  • 1. Data: 2014-07-10 01:06:48
    Temat: Lenovo i problem z whitelist
    Od: Jaskiniowiec <jaskinia@jura>

    Kilka dni temu kupiłem Lenovo ThinkPad Edge Twist S230u. Moja radość
    trwała do dzisiaj, gdy chciałem zamontować kartę WWAN Option GTM382
    wyciągniętą z Sony Vaio. O ile mi wiadomo, Sony nie brandowało karty.

    Problem jest inny - w Lenovo można zainstalować tylko karty brandowane
    przez nich samych.

    Tu też nie byłoby problemu, gdyby nie wątpliwość, czy aby na pewno każda
    brandowana przez Lenovo karta zadziała, czy też może każdy model np.
    laptopa ma swoją whitelistę na której znajdują się określone modele kart?

    Czy każda karta "made by" Lenovo nada się, czy też może do mojego modelu
    pasują dwie karty i żadna inna, nawet działająca w innym modelu Lenovo u
    mnie nie zadziała? Inaczej: wystarczy włożyć kartę zgłaszającą się
    "wyprodukował mnie Lenovo", czy dodatkowo musi to być model, który jest na
    liście w BIOS danego laptopa?

    Pytam, bo z chęcią zmieniłbym też kartę WiFi na coś z pasmem "a", a z tego
    co się zorientowałem, to tego modelu dostępny jest tylko jakiś Broadcom i
    posiadany przeze mnie obecnie Intel 2200 (niestety tylko bgn i 40mW mocy).

    Przy okazji, pierwszy i ostatni zakup z tej firmy. Jakościowo maszyna jest
    bardzo ok, ale zniesmaczyli mnie bardzo tymi whitelistami.

    PS. Szukałem BIOS/UEFI, acz do tego modelu jeszcze nie ma. Poza tym nie
    chcę się bawić w uwalanie laptopa na starcie jego używania ;)

  • 2. Data: 2014-07-10 08:32:08
    Temat: Re: Lenovo i problem z whitelist
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Może po prostu trzeba było kupić wersję z kartą "an" a nie teraz
    marudzić, że firma kiepska.
    Markowy laptop to nie składak blaszanka, by wsadzać tam co w łapy wlezie
    a potem płakać, że system niestabilny i się wszystko wiesza.

    Wiem, że karty "an" z serii R500 nie działały mi z E520.
    Nie wiem tylko czy to wina "whitelistingu" czy po prostu karta z R500
    używała pełnego PCIe a w E520 było tylko wyprowadzone USB na złączu
    miniPCIe.
    Musisz pamiętać, że mPCIe to tak naprawdę dwa interfejsy, trzeba
    wiedzieć jaki interfejs ma dane złącze płyty głównej i jaki karta.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2014-07-10 10:01:08
    Od: Jaskiniowiec <jaskinia@najurze>

    W dniu 10.07.2014 08:32, Andrzej W. pisze:
> [...]
    > Markowy laptop to nie składak blaszanka, by wsadzać tam co w łapy wlezie
    > a potem płakać, że system niestabilny i się wszystko wiesza.

    Może po prostu byłem przyzwyczajony do normalności, że wifajka, jeśli
    nie jest wlutowana, to można ją wymienić? Może nie było dostępnych
    modeli z an? A co jeśli chciałbym zmienić na ac (a takowych seryjnie w
    laptopach się jeszcze(?) nie montuje) ?? Z takimi radami to idź
    dowartościowywać na jakieś przyrszczerskie grupy i nie zaśmiecaj tej.

    Jakoś inni oprócz Lenovo i HP (choć tu przynajmniej wybór jest ciutkę
    większy) nie robią z tym problemów. Równie dobrze Lenovo może zacząć
    brandować dyski i co wtedy mądralo? Co pół roku będziesz wymieniał
    lapciaka, albo doradzał innym, by już przy zakupie przepłacili krocie,
    by mieć później zapas, ew później przepłacali x2 || x3 za dysk narzucony
    przez producenta, a który od oryginału różni się jedynie kilkoma
    zmienionymi komórkami w EEPROM? Leczyć Cię, to strata pieniędzy...
    Już w ultrabookach przy zakupie trzeba się decydować na procka i
    wielkość pamięci, bo tych nie da się wymienić. I to jest ok, aczkolwiek
    pod warunkiem, że fizycznie nie mogę tego wymienić...

> [...]
    > Musisz pamiętać, że mPCIe to tak naprawdę dwa interfejsy, trzeba
    > wiedzieć jaki interfejs ma dane złącze płyty głównej i jaki karta.

    Czytaj, czytaj, czytaj! Po zamontowaniu karty wyskoczył komunikat (18xx
    coś tam), więc to nie wina portu jako takiego, tylko blokada przed
    nieautoryzowanymi kartami bezprzewodowymi. (o dziwo, możesz podłączyć
    tam sobie dyski, akceleratory i wszystko inne dostępne na minipci-e, a
    nie pochodzące od Lenovo). Poczytaj oficjalne forum Lenovo i bluzgi
    ludzi tam piszących. Ciekawe, czy tam też odważyłbyś się tak ośmieszyć
    jak tutaj?

    Tak, wiem że są złącza pełne i pcie podobne, aczkolwiek tu nie o to
    chodzi i nie o to pytałem.

    Żeby była jasność - nie chcę dyskusji j/w o pierdołach, tylko zadałem
    konkretne pytanie. Ktoś, kto chce zachowywać się jak pipa i pisać nie na
    temat, niech sobie otworzy nowy wątek i tam wylewa swoje mądrości...

    PS. Odpowiadamy POD odpowiadanym tekstem, a nie NAD.

  • 4. Data: 2014-07-10 10:25:25
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Jako posiadacz HP popieram Cię w pełni, mam już pół szuflady kart wifi, które nie
    chcą ruszyć w HP (mimo, że pochodzą z innych HP).
    Wyjątkowe s...syństwo.
    Prawdopodobnie jest white-list w bios i koniec kropka.
    Ludzie niby czasem bios hackują dla podmiany karty, ale jak napisałeś ryzyko jest.
    Kupiłem więc zewnętrzną kartę PCMCIA Linksys WPC600N, ale tu rozczarowanie, że zasięg
    z ta kartą marny, zapewne z uwagi na malutkie
    anteny w takim module (notebook ma zwykle dłuższe anteny wyprowadzone za ekran lub
    obok klawiatury).

    -----

  • 5. Data: 2014-07-10 10:30:07
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2014-07-10 01:06, Jaskiniowiec wrote:

> [...]
    > tego co się zorientowałem, to tego modelu dostępny jest tylko jakiś
    > Broadcom i posiadany przeze mnie obecnie Intel 2200 (niestety tylko bgn

    Pomijajac kwestie kompatybilnosci kart, jesli chcesz miec taka z
    802.11a to warto sie upewnic czy w ogole producent zaplanowal,
    ze w tym modelu bedzie stosowana taka opcja. Ten standard to pasmo
    5Ghz, wiec jesli gdzies za matryca siedzi antena typowa dla bgn 2,4Ghz
    to takie radio najprawdopodobniej nie bedzie pracowac prawidlowo.

    --

    memento lorem ipsum

  • 6. Data: 2014-07-10 10:47:19
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2014-07-10 10:01, Jaskiniowiec pisze:
    > Czytaj, czytaj, czytaj! Po zamontowaniu karty wyskoczył komunikat (18xx
    > coś tam), więc to nie wina portu jako takiego, tylko blokada przed
    > nieautoryzowanymi kartami bezprzewodowymi.

    Czytam, czytam czytam i nic takiego nie napisałeś....
    Zadałeś pytanie czy do jednego modelu Lenovo można można włożyć kartę z
    innego modelu Lenovo i czy będzie ona działać i uzyskałeś odpowiedź "z
    mojego doświadczenia nie".
    Więc nie wiem po co się tak pienisz, może to Ty powinieneś czytać,
    czytać, czytać a nie rzucać pianą po pierwszym akapicie?

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2014-07-10 12:08:44
    Od: "ggs" <ggs_@_konto.pl>

    "Jaskiniowiec" <jaskinia@jura> wrote in message news:op.xiq6hml4597snu@twist...

    <[......]
    <Problem jest inny - w Lenovo można zainstalować tylko karty brandowane
    <przez nich samych.

    <[...............]

    No cóż takie czasy
    Może wrzuć prośbę o bios modding :
    http://www.bios-mods.com/forum/Forum-Wifi-WWAN-White
    list-Removal?page=51

    Niełatwy temat z racji nowego raczej sprzętu.

  • 8. Data: 2014-07-10 21:46:19
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w wiadomości grup
> [...]
    > 5Ghz, wiec jesli gdzies za matryca siedzi antena typowa dla bgn 2,4Ghz
    > to takie radio najprawdopodobniej nie bedzie pracowac prawidlowo.

    Bedzie pracowało prawidłowo - zmieni się tylko charakterystyka promieniowania /
    odbioru.

  • 9. Data: 2014-07-10 22:34:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-10 21:46, qwerty pisze:
    > Użytkownik "elmer radi radisson" napisał w wiadomości grup
    >
    > Bedzie pracowało prawidłowo - zmieni się tylko charakterystyka
    > promieniowania / odbioru.

    Jakbyś mógł mnie oświecić. Długość fali - nie chce mi się teraz liczyć -
    dla 2,4GHz ma bodajże coś ok. 12,5 cm. Ostatnio wymieniałem tasiemkę w
    dziadostwie Dell XPS M1330. Nie pamiętam dokładnie (bo robiłem co
    innego), ale antenki były krótkie - czyli pewnie 1/2 lambda.

    Jak zmieni się charakterystyka dla dipola, jeśli zacznie on pracować na
    1/8 lambda?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 10. Data: 2014-07-10 22:36:10
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-10 22:34, Adam pisze:
    > (...)
    > Jak zmieni się charakterystyka dla dipola, jeśli zacznie on pracować na
    > 1/8 lambda?

    Rozpędziłem się ;)
    miało być 1/4 lambda.

    --