  • 1. Data: 2022-01-11 10:04:09
    Temat: Mały, prosty mikrokontroler
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Zabrałem się ostatnio za kończenie paru projektów krótkofalarskich. Jest
    wśród nich m.in. transceiver Kajman. Radyjko w prawie gotowe, zabudowane
    w obudowie. Właściwie zostało mi wykonanie kilku drobnych poprawek na
    płytce i dobudowanie VFO.

    Gdy zaczynałem je składać lata temu, zakładałem wykorzystanie
    analogowego VFO z obwodem LC. Teraz jednak doszedłem do wniosku, że nie
    ma to sensu, skoro mam dostęp do (względnie) tanich modułów DDS.

    Niestety wewnątrz obudowy jest relatywnie mało miejsca. W związku z tym
    na panelu czołowym zmieści się tylko moduł wyświetlaczy
    siedmiosegmentowych na max7219, a i sam układ DDS musi być niewielki -
    niewiele większy od samego modułu z ad9850.

    Zacząłem więc projektować własną płytkę, Miejsca na PCB jest naprawdę
    niewiele, rozglądam się więc na jakimś małym mikrokontrolerem SMD.

    Wymagania są nastepujące:
    1) Jak najprostsza aplikacja i jak najmniej "zbędnych" pinów. Najlepiej
    byłoby, gdyby trzeba było podłączyć tylko VCC, GND i ewentualnie reset.
    2) Możliwie jak najprostszy interfejs programowania. Nawet przy
    sześciopinowym gniazdku ISP w AVR-ach trzeba kombinować z prowadzeniem
    ścieżek, a to marnuje sporo miejsca na płytce.
    3) W miarę stabilny wbudowany generator RC. Kwarc zajmuje trochę
    miejsca, a do tego zastosowania chyba nie potrzebuję większej
    stabilności. MCU będzie musiał jedynie obsługiwać enkoder obrotowy oraz
    komunikację szeregową z max7219 i samym ad9850.
    4) Potrzebuję co najmniej 10 pinów GPIO (trzy dla enkodera obrotowego,
    trzy dla max7219 oraz cztery dla DDS-a)

    Jakieś sugestie? :)

  • 2. Data: 2022-01-11 10:19:47
    Temat: Re: Mały, prosty mikrokontroler
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/01/2022 10:04, Atlantis wrote:
    > sześciopinowym gniazdku ISP w AVR-ach trzeba kombinować z prowadzeniem
    > ścieżek, a to marnuje sporo miejsca na płytce.

    Załaduj do niego bootloader, choćby ten z Arduino.

  • 3. Data: 2022-01-11 10:24:37
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2022-01-11 o 10:04, Atlantis pisze:
> [...]
    > komunikację szeregową z max7219 i samym ad9850.
    > 4) Potrzebuję co najmniej 10 pinów GPIO (trzy dla enkodera obrotowego,

    Zerknij na ATtiny 0-series lub 1-series. Spełniają wszystkie Twoje wymagania.
    Debug/programowanie na jednym pinie. Wbudowany generator. GPIO w zalezności od wersji
    od 5 do 21.

  • 4. Data: 2022-01-11 10:33:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jan 2022 10:04:09 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    > siedmiosegmentowych na max7219, a i sam układ DDS musi być niewielki -
    > niewiele większy od samego modułu z ad9850.

    Normalnie bym poradzil "zmien obudowe" ... ale moze np zmienic
    wyswietlacz na jakis LCD/OLED ?

    A czestotliwosci z DDS nie musisz dobrze odfiltrowac?
    To tez moze wymagac miejsca.

    Jest jeszcze wersja VFO z PLL ...

> [...]
    > stabilności. MCU będzie musiał jedynie obsługiwać enkoder obrotowy oraz
    > komunikację szeregową z max7219 i samym ad9850.

    a nie masz czestotliwosci pasujacej z kwarca DDS ?

    > 4) Potrzebuję co najmniej 10 pinów GPIO (trzy dla enkodera obrotowego,
    > trzy dla max7219 oraz cztery dla DDS-a)
    >
    > Jakieś sugestie? :)

    to z arduino nano nie przypasuje?

    J.

  • 5. Data: 2022-01-11 10:55:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.01.2022 10:33, J.F wrote:

    > Normalnie bym poradzil "zmien obudowe" ... ale moze np zmienic
    > wyswietlacz na jakis LCD/OLED ?

    Zmiana obudowy nie ma sensu, skoro radio jest już umieszczone w całkiem,
    ładnej, kompaktowej obudowie. Wyświetlacz, potencjometry i gniazda są
    już zamocowane. Mały wyświetlacz OLED w niczym mnie nie ratuje, bo
    miejsce zwolnione na panelu nie będzie się dało wykorzystać pod moduł
    DDS. Na VFO wygospodarowałem trochę miejsca obok głównej płytki, za
    ekranem. Miejsca nie ma wiele bo zakładałem, że docelowo wejdzie tam
    analogowe VFO. W międzyczasie zmieniła się jednak koncepcja.

    > A czestotliwosci z DDS nie musisz dobrze odfiltrowac?
    > To tez moze wymagac miejsca.

    Tak, gdybym budował od podstaw układ ze scalakiem DDS. Ja jednak
    wykorzystuję gotowy moduł, który (z tego co mi wiadomo) już posiada
    filtry na wyjściu. W każdym razie z powodzeniem stosowałem takie moduły
    w innych konstrukcjach, nie stosując dodatkowego filtrowania.

    > Jest jeszcze wersja VFO z PLL ...

    Tak, wiem. Jednak na razie skłaniam się ku DDS. AD9850 był już
    przetestowany z Kajmanem przez kilku konstruktorów. Na jednym forum
    trafiłem na informację, że ktoś miał problemy z PLL w tym transceiverze.

    > a nie masz czestotliwosci pasujacej z kwarca DDS ?

    Moduł mnie ma wyprowadzonego żadnego sygnału zegarowego. Poza tym DDS
    jest taktowany znacznie wyżej - coś koło 125 MHz.

    > to z arduino nano nie przypasuje?

    ZDECYDOWANIE za duże.
    Ja szukam jak najmniejszego scalaka SMD. ;)

  • 6. Data: 2022-01-11 11:33:11
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]

    > sześciopinowym gniazdku ISP w AVR-ach trzeba kombinować z prowadzeniem
    > ścieżek, a to marnuje sporo miejsca na płytce.

    Zdążyłem już zapomnieć, że kiedyś tak się programowało. Od nastu lat
    używamy Xmega. Do programowania robię 3 dziurki. Wtykamy w to na chwilę
    kołki rastru 1,27. Dziurki (w trójkąt) są rozsunięte o kilka milsów
    względem prawidłowej pozycji więc kołki są rozprężane i łapią kontakt.
    Złącze kładę tuż koło odpowiednich 2 pinów procka więc ścieżek tyle co
    nic (3-cia dziurka to GND więc jest wszędzie - 0 ścieżek).
    P.G.

  • 7. Data: 2022-01-11 11:38:12
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 11/01/2022 09:55, Atlantis wrote:

    > ZDECYDOWANIE za duże.
    > Ja szukam jak najmniejszego scalaka SMD. ;)

    Atmege 328P kupisz w róznych obudowach. MLF/32 QFN32 ma chyba 5x5 mm. Są
    chyba jeszcze wersje 28 pinowe
    Pewnie z dostępnością będzie cięzko...

    c.

  • 8. Data: 2022-01-11 12:10:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Jan 2022 10:55:54 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > ekranem. Miejsca nie ma wiele bo zakładałem, że docelowo wejdzie tam
    > analogowe VFO. W międzyczasie zmieniła się jednak koncepcja.

    Nie calkiem rozumiem. Potrzebujesz modul DDS, wyswietlacz, sterownik
    wyswietlacza i uC.
    Jak wyswietlacz bedzie maly objetosciowo, to latwiej gdzies uC upchac.

    > Tak, wiem. Jednak na razie skłaniam się ku DDS. AD9850 był już
    > przetestowany z Kajmanem przez kilku konstruktorów. Na jednym forum
    > trafiłem na informację, że ktoś miał problemy z PLL w tym transceiverze.

    Dziwne.
    Ale moze trzeba postawic na nowoczesnosc.

    > Moduł mnie ma wyprowadzonego żadnego sygnału zegarowego. Poza tym DDS
    > jest taktowany znacznie wyżej - coś koło 125 MHz.

    No to trzeba procka 150MHz :-)

    > ZDECYDOWANIE za duże.
    > Ja szukam jak najmniejszego scalaka SMD. ;)

    Ale tam jest Atmega 328 - duza nie jest.
    Szczegolnie w takiej wersji
    https://www.tme.eu/pl/details/a000005/rozwiazania-ar
    duino/arduino/arduino-nano/

    mniejsze niz gniazdo mini USB
    wersja 32MS1 ma 5x5x1 mm - i jeszcze sie przeprosisz z duza obudową
    :-)

    J.

  • 9. Data: 2022-01-11 12:40:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/01/2022 10:19, heby wrote:
    > Załaduj do niego bootloader, choćby ten z Arduino.

    Jeszcze taka opcja:

    https://owenduffy.net/software/ATB/index.htm

  • 10. Data: 2022-01-11 12:42:52
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 11.01.2022 12:10, J.F wrote:

    > Nie calkiem rozumiem. Potrzebujesz modul DDS, wyswietlacz, sterownik
    > wyswietlacza i uC.

    Wyświetlacz zajmuje inną pulę dostępnej przestrzeni - jest zamontowany
    na płycie czołowej. Pod VFO wygospodarowane jest trochę miejsca wewnątrz
    obudowy, oddzielonego ekranem od głównej płytki. Miejsca jest niewiele,
    dlatego zależy mi na względnie prostym i małym MCU, żeby projektowana
    płytka miała możliwie mały rozmiar i dała się wcisnąć w to przygotowane
    miejsce.

    > Jak wyswietlacz bedzie maly objetosciowo, to latwiej gdzies uC upcha
    Na panelu czołowym przestrzeni jest na tyle mało, że nawet gdybym
    odzyskał trochę miejsca wciskając mniejszy wyświetlacz, to i tak nijak
    nie wcisnę tam PCB z DDS-em. Nie tędy droga.

    > Ale tam jest Atmega 328 - duza nie jest.
    > Szczegolnie w takiej wersji
    > https://www.tme.eu/pl/details/a000005/rozwiazania-ar
    duino/arduino/arduino-nano/

    I od biedy pewnie skorzystam z czegoś w obudowie QFN/MLF. Liczyłem
    jednak na to, że uda się znaleźć coś z jeszcze prostszą aplikacją.
    Atmega328 potrzebuje chociażby trochę kondensatorów filtrujących dookoła.