  • 11. Data: 2023-02-14 01:03:30
    Temat: Re: NAS z modułem SIM
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-13, news <b...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...zoho.com> napisał w wiadomości

    > Mamy normalną serwerownię z RACKowymi serwerami HP do backupu i dostępu
    > domenowego.
    > Swój NAS (może jakiś faktycznie router barzdziej) chciałem podpiąć w swoim
    > biurze dla dostępu do 3 komputerów (terminali).
    > W biurze mamy internet poprzez punkty PEL i tylko tak mogę się wpiąć.
    > Nie wiem czy uda mi się skonfigurować router, bo informatyk mnie do swoich
    > ustawień nie dopuści raczej, bo nie chce ryzykować.

    Abstrachując od technicznego podejścia, uważaj bardzo co robisz, bo w
    zalezności jak duża jest Twoja firma i jak wrażliwymi operuje
    danymi/stopnia paranoi możesz za to wylecieć z roboty lub narazić się na
    odpowiedzialność dyscyplinarną.

    Na Twoim miejscu zacząłbym od pogadania z szefem i przedstawienia mu
    problemu. Dostęp do sieci wewnętrznej po godzinach to standard i typowo
    realizuje się to vpn'em. To powinien zrobić wasz informatyk skoro taki
    tam jest. Inaczej możesz spotkać się z zarzutem, że narażasz
    bezpieczeństwo firmy, co zresztą może być prawdą, jeśli nie masz na tym
    polu za dużego doświadczenia. Zrobisz taki nieuatoryzowany dostęp, coś
    wycieknie i będziesz pierwszy na którym się skupią.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2023-02-14 20:36:26
    Od: "Pablo" <b...@w...pl>

> [...]
    > polu za dużego doświadczenia. Zrobisz taki nieuatoryzowany dostęp, coś
    > wycieknie i będziesz pierwszy na którym się skupią.

    Spoko. Na samym początku napisałem, że mam zamiar rozmawiać z szefem.....
    Po prostu nasz informatyk jest uparty.
    Wystarczyłby mi prosty dostęp VPN do jednego katalogu, ale ciężko mu
    wyjaśnić bo on nie kuma, że potrzebuję dostępu do swoich danych także poza
    godzinami pracy.
    Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

  • 13. Data: 2023-02-14 20:40:20
    Od: "Pablo" <b...@w...pl>

    Użytkownik "heby" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Może zamiast wpuścić, mógłby Ci skonfigurować jakiegoś NASa u siebie na
    > serwerach? W końcu nie robisz tego chyba w tajemnicy przed resztą, IT
    > powinno wiedzieć o lewiźnie którą podpinasz pod druty w biurze.

    Wiedzą, wiedzą.... tylko nie rozumieją, że jest czasem wyższa konieczność
    dostępu w drodze wyjątku.
    Nie ma mowy o działaniu na szkodę organizacji, a raczej o jej rozwój.

  • 14. Data: 2023-02-14 21:33:01
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.02.2023 o 20:36, Pablo pisze:

> [...]
    > poza godzinami pracy.
    > Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

    Nie bardzo rozumiem problem.
    Albo masz uzasadnioną potrzebę dostania się do zasobów firmy z domu,
    albo nie, i tu się dla Ciebie temat kończy. To szef teraz zleca
    informatykom ogarnięcie tego tematu. Nie mają wiedzy albo sprzętu, to
    się wymienia informatyków albo sprzęt.

  • 15. Data: 2023-02-14 21:38:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/02/2023 20:40, Pablo wrote:
    > Wiedzą, wiedzą.... tylko nie rozumieją, że jest czasem wyższa
    > konieczność dostępu w drodze wyjątku.
    > Nie ma mowy o działaniu na szkodę organizacji, a raczej o jej rozwój.

    Obawiam się że od tego konkretnego akurat rozwoju jest ktoś ogarniajacy
    serwery, a nie ktoś z pracowników, kto stara się obejść system.

    Na przykład to "wyłączanie serwera do internetu na weekendy" brzmi jak
    jakiś absurdalny problem. Po co komu *serwer* jako dostęp do internetu?
    Nie wystarczy router? Wtedy wpinasz ten swój nas w gniazdko obok tego
    routera i niech sobie wyłączą ten serwer. A jeśli to router jest
    wypinany na weekendy to ... po co go wypinają? Chyba nie po to aby
    zaoszczędzić 2zł miesięcznie i workaroudować to NASem za dwa kafle.

    Rzecz w tym, że rozwiązujesz problem, który nie powinien istnieć, więc
    większość rozwiązań będzie upierdliwa, niebezpieczna dla firmy, kiepska
    jakościowo. Dlatego pytam o to, czy IT w firmie wie. Dobre IT samo by
    wyszło z jakimś sensownym rozwiązaniem Twojego problemu. Może czas
    zmienić firmę ;)

  • 16. Data: 2023-02-15 00:41:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-02-14, Pablo <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > godzinami pracy.
    > Chcę wiedzieć co mogę przedstawić szefowi, jakie mam techniczne opcje.

    A ten serwer to jest odłączany w weekendy z powodu oszczędności prądu
    czy strachu, że się tam ktoś włamie?

    Opcje masz takie:

    1) vpn w obrębie struktury dostępowej WAN (router, serwer, co tam macie)
    - tak to powinno być zrealizowane. Jeśli chodzi o zużycie prądu, to
    powyłączać najbardziej żerne elementy i tyle.

    2) Jeśli danych nie jest rzędu >XXGB dziennie to niech Ci kupi tego NASa
    ale do domu, i synchronizuj je na niego na bieżąco z pracy. Ile jest
    tych danych? Można by też synchronizować do jakiejś chmury. Ponownie,
    cały czas trzeba pamiętać o bezpieczeństwie, czy są to bardzo wrażliwe
    dane etc.

    3) zrobić p. dostępowy na bazie jakiegoś routerka z modem lte/5g gdzie
    dostęp będzie do Twojego pracowego pc.

    4) A specyfika tego co robisz wymaga jakiś mocy obliczeniowych
    związanych z infrastrukturą firmy? Jeśli nie to niech Ci szef kupi
    laptopa z docking station i targaj go na weekend jeśli przewidujesz
    konieczność korzystania. U mnie w korpo (+10k luda) pozbyto się z 10 lat
    temu wszystkich stacjonarnych (za wyjątkiem różnych stacji
    obliczeniowych oczywiście). Generalnie filozofia jest taka, że nie
    należy mieszać rzeczy domowych w tym sprzętu z pracowymi.

    Jak to w warunkach Twojej firmy powinno być zrealizowane to jest problem
    nie Twój a waszego informatyka. Jak będziesz gadał z szefem z
    nastawieniem, że tamten się wypnie, więc sam musisz coś wymyślić, to on się
    i tak pewnie wypnie, bo nie znasz tak dobrze waszego sprzetu jak on.
    Powie np. Twojemu szefowi, że Twój pierwotny pomysł z NASem i AP (czy
    dowolny z powyższej listy) naraża firmę na niebezpieczeństwo i on nie
    widzi jak to może zabezpieczyć. I co dalej? Dlatego MZ nie ma takie
    podejście za bardzo sensu.

    Albo szef widzi potrzebę dostępu poza godzinami pracy i wtedy niech się
    tym martwi informatyk*, albo nie widzi i nie ma tematu.

    *) vpn w firmie to standard i może być zrealizowany na tuzin sposobów,
    gdzie większość sprzętu zarówno amatorskiego jak i profesjonalnego takie
    rozwiązania wspiera -> odpada stwierdzenie, że się nie da.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2023-02-15 01:21:34
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 lut 2023 o 21:33, nadir pisze:

> [...]
    tu się dla Ciebie temat kończy. To szef teraz zleca >
    informatykom ogarnięcie tego tematu. Nie mają wiedzy albo sprzętu, to >
    IMO zdrowy na umyśle informatyk zaproponuje postawienie ,,NASa''
    w chmurce. Problemem jest synchronizacja danych -- bez względu
    na położenie (bądź postać?) owego serwera...

    W dniu 12 lut 2023 o 19:32, news pisze:

    > Chcę przekonać szefa do zakupu niewielkiego NASa, który
    > synchronizowałby mi dane z moim komputerem, gdy ja jestem
    > w pracy, a po zakończeniu pracy miałbym do nich dostęp

    Swego czasu moja matka zauważyła podstępnie -- nie wyciągnąłeś
    telefonu, nie podpiąłeś pendrajwa a jednak masz tutaj to, co
    przygotowałeś u siebie w mieszkaniu... Jak to zrobiłeś?...

    Od dawna tak poruszam się pomiędzy swymi komputerami...
    Pozostaje problem ,,tajności'' danych -- ale ów problem
    niezbyt mocno zależy od rodzaju (bądź formy) serwera...

    Pendrajw także nie jest pewny -- toż można go zgubić...

    NAS ma sens w szybkiej sieci domowej przy przewalaniu masy
    informacji typu filmy... Tutaj żaden z niego pożytek.

    Tajność (niezależnie od postaci serwera) danych można
    osiągnąć wieloma drogami, w tym też wieloma naraz...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 18. Data: 2023-02-15 01:26:40
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 13 lut 2023 o 19:42, news pisze:

    > Raczej nie dostanę się do serwerowni, a informatyk nie chce mi podać
    > ustawień, bo dostęp Terminali do internetu działa po domenie.

    Toż w tymże 'huawei e3372 4g modem' masz wszystko, czego Ci trzeba!
    (o ile starczy Ci 32GB do synchronizowania Twych danych)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 19. Data: 2023-02-15 01:34:08
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 lut 2023 o 21:38, heby pisze:

    > Po co komu *serwer* jako dostęp do internetu?

    Wg mnie jego firmowy komputer też jest nieczynny w owe łikendy.
    (skoro NASa chce synchronizować ze swym komputerem)

    W dniu 12 lut 2023 o 19:32, news pisze:

    > NASa, który synchronizowałby mi dane z moim komputerem,
    > gdy ja jestem w pracy, a po zakończeniu pracy

    -=-

    Chyba wątkotwórca usiłuje rozwiązać nierozwiązywalny
    problem -- wyważenia nieistniejących drzwi... ;)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..c

  • 20. Data: 2023-02-15 11:34:02
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 14 Feb 2023 23:41:54 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > gdzie większość sprzętu zarówno amatorskiego jak i profesjonalnego takie
    > rozwiązania wspiera -> odpada stwierdzenie, że się nie da.

    Natomiast przy nieco lepszym sprzęcie to oprócz VPN można ustawić np.
    V-Lany, izolacje stacji albo izolację IP oraz różne inne pilityki
    bezpieczeństwa i polityki upprawnień.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam