  • 61. Data: 2021-11-06 00:43:13
    Temat: Re: Nie cyfrowo :)
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    piątek, 29 października 2021 o 03:38:11 UTC+2 n...@i...invalid napisał(a):

    > Ja kiedys probowalem walczyc z nazywaniem blon fotograficznych kliszami,
    > ale to jak walka z wiatrakami.
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Klisza

    Ja tak zwalczam utożsamianie "cropa" ze "zmianą ogniskowej" i wiązaniem tego jeszcze
    ze "zmianą światła", co też rozmaici mądrzy inaczej i zwolennicy "nowej optyki"
    usiłują lansować. Jak rzeźbienie wykałaczką w granicie.
    Pozdrawiam Marcin

  • 62. Data: 2021-12-13 23:05:16
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Piotr Karocki napisał(a):

    > Zeiss Ikon
    > Alfa
    > Foton
    > Foton Safety
    > Foton Safety Film
    > Orwo
    > Agfa Isopan ISS
    >
    > Czy ktos ma dostep do danych pozwalajacych datowac chocby rozpoczecie
    > produkcji wyzej wymienionych?

    OT.

    xx lat temu wszystkie filmy jak leci, wywoływało się w tym samym wywoływaczu
    bodaj 20-25minut. Nikt nie patrzył czy ISO 50, 100 czy 400, ilford slirford, foma
    sroma
    wszystko szło do jednego kociołka. Temp. wywoływacza -15*C? Nic nie szkodzi, da się
    5 minut dłużej.
    Tak było:)

    Jak jest teraz?

  • 63. Data: 2021-12-14 11:06:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 Dec 2021 14:05:16 -0800 (PST), alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    sroma
    > wszystko szło do jednego kociołka. Temp. wywoływacza -15*C? Nic nie szkodzi, da

    Pierwszze słyszę.

    Miałem kilku kolegów, dość ostro zajmujących się amatorsko fotografią i
    fotografiką. Ja również cośtak robiłem, podobnie brat.
    Ale zwracało się uwagę na wszystkie aspekty. Nawet takie, jak ruszanie (lub
    nie) płynu, aby materiał był wywołany odpowiednio bardziej lub mniej
    kontrastowo.

    Natomiast rzeczywiście, po pewnym czasie uzyskiwało się wprawę, dziąki
    czamu w warunkach polowych (mp. gdzieś na wyjeździe) do zdjęć reportażowych
    wystarczał palec zamoczony w wywoływaczu, aby wiedzieć, czy temperatura
    jest w miarę zdatna.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 64. Data: 2021-12-14 19:50:05
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Adam napisał(a):

    > Pierwszze słyszę.

    Przemysł vs amatorka. Tylko zamiast koreksu big tanki.
    A przeca w c-41 masz podobnie i to Cię nie dziwi? Setka, dwusetka ... idą w tej
    samej
    temp. w tym samym czasie.

  • 65. Data: 2021-12-14 19:59:07
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):
    > Temp. wywoływacza -15*C? Nic nie szkodzi, da się 5 minut dłużej.
    > Tak było:)

    Doprecyzuję. Tank bez termostatu, w zimę szło powiedzmy w -15*C, w lato +25*C
    czyli temp. wywoływacza uzależniona od ... aktualnej temp. w bocznych
    pomieszczeniach.
    Pozostawało tylko trymowanie czasem:)

  • 66. Data: 2021-12-14 20:15:45
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.12.2021 o 23:05, alojzy nieborak pisze:
> [...]
    sroma
    > wszystko szło do jednego kociołka. Temp. wywoływacza -15*C? Nic nie szkodzi, da

    Ja tam przestrzegałem czasów i temperatury. W lato było trudno, bo w
    kranie więcej niż 20 deg C.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 67. Data: 2021-12-14 21:34:00
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Cezary Grądys napisał(a):
    > Ja tam przestrzegałem czasów i temperatury. W lato było trudno, bo w
    > kranie więcej niż 20 deg C.

    Ciężko zapanować nad czasem wywoływania np. 3 min.

    I OT.
    Ilford z Fomą jeszcze istnieją.
    Po Fotonie został gruz. https://youtu.be/duKju5sNMks

  • 68. Data: 2021-12-14 22:31:31
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    poniedziałek, 13 grudnia 2021 o 23:05:17 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    sroma
    > wszystko szło do jednego kociołka. Temp. wywoływacza -15*C? Nic nie szkodzi, da się

    Nie wiem kiedy tak było, ale partacko można wpieprzyć wszystko do Rodinala 1:50 i w
    takim czasie wołać. Wyjść, wyjdzie. Poprawka czasowa dla 15 stopni to jakieś 12
    minut.
    Metoda bardzo kiepska jeżeli chodzi o efekty, nigdy jej nie stosowałem, a wołam ponad
    40 lat.
    Pozdrawiam Marcin

  • 69. Data: 2021-12-14 22:35:16
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 21:34:02 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):

    > I OT.
    > Ilford z Fomą jeszcze istnieją.
    > Po Fotonie został gruz. https://youtu.be/duKju5sNMks

    Foton przejęła Fona lata temu. Kodak i Fuji dalej robią negatywy cz-b. Agfa
    reaktywowana, Rollei, Adox, Kentmere w ciągłej sprzedaży.
    Pozdrawiam Marcin

  • 70. Data: 2021-12-14 23:04:02
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    d...@v...pl napisał(a):

> [...]
    minut.
    > Metoda bardzo kiepska jeżeli chodzi o efekty, nigdy jej nie stosowałem, a wołam

    Ja to wszystko wiem, opisałem jak się robiło w punktach usługowych.
    Niby niezgodnie ze sztuką .... a kto wie, może i zgodnie.
    Później przyszedł kolor c41 i robiono tak samo.

    Skoro można z kolorem, czemu nie można z b&w?