  • 1. Data: 2009-03-11 11:06:00
    Temat: Obsluga SATA przez chipsety AM2/AM2+
    Od: "chemik333" <chemik333 @ wp.pl>

    Witam.
    Tydzien temu zmienilem plyte glowna. Poprzednia byla gigabyte GA-M55plus-S3G
    (nie, nie chce jej sprzedac :) ) obslugujaca podstawke AM2 i zbudowana na SB
    nForce 430. Jako ze ciagle pracuje z wieloma HDD potrzebowalem wiecej zlacz
    SATA. Z 4 zlacz ktore byly na plycie 3 zajmowaly dyski wewnetrzne, a czwarte
    bylo wyprowadzone na sledziu jako eSATA. Uzywam tez kilku kolejnych dyskow
    zewnetrznych 2,5" ktore ciagle podpinalem pod to zlacze, a potem pod usb
    zeby mialy zasilanie. Od 2 lat nie bylo z tym problemu i mozna bylo je
    podlaczac w kazdej dowolnej chwili pracy komputera, po czym system (XP)
    automatycznie je rozpoznawal i udostepnial. To samo dzialo sie gdy nagle
    podczas pracy wylaczalem jeden z dyskow 3,5" i podpinalem inny znajdujacy
    sie na zewnatrz. Zaznaczam iz przy instalacji XP nigdy nie potrzebowalem
    jakis specjanych sterownikow do SATA, a w biosie byla tylko opcja
    wlaczenia/wylaczenia tego kontrolera lub przypisania kanalom trybu RAID.
    Poza tym nie bylo zadnego wyboru AHCI/IDE czy innych takich. Kanaly przy
    typach dyskow byly opisane jako IDE/SATA.
    Po wymianie plyty na asus M3A78 PRO obslugujaca podstawke AM2+ i zbudowana
    na chipsecie AMD 780G + SB700
    zobaczylem nowe opcje w biosie. Domyslnym ustawieniem w biosie dla trybu
    pracy kontrolera SATA bylo IDE. Do wyboru byl tez RAID i pojawil sie nowy
    tryb AHCI. Ok. Zostawilem IDE i stwierdzilem ze pozniej obadam nowosci.
    Wczoraj podlaczam dysk do zlacza eSATA i... kicha! Nic nie dziala. Dziwie
    sie co sie moglo stac? Zle podlaczone czy jak? Ale wszystko jest ok.
    Pomyslalem sobie ze odlacze podczas pracy XP kabel z danymi od jednego z
    dyskow wewnetrznych ktore aktualnie nie sa uzywane. Odlaczylem i kolejny
    szok! Caly komputer zgasl jak by zasilacz sie spalil! Klnac probuje go
    wlaczyc ale nic z tego. Zadzialalo dopiero wylaczenie listwy, nacisniecie na
    kilka sekund wlacznika komputera bez zasilania, potem podlaczenie listwy -
    dopiero wtedy zadzialal. Ok. Mysle sobie - sprobuje tego samego tuz po
    odpaleniu komputera w momencie gdy zapauzuje uruchamianie po znalezieniu
    przez bios wszystkich dyskow. Stalo sie to samo (czyli to nie wina sterow /
    XP). Oki, wiec zaczynam szukac... Przelaczylem najpierw tryb SATA na AHCI.
    Ok. Bios widzi dyski, (bez zmieniania) ale windows wywala sie tuz po
    bootloaderze doszczetnie i restartuje komputer niebieskim oknem. Jak
    rozumiem brakuje sterow przy instalowaniu systemu. Ok, zostawiam tryb AHCI
    bo nie bylo go wczesniej wiec moze i teraz to nie on spowoduje mozliwosc
    podlaczania i odlaczania dyskow. Szukam dalej. Znalazlem w biosie opcje ACPI
    2.0 ze jest wylaczona. Wlaczylem. Odpalilem system. Nastapila taka roznica
    ze po odlaczeniu kabla z danymi od dysku podczas pracy komputera nie wylacza
    sie on, ale tez nie traci z pamieci odlaczonego dysku. Mozna odlaczyc dysk i
    podlaczyc inny a komputer nic nie zaktualizuje. Po ponownym wlaczeniu dysku
    ktory byl w momencie uruchamiania systemu dysku mozna uzywac (no ale to nie
    o to chodzi). W biosie jest jeszcze opcja jakiegos ACPI APIC ktora jest
    domyslnie enabled, oraz "suspend mode" ktore jest domyslnie na auto, z
    mozliwoscia S1 oraz S3 (nie wiem czy ma to zwiazek ale pisze).
    I pytanie: czy opisany przeze mnie problem jest standardem w chipsecie AMD
    SB700, wszystkich AMD, wszystkich ktore maja wybor IDE/AHCI, czy moze to
    tylko poprzedni chipset nForce 430 byl wybitny pod wzgledem podlaczania
    dyskow SATA podczas pracy?
    Sa tez plyty oparte na innych chipsetach z obsluga AM2+, znalazlem: GeForce
    8300, nForce 750a, oraz AMD 790X + SB750 (SB600 odpada ze wzgledu na obsluge
    tylko 4 kanalow SATA). Czy moze ktos napisac czy te inne chipsety tez sa
    dotkniete tym problemem, ewentualnie polecic jakias konkretna plyte? No
    chyba ze ktos zna rozwiazanie i moze napisac co takiego powinienem zmienic w
    konfiguracji/ustawieniach aby na obecnej plycie dzialalo tak jak na
    poprzedniej?

    Z gory dziekuje za pomoc i pozdrawiam :)
    --
    chemik333

  • 2. Data: 2009-03-11 11:22:33
    Temat: Re: Obsluga SATA przez chipsety AM2/AM2+
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Nie prościej było dokupić kartę na PCI z dodatkowymi portami SATA ?

  • 3. Data: 2009-03-11 11:32:11
    Od: "chemik333" <chemik333 @ wp.pl>

    maX wrote:
    > Nie prościej było dokupić kartę na PCI z dodatkowymi portami SATA ?

    Nie zmienialem plyty tylko z powodu SATA. Alternatywne wyjscia znam, ale
    interesuje mnie mozliwie dokladna odpowiedz na moje wczesniejsze pytania.

    --
    chemik333

  • 4. Data: 2009-03-11 11:46:38
    Od: "maX" <a...@i...pl>

    Użytkownik "chemik333" <chemik333 @ wp.pl> napisał w wiadomości

    > Nie zmienialem plyty tylko z powodu SATA. Alternatywne wyjscia znam, ale
    > interesuje mnie mozliwie dokladna odpowiedz na moje wczesniejsze pytania.

    W instrukcji płyty głównej chyba powinno byc dokładnie opisane jak uzywać
    eSATA i Hot-Plug. Czy do Hot-Plug nie są jakieś dodatkowe drivery ?

  • 5. Data: 2009-03-11 12:07:29
    Od: "chemik333" <chemik333 @ wp.pl>

    maX wrote:
    > W instrukcji płyty głównej chyba powinno byc dokładnie opisane jak
    > uzywać eSATA i Hot-Plug. Czy do Hot-Plug nie są jakieś dodatkowe
    > drivery ?

    W obu instrukcjach od plyt (starej i nowej) nie ma nic na ten temat.
    Poprzednio nie instalowalem nic specjalnego. Tylko i wylacznie drivery od
    chipsetu (teraz tez). Z tym ze tu chodzi tez o to ze bios nie potrafi sam
    zaktualizowac ze ma podpiete cos nowego... Inaczej gdyby problem byl w
    driverach do XP, ale to bym pisal na inna grupe. Dlatego opisalem wszystko
    wczesniej jak najdokladniej.

    A moze dotyczy to tylko plyt z chipsetami AMD a wszystkie nvidie maja to
    standardowo udostepnione?

    --
    chemik333

  • 6. Data: 2009-03-11 12:18:58
    Od: "chemik333" <chemik333 @ wp.pl>

    chemik333 wrote:

> [...]
    > Dlatego opisalem wszystko wczesniej jak najdokladniej.
    >
    > A moze dotyczy to tylko plyt z chipsetami AMD a wszystkie nvidie maja

    Oho... chyba niestety znalazlem odpowiedz:
    http://groups.google.com/group/pl.comp.pecet/browse_
    thread/thread/69c24011e7
    f1eeec

    A Radoslaw Sokol to osoba ktora raczej zawsze ma racje... No coz... zostalo
    mi wiec chyba tylko sprobowac szczescia spowrotem z nForcem. AMD wzialem bo
    ludziska polecali w sieci ze to dobre, natomiast o nForsie bylo bardzo
    malo...

    --
    chemik333

  • 7. Data: 2009-03-11 13:14:40
    Od: Karthoon <k...@g...com>

    On 11 Mar, 13:18, "chemik333" <chemik333 @ wp.pl> wrote:

> [...]
    > ludziska polecali w sieci ze to dobre, natomiast o nForsie bylo bardzo

    Na M3A78-EM (też 780G) i Vista 64bit hot plug eSATA działa bez
    problemu.

  • 8. Data: 2009-03-11 13:49:06
    Od: "maX" <a...@i...pl>

> [...]
    > wczesniej jak najdokladniej.
    >
    > A moze dotyczy to tylko plyt z chipsetami AMD a wszystkie nvidie maja to

    A ta płyta wogóle obsługuje eSATA i hot-swap ? Jak obsługuje to ma działać.
    Do eSATA chyba trzeba mieć trochę inny kabelek niż zwykły od SATA (tako
    rzecze wiki).

  • 9. Data: 2009-03-11 14:12:57
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 12:06:00 +0100, chemik333 napisał(a):

    Coś mi się kojarzy, że XP nie lubi zmiany trybu IDE/AHCI po instalacji i
    po zmianie trzeba ponownie zainstalować system. Ale pewności nie mam.

    --
    GLaF

  • 10. Data: 2009-03-11 14:13:46
    Od: "chemik333" <chemik333 @ wp.pl>

    maX wrote:
    > A ta płyta wogóle obsługuje eSATA i hot-swap ? Jak obsługuje to ma
    > działać. Do eSATA chyba trzeba mieć trochę inny kabelek niż zwykły od
    > SATA (tako rzecze wiki).

    Nie no, raczej obsluguje - tak jak pisze Karthoon w poscie wyzej, tylko
    zapewne po wlaczeniu AHCI, no i w viscie 64 bit.
    A kabelek rozni sie tylko ksztaltem ze nie ma wypustki i jest ciut szerszy.
    Nic specjalnego z elektronika nie jest w niego zaaplikowane. Z tego co
    szukam i szukam po necie to niestety zostalo mi tylko sprobowac szczescia z
    nForce 750a, bo troche boje sie tego nowego GeForce 8300.

    --
    chemik333