  • 11. Data: 2020-12-15 23:38:46
    Temat: Re: Nie cyfrowo :)
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    środa, 9 grudnia 2020 o 18:01:01 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "Piotr Karocki" napisał w wiadomości grup

    > Moze dla odroznienia, ze nie na szkle ?
    >

    > Mnie troche dziwi podkreslanie tego w czasach ... gdy juz chyba innych
    > nie bylo.
    >
    > Taka maniera na swiecie ?
    Film to określenie błony małoobrazkowej. Były jeszcze błony zwojowe i cięte (tzn
    dalej są).
    Pozdrawiam Marcin

  • 12. Data: 2020-12-16 00:10:42
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-12-15 o 23:38, Starzec z Gór pisze:

    > Film to określenie błony małoobrazkowej. Były jeszcze błony zwojowe i cięte (tzn
    dalej są).

    Natomiast "klisza" wbrew pozorom to materiał światłoczuły na szkle.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 13. Data: 2020-12-16 19:12:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gil" napisał w wiadomości grup
    da.pl...

    >FEDa czy Zorkę na komunię raczej nie kupowali.

    Chyba w ogole rzadko aparat na komunie kupowano ... ale dla takiego
    dziecka Smiena 8 IMO calkiem dobry wybor.

    Przynajmniej niewielka szkoda jak rozbije/uszkodzi.
    Lub zwyczajnie sie znudzi.

    J.

  • 14. Data: 2020-12-18 22:46:00
    Od: Gil <g...@g...pl>

    In article <5fda4df9$0$513$65785112@news.neostrada.pl>,
    j...@p...onet.pl says...

> [...]
    > dziecka Smiena 8 IMO calkiem dobry wybor.
    >
    > Przynajmniej niewielka szkoda jak rozbije/uszkodzi.

    Ojciec mi użyczał Exy 0. Aparat był bez pryzmatu i patrzało się od góry
    w matówkę. Czasy staroniemieckie 1/25, 1/50, 1/100, 1/150 s.
    Obiektyw był lepszy niż w Certo ale zmów nie taki super.
    Był wymienny na bagnecie ale innego nie doczekałem. Pamiętam, że migawka
    tego aparatu była super. Lekko kłapała a sam obiektyw też łatwo można
    było zdjąć. Niedawno go odpaliłem. Mogawka nadal super kłapie.

  • 15. Data: 2020-12-25 13:28:21
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    środa, 16 grudnia 2020 o 00:10:45 UTC+1 Adam napisał(a):

    > Natomiast "klisza" wbrew pozorom to materiał światłoczuły na szkle.
    Dobra, zgadzam się. Klisza... ale w literaturze zawsze jest "klisza szklana". Brzmi
    to dla mnie, jakby były też "klisze" na innym podłożu. Czy tego określenia używano
    też dla materiału na innym podłożu niż szkło?
    Np płytek srebrnych do dagerotypii?
    Pozdrawiam Marcin

  • 16. Data: 2020-12-25 17:20:44
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 25.12.2020 o 13:28, Starzec z Gór pisze:

> [...]
    Brzmi to dla mnie, jakby były też "klisze" na innym podłożu. Czy tego określenia
    używano też dla materiału na innym podłożu niż szkło?

    Lekarze mówią o kliszy rentgenowskiej. Dawno temu używaliśmy materiałów
    światłoczułych na szkle, wszyscy mówili "płytki". Ale to było dość
    specyficzne zastosowanie (spektroskopia).

    P.P.

  • 17. Data: 2020-12-26 03:26:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-25, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:

> [...]
    > światłoczułych na szkle, wszyscy mówili "płytki". Ale to było dość
    > specyficzne zastosowanie (spektroskopia).

    Ale też "nie rób mi zdjęć bo klisza pęknie" pasuje bardziej do szkła.

    --
    Marcin

  • 18. Data: 2020-12-26 04:07:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-16, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > dziecka Smiena 8 IMO calkiem dobry wybor.
    >
    > Przynajmniej niewielka szkoda jak rozbije/uszkodzi.

    Zaczynałem właśnie od Smieny 8M z tabelą naświetlań, najpierw taką
    papierową, a potem z tworzywa. Bardzo dobra kombinacja. Pod względem
    poprawności ekspozycji problemów nie było w tym z przezroczami. Co
    pamietam jako zmorę socjalistycznych sprzętów, to nagminne rysowanie
    błon. W sumie do dziś nie wiem, czy to kasety rysowały czy dociskająca
    "poducha" ale wszystkie cuda których się z czasem dorobiłem (Smiena,
    Zenit E i XP, Siluet Elektro), tak miały.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2020-12-26 19:19:52
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

> [...]
    > "poducha" ale wszystkie cuda których się z czasem dorobiłem (Smiena,
    > Zenit E i XP, Siluet Elektro), tak miały.

    Pamiętam, że Smienę sama sobie kupiłam jak już pracowałam. Nawet taką
    lipną lampę blyskową na wymienne żaróweczki (pamiętam, że były podobne
    do przepiórczych jajek). Oczywięcie zdjęcia czarno białe. Jak można było
    już kupić kliszę do koloru to kupiłam i zastanawiałam się czy w ogóle
    zdjęcia wyjdą. Zaekperyntowałam na wczasach w Wildze i nawet na
    odbywającym sie tam balu przebierańców dla dzieci. Zrobiłam slajdy.
    Oprawione były w rameczki i wsadzało się je do takiej przeglądareczki
    slajdow. Małe to było i się chyba zapsuło, a slajdy przeleżały w
    pudełeczku do jakiegoś 2015 roku. Poszłam do Kodaka i spytałam panów,
    czy mozna zrobić z tego zdjęcia na płycie. O dziwo, zdjęcia wyszły
    niezłe i niewiele za to zaplacilam. Zdjęcia skopiowałam sobie do
    komputera. Mam wspaniałą pamiątkę z tamtych lat.

    --
    animka

  • 20. Data: 2020-12-26 19:38:54
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    Animka <a...@t...ja.wp.pl> wrote:
    > Poszlam do Kodaka i spytalam panow, czy mozna zrobic z tego
    > zdjecia na plycie. O dziwo, zdjecia wyszly niezle i niewiele za
    > to zaplacilam.
    Niewiele zaplacilas, bo mialas malo :)
    Ja mam w tej chwili zeskanowane 16 tysiecy klatek negatywow i przezroczy,
    oraz 5 tysiecy powiekszen (do ktorych nie znalazlem negatywow)... FilmScan
    3600 coraz glosniej pracuje, chwilami sie zawiesza skanowanie/transfer i
    trzeba poczekac pare minut az wroci do zycia, ale jeszcze dziala :)
    Ale to nie wszystko, bo sa jeszcze do skanowania filmy z klatkami 30x40
    mm, filmy 36 mm ale z klatką w poprzek, filmy 6x6 cm, filmy z aparatu 16 mm
    , filmy kamerowe 8 mm, filmy 36 mm ale bez perforacji i z wieksza klatka.
    No i 12 magazynkow przezroczy. I zapewne przy dalszych "przekopach"
    znajdzie sie jeszcze jakies "gniazdko" filmowe :)