  • 1. Data: 2009-09-13 21:35:57
    Temat: LM1036 - dziwne zachowanie
    Od: "Paul" <p...@w...pl>

    witam

    Poskładałem przedwzmacniacz na lm1036 i mam następujący problem, po
    włączeniu zasilania pojawia się głośny "pik" i membrany głośników szaleją.
    Natomiast po wyłączeniu zasilania przez chwilę słychać "brum" po czym powoli
    wszystko cichnie.
    Dodatkowo po odłączeniu zasilacza i doknięciu np. palcem przewodu
    zasilającego + słychać przydźwięk, zupełnie tak jak bym dotknął wejścia
    układu.
    Przebicie zasilania na tor audio?

    Układ wykonany jest na podstawia aplikacji z "datasheet" dostępnej w necie.

    Link do schematu:
    http://chomikuj.pl/Image.aspx?id=151925100
    Link do płytki drukowanej:
    http://chomikuj.pl/Image.aspx?id=151922986

    gdyby ktoś był uprzejmy rzucić na to okiem będę zobowiązany. Może gdzieś
    popełniłem kardynalny błąd i nie mogę go zobaczyć.

    Obstawiam jednak na uwalony LM.

    pozdrawiam
    Paweł

  • 2. Data: 2009-09-14 08:01:05
    Temat: Re: LM1036 - dziwne zachowanie
    Od: Lasq <p...@g...com>

    On 13 Wrz, 23:35, "Paul" <p...@w...pl> wrote:
    > witam
    >
    > Poskładałem przedwzmacniacz na lm1036 i mam następujący problem, po
    > włączeniu zasilania pojawia się głośny "pik" i membrany głośników szaleją.

    LM1036 jest zasilany z pojedyńczego zasilania, więc po włączeniu
    zasilania łądują się kondensatory separujące na wejściach i wyjściach
    do wartości połowy napięcia zasilania, stąd "pik". Rozwizaniem jest
    układ opóźnionego załączania głośników, lub opóźnione wyprowadzenie ze
    stanu standby końcówej mocy.

> [...]
    >
    > gdyby ktoś był uprzejmy rzucić na to okiem będę zobowiązany. Może gdzieś
    > popełniłem kardynalny błąd i nie mogę go zobaczyć.

    Na płytce nie widze błędów "kardynalnych", jednak poprawiłbym kilka
    rzeczy:
    1. Stabilizator monolityczny na płytce preampa, plus kondensatory na
    jego wyjściu i wejściu (np. 100uF + 100nF ceramik).
    2. Z pinów kondensatora na wyjściu stabilizatora rozprowadz mase i
    zasilanie na reszte układu w tzw. topologi gwiazdy.
    3. Kondensator odsprzęgający na zasilaniu powinien byc bezposrednio
    przy pinach Vcc i GND, a teraz jest na długim kawałku cienkiej ściezki
    GND
    4. jako kondensatory separującu na liniach in i out polecam dać
    kondensatory np, MKT a nie elektrolity
    5, w tej chwili prowadzisz mase sygnału audio na wspolnej ścieżce masy
    z zasilaniem, więc wszystkie spadki na tej ścieżce wynikające z poboru
    prądu przez układ przenoszą się na sygnał wyjściowy.

    > Obstawiam jednak na uwalony LM.
    Raczej nie, jeśli gra bez zniekształceń w stanie ustalonym i nie
    grzeje się. Popracuj trochę nad płytką

  • 3. Data: 2009-09-16 07:06:57
    Od: "Paul" <p...@w...pl>

    Użytkownik "Lasq" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

> [...]
    > do wartości połowy napięcia zasilania, stąd "pik". Rozwizaniem jest
    > układ opóźnionego załączania głośników, lub opóźnione wyprowadzenie ze

    W połączeniu z badziewnym TDA2040 układ działa bez poblemów (PIK jest
    oczywiście).
    Niestety podłączony pod UNIAMPA powoduje palenie bezpieczników w UNI :-/

    > Raczej nie, jeśli gra bez zniekształceń w stanie ustalonym i nie
    > grzeje się. Popracuj trochę nad płytką

    chyba sobie odpuszcze, przekopałem net i znalazłem kilka wątków na
    elektrodzie w którym właśnie ludzie mają identyczny problem z tym układem.

    pozdrawiam i dziękuje za sugestie i uwagi.
    Paweł