  • 31. Data: 2020-12-30 14:45:40
    Temat: Re: Nie cyfrowo :)
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mnie ciekawi, jak Ty te filmy rozwijasz?
    Znalazłem w szufladzie ojca sporo rolek filmów z lat 60-tych, które natychmiast mi
    się łamały w rękach.
    A chciałbym je jakoś odzyskać (zdjęcia na nich, dużo rodzinnych).

    Filmy na nowszym podłożu (lata 70-te i później) już się rozwijają, pytanie jak je
    oczyścić z ewentualnego kurzu (czy na sucho czy
    może na mokro krótką kąpielą w koreksie czy podobna). Później na skaner.

    -----
    > Otoz mam bardzo duzo, w dziesiatki liczac, starych filmow 36 mm rodzinnych, jeszcze
    sprzed wojny.

  • 32. Data: 2020-12-30 21:28:46
    Od: Animka <a...@t...ja.wp.pl>

    W dniu 2020-12-29 o 23:15, Starzec z Gór pisze:

    > Skoro Plustek miał przystawkę do slajdów, to powinien je zeskanować - kwestia
    ustawień.
    > A może była to jednak przystawka jedynie do negatywów?

    Możliwe, że tylko do negatywów. Pewnie mi się pomyliło, że do slajdów.
    To było tak dawno temu i raczej nie wszystko pamiętam.

    > Ten FilmScan to skaner do negatywów właśnie, taki wąsko specjalizowany ( ale też
    wersja bardziej budżetowa).

    Dzięki i pozdrawiam,

    --
    animka

  • 33. Data: 2020-12-30 22:46:15
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    środa, 30 grudnia 2020 o 14:45:44 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    się łamały w rękach.
    > A chciałbym je jakoś odzyskać (zdjęcia na nich, dużo rodzinnych).

    Prawdopodobnie filmy na podłożu celuloidowym. Próbowałbym je delikatnie nawilżyć po
    minimalnym rozwinięciu.

    > Filmy na nowszym podłożu (lata 70-te i później) już się rozwijają, pytanie jak je
    oczyścić z ewentualnego kurzu (czy na sucho czy
    > może na mokro krótką kąpielą w koreksie czy podobna). Później na skaner.

    Najpierw sprężone powietrze, jeżeli to nie pomoże, Tetenal Film Cleaner. Ewentualnie
    pędzelek - taki bardzo delikatny.
    Pozdrawiam Marcin

  • 34. Data: 2021-01-02 10:02:18
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    =?utf-8?B?xIXEh8SZxYLFhMOzxZvFusW8?= <...@...pl> wrote:
    > Mnie ciekawi, jak Ty te filmy rozwijasz?
    > Znalazlem w szufladzie ojca sporo rolek filmow z lat 60-tych, ktore
    > natychmiast mi sie lamaly w rekach.
    Nie mialem takich problemow. Moze kwestia warunkow przechowywania, np.
    wilgotnosci. Pojedyncze pekniecia mozesz "zalatac" wkladajac do skanera
    ramke z szybkami z taka klatka w srodku. Znaczy przynajmniej w moim
    skanerze, ktory ma "slot" na ramki.

    Dziadek zwijal filmy razem, wychodzila z tego calkiem pokazna szpulka. Na
    przyklad 25 filmow. Czasem wspolny poczatek, i zwijane razem; chyba raz
    bylo tak ze jeden film, na niego nawiniety kolejny, i tak dalej; a
    najczesciej mieszanka tych dwu styli :) Te zewnetrzne fragmenty mialy wiec
    dosc duza srednice "zwoju".

  • 35. Data: 2021-01-02 12:15:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 Dec 2020 13:46:15 -0800 (PST), Starzec z Gór napisał(a):

    > Prawdopodobnie filmy na podłożu celuloidowym. Próbowałbym je delikatnie nawilżyć po
    minimalnym rozwinięciu.

    Lata 60-te to juz chyba nie, szczegolnie jesli to "safety" film.

    Nawilzenie moze nadal pomoc, ale moze by zadzwonic do jakiegos
    archiwum i popytac fachowcow.

    A potem ... moze lepsze tworzywo, moze lepszy plastyfikator ...

    J.

  • 36. Data: 2021-01-05 13:25:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-30, Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom> wrote:

    > Do zdjęć któryś z Epsonów z Digital ICE, od V600 w górę. ICE to chyba
    > jedyna technologia IR, która działa. Mam wspomniany przez Ciebie 8800F,
    > usuwanie rys w tym skanerze to raczej życzenie ściętej głowy.
    > Ale przy kilku tysiącach, to raczej zleciłbym profesjonalistom.

    Wartość głownie sentymentalna.

    Nb. widzę, że się chyba pomyliłemc:
    https://www.amazon.com/2PX0321-Plustek-OpticFilm-820
    0i-Scanner/dp/B009724JZY/
    Stary model, ale cena przyzwoita w sumie?... nie mam doświadczenia z
    Plustekami.

    Trochę recenzji można znaleźć ale mało przykładów z odkurzaniem. Tu jest
    jeden:

    https://www.photo.net/discuss/threads/plustek-or-ref
    lecta.503964/

    --
    Marcin

  • 37. Data: 2021-01-05 13:34:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-30, collie <c...@v...pl> wrote:

    > A propos Nikona Coolscan 9000. Mam Nikona CoolScan V ED. Sprzęt
    > zacny i ma opcję czyszczenia w podczerwieni. I to działa, ale
    > tylko z kolorowymi filmami. Z cz-b nie, bo coś tam ziarnka srebra
    > przeszkadzają jak pamiętam, gdyż skaner od dłuższego czasu leży
    > w szafie. Albowiem chęć na skanowanie zeszłowiecznych rupieci mi
    > przeszła. Tak jak fotografowanie analogowymi rupieciami, choćby
    > to była kopia Hasselblada, czyli radziecki ????? C.

    No właśnie też to widzę u siebie. Tzn. jakiś impuls mnie dopadł aby
    dokończyć skanowanie (i właśnie odkryłem, że Minolta Dimage mi wyzioneła
    ducha, a od Canona nie mogę znaleźć zasilacza), ale mam kupę negatywów w
    lodówce, mam kilka w sumie Bronic i w sumie nawet może bym i ochotę
    znalazł, ale jakoś mnie dobija w sumie lekki bezsens tego wszystkiego...

    --
    Marcin

  • 38. Data: 2021-01-05 13:44:48
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-12-30, Piotr Karocki <p...@i...org> wrote:
> [...]
    > ich za rysy, bo np. drut na slupach moze zostac uznany za ryse :)
    > Podczerwien pozwala tez usuwac kurz - bo w niej widac po prostu wszystko
    > to, co zmienia (w uproszczeniu) grubosc materialu.
    > Ale zgadzam sie, to cholernie drogie.

    > Niestety.
    > Znalazlem firme specjalizujaca sie w skanerach, mieli nawet takie po
    > kilkadziesiat tysiecy zlotych ustrojstwa :) Zapytalem ich grzecznie, czy
    > maja odpowiednik FilmScan 3600 z podczerwienia. Odpowiedzieli ze FilmScana
    > wlasciwie niczym nie przebija, ze nie maja nic o tak dobrych parametrach

    Popatrzyłem na Amazonie co tam we współczesnym świecie i poza
    wspomnianym gdzieidziej Plusteku z podczerwienią widzę taki obrazek;
    https://m.media-amazon.com/images/I/81+WVRXrw-L.jpg

    Czy mnie dopada jakaś starcza paranoja, czy też kogoś w tym Kodaku,
    firmie jakby z tradycjami, posrało, że pokazują jak baba trzyma ten
    negatyw paluchami w obrębie klatki?

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2021-01-15 19:46:52
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

> [...]
    0i-Scanner/dp/B0097
    > 24JZY/ Stary model, ale cena przyzwoita w sumie?... nie mam

    FilmScan3600 skanuje wolniej, nie ma podczerwieni, ale nie wymaga krojenia
    filmu na kawalki, a tenze OpticFilm chyba musi miec film w kawalkach.

  • 40. Data: 2021-01-16 01:33:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-01-15, Piotr Karocki <p...@i...org> wrote:
    0i-Scanner/dp/B0097

    > FilmScan3600 skanuje wolniej, nie ma podczerwieni, ale nie wymaga krojenia
    > filmu na kawalki, a tenze OpticFilm chyba musi miec film w kawalkach.

    A to w sumie wada? Lepiej przechowywać negatywy w kawałkach w
    dedykowanych albumach.

    --
    Marcin