  • 11. Data: 2021-09-07 14:23:00
    Temat: Re: Mercedes się stara?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Sep 2021 14:06:44 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przeceniasz obecne realia, nie doceniasz przyszłości. Obecnie jeden
    > wiatrak to kilka MW mocy. 15 minutowe ładowanie dotyczy zapewne
    > ładowania od 10 do 80% pojemności akumulatora, co daje niewiele ponad 300
    > kW, załóżmy 350 kW - jak obecne ładowarki Porsche. Z jednego wiatraka
    > na MOPie opędzisz 10 stanowisk superszybkiego ładowania.

    Niestety - to moc maksymalna. A u nas niewiele takich terenow, zeby
    stale mocno wialo.

    > Do tego
    > równolegle z autostradą stosunkowo tania sieć wyrównawcza - wystarczy
    > nawet 110 kV, gdzieniegdzie włączona do krajowego systemu
    > energetycznego. Do tego farmy solarne i powerpacki po kilkanaście MWh...

    A te powerpacki to niestety drogie i kosztowne - bo sie degraduja w
    miare uzywania.

    > Bardziej martwi mnie ładowanie samochodów ciężarowych. Ale oni
    > zazwyczaj mają dłuższe przerwy. 45-minutowe doładowanie akumulatora
    > 400 kWh mocą 350 kW daje 65% - daje się wytrzymać. A aż tyle nie
    > potrzeba do turlania się 89 km/h przez 4 i pół godziny.

    Maja tez chyba dluzszy dzien pracy - moga miec dluzsza przerwe, i nie
    przeszkadza to tak bardzo, jesli jedzie daleko.

    J.

  • 12. Data: 2021-09-07 17:25:06
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Musialbys poszukac ile jest tych stacji zasilania metra.
    > Tramwajow to zdaje sie sporo - co kawalek.

    Trafiłem na jakąś analizę, z której wynikało, że trakcja podzielona jest
    na 2km odcinki, zasilane z 2 stacji@15kV każdy. Nie czytałem dokładnie,
    ale był podany powód dlaczego tak (coś o hamowaniu regeneracyjnym
    metra?). Pewnie trzeba by się zagłębić w temat, aby coś rozsądnego z tej
    lektury wyszło.

    > Poza tym jakby tak kazdy doladowywal tylko po tych powiedzmy 20 km
    > jazdy codziennej ... przy takiej mocy, to ile by to trwalo - minute?

    Czy mając 700km zasięgu doładowywał być codziennie? Mnie by się nie
    chciało. Doładowywał bym przy spadku do powiedzmy połowy? Może 1/3, w
    zależności od planów na najbliższe dni. To z kolei implikuje brak
    ładowań minutowych.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 13. Data: 2021-09-07 17:40:59
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    > Przeceniasz obecne realia, nie doceniasz przyszłości. Obecnie jeden
    > wiatrak to kilka MW mocy.

    Spoko, nie twierdzę że takiej mocy nie będziemy mieli, twierdzę, że nie
    będzie ona dostępna powszechnie. W robocie bym naładował, ale w domu?
    Nawet jak bym całe osiedle "zaorał" to nie. Problemem nie jest brak
    mocy, tylko brak możliwości jej przesłania.
    Zastanawiające jest też to, że jakoś podłączają samochód do sieci. Jak?
    Tego nie wiem, ale na pewno nie wtyczkami znanymi w przemyśle. Już 63-ka
    jest potwornie duża i niewygodna, a to zaledwie dziesiąta cześć tego co
    potrzeba!

    > 15 minutowe ładowanie dotyczy zapewne
    > ładowania od 10 do 80% pojemności akumulatora, co daje niewiele ponad 300
    > kW, załóżmy 350 kW - jak obecne ładowarki Porsche.

    No proszę, to my mamy takie ładowarki? Muszę poczytać, bo najwyraźniej
    jestem zacofany technologicznie. Jak oni to ogarnęli?

> [...]
    > nawet 110 kV, gdzieniegdzie włączona do krajowego systemu
    > energetycznego. Do tego farmy solarne i powerpacki po kilkanaście MWh...

    No jasne. Jedziesz w trasę i okazuje się, że w pochmurny dżdżysty dzień,
    kolejny po poprzedzających 10 podobnych, nie jesteś w stanie naładować
    wozu. Gorzej, inni mają ten sam problem, kolejka do ładowarek obecnie
    wynosi 42 godziny, ale chodzą słuchy że jutro zacznie wiać wiatr, to się
    trochę poprawi i kolejka zmniejszy się zapewne do 12 godzin. Oczywiście
    sieć energetyczna-przesyłowa cały czas na maksymalnych obrotach, dlatego
    tylko 42h. ;)
    Wiem, czepiam się i wyszukuję problemy, które najprawdopodobniej nigdy
    się nie spełnią. Tylko widzisz jest jeden mały haczyk. Jak mi zabraknie
    paliwa, to mi go w baniaczku przywiozą. Jak mi zabraknie prądu w
    ładowarce, to nie zrobię nic poza lawetą.

> [...]
    > 400 kWh mocą 350 kW daje 65% - daje się wytrzymać. A aż tyle nie
    > potrzeba do turlania się 89 km/h przez 4 i pół godziny.

    Myślę, że jak ciężarowe wejdą to będzie już mocna i stabilna
    infrastruktura. O ile nikt (poza pasażerami) nie będzie płakał z powodu
    utknięcie jednej czy nawet kilku osobówek na poboczu autostrady, o tyle
    przy ciężarowych zapewne będzie niezła chryja.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2021-09-07 18:06:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Sep 2021 17:25:06 +0200, Irek.N. wrote:

> [...]
    > na 2km odcinki, zasilane z 2 stacji@15kV każdy. Nie czytałem dokładnie,
    > ale był podany powód dlaczego tak (coś o hamowaniu regeneracyjnym

    Hm, hamowanie regeneracyjne ma sens, jesli jest inny odbiorca pradu na
    odcinku. A wtedy 2 km ... nie za malo ?

> [...]
    > chciało. Doładowywał bym przy spadku do powiedzmy połowy? Może 1/3, w
    > zależności od planów na najbliższe dni. To z kolei implikuje brak

    Tez prawda - nie chcialoby mi sie codziennie na szybka ladowarke
    podjezdzac.
    Ale to sumarycznie oznacza, ze jedna ladowarka wystarcza na wiecej
    pojazdow, skoro one laduja raz na tydzien.

    Uzupelnieniem moga byc ladowarki powolne, szczegolnie indukcyjne.
    Podjezdzasz na miejsce parkingowe, i sie laduje.
    Powolutku ... ale przez noc czy 8h pracy troche sie uzbiera.

    J.

  • 15. Data: 2021-09-07 18:33:57
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-09-07 o 13:26, Irek.N. pisze:

> [...]
    > Sieć trakcyjna na przewodach Djp100 o przekroju 100mm2. Zasilanie
    > 660VDC. Metro w W-wie, 825VDC i 3200A. To by dało całe 5 stanowisk do

    Podobnie słabo było na początku motoryzacji, gdy benzynę kupowało się w
    aptekach. Pewnie i z dzisiejszymi problemami jakoś sobie poradzimy.
    T.

  • 16. Data: 2021-09-07 19:00:34
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Irek.N.,

> [...]
    > Nawet jak bym całe osiedle "zaorał" to nie. Problemem nie jest brak
    > mocy, tylko brak możliwości jej przesłania.

    Bez przesady - mieszkam prawie na wsi, 14 kW dostałem bez problemu. W
    domu ładuje się w nocy, nie w dzień - chyba, że masz PV na dachu.
    Przez 10 godzin naładujesz z palcem w czterech osobówkę.

> [...]
    > Tego nie wiem, ale na pewno nie wtyczkami znanymi w przemyśle. Już 63-ka
    > jest potwornie duża i niewygodna, a to zaledwie dziesiąta cześć tego co

    No przecież wtyczki są znane. Jaki masz problem? To kwestia napięcia -
    do 150 kW masz 450 V DC - niewiele ponad 300 A łączone beznapięciowo.
    Dla większych mocy masz 900 V DC. Niecałe 400 A. 40 mm?.

    > No proszę, to my mamy takie ładowarki? Muszę poczytać, bo najwyraźniej
    > jestem zacofany technologicznie. Jak oni to ogarnęli?

    900 V DC

> [...]
    > tylko 42h. ;)
    > Wiem, czepiam się i wyszukuję problemy, które najprawdopodobniej nigdy

    Oczywiście, że się spełnią - zawsze raczkujący rynem ma swoje
    zacięcia.

    > Tylko widzisz jest jeden mały haczyk. Jak mi zabraknie paliwa, to mi
    > go w baniaczku przywiozą. Jak mi zabraknie prądu w ładowarce, to nie
    > zrobię nic poza lawetą.

    Ale czy ktoś Cię zmusza do kupowania samochodu elektrycznego? Możesz
    kupić hybrydę plugin i korzystać z jej zalet nie tracąc zasięgu,
    może znów któryś producent zaproponuje elektryka z extenderem zasięgu
    (wbudowany agregat o mocy wystarczającej, żeby się toczyć). Ale,
    przede wszystkim - na razie jeszcze długo w samochodach będą silniki
    spalinowe.

> [...]
    > utknięcie jednej czy nawet kilku osobówek na poboczu autostrady, o tyle
    > przy ciężarowych zapewne będzie niezła chryja.

    Dlaczego mają utykać? Są lawety, jest pomoc drogowa - na pewno
    powstaną też usługi awaryjnego doładowania na dojazd do najbliższego
    MOPa. To kwestia tworzenia się rynku na nowe usługi. Nawet nie próbuję
    gdybać.

    Jestem aktywnym użytkownikiem komputerów od 36 lat. Gdyby mi ktoś 30
    lat temu powiedział, że w kieszeni będę nosił komputer z 8-rdzeniowym
    procesorem, 6 GB RAM, 128 GB dyskiem, kolorowym 6+" ekranem FHD+, z
    łącznością bezprzewodową kilkadziesiąt Mbps, to ja, pracujący wtedy na
    modemach 2400 bps wyśmiewałbym te fantazje. 55", płaski telewizor z
    rozdzielczością 4K za pół miesięcznej wypłaty, umożliwiający oglądanie
    telewizji na żądanie na łączu miedzianym 80 Mbps? Jakbym zaczął
    opowiadać takie bajki, to wszyscy w FidoNet (internetu jeszcze nie
    było) by mnie wyśmiali!

    Wtedy nie potrafiliśmy sobie wyobrazić, jak będą wyglądały technologie
    za lat 10, 20 czy 30 a dziś dyskusje o przyszłości samochodów z
    argumentacją dorożkarza kłócącego się z panem Fordem o przyszłość
    transportu osobowego.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2021-09-07 19:52:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Sep 2021 19:00:34 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Hello Irek.N.,
    >
    > Bez przesady - mieszkam prawie na wsi, 14 kW dostałem bez problemu. W
    > domu ładuje się w nocy, nie w dzień - chyba, że masz PV na dachu.

    No generalnie chcemy z PV ladowac, bo co to za zysk weglem w nocnej
    taryfie :-)

    > Przez 10 godzin naładujesz z palcem w czterech osobówkę.

    A jak wszyscy sasiedzi tez beda chcieli 14kW?
    Jaki masz transformator i na ile domow ?

    > 900 V DC

    A bateria jakie ma napiecie?

    Bo jesli tak lubia ladowarki DC ... czy one nie mialy ładować baterii
    bezposrednio, bez przetwornic w samochodzie ?

    J.

  • 18. Data: 2021-09-07 22:33:19
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > Sieć trakcyjna na przewodach Djp100 o przekroju 100mm2. Zasilanie
    > 660VDC. Metro w W-wie, 825VDC i 3200A. To by dało całe 5 stanowisk do

    Nie wystarczy wysuwany pantograf, jak kiedyś anteny radiowe?

    --
    Irokez

  • 19. Data: 2021-09-07 22:45:22
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.09.2021 o 17:25, Irek.N. pisze:

> [...]
    > ale był podany powód dlaczego tak (coś o hamowaniu regeneracyjnym
    > metra?). Pewnie trzeba by się zagłębić w temat, aby coś rozsądnego z tej

    Metro ma co dwie stacje zasilanie z 15kV (przynajmniej na pierwszej
    linni) . Tramwaje - warszawa to 41 stacji i 128 MW - teraz pewnie
    więcej. Ciekawostka - stacje do ładowania autobusów - do każdej odzielny
    trafok - nawet jak są dwie obok siebie w odległości 20 metrów.

    --
    Shrek

  • 20. Data: 2021-09-07 22:47:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 07.09.2021 o 18:06, J.F pisze:

    > Hm, hamowanie regeneracyjne ma sens, jesli jest inny odbiorca pradu na
    > odcinku. A wtedy 2 km ... nie za malo ?

    Mało - dlatego na stacji stadion postawili baterię kondensatorów - ale
    nie wiem jak się sprawdza.

    --
    Shrek