  • 21. Data: 2020-12-27 02:16:31
    Temat: Re: Nie cyfrowo :)
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-12-26 o 19:38, Piotr Karocki pisze:
    > Niewiele zaplacilas, bo mialas malo :)

    Tak, to były pierwsze kolorowe zdjęcia (zrobione na slajdy) z jednej
    kliszy. W ogóle myślałam, że nic z tego nie będzie. To był dla mnie
    eksperyment.
    Potem robiłam juz zdjęcia najpierw telefonem, potem jeszcze kupiłam inny
    aparat, który filmy nagrywa. Jest niezły, ale po każdym włożeniu baterii
    trzeba wszystko od nowa ustawiać-datę itd i to męczy, szczególnie jak do
    tej konfiguracji muszę cyngle zakładać, bo literki malutkie i po
    angielsku. Robię zdjęcia na ogół telefonem, bo zawsze mam go pod ręką.

    > Ja mam w tej chwili zeskanowane 16 tysiecy klatek negatywow i przezroczy,
    > oraz 5 tysiecy powiekszen (do ktorych nie znalazlem negatywow)... FilmScan
    > 3600 coraz glosniej pracuje, chwilami sie zawiesza skanowanie/transfer i
    > trzeba poczekac pare minut az wroci do zycia, ale jeszcze dziala :)

    Ale Ty nie piszesz już o aparacie Smienie, który filmów nie nagrywa.
    Co to jest ten FilmScan? Filmów na kliszy fotograficznej nie masz.
    Możesz natomiast przenieść lub skopiować na komputer z tego swojego
    aparatu cyfrowego. Aha...ten film to pewnie klisza, bo klisza tez się
    chyba tak nazywa.

    --
    animka

  • 22. Data: 2020-12-28 14:25:23
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    piątek, 25 grudnia 2020 o 17:20:47 UTC+1 Paweł Pawłowicz napisał(a):
> [...]

    Brzmi to dla mnie, jakby były też "klisze" na innym podłożu. Czy tego określenia
    używano też dla materiału na innym podłożu niż szkło?
    > Lekarze mówią o kliszy rentgenowskiej. Dawno temu używaliśmy materiałów
    > światłoczułych na szkle, wszyscy mówili "płytki". Ale to było dość
    > specyficzne zastosowanie (spektroskopia).
    W użyciu było też określenie płyty szklane, więc płytki są jak najbardziej poprawne.
    Natomiast co do "klisz rentgenowskich", też się spotkałem z takim określeniem
    potocznym, natomiast na opakowaniach wyraźnie było opisane : błony cięte
    rentgenowskie.
    Pozdrawiam Marcin

  • 23. Data: 2020-12-28 14:44:37
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    niedziela, 27 grudnia 2020 o 02:17:26 UTC+1 Animka napisał(a):
> [...]
    > tej konfiguracji muszę cyngle zakładać, bo literki malutkie i po
    > angielsku. Robię zdjęcia na ogół telefonem, bo zawsze mam go pod ręką.

    Czyli bezpośrednio ze Smieny przeskoczyłaś na fotografię cyfrową.
    No i aparat cyfrowy który po każdej wymianie baterii/akumulatora resetuje ustawienia
    to straszna lipa jest.
    Powinien mieć awaryjne podtrzymanie pamięci ustawień. Z takich w miarę nowych to
    chyba Sony Alfa 7 tak miała, a i to nie każde ustawienia się resetowały.

    > Ale Ty nie piszesz już o aparacie Smienie, który filmów nie nagrywa.

    W zasadzie albo Smiena, albo dowolny aparat na materiał światłoczuły - film 35 mm,
    błony zwojowe średnioformatowe.
    Żaden tego typu aparat filmów nie nagrywał. Do kręcenia filmów były kamery (często na
    taki sam materiał).
    A i w aparatach cyfrowych kręcenie filmów jako opcja weszło nie tak dawno temu.

    > Co to jest ten FilmScan?

    Skaner do negatywów, czyli urządzenie przerabiające obraz z materiału światłoczułego
    na pliki cyfrowe. Tego typu urządzenia używali
    panowie z Kodaka na Twoich slajdach.

    Filmów na kliszy fotograficznej nie masz.

    Dlaczego nie?
    O ile na kliszy (szklanej) to niemożliwe, to już na klasycznym filmie 35 mm (takim
    samym jak do Twojej Smieny) już tak. napiszę więcej - ten film został wymyślony do
    kamer filmowych, a dopiero później zaadaptowany do aparatów fotograficznych.

    > Możesz natomiast przenieść lub skopiować na komputer z tego swojego
    > aparatu cyfrowego. Aha...ten film to pewnie klisza, bo klisza tez się
    > chyba tak nazywa.

    No nie - masz dyskusję pt. "film a klisza" wyżej w wątku.

    Pozdrawiam Marcin

  • 24. Data: 2020-12-29 21:26:49
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-12-28 o 14:44, Starzec z Gór pisze:

    > Czyli bezpośrednio ze Smieny przeskoczyłaś na fotografię cyfrową.

    Chyba tak. Tyle lat mineło, że nie pamiętam wszystkiego.

> [...]
    chyba Sony Alfa 7 tak miała, a i to nie każde ustawienia się resetowały.

    Otóż to.

> [...]
    błony zwojowe średnioformatowe.
    > Żaden tego typu aparat filmów nie nagrywał. Do kręcenia filmów były kamery (często

    Tak.

    > A i w aparatach cyfrowych kręcenie filmów jako opcja weszło nie tak dawno temu.

    W telefonach to chyba dawno temu.

    > Skaner do negatywów, czyli urządzenie przerabiające obraz z materiału
    światłoczułego na pliki cyfrowe. Tego typu urządzenia używali
    > panowie z Kodaka na Twoich slajdach.

    Skaner (Plustek) z opcją skanowania negatywów miałam. Sprzedałam jak
    nowy za grosze, bo kupiłam drukarkę ze skanerem. Mogłam sobie zostawić
    przystawkę do slajdów, ale nie pomyślalam.Jeśli dobrze pamietam to tych
    gotowych slajdów nie chciał mi zeskanować. Gdyby to była klisza to na
    pewno by zeskanował.

    FilmScan to jakiś specjalny skaner, czyli inny niż ten Plustek?

    OK, dzięki :-)

    --
    animka

  • 25. Data: 2020-12-29 23:15:16
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    wtorek, 29 grudnia 2020 o 21:27:49 UTC+1 Animka napisał(a):

> [...]
    > pewno by zeskanował.
    >
    > FilmScan to jakiś specjalny skaner, czyli inny niż ten Plustek?

    Skoro Plustek miał przystawkę do slajdów, to powinien je zeskanować - kwestia
    ustawień.
    A może była to jednak przystawka jedynie do negatywów?
    Ten FilmScan to skaner do negatywów właśnie, taki wąsko specjalizowany ( ale też
    wersja bardziej budżetowa).
    Pozdrawiam Marcin

  • 26. Data: 2020-12-30 01:54:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    Apropos skanowania filmów, nierozwiązanym pozostaje dla mnie problem
    rys, rysek, kurzu, innych mikrouszkodzeń. Były kiedyś dostępne, drogie
    jak *piiip* skanery (np. taki Nikon Coolscan 9000) z technologią
    skanowania z podczerwienią czy w podczerwieni. Nie wiem czy to działało,
    ale cena skanera była taka, że się nie zdecydowałem. Całe archiwum mam
    poskanowane Minoltą Dimage Scan Dual III i Canon CanoScan 8800F do
    większego formatu. Wszystko porysowane w cholerę i jeszcze różnie to
    wszystko łapało ekspozycyjnie bo różne gęstości negatywów.

    No i tak wczoraj sobie przeglądałem archiwum, a potem próbowałem znaleźć
    jakieś oprogramowanie, które systemowo (istotne słowo) takie defekty
    pousuwa. Spróbowałem SoftOrbits Photo Retoucher, wydawało się, że
    prawidłowo identyfikuje uszkodzenia, ale jak dostał polecenie usunięcia
    to po 3ch godzinach stania w miejscu odpuściłem. Sprawdziłem tez
    niejakiego Inpainta, który okazał się toporem rzeźnickim. Dalej nie sprawdzałem.

    Jest coś wartego uwagi co da się zaprząc do kilku tysięcy zdjęć?
    Pojawiają się odrestaurowane filmy chwalące się zastosowaniem AI, ale w
    filmach jakby łatwiej bo wiele z takich uszkodzeń jest wyłącznie na
    konkretnych klatkach więc z samej zmiany między klatkami możnaby coś
    wykombinować.

    Sprzętowo wszystko również poszło do przodu i pewnie technologia używana
    we wspomnianym CoolScan jest dużo bardziej dostępna, ale że rynek zdechł
    to cenowo poszło w dokładnie odwrotną stronę.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2020-12-30 12:02:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > we wspomnianym CoolScan jest dużo bardziej dostępna, ale że rynek zdechł
    > to cenowo poszło w dokładnie odwrotną stronę.

    Do zdjęć któryś z Epsonów z Digital ICE, od V600 w górę. ICE to chyba
    jedyna technologia IR, która działa. Mam wspomniany przez Ciebie 8800F,
    usuwanie rys w tym skanerze to raczej życzenie ściętej głowy.
    Ale przy kilku tysiącach, to raczej zleciłbym profesjonalistom.

    P.P.

  • 28. Data: 2020-12-30 12:07:31
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    > technologia skanowania z podczerwienia czy w podczerwieni. Nie wiem
    > czy to dzialalo, ale cena skanera byla taka,
    Tak, to dziala. W podczerwieni skaner widzi rysy (i tylko rysy), tak wiec
    oprogramowanie po stronie PC (albo innego Maca) wie gdzie jest rysa. Wtedy
    w to miejsce wkleja "usrednione" wartosci z obu stron rysy, a nie to co w
    pasmie widzialnym jest (czyli jasna badz ciemna kreska). To znacznie lepsze
    niz najlepsze nawet wykrywanie przez program cienkich kresek i uznawanie
    ich za rysy, bo np. drut na slupach moze zostac uznany za ryse :)
    Podczerwien pozwala tez usuwac kurz - bo w niej widac po prostu wszystko
    to, co zmienia (w uproszczeniu) grubosc materialu.
    Ale zgadzam sie, to cholernie drogie.

    > Sprzetowo wszystko rowniez poszlo do przodu i pewnie technologia
    > uzywana we wspomnianym CoolScan jest duzo bardziej dostepna, ale
    > ze rynek zdechl‚ to cenowo poszlo w dokladnie odwrotna strone.
    Niestety.
    Znalazlem firme specjalizujaca sie w skanerach, mieli nawet takie po
    kilkadziesiat tysiecy zlotych ustrojstwa :) Zapytalem ich grzecznie, czy
    maja odpowiednik FilmScan 3600 z podczerwienia. Odpowiedzieli ze FilmScana
    wlasciwie niczym nie przebija, ze nie maja nic o tak dobrych parametrach
    skanowania.
    FilmScan bowiem ma kilka cech wysoko-specjalizowanych:
    1) gestosc optyczna, o ile dobrze pamietam, 4.3D - rozpoznaje on
    zaczernienie calego filmu (pewnie skan po perforacji), i odpowiednio
    zmienia sobie jasnosc lampy oraz "czas naswietlania". Bardzo slabo
    zaczernione filmy skanuje wiec slabo swiecac i szybko jadac, a bardzo mocno
    zaczernione - mocno swieci i wolno jedzie.
    2) mozliwosc skanowania przezroczy - gniazdo/szczelina na ramke. Ale
    okazalo sie, ze te z ramek z szybkami warto bylo wyjmowac i przekladac do
    ramek bezszybkowych. Co prawda szklo mozna bylo umyc przed skanowaniem, ale
    miejscami (bablami) emulsja byla przyklejona do szybki, i powstawaly
    brzydkie plamy na skanie.
    3) mozliwosc skanowania rolki filmu - wklada mu sie film, daje start, i on
    sam sobie przesuwa klatke za klatka. Bez ciecia na paski 6 klatkowe, co
    pozwala na wlozenie filmu, i "a skanuj se", i zajecie sie swoja robota. Po
    godzinie odbiera sie zeskanowany komplet.
    Aczkolwiek czasem na przedwojennych filmach troche sie zlizga (one sa
    ciensze), i nie przesuwa poprawnie, wiec trzeba wtedy skanowac klatki
    pojedynczo.

  • 29. Data: 2020-12-30 13:10:12
    Od: collie <c...@v...pl>

    W środę, 30.12.2020 o 01:54, Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > skanowania z podczerwienią czy w podczerwieni. Nie wiem czy to działało,
    > ale cena skanera była taka, że się nie zdecydowałem.

    A propos Nikona Coolscan 9000. Mam Nikona CoolScan V ED. Sprzęt
    zacny i ma opcję czyszczenia w podczerwieni. I to działa, ale
    tylko z kolorowymi filmami. Z cz-b nie, bo coś tam ziarnka srebra
    przeszkadzają jak pamiętam, gdyż skaner od dłuższego czasu leży
    w szafie. Albowiem chęć na skanowanie zeszłowiecznych rupieci mi
    przeszła. Tak jak fotografowanie analogowymi rupieciami, choćby
    to była kopia Hasselblada, czyli radziecki ????? C.

  • 30. Data: 2020-12-30 14:20:41
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    środa, 30 grudnia 2020 o 13:10:16 UTC+1 collie napisał(a):
    Albowiem chęć na skanowanie zeszłowiecznych rupieci mi
    > przeszła. Tak jak fotografowanie analogowymi rupieciami, choćby
    > to była kopia Hasselblada, czyli radziecki ????? C.
    Saliut z Industarem czy z Vegą?
    W pierwszym przypadku współczuję, w drugim po dobrym serwisie całkiem porządna
    "cegła".
    Sam się przesiadłem z K88 na 500C/M, i trochę żałuję - zwłaszcza optyki. Choć to już
    inna sprzętowa.
    Pozdrawiam Marcin