  • 1. Data: 2022-01-23 14:31:56
    Temat: Komputerek CP/M na Z80 - problem z uruchomieniem
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Złożyłem jakiś czas temu prosty komputer na Z80, wg tego projektu:
    https://github.com/skiselev/easy_z80

    Konstrukcja jest zaprojektowana w ten sposób, że można jej używać w roli
    jednopłytkowego komputera retro, obsługiwanego przez terminal. Można tez
    traktować go jako część systemu na magistrali kompatybilnej z RC2014.
    Docelowo planowałem dodać kilka kart rozszerzeń, testy zacząłem jednak
    od konfiguracji SBC.

    Sytuacja na chwilę obecna wygląda następująco"
    1) Płytka złożona w 100%, z użyciem układów z serii Z80 w wersji CMOS na
    10 MHz.
    2) Układy logiczne z rodziny 74xx w wersji HCT.
    3) Układ taktowany generatorem kwarcowym 10 MHz, UART-y taktowane
    generatorem kwarcowym 1.8432 MHz.
    4) Flash zaprogramowany oprogramowaniem RomWBW-v3.0.1, pobranym z
    GitHuba i skompilowanym. Konkretnie wykorzystany został plik
    EZZ80_std.rom, a więc wersja przygotowana specjalnie z myślą o tym
    komputerku.
    5) Układ logiczny ATF16V8B zaprogramowany wsadem easy_z80_wdog.jed,
    próbowałem też easy_z80_no_wdog.jed
    6) Niestety nie udało mi się kupić układu MAX693. Zastąpiłem go
    MAX691ACPE, który miałem w swoich zapasach. Lista elementów wymienia
    MAX691 jako "possible alternative".
    7) Na szynie systemowej występuje prawidłowy sygnał UART_CLK. Jakis
    sygnał CPU-CLK także występuje, jednak nie jestem w stanie określić czy
    jest prawidłowy, bo 10 MHz to już za dużo dla mojego analziatora (tani,
    chiński na USB) - pokazuje coś wahającego się pomiędzy 8-12 MHz.
    8) Jest aktywność na liniach A0-A15, D0-D7, RD, WR, MREQ i IORQ.
    9) Linia RESET reaguje na wciskanie przycisku. Stan tej linii ma tez
    wpływ na zachowanie reszty systemu (m.in. stan linii adresowych).
    10) Na liniach RX1/RX2 widać sygnały wysłane przez komputer połączony z
    tym SBC.
    11) Na żadnej linii z linii TX1/TX2 nie ma aktywności. A po resecie
    powinna się tam pojawiać informacja powitalna/menu wyboru trybu pracy.

    Ktoś ma jakiś pomysł co może być nie tak i jak to dalej debugować?
    Moją pierwszą myślą byłoby uszkodzenie Z84C4010, ale scalak pochodzi z
    zaufanego źródła (DigiKey).

  • 2. Data: 2022-01-23 16:10:12
    Temat: Re: Komputerek CP/M na Z80 - problem z uruchomieniem
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2022 14:31, Atlantis wrote:
    > sygnał CPU-CLK także występuje, jednak nie jestem w stanie określić czy
    > jest prawidłowy, bo 10 MHz to już za dużo dla mojego analziatora

    Wsadź *dużo* mniejszy kwarc. Cięzko będzie coś diagnozować nie wiedziąc
    gdzie w programie kręci się cpu, warto by określić choć z grubsza, w
    jakiej okolicy wykonuje się kod.

  • 3. Data: 2022-01-23 17:39:07
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Atlantis wrote on 23.01.2022 14:31:

    > Ktoś ma jakiś pomysł co może być nie tak i jak to dalej debugować?
    > Moją pierwszą myślą byłoby uszkodzenie Z84C4010, ale scalak pochodzi z
    > zaufanego źródła (DigiKey).

    Zmniejsz częstotliwość i koniecznie zorganizuj podgląd linii adresowych
    i danych - żeby wiedzieć gdzie program utyka.
    Tu masz fajny przykład wykorzystania arduino do podglądu szyny procka:
    https://youtu.be/LnzuMJLZRdU?t=519

  • 4. Data: 2022-01-23 19:33:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Zabawa zabawą - ale po co właściwie odtwarzać CP/M?
    W czasach 8080/Z80 to oczywiście był osiągnięcie, ale teraz nawet nie działa się na
    dyskietkach tylko na krzemie.
    Są dostępne jakieś ciekawe programy?
    Bo jak pisać samemu na komputer, do którego i tak podłączasz terminal, to lepiej
    wziąć ATmegę czy STM32, a nawet 8051.

  • 5. Data: 2022-01-23 20:06:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2022 19:33, Dawid Rutkowski wrote:
    > Zabawa zabawą - ale po co właściwie odtwarzać CP/M?

    Zapytaj Microsoft ;)

    > Bo jak pisać samemu na komputer, do którego i tak podłączasz terminal, to lepiej
    wziąć ATmegę czy STM32, a nawet 8051.

    Klimaty retro są czasami trudnie do zrozumienia. Wsadzić można i Pi, ale
    co z tego?

  • 6. Data: 2022-01-23 20:27:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 stycznia 2022 o 20:06:41 UTC+1 heby napisał(a):
    > Zapytaj Microsoft ;)

    Ci złodzieje dostali za to kasę od głupiego ibm.
    I chodziło o odtworzenie systemu pracującego pid CP/M, tym prawdziwym od mistrza
    Kildalla.
    I zapewne nie chodzi o to, by sobie porobić PIP, tylko uruchomić jakiś program
    wymagający CP/M i o niedostępnym źródle.

    wziąć ATmegę czy STM32, a nawet 8051.
    > Klimaty retro są czasami trudnie do zrozumienia. Wsadzić można i Pi, ale
    > co z tego?

    Dlatego pytam, po co?
    Ja np. chciałbym PC-ta do pogrania w Tie Fighter oraz Magic Carpet.
    Z joystickiem moim!
    Tie Fighter wymaga myszki - a ja nie mam myszki działającej z mouse.com.
    Ma ktoś?
    PS/2 obsługiwał czy musi być szeregowa (trzeba będzie na ATmedze zrobić
    konwerter...)?

  • 7. Data: 2022-01-23 21:05:43
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2022 20:27, Dawid Rutkowski wrote:
    > Dlatego pytam, po co?

    Ponieważ to hobby. Tego nie ogarnia się w kategoriach logiki.

    Dzisiaj analizowałem dlaczego mój dump carta z Atari nie działa w
    emulatorze. Też tego nie mogę uzasadnić z poziomu pytania "po co?", a
    suweren uznał by to za jakiś problem psychiatryczny. Takie hobby.

  • 8. Data: 2022-01-23 21:33:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 stycznia 2022 o 21:08:06 UTC+1 heby napisał(a):
    > Ponieważ to hobby. Tego nie ogarnia się w kategoriach logiki.

    Nie chodzi o logikę, czy o jakiekolwiek ocenianie, tylko o to, jak daleko ktoś ma
    zamiar hobbiować - czy chce porobić PIP czy jednak coś uruchomić z minimalną
    wartością dodaną - czy tylko stracić czas.

    > Dzisiaj analizowałem dlaczego mój dump carta z Atari nie działa w
    > emulatorze. Też tego nie mogę uzasadnić z poziomu pytania "po co?", a
    > suweren uznał by to za jakiś problem psychiatryczny. Takie hobby.

    I czemu nie działał?

  • 9. Data: 2022-01-23 21:46:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2022 21:33, Dawid Rutkowski wrote:
    > I czemu nie działał?

    Bo dumper cartów (na Atari) dokłada własne śmieci do dumpu.

  • 10. Data: 2022-01-23 21:47:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2022 21:33, Dawid Rutkowski wrote:
    > czy tylko stracić czas.

    Tracenie czasu, jest w gruncie rzeczy sednem hobby.