  • 51. Data: 2020-06-20 19:21:36
    Temat: Re: Latarka
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Jarosław Sokołowski napisał(a) w wiadomości: ...

    >Znajomość historii techniki pozwoli to zrozumieć. Kiedyś przyrządy
    >w kokpicie samolotu świeciły zielonym kolorem. Nie dlatego, że ktoś
    >wykombinował, że tak będzie najlepiej. To była zielona poświata
    >farby luminesencyjnej wzbudzanej pierwiastkami promieniotwórczymi.
    >Tak samo było w naręcznych zegarkach z lat czterddziestych czy
    >pięćdziesiątych (w moim z lat siedemdziesiątych już nie było nic
    >promieniotwórczego, więc przestawał świecić kilka godzin po zgaszeniu
    >światła). Samochodziarze po prostu bezmyślnie się na tym wzorowali.
    >
    >Jarek

    Później uznano, że zielone może usypiać, zmieniono na bursztyn.
    Być może dostępność luminoforu też miała znaczenie.
    Monitory Hercules...

    Arek

  • 52. Data: 2020-06-20 20:48:59
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-06-20 o 18:49 +0200, Michal napisał:
    > Tam były mechaniczne układy wtryskowe Bosch bodajże KE-Jetronics w
    > benzynowych lub mechaniczny/mechaniczno-pneumatyczny sterownik z
    > rzędową pompą wtryskową..

    Najwyraźniej zatem zarówno Bosch jak i GM doszli wówczas do podobnego
    wniosku: fajnie jest móc sobie wymigać kody błędów, bez podpinania
    żadnych tajemniczych walizek.

    Mateusz

  • 53. Data: 2020-06-20 21:34:38
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Najwyraźniej zatem zarówno Bosch jak i GM doszli wówczas do podobnego
    > wniosku: fajnie jest móc sobie wymigać kody błędów, bez podpinania
    > żadnych tajemniczych walizek.

    Każdy by chciał się wymigać od (skutków) błędów!

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2020-06-21 12:52:09
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.06.2020 o 11:54, Adam pisze:

    > Spotykałem gdzieniegdzie wielokolorowe LEDy do sygnalizacji stanów.
    > Ostatnio jakiś media konwerter czy modem, wcześniej UPS.
    > W instrukcji pisze, że jak żólty to to, jak pomarańczowy to coś innego,
    > jak czerwony to znów coś innego. Ale diody prostokątne, kilka obok
    > siebie, nawzajem się prześwietlają. Za chiny ludowe nie potrafiłem
    > odróżnić żółtego od pomarańczowego, a daltonistą nie jestem.
    > Przegięli nie w tę stronę.

    Ja kiedyś znowu miałem diodę produkcji CEMI (taka w metalowej obudowie
    jeszcze), ze zalana była plastikiem żółtym, a świeciła na zielono. Może
    odwrotnie, bo to ze 40 lat temu.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 55. Data: 2020-06-23 11:10:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-06-19 o 23:52, Krzysztof Gajdemski pisze:

    > Cóż, autozaskoczenie. Moja pralka ma tak samo. Chyba wystąpił tu jakiś
    > psychologiczny mechanizm wyparcia (wyprania, wywirowania?). Na
    > usprawiedliwienie mogę dodać, że jednak ten wyświetlacz jest nieco
    > bardziej nowoczesny. Taki z lekko przyciemnionej pleksi. ,,Font" też
    > nieco odstaje od tego, co znamy z klasyki.
    >
    > Ze sprzętu współczesnego bez stylizowania, za to zgodnego z tematyką
    > grupy, to kojarzę jeszcze stacje lutownicze, zasilacze laboratoryjne
    > i podobne gadżety. Często mają taki klasyczny wyświetlacz, choć chyba
    > równie często LCD.

    Ze sprzętu w miarę współczesnego to mam ładowarkę do akumulatorów
    samochodowych Ring RESC8 (SnartCharge8).

    Przykładowa fotka:
    https://www.outdoorgb.com/p/smartcharge8/

    Ma to zielony segmentowy wyświetlacz. W ciemnym pomieszczeniu jest ok.
    Natomiast na zewnątrz, nawet przy pochmurnym niebie, ju z praktycznie
    nic nie widać, trzeba osłaniać ręką. W słońcu nic nie pomaga.

    Więc przy okazji pytanie: na co zamienić wyświetlacz? Bo podkręcenie
    napięcia to zbyt duże ryzyko.
    Chodzi mi, aby otrzymać możliwość odczytu w słoneczny dzień, ale w miarę
    możliwości bez przerabiania "połowy elektroniki".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 56. Data: 2020-06-23 11:59:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

> [...]
    > Chodzi mi, aby otrzymać możliwość odczytu w słoneczny dzień, ale w miarę
    > możliwości bez przerabiania "połowy elektroniki".

    Można zastosować rozwiązanie sprawdzone przez fotografów:

    https://www.bigstockphoto.com/pl/image-168722579/sto
    ck-photo-the-photographer-photographs-the-old-camera
    -on-a-large-format

    --
    Jarek

  • 57. Data: 2020-06-23 13:31:06
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2020-06-23 o 11:10, Adam pisze:

> [...]
    > Chodzi mi, aby otrzymać możliwość odczytu w słoneczny dzień, ale w miarę
    > możliwości bez przerabiania "połowy elektroniki".

    Sprawdzić typ wyświetlacza i pewnie wystarczy zmienić go na nowszy,
    jaśniejszy typ.

    --
    pzdr, j.r.