  • 11. Data: 2022-08-11 17:36:59
    Temat: Re: Kto ma lidar w telefonie?
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 August 2022 at 15:14:10 UTC+2, r...@g...com wrote:

    > A jak praktycznie można to jednoznacznie sprawdzić? Czego nie zeskanuje
    > fotogrametria iPhona a Lidar tak?
    > Może nieruchomego obrazu iPhon nie zeskanuje?
    >
    > Robert
    Ajfon nie ma żadnej fotogrametrii, to wszystko jest marketing

    Lidar to obracający się laser i mierzy odległości i fotogram,etria jest op[arta na
    dokladnych odległościach.

    Ale ponieważ używanie lasera w miejscach publicznych jest zakazane
    to wynaleziono triangulacyjną fotogrametrię, opartą na oświetlaniu przedmiotow siatka
    punktów 2D
    i modyfikacja odległości między punktami z array a punktami w obrazie, pozwala
    odzyskać, glebię obrazu, czyli to forma triangulacji i tak działa kamera Kinect do
    xboxa

    Jest jeszcze szkoła goglarkowa i street view i jeździ ssamochód i ma wiele kamer
    i odzyskuje efekt 3D z wielu obrazow tej samej sceny z wielu kamer

    I jest jeszcze fotogrametria mikroskopowa, ktora skleja wiele obrazów w 1 o dużej
    rozdzielczości, gdy operator przesuwa probkę pod mikroskopem w osi X/ Y, a wszystkie
    widziane/ przesuniete obrazy sa sklejane w jeden duży

    i tym się teraz zajmuję
    ale z wykorzystaniem do termografii wysokiej rozdzielczości
    bo skamery termograficznej dużej rozdzielczości są nadal bardzo drogie
    a można je zastąpić kamerą małej rozdzielczosci która będzie skanowała caly budynek
    obiektywem wąskokątnym (duże powiększenie) plus obróbka i powstanie mapa
    termograficzna budunku w rodzielczości 4K

    I obraz video będzie mniej live, bo każda klatka będzie inna, do sklejenia, ale
    będzie o wysokiej rozdzielczości, i do dokumentacji technicznej będzie miał bardzo
    duża wartość

    Kamera oczywiście na statywie ze sterownikiem

  • 12. Data: 2022-08-11 19:23:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-11 o 17:22, J.F pisze:

    > Lidar, ktory pewnie znasz, mierzy odleglosc do jednego punktu.
    > I wymaga specjalnej elektroniki, lasera, fotodiody wycelowanej
    > w ten punkt.
    >
    > Jakby Apple chcial tym wiekszy obszar skanowac, to by musial jakis
    > faktyczny scaner dorobic, i trwalo by to chyba godzinami.
    >
    > Niby mozna by z lasera czy fotodiody szeroki impuls wyslac,
    > i na kamerze od razu powrot z wielu miejsc odczytac, ale nie - kamery
    > nie są takie szybki, zeby z tego czas powrotu zmierzyc z dokladnoscią
    > do ułamkow ns.

    Czyli "Lidar" iPhonowy oświetla chmurą punktów na zasadzie projektora a
    program z tych 2D punktów obliczy resztę?

    Robert

  • 13. Data: 2022-08-11 20:41:19
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > i na kamerze od razu powrot z wielu miejsc odczytac, ale nie - kamery
    > nie są takie szybki, zeby z tego czas powrotu zmierzyc z dokladnoscią

    Przeczytaj proszę to. Jednak mierzy czas.
    https://www.pocket-lint.com/phones/news/147024-what-
    is-a-time-of-flight-camera-and-which-phones-have-it

    Robert

  • 14. Data: 2022-08-11 21:03:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Przeczytaj proszę to. Jednak mierzy czas.
    > https://www.pocket-lint.com/phones/news/147024-what-
    is-a-time-of-flight-camera-and-which-phones-have-it

    I to.
    FaceID z przodu a z tyłu coś innego.

    https://www.ifixit.com/News/45482/how-lidar-works-an
    d-why-its-in-the-iphone-12-pro

    Robert

  • 15. Data: 2022-08-11 22:46:12
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 August 2022 at 20:41:17 UTC+2, r...@g...com wrote:
    > Przeczytaj proszę to. Jednak mierzy czas.
    > https://www.pocket-lint.com/phones/news/147024-what-
    is-a-time-of-flight-camera-and-which-phones-have-it

    > Robert
    to sa spamerskie linki, kradnące cokiz, szkoda czasu
    gdy
    Prędkość światła w zależności od kontekstu może oznaczać:

    prędkość fali elektromagnetycznej w próżni i wynikającą z tego stałą fizyczną (c
    = 299 792 458 m/s ),

    Czujnik musiałby mieć zegar terahercowy aby zmierzyć różnice 10 cm
    a to czujnik, a przetwarzanie, a przesył danych, a buforowanie pamięci
    no i duża czulość

    Jest sezon ogorkowy to Zenki usiłują kit z okien sprzedac niekumatym Bolkom.

    Ajfon to niszowy sprzęt i jak Chinczyk tego nie potwierdzi, to szkoda czasu na
    dywagacje.

    Znana jest triangulacja i działa z oświetlaczem punktoym i bez, gdy obiektyw się
    przesuwa.

    Oświetlacz i obiektyw kamery są wzajemnie przesunięte
    osiami i dlatego triangulacja jest możliwa

    Kolejny algorytm analizuje intensywnośc odbitej plamki z chmury punktowej
    i czym obiekt dalej tym mniej światła odbitego powraca i rozmycie większe

    I jest algorytm wykrywający odległości i robiący mapy 3D z rozmycia ruchomego obrazu,
    gdyż odleglejsze punkty przesuwają się szybc iej, gdy obracamy kamerą io wywolują
    efekt rozmycia.

    Zatem algorytmów jest wiel
    ale najtaniej kupic używana kamerę Kinect za 20zł i podłaczyć do telefonu

    i będzie oświetlacz chmurą punktową i analiza ruchu, głebi, wszystko w jednym, za
    grosze
    i zbudujemy skaner 3D za 50zł ( dodając dodatkowe zasilanie kamery Kinect)

  • 16. Data: 2022-08-11 23:29:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-08-11 o 22:46, a a pisze:
    > to sa spamerskie linki, kradnące cokiz, szkoda czasu

    Grupa techniczna, to trzymajmy się faktów.
    To, że ma ToF, to już chyba przesądzone.
    Tylko co to jest? Jak to działa?
    https://www.pcworld.pl/news/iPhone-12-Pro-pierwszym-
    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html

    Robert

  • 17. Data: 2022-08-12 00:30:37
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 August 2022 at 23:29:28 UTC+2, r...@g...com wrote:
> [...]
    To nie są żadne fakty a spamerskie linki reklamowe, czyli syfy.
    Dzwoń do Ogryzka do Hameryki i niech przyślą opficjalny raport
    bo nikogo nie interesuje
    co Zenki myślą, deluzje, wieści dziwnej treści

    Czujnika terahercowego w matrycy kamery nie ma
    Kamer terahercowych nigdy nie bylo

    Zatem nie mierzy, bo nie ma czym
    bo to jest prędkośc światla
    a nie korka od butelki w stawie

    ---Prędkość światła w zależności od kontekstu może oznaczać:

    --prędkość fali elektromagnetycznej w próżni i wynikającą z tego stałą fizyczną (c =
    299 792 458 m/s ),

    gdyby telefonem dalo sie mierzyć prędkośc światła
    to by milicja nie kupowała radarów
    a mierzyła prędkość samochodów na drogach telefonami.

    Ogryzek to niszowa firma, niszowy produkt
    i nawet gdyby miał klimę, skrzydla, to i tak nie kupię nawet za 1 $

    bo kiedys dostalem za frico
    i aby grac muzykę, to trza było ładować przez peceta

    i jedyne to ostrzegałem Stefka aby nigdy nie trzymał ogryzka na brzuchu, bo dostanie
    raka od mikrofal

    (w Turzy Śląskiej 20 zmarło na raka wokół nadajnika komórkowego)

    Ale Stefek był uparty, bo z reklamy żyl
    i dostal raka trzustki z przerzutami
    latał po całej Hameryce za przeszczepem

    Przeszczep się udał, ale pacjent z przerzutami niestety zmarł.

    Chinczyk doda Lidara do każdego smartfona za 10 $
    i skonczy się temat, bo tam sa innowacje, kasa i produkują miliard smartfonów rocznie

    bye bye spam ogryzkowych handlarzy

  • 18. Data: 2022-08-12 09:53:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 23:29:30 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Grupa techniczna, to trzymajmy się faktów.
    > To, że ma ToF, to już chyba przesądzone.
    > Tylko co to jest? Jak to działa?
    > https://www.pcworld.pl/news/iPhone-12-Pro-pierwszym-
    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html

    Ale tak to napisali, "czujnik ToF", ze nie wiem jak rozumiec -
    kazdy piksel moze zmierzyc, czy maja jeden dalmierz laserowy,
    i moga zmierzyc odleglosc do jednego punkty.

    https://fikiri.net/czym-lidar-iphone-12-rozni-sie-od
    -czujnikow-tof-w-smartfonach-z-androidem/

    To tez niewiele wyjasnia :-)

    J.

  • 19. Data: 2022-08-12 09:55:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Aug 2022 13:46:12 -0700 (PDT), a a wrote:
> [...]
    > no i duża czulość
    > Jest sezon ogorkowy to Zenki usiłują kit z okien sprzedac niekumatym Bolkom.

    Przejdz sie np do Castoramy, gdzie za ~300 zl nabedziesz dalmierz
    laserowy, ktory mierzy nawet dokladniej, a takiego zegara nie ma ..

    J.

  • 20. Data: 2022-08-12 16:31:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    > Grupa techniczna, to trzymajmy się faktów.
    > To, że ma ToF, to już chyba przesądzone.
    > Tylko co to jest? Jak to działa?
    > https://www.pcworld.pl/news/iPhone-12-Pro-pierwszym-
    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html

    https://www.patentlyapple.com/2020/10/apple-advances
    -their-next-gen-time-of-flight-tof-camera-for-idevic
    es-providing-superior-3d-modeling-for-face-id-and-mo
    re.html

    i film z tamtad - niekonieczenie zwiazany iphone, bo AD
    https://www.youtube.com/watch?v=6wxCubFExsE

    To mnie rozwoj elektroniki zaskoczyl kolejny raz.

    Rozdzielczosc czasowa ponizej 1ns potrzebna ... ale co sie dziwic w
    czasach 3GHz zegarow w procesorach.

    J.