  • 11. Data: 2022-01-11 14:04:18
    Temat: Re: Mały, prosty mikrokontroler
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jan 2022 12:42:52 +0100, Atlantis wrote:

    > Wyświetlacz zajmuje inną pulę dostępnej przestrzeni - jest zamontowany
    > na płycie czołowej. Pod VFO wygospodarowane jest trochę miejsca wewnątrz
    > obudowy, oddzielonego ekranem od głównej płytki. Miejsca jest niewiele,
    > dlatego zależy mi na względnie prostym i małym MCU, żeby projektowana
    > płytka miała możliwie mały rozmiar i dała się wcisnąć w to przygotowane
    > miejsce.

    > Na panelu czołowym przestrzeni jest na tyle mało, że nawet gdybym
    > odzyskał trochę miejsca wciskając mniejszy wyświetlacz, to i tak nijak
    > nie wcisnę tam PCB z DDS-em. Nie tędy droga.

    Ale DDS nie musi byc obok uC :-)

    J.

  • 12. Data: 2022-01-11 14:22:57
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 12:42:54 UTC+1 Atlantis napisał(a):

    > I od biedy pewnie skorzystam z czegoś w obudowie QFN/MLF. Liczyłem
    > jednak na to, że uda się znaleźć coś z jeszcze prostszą aplikacją.
    > Atmega328 potrzebuje chociażby trochę kondensatorów filtrujących dookoła.

    A jaki uC nie potrzebuje choćby 100n na zasilaniu w bezpośredniej bliskości?

    max7219 wydaje się fajniutki, ale nie do radia - będzie hurczeć, furczeć i burczeć.
    A w ogóle jak miała być na ten wyświetlacz podawana częstotliwość w wersji z VFO?
    Chyba że to wszystko to autorskie dodatki, o czym może świadczyć impulsator zamiast
    gałki kręcącej kondensatorem.
    A czemu trzy piny na enkoder - z przyciskiem jest?

    Dawno temu zrobiłem program na ATmegę168 realizujący UI+syntezer dla transceivera z
    DDS na AD9850.
    Ale 7 wyświetlaczy 7-segmentowych na osobnych 4094 - przemiatanie odpada, za bardzo
    zakłóca.

    Wykorzystuje wszystkie piny - choć RS232D jest tak na wyrost zostawiony (i dlatego
    też jest rezerwa pod zewnętrzny kwarc).
    4 lub 5 przyciskowa klawiatura, impulsator, wejście PTT (żeby móc nadawać na innej
    częstotliwości niż
    odbierana), 2 LEDy (pokazująca, który generator jest aktywny oraz włączenie SPLIT), 2
    na typ emisji i piszczyk.

    Są 2 "generatory" (czyli częstotliwości), zmienny krok przestrajania, 4 typy emisji,
    pamięć 50 kanałów,
    ograniczenie częstotliwości do pasm amatorskich i tryb SPLIT - odbieranie na jednej,
    nadawanie na drugiej częstotliwości.
    Można też naciśnięciem przycisku przepisać wartość częstotliwości "aktywnego"
    generatora do "pasywnego".
    W trybie pracy z pamięci wyświetla numer kanału lub częstotliwość.

    Nawet napisałem do tego ładną dokumentację - miała być zrobiona płytka i mieliśmy to
    sprzedawać jako kit
    albo jako gotowy moduł - oczywiście wyszło jak zawsze.
    W sumie fajnie by było zobaczyć ten software w działającym urządzeniu innym niż
    prototyp
    z podłączonym oscyloskopem.

    Jako że program własny to możliwe są dowolne przeróbki (oczywiście w miarę wolnego
    czasu).
    Żeby korzystać z fajnych funkcji wymaga jednak min. 3 klawiszy (bez zmiany typu
    emisji oraz bez ograniczenia
    do pasm amatorskich) - a i tak trzeba się nauczyć "krótkiego" i "długiego" naciskania
    - przydaje się buzzer.

    Z jednym przyciskiem (na impulsatorze) można zrobić zmianę kroku plus. ew. drugi
    "generator" (ale bez split i bez przepisywania).

  • 13. Data: 2022-01-11 14:38:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.01.2022 14:22, Dawid Rutkowski wrote:

    > A jaki uC nie potrzebuje choćby 100n na zasilaniu w bezpośredniej bliskości?

    Tak. Tyle tylko, że my tutaj mówimy o sytuacji "jeden kondensator przy
    VCC kontra pięć kondensatorów przy VCC/AVCC, VBAT i wyjściu wbudowanego
    stabilizatora". ;)

    > max7219 wydaje się fajniutki, ale nie do radia - będzie hurczeć, furczeć i burczeć.

    Raczej nie będzie. Krótkofalowcy stosują moduły z max7219 od kilkunastu
    lat i nic takiego nie ma miejsca. Sam użyłem dokładnie takiego samego
    modułu wyświetlacza w Taurusie i żadnych zakłóceń nie powodował.
    Nie wspominając już o fakcie, że cyfrowe skale częstotliwości z
    multipleksowanymi wyświetlaczami LED stosuje się w sprzęcie
    krótkofalarskim od kilkudziesięciu lat.

    > A w ogóle jak miała być na ten wyświetlacz podawana częstotliwość w wersji z VFO?

    W wersji z analogowym VFO zamiast wyświetlacza na płycie czołowej miała
    wylądować cyfrowa skala częstotliwości - stary kit na jakimś PIC16.
    Zamiast enkodera miał być wieloobrotowy potencjometr, przestrajający
    diodę pojemnościową.

    > A czemu trzy piny na enkoder - z przyciskiem jest?

    Tak. Przycisk służący do zmiany kroku przestrajania. To ma być bardzo
    prosty, podstawowy przykład implementacji VFO na DDS. Jedno pasmo,
    przestrajane w kółko z krokiem ustawionym za pomocą przycisku. Więcej
    nie trzeba w tym prostym transceiverze.

  • 14. Data: 2022-01-11 14:59:53
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Tak. Tyle tylko, że my tutaj mówimy o sytuacji "jeden kondensator przy
    > VCC kontra pięć kondensatorów przy VCC/AVCC, VBAT i wyjściu wbudowanego
    > stabilizatora". ;)

    Ten jeden wystarczy. Nie musisz filtrować napięć, których nie używasz.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 15. Data: 2022-01-11 18:18:07
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 11 stycznia 2022 o 14:39:18 UTC+1 Atlantis napisał(a):

    > Tak. Tyle tylko, że my tutaj mówimy o sytuacji "jeden kondensator przy
    > VCC kontra pięć kondensatorów przy VCC/AVCC, VBAT i wyjściu wbudowanego
    > stabilizatora". ;)

    Jak masz takie cuda jak VBAT czy wbudowany stabilizator, to nie dziw się, że to
    kosztuje.
    Ogólnie jak ATmega jest sama w układzie, to nie potrzeba nawet tego 100n na VCC.
    Spokojnie starcza kondensator np. na wyjściu 7805.
    Ale jak masz niestabilne zasilanie lub drenowane pikami przez inne układy to już
    Twoja wina ;P
    Np. w moim układzie ATmega32 + W5500 okazuje się, że ATmega bierze z 5V 20mA, a moduł
    z W5500
    (W5500 z stabilizatorem 3V, transformatorem i gniazdkiem RJ45 z diodami) po
    podłączeniu ethernetu
    zaczyna ciągnąć 200mA i głośnik, podłączony do wzmacniacza zasilanego z tego samego
    12/13,8V co
    7805, zaczyna ćwierkać różne melodie.
    W Atmega328 możesz nawet nie podłączać AVCC i AGND jeśli nie będzie używał portu C, a
    właściiwie tylko pinów
    od PC0 do PC3. Tak samo nie potrzeba kondensatora na AVCC, na AREF ani na RESET.
    Na VCC opcjonalny - na wewnętrznym RC i tak jest max. 8MHz, a przy tej częstotliwości
    działa spokojnie do 2,7V.

> [...]
    > Nie wspominając już o fakcie, że cyfrowe skale częstotliwości z
    > multipleksowanymi wyświetlaczami LED stosuje się w sprzęcie

    A kto mówi, że tacy, co im słoń na ucho nadepnął, nie mogą sobie stosować.
    Albo przepięknych kolorowych wyświetlaczy LCD, na których wyświetlają 7-8 cyfr, a
    reszta jest na niebiesko.
    Zaś w głośniku czy przy nadawaniu mają mnóstwo dodatków.
    W sumie to gadka wszystko przykryje, a kto słucha ciszy (tylko Jan Oborniak ;)
    A stacje komórkowe tak sieją, że i tak trzeba mieć sygnał odbierany na ich poziomie,
    żeby coś usłyszeć - a odbioru takiego sygnału to rzeczywiście nawet przemiatany
    wyświetlacz nie zakłóci.

> [...]
    > wylądować cyfrowa skala częstotliwości - stary kit na jakimś PIC16.
    > Zamiast enkodera miał być wieloobrotowy potencjometr, przestrajający

    Hmm, i ja w stosunku do rzeczywistej częstotliwości ma się ta wyświetlana?

> [...]
    > prosty, podstawowy przykład implementacji VFO na DDS. Jedno pasmo,
    > przestrajane w kółko z krokiem ustawionym za pomocą przycisku. Więcej

    Prosty albo prostacki.
    W prosty sposób można go naprawdę uatrakcyjnić.
    Spróbuj podłączyć PTT, chyba że masz uraz do przemienników.
    Nawet jeden przycisk można naciskać krótko lub długo - a nawet zrobić 3 długości.
    A jak to jest "fire" w enkoderze - można jeszcze zrobić przekręcenie z wciśniętym
    przyciskiem.