  • 1. Data: 2020-07-20 09:47:05
    Temat: Od kiedy procesory zaczęły wymagać chłodzenia?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Wpadła mi ostatnio w ręce stara płyta główna Socket 3 (pod 486). Bateria
    VARTA oczywiście wylała i pojawiły się ślady korozji i system zgłaszał
    błąd klawiatury. Po oczyszczeniu tego fragmentu płyty (najpierw octem
    potem IPA), pocynowaniu mocniej nadtrawionych ścieżek i ponownym
    wlutowaniu gniazda klawiatury problem ustąpił.

    Nie oznacza to, że płyta jest całkiem sprawna, bo zaobserwowałem objaw
    polegający na tym, że często nie chce się ona uruchomić po podłączeniu
    zasilania i wymagany jest ręczny reset. Jeszcze nie udało mi się ustalić
    przyczyny.

    Dokładniejszych testów nie przeprowadzałem, bo nie jestem pewien czy
    użyty procesor ma dostateczne chłodzenie - a w tej chwili tak naprawdę
    nie ma żadnego... Używam Am486 DX-40
    (https://en.wikichip.org/wiki/amd/am486/am486dx-40) bo taki akurat
    znalazłem w jednym z pudeł ze starą elektroniką. Nie mam niestety
    pasującego chłodzenia. Coś mi świta, że w tamtych czasach producenci
    umieszczali odpowiednią informację na obudowie, jeśli CPU potrzebował
    radiatora/wentylatora. Tutaj takiej informacji brakuje, jednak procesor
    zauważalnie się nagrzewa - może nie do tego stopnia, żeby dało się na
    nim smażyć jedzenie, ale trudno byłoby wytrzymać dłużej z przyłożonym do
    niego palcem.

    To normalne? Mogę bez żadnych obaw zostawić płytę podłączoną na dłużej,
    z odpalonym oprogramowaniem diagnostycznym?

  • 2. Data: 2020-07-20 10:39:42
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Na początku były radiatory, bez wentylatorów (wiatraczków).
    W XP nie miałem wiatraczka, ale to był... laptop (Amstrad PPC512s).
    W każdym późniejszym (386SX i następne) wiatraczek był.

  • 3. Data: 2020-07-20 11:10:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 20.07.2020 10:39, ąćęłńóśźż wrote:

    > W każdym późniejszym (386SX i następne) wiatraczek był.

    Oj, chyba jesteś w błędzie. Wczesne procesory 386 były dostępne w
    obudowach QFP, które lutowało się bezpośrednio do płyty. Żadnych
    radiatorów nie wymagały. Nie przyklejano ich do CPU fabrycznie, a sama
    płyta nie posiadała żadnych otworów/uchwytów montażowych do chłodzenia.
    Taki układ jk 386DX 40 MHz robi się podczas pracy zaledwie ciepły.

    Niektóre płyty 386 posiadały gniazdo do zamontowania wymiennego
    procesora, ale i tak początkowo wchodził w nie moduł z przylutowanym
    układem SMD. Dopiero później pojawiły się wersje w ceramicznych
    obudowach, które następnie stosowano w 486 i Pentium.

    I teraz właśnie chciałem ustalić, kiedy konkretnie pojawił się wymóg
    stosowania zewnętrznego chłodzenia. Bo 386 z tego co wiem 386 (np.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Am386#/media/File:KL_A
    MD_386DX.jpg) niemal
    na pewno go nie wymagały, natomiast już w okolicy 486DX4/Pentium
    Overdrive/Pentium na Socket5 przynajmniej radiator był niezbędny.

    Wydaje mi się też, że przynajmniej AMD miało w zwyczaju o tym informować
    na obudowie
    (https://pl.wikipedia.org/wiki/AMD_Am5x86#/media/Pli
    k:KL_AMD_5x86.jpg).
    Mój egzemplarz żadnej informacji o wymaganym chłodzeniu nie posiada,
    jednak chciałem się upewnić...

  • 4. Data: 2020-07-20 12:29:30
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 20/07/2020 08:47, Atlantis wrote:
> [...]
    > pasującego chłodzenia. Coś mi świta, że w tamtych czasach producenci
    > umieszczali odpowiednią informację na obudowie, jeśli CPU potrzebował

    Z tego co googlam, to wynika, że ten procesor ma TDP 2 W. I do tego
    plastikową obudowę. Chłodzenia nie potrzebujesz tu raczej żadnego. Jeśli
    masz wątpliwości, sprawdź temperaturę laserem albo palcem :)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 5. Data: 2020-07-20 12:30:39
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 20/07/2020 11:29, pioruns wrote:

    > Z tego co googlam, to wynika, że ten procesor ma TDP 2 W. I do tego
    > plastikową obudowę. Chłodzenia nie potrzebujesz tu raczej żadnego. Jeśli
    > masz wątpliwości, sprawdź temperaturę laserem albo palcem :)

    Plastikową czy ceramiczną, czy z czego ona tam jest - uzupełniam tylko.
    Na pewno na metalową nie wygląda.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 6. Data: 2020-07-20 13:02:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Pisałem, że w moich 386sx i następnych były.
    Oczywiście nadal istnieją systemy chłodzenia pasywnego, przykładowo w laptopach do
    trudnych warunków, żeby kurzu nie zasysały (sporo
    Toughbooków).
    Swoją drogą kto by przed laty pomyślał, że grafika wymaga wentylatora ;-)
    A w telewizorach zwykle jest lepsza i nie wymaga.

    -----

  • 7. Data: 2020-07-20 17:31:08
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-07-20 o 09:47, Atlantis pisze:

> [...]
    > zauważalnie się nagrzewa - może nie do tego stopnia, żeby dało się na
    > nim smażyć jedzenie, ale trudno byłoby wytrzymać dłużej z przyłożonym do

    Am486DX2-100 miałem z założonym chłodzeniem.

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2020-07-21 01:40:50
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Atlantis" 5f154bf9$0$553$6...@n...neostrada.pl

    > trudno byłoby wytrzymać dłużej z przyłożonym do niego palcem.

    Ponoć zdrowy człowiek może mocno ścisnąć (i trzy_mać tak dowolnie
    długo) stalową rurę CO, w której płynie woda o temperaturze 60°C
    i niewiele/nic więcej. Moje doświadczenia to potwierdzają.

    Aby było jaśniej ;) -- włożenie ręki do tak gorącej wody raczej ;)
    zakończy się tragicznie. Natomiast włożenie ręki do piekarnika,
    w którym powietrze ma 300°C da jedynie uczucie miłego ciepełka.

    Dotykanie palcem przez ,,chwilę'' niewiele mówi o temperaturze
    ,,badanego'' przedmiotu -- w hucie szkła wyciągano odłamki szkła
    (maluteńkie drzazgi) za pomocą rozgrzanego do czerwoności szkła...
    Wyglądało to straszliwie, ale bolesne nie było.

    Zazwyczaj ;) trzymam rękami to, co lutuję -- nierzadko zbierając
    ślady poparzeń, które niewiele bolą i szybko znikają. [nieprawdą
    jest, jakobym mierzył/oceniał temperaturę grotu lutownicy na oko!
    nie na oko, lecz na palec -- jeśli palec robi się czarny to znaczy,
    że temperatura grotu jest zbyt wysoka, a jeśli biały lub żółty...]

    -=-

    Woda wrze w 100°C przy ciśnieniu atmosferycznym.

    Krzem niby wytrzymuje znacznie więcej niż 100°C,
    ale na złączach temperatura jest znacznie większa
    niż na obudowie scalaka.

    > To normalne? Mogę bez żadnych obaw
    > zostawić płytę podłączoną na dłużej,

    Nie możesz -- niemal na pewno.

    > z odpalonym oprogramowaniem diagnostycznym?

    -=-

    Pentium MMX @200MHz (chyba Socket7) ma spory radiator w postaci jeża
    50mm x 50mm x bodajże 50 mm na szczycie którego jest wentylator...
    [ma też złoto na swych nogach...]

    -=-

    Od jakiegoś czasu CPU zwalniają, gdy mają zbyt ciepło lub wyłączają...

    --