pojawia się błąd przy
    ...a jak to wszystko wygląda od strony zasilania? Tak sobie to czytam i
    na myśl przychodzi mi jakieś "sianie" w zasilaniu. Sprawdzałeś?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 50. Data: 2024-03-05 22:05:48
    Od: Atlantis <m...@w...com>

    On 5.03.2024 21:56, Atlantis wrote:

    > Zastanawiam się obecne błędy w teście z pingami nie mają jakiejś innej
    > przycyzny. Widzę chociażby, że dość często pojawia się błąd przy
    > rozmiarze 1453.

    Ok. Okazuje się, że to także nie jest już problemem. Nie zauważyłem, że
    nie podmieniłem adresu IP w skrypcie do testu z pingami i testowałem
    pingując serwer w publicznym internecie. Niektóre pakiety najwyraźniej
    ginąły na routerach po drodze, bo po zmianie na IP wewnątrz mojego LAN-u
    test przechodzi w 100%, za każdym razem.
    Trochę zastanawia mnie dlaczego płytka nie chce się synchronizować w
    trybie 100 Mbps z tanim switchem Fast Ethernet, ale już z gigabitowym
    nie ma problemu. No cóż... Mogę z tym żyć. :)