  • 21. Data: 2022-08-12 20:01:29
    Temat: Re: Kto ma lidar w telefonie?
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 12 sierpnia 2022 o 02:54:09 UTC-5 J.F napisał(a):
> [...]
    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html
    > Ale tak to napisali, "czujnik ToF", ze nie wiem jak rozumiec -
    > kazdy piksel moze zmierzyc, czy maja jeden dalmierz laserowy,
    > i moga zmierzyc odleglosc do jednego punkty.
    >

    > https://fikiri.net/czym-lidar-iphone-12-rozni-sie-od
    -czujnikow-tof-w-smartfonach-z-androidem/

    > To tez niewiele wyjasnia :-)
    >
    > J.

    Mysle ze to jest podobnie jak w tym filmie:
    https://www.youtube.com/watch?v=MUdro-6u2Zg

    Mysle ze analizujac takie mieszanie na lepszym czujniku z dobra optyka mozna sobie
    relatywnie szybko pomierzyc odleglosci.
    Nie wiem jak apple zrobilo swoje czujniki ale mysle ze wrzucenie jakichs 1-2Mpix jak
    sie umie trawic taka drobna optyke nie powinno byc problemem. Tyle ze linia do tego
    kosztuje a ostatnio nikt nie chce robic nowych linii jak nie wie czy sprzeda 100mln
    sztuk...

  • 22. Data: 2022-08-12 20:14:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 11:01:29 -0700 (PDT), ptoki wrote:

    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html

    -czujnikow-tof-w-smartfonach-z-androidem/

    > Mysle ze to jest podobnie jak w tym filmie:
    > https://www.youtube.com/watch?v=MUdro-6u2Zg

    Zdecydowanie nie - za dokladnie. I odleglosci nie ustalisz.

    Czas przelotu, jak sugerują inne filmy i patenty.

    https://www.analog.com/en/applications/technology/3d
    -time-of-flight.html
    ale to konkurencja ... i tu tez kiepsko wyjasnili.

    J.

  • 23. Data: 2022-08-12 20:54:35
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 12 August 2022 at 20:14:51 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    >

    > https://www.analog.com/en/applications/technology/3d
    -time-of-flight.html
    > ale to konkurencja ... i tu tez kiepsko wyjasnili.

    koledzy obliczyli

    GHz ASIC
    3E-9 second per meter

    co dla dokładnosci 1 cm da
    100 GHz taktowanie zegara

    a poniewaz tam nie ma elementu mechanicznego obrotu głowicy laserowej jak w Lidarze

    to dla 100 punktów x 100 punktów

    dochodzimy do THz i to wielu

    a tego ogryzek nie posiada

    Ok, może być skanująca linijka, ale tego tez ogryzek nie posiada
    a z pojedynczym punktem, bez obrotu to Lidar nigdy nie będzie.

    No chyba że sie komuś bardzo trzęsą ręce w osi X i Y

    i zamieni punktowy, laserowy miernik odleglości w skaner odleglości 2D

    Miałem dzisiaj taki laserowy miernik odległości kupic aby sprawdzić
    jaki jest czas odświeżania pomiaru

  • 24. Data: 2022-08-12 21:10:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Aug 2022 11:54:35 -0700 (PDT), a a wrote:

> [...]
    >
    > i zamieni punktowy, laserowy miernik odleglości w skaner odleglości 2D
    >
    > Miałem dzisiaj taki laserowy miernik odległości kupic aby sprawdzić

    Ale mierzy ten cm, a THz zegara nie posiada.

    Podobnie np stare GPS.
    Dokladnosc jak dobrze pojdzie ze 2m.
    2m radio przebywa w 7ns.

    A urzadzenie oszczedne, zegar tam moze 40MHz ... czyli 25ns/cykl.

    A dane niektorzyych kosci mowily nawet 5MHz. Cud.

    J.

  • 25. Data: 2022-08-12 21:21:30
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 12 August 2022 at 21:11:01 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    >
    > A urzadzenie oszczedne, zegar tam moze 40MHz ... czyli 25ns/cykl.
    >
    > A dane niektorzyych kosci mowily nawet 5MHz. Cud.

    GPS nie ma żadnej dokladności 10-15-20 metrów
    to co widzisz to uśrednienie

    włacz na smartfonie tryb GPS raw
    i punkt po mapie skacze jak dziki kot

    Podobnie GPS nie nadaje się jako wzorzec dokładnego czasu,
    bo czas jest przesyłany sentencjami NMEA
    w cyklu 1Hz 5Hz
    i w zaleznosci od zastposowanego algorytmu, czas jest odczytywany
    z dokladności do 1s - 1/5s

    Dokladny jest jedynie GPS referencyjny RTK
    który koryguje lokalizację w oparciu o błąd jonosferyczny, przesylany radiowo/ przez
    internet, ze stałej stacji bazowej

  • 26. Data: 2022-08-13 06:55:45
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 12 sierpnia 2022 o 13:14:51 UTC-5 J.F napisał(a):

    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html

    -czujnikow-tof-w-smartfonach-z-androidem/

    > Zdecydowanie nie - za dokladnie. I odleglosci nie ustalisz.

    No wlasnie ustalisz. Anton to wyjasnia pod koniec

    > Czas przelotu, jak sugerują inne filmy i patenty.

    IMHO nie. Sugeruja bo nie rozumieja o czym pisza.

    > https://www.analog.com/en/applications/technology/3d
    -time-of-flight.html
    > ale to konkurencja ... i tu tez kiepsko wyjasnili.

    Obstawiam ze zrobili mieszanie w tym chipie majac dokladna informacje o tym jak laser
    mruga.
    Tak po prostu jest prosciej. A mierzyc odleglosc daje sie relatywnie prosto choc nie
    szybko.

  • 27. Data: 2022-08-13 15:30:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 13 August 2022 at 06:55:47 UTC+2, ptoki wrote:

> [...]
    laser mruga.
    > Tak po prostu jest prosciej. A mierzyc odleglosc daje sie relatywnie prosto choc
    tutaj koledzy podpowiedzieli

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tellurometer
    i ostatni link z powyżej

    https://en.wikipedia.org/wiki/Laser_rangefinder

  • 28. Data: 2022-08-14 01:58:47
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2022-08-11 o 17:36, a a pisze:
    > będzie skanowała caly budynek obiektywem wąskokątnym

    A taka zwykła optyka szklana to z IR "termicznym" sobie radzi?

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 29. Data: 2022-08-16 00:20:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 12 Aug 2022 21:55:45 -0700 (PDT), ptoki napisał(a):

    smartfonem-od-Apple-z-kamera-ToF,419746.html

    -czujnikow-tof-w-smartfonach-z-androidem/

    > No wlasnie ustalisz. Anton to wyjasnia pod koniec

    Efekt jest, ale tez wyjasnia, ze kalibracja tego jest bardzo trudna.
    a mnie sie wrecz wydaje niemozliwa.

> [...]
    laser mruga.
    > Tak po prostu jest prosciej. A mierzyc odleglosc daje sie relatywnie prosto choc

    ale tak jak czytam i ogladam, to raczej zapalaja diode na krótko,
    i "otwieraja kamere" tez na podobnie krotko. Ile swiatla przejdzie,
    zalezy od opoznienia przelotu.

    Tylko musza takich zdjec zrobic kilka, bo przeciez refleksyjnosc
    obiektow jest rozna.

    J.

  • 30. Data: 2022-08-16 00:40:08
    Od: a a <m...@g...com>

    On Tuesday, 16 August 2022 at 00:20:18 UTC+2, J.F. wrote:

> [...]
    > zalezy od opoznienia przelotu.
    >
    > Tylko musza takich zdjec zrobic kilka, bo przeciez refleksyjnosc

    Kinect v2 się reklamował że ma kamerę Time-of-Flight (ToF)

    -Kinect v2 Time-of-Flight (ToF) camera + remote IR Laser Projector - to get 2D laser
    range meter
    -https://www.dfki.de/fileadmin/user_upload/import/87
    67_wasenmuller2016comparison.pdf

    ---The Kinect v1 measures the depth with the Pattern Projection principle, where
    a known infrared pattern is projected into the scene and out of its distortion
    the depth is computed. The Kinect v2 contains a Time-of-Flight (ToF) camera
    and determines the depth by measuring the time emitted light takes from the
    camera to the object and back. Therefore, it constantly emits infrared light with
    modulated waves and detects the shifted phase of the returning light [17, 18]. -In
    the following, we refer to both cameras (Pattern Projection and ToF) as depth
    camera

    Pytałem Zenków, ale to prehistoria sprzed 10 lat
    a nikogo nie znalazłem, aby przerobiłł Kinecta do skanowania z dużejh odległości.

    Nie znalazłem też nikogo kto my rozebrał laserowy projektor podczerwieni w Kinect
    i powiedział, czy tą mapę punktową generuje obraz wypalony w soczewce, przysłonie,
    filtrze
    bo punktów sa miliony i świecą nie w rzędach

    A poniewaz obraz jest stały to nie jest generowany przez komputer
    a pewnie projektor składa się z lasera na podczerwień i przysłony
    jak w laserach z siatką dyfrakcyjna po 5 zł od Chińczyka

    Szukam serwisu konsoli, może będą mieli złom do wyrzucenia z Kinecta i rozwalę
    młotkiem ten projektor laserowy i zobaczę co jest w środku

    A jak w środku jest dioda laserowa na podczerwień to ją wymienię na diodą o większej
    mocy, aby oświetlała ściany
    punktami z większej odległości

    Może 20-30-40 metrów

    Dzisiaj Kinect kosztuje grosze, bo to antyk