  • 11. Data: 2009-04-23 14:49:27
    Temat: Re: Kto wczoraj w Lodzi mial szlifa ?
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Thu, 23 Apr 2009 16:16:51 +0200, KJ Siła Słów <K...@n...com> wrote:

    [...]

    > Acha, roznica jest mniej wiecej taka jak miedzy
    > - zderzeniem samochodu z motocyklem
    > - wypadkiem kierowcy i motocyklisty.

    Mniej więcej. :-) Różnica jest taka, że jak się będzie dużo ćwiczyć
    hamowanie awaryjne to się będzie hamować równie dobrze co przeciętna puszka
    albo i lepiej, a jak ktoś będzie zakładać, że "e, motocykle i tak hamują
    dużo gorzej niż samochody" to może olać ćwiczenie bo nie ma motywacji. :->

    [...]
    > Pamietajcie o jednym: ten z tylu (zakladajac ze jedzie patrzac tylko na
    > poprzedzajacy pojazd a nie "dalekosieznie") zacznie hamowac pozniej,
    > moze pol sekundy, moze 2 sekundy, a przez ten czas jedzie z normalna
    > predkoscia i pokonany w tym czasie dystans - dla 1 sekundy przy 60 km/h
    > to jest 16 metrow czyli droga hamowania poprzedzajacego go auta z tej
    > predkosci.
    >
    > Czyli hamowanie mozna miec porownywalne a jak sie nie trzyma dystansu to
    > nic nie pomoze.

    Ta, trzeba trzymać dystans i mieć oczy dookoła głowy. :-) BTW, to też
    się stosuje do sytuacji, kiedy za nami jedzie blisko samochód i patrzy
    tylko na jadący przed nim motocykl, jak nagle zaczniemy ostro hamować
    to on wjedzie nam w dupę mimo że samochody dobrze hamują awaryjnie.

    "Panie władzo, no niestety musiałem trochę przekroczyć ograniczenie
    prędkości, ale utrzymywałem bezpieczny odstęp przed jadącym za mną
    samochodem, jak zwalniałem to się zbytnio zbliżał" ;->

    > KJ
    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 12. Data: 2009-04-23 15:03:04
    Od: "-=MAKARENA=-" <m...@n...pl>

    (bo hamowanie nie zależy
    > od powierzchni kontaktu ani masy pojazdu, tylko od współczynnika tarcia,

    Czyli w/g twojej teorii czterdziestowagonowy pociag towarowy ktory mialby
    dwa kola pokryte guma bedzie mial taka sama droge hamowania jak motocykl ?

    Pozdrawiam :

    MAKARENA UĆ
    CZERWONE R ONE

    Kobiety, żeby się nie znudzić mężczyznom, zmieniają ubrania.
    Mężczyźni, żeby się nie znudzić kobietom, zmieniają kobiety.

  • 13. Data: 2009-04-23 15:31:42
    Od: "maraz" <b...@i...pl>

    Użytkownik "-=MAKARENA=-" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
    > (bo hamowanie nie zależy
    >

    > Czyli w/g twojej teorii czterdziestowagonowy pociag towarowy ktory mialby
    > dwa kola pokryte guma bedzie mial taka sama droge hamowania jak motocykl ?

    no wlasnie. ktos tu chyba zapomnial o bezwladnosci itp chociaz w sumie durex
    czyni cuda i ratuje ludzkie zycia heh :P

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusów 4029
    (20090422) __________

  • 14. Data: 2009-04-23 15:34:10
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Thu, 23 Apr 2009 17:03:04 +0200, -=MAKARENA=- <m...@n...pl>
    wrote:

    > Czyli w/g twojej teorii czterdziestowagonowy pociag towarowy ktory mialby
    > dwa kola pokryte guma bedzie mial taka sama droge hamowania jak motocykl?

    Nie. Poszukaj sobie na sieci jakiegoś tekstu o fizyce hamowania jeżeli
    tematyka Cię interesuje, nie powinno być problemu z wyguglaniem czegoś
    prostego. :-)

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 15. Data: 2009-04-23 16:20:28
    Od: Mateusz Mirski <m...@T...pl>

    -=MAKARENA=- pisze:
    > (bo hamowanie nie zależy
    >

    > Czyli w/g twojej teorii czterdziestowagonowy pociag towarowy ktory mialby
    > dwa kola pokryte guma bedzie mial taka sama droge hamowania jak motocykl ?

    motocykl ma WSZYSTKIE koła pokryte gumą, jeśli w pociągu WSZYSTKIE będą
    pokryte gumą i będą się znajdować do dokładnie takiej samej nawierzchni,
    to teoretycznie powinna być taka sama droga hamowania. Wynika to z
    kilku prostych wzorów na pęd i przyspieszenie (ujemne). Tyle teoria, co
    do praktyki, to nigdy nie osiągniesz idealnych warunków.

    Mateusz Mirski

  • 16. Data: 2009-04-23 16:26:09
    Od: "Leszek Karlik" <l...@h...pl>

    On Thu, 23 Apr 2009 18:20:28 +0200, Mateusz Mirski
    <m...@t...pl> wrote:

    [...]

    > motocykl ma WSZYSTKIE koła pokryte gumą, jeśli w pociągu WSZYSTKIE będą
    > pokryte gumą i będą się znajdować do dokładnie takiej samej nawierzchni,
    > to teoretycznie powinna być taka sama droga hamowania.

    Ta, problem polega na tym, że jakby postawić na asfalcie pociąg na gumowych
    oponach to by mu się opony rozwaliły przy próbie hamowania. I tu jest pies
    pogrzebany. :-)

    Ale dla porównania "motocykl vs samochód" się to nijak nie stosuje.

    Leslie
    --
    Leszek 'Leslie' Karlik
    NTV 650

  • 17. Data: 2009-04-23 16:30:01
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mateusz Mirski"
> [...]
    >kilku prostych wzorów na pęd i przyspieszenie (ujemne). Tyle teoria, co
    >do praktyki, to nigdy nie osiągniesz idealnych warunków.

    Tyle teoria. W praktyce drobne różnice będą wynikać choćby z różnicy w
    ciśnieniu w kołach. Żeby mieć ten sam współczynnik tarcia, pociąg
    musiałby być nie dość, że na asfalcie, to jeszcze na tylu kołach, żeby
    obciążenie per koło było takie samo, ponieważ mamy tu do czynienia nie
    ze sztywnym kołem, a z oponą, która się odkształca zmieniając warunki
    doświadczenia.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ I am Mommy of Borg: No dessert till your
    .\....@e...eu.org.\.\. broccoli is assimilated.

  • 18. Data: 2009-04-23 16:37:06
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Leszek Karlik"
    >Ta, problem polega na tym, że jakby postawić na asfalcie pociąg na gumowych
    >oponach to by mu się opony rozwaliły przy próbie hamowania. I tu jest pies
    >pogrzebany. :-)

    Etam. W Polsce, o ile mnie starcza pamięć nie myli, maksymalny
    dopuszczalny nacisk to 225kN/oś. Lienherr T 282B jest cokolwiek cięższy
    (pusty - 203 tony), a ma cztery koła i nawet czasami hamuje ;->
    http://en.wikipedia.org/wiki/Liebherr_T_282B

    --
    d'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'`'Yb Po pierwsze majty, po drugie
    `b K...@e...eu.org d' gospodarka!(Asia (lat 4))

  • 19. Data: 2009-04-23 19:30:49
    Od: "maraz" <b...@i...pl>

> [...]
    > obciążenie per koło było takie samo, ponieważ mamy tu do czynienia nie
    > ze sztywnym kołem, a z oponą, która się odkształca zmieniając warunki

    panowie, w gronie motocyklistow jest od nie dawna ale heh fizykow troche
    dluzej. chociaz nie mowie ze wsyztko wiem, ale
    1. wposlczynnik tarcia nei zalezy od pociagy czy motocykla ->jest guma jest
    asfalt jest jeden wspolczynnik i tyle
    2. sila tarcia ebdzie zalezec od masy
    3. co dalej idzie sila bezwladonsci bedzie tez zalezec od masy
    4. co dalej idzie droga hamowania bedzie zalezec od masy
    jesli ktos mi to podwazy to oddam mu mature ;) z polskiego tez :P

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusów 4031
    (20090423) __________

  • 20. Data: 2009-04-23 20:01:56
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "maraz"
> [...]
    >4. co dalej idzie droga hamowania bedzie zalezec od masy
    >jesli ktos mi to podwazy to oddam mu mature ;) z polskiego tez :P

    No to jednak oddaj.
    Zakładając, że poruszamy się w warunkach idealnych, a więc nie
    uwzględniając takich pierdół, jak elastyczność opony, czy różnica
    ciśnień, dostajemy proste wzory.

    Nacisk na podłoże - F_g=m*g
    Tarcie - T=\mu*F_g=\mu*m*g
    Opóźnienie - a=T/m=\mu*m*g/m=\mu*g
    No i na koniec droga, jak wiadomo czas ruchu będziemy mieć równy
    t=v_0/a=v_0/(\mu*g)
    Czyli ostatecznie droga będzie równa
    S=v_0*t-a*t^2/2={v_0}^2/(\mu*g)-\mu*g*{v_0}^2/2*(\mu
    *g)^2={v_0}^2/(2*\mu*g)

    Czyli, jak widzimy, droga jest absolutnie niezależna od masy.
    Na priv możesz się odezwać po adres, na który masz przysłać maturę.
    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\ A printer consists of three main parts: the
    \ K...@e...eu.org / case, the jammed paper tray and the blinking