    Date: Sat, 6 Aug 2022 16:18:19 +0200
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: (Legalne) dekodowanie programów satelitarnych

    W czasach liceum (a więc już niemal dwie dekady temu) dość mocno
    siedziałem w temacie odbioru programów satelitarnych na komputerze.
    Posiadałem wtedy kartę DVB-S i antenę wycelowaną w HotBiera. Pamiętam,
    że oferta niekodowanych kanałów OTA była całkiem spora. Ostatecznie
    jednak po wymianie komputera (który nie posiadał już slotów PCI) karta
    wylądowała w pudełku, a nieużywana antena wisiała na ścianie, powoli
    pokrywając się rdzą.

    Już myślałem o jej zdemontowaniu, ponieważ zaczynała szpecić elewację,
    jednak w międzyczasie rozglądałem się za jakimś tunerem DVB-T2 i
    trafiłem na coś takiego jak Amiko Viper 4k - wybrydowy tuner pozwalający
    zarówno na odbiór DVB-T/T2/C, jak i DVB-S2. Urządzenie pracuje też na
    Linuksie i posiada trochę całkiem fajnych opcji sieciowych (np.
    streamowanie odbieranych programów na inne urządzenia). Co istotne,
    moduł posiada też slot na kartę generującą klucze do dekodowania obrazu.

    Pierwszą rzeczą jakie zrobiłem było przeskanowanie transponderów na HB.
    niestety odnoszę wrażenie, że dostępność kanałów OTA wygląda gorzej niż
    kiedyś. Nawet kanały dostępne za darmo w telewizji naziemnej (np. Polsat
    czy TVN) na satelicie są zaszyfrowane.

    I tutaj przechodzę do sedna: leży u mnie również dekoder IPTV wraz z
    kartą od Orange. Urządzenie zostało mi wciśnięte podczas któregoś
    przedłużenia umowy. Normalnie dekoder podpina się do dedykowanego portu
    w routerze udostępnionym przez operatora (Funbox) jednak ponieważ używam
    swojego własnego sprzętu, musiałem trochę się pobawić z konfiguracją
    sieci VLAN, żeby to działało. przez jakiś czas z tego korzystałem,
    jednak kiedyś był mi do czegoś potrzebny wolny port na routerze i
    zdemontowałem dekoder. Od tego czasu leży i czeka na lepsze czasy, kiedy
    w końcu zrobię remont domowej sieci i dołożę zarządzalny switch.

    Teraz jednak pomyślałem sobie... Czy może tę kartę dałoby się
    wykorzystać do odbioru telewizji satelitarnej? Pamiętam, że kiedyś
    Orange oferował także telewizję satelitarną, jeśli na IPTV nie było
    warunków technicznych. Czy streamy docierające do routera są identyczne
    z tymi na satelicie, czy też są kodowane osobno i nie ma szans, żeby to
    zadziałało?

    Ewentualnie, jest gdzieś dostępna jakaś względnie tanie oferta, która
    pozwalałby na dostęp do podstawowych polskich kanałów na satelicie, bez
    wydawania dużych pieniędzy co miesiąc i wiązania się umowami z dostawcą?
    Chodzi mi raczej o poeksperymentowanie. :)