  • 91. Data: 2009-09-21 20:12:19
    Temat: Re: Oplacalnosc swiecenia: zarowki vs. swietlówki?
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    J.F. wrote:
    > A szczegolnie to mnie sam zaplon interesuje, bo wtedy opor wszedzie
    > duzy ..

    Jak Pawel Bochenek napisal - to inaczej. Podczas zaplonu nastepuje
    'przebicie', czyli po prostu przeskok iskry. Podczas przeskakiwania
    iskry tworzy sie bardzo maly zjonizowany kanal o niskim oporze - wiec
    podczas iskry chcemy juz miec napiecie robocze na elektrodach (wiesz,
    pisze bardziej o lampach blyskowych niz swietlowkach, ale akurat tutaj
    zasada jest taka sama). Jak prad poplynie przez zjonizowany kanal, to
    potem juz z gorki - szczegolnie z ujemnym dR takiego czegos ;-)

    --
    Jerry1111

  • 92. Data: 2009-10-09 19:38:42
    Temat: Re: Opłacalność świecenia: żarówki vs. świetlówki?
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Adam Dybkowski pisze:

    > EMC na "szerokim rynku" (czyli we wszelakiej maści marketach
    > budowlanych) jest obecne od dawna - patrz metalowa seria włączników /
    > gniazdek (w tym zresztą bardzo dobre ściemniacze sensorowe na pilota).

    Miałem okazję ostatnio uczestniczyć w sympozjum, gdzie projektant z EMC
    testował swoje świetlówki. Był miły i chętnie prowadził konwersację.
    Odbyłem z nim dłuższą rozmowę.
    To co ciekawe, to, że robią świetlówki ściemniane w szerokim zakresie. O
    ile pamiętam 2-100%. Ściemnianie za pomocą włącznika typowego. Są także
    sterowane ściemniaczem oraz pilotem radiowym.
    Kolejna ciekawostka, typowy czas życia jest 16k godzin, nie zaś 6-8.
    Dalej - robione były testy na wyłączanie - po 50 000 cykli test
    przerwano - świetlówki były sprawne. Tymczasem topowi producenci
    oznaczają takie które wytrzymują 20 tyś. załączeń jako unlimited on-off
    czy coś w tym stylu.
    Tak czy inaczej, wygląda na to, że trzeba zweryfikować wiedzę na temat
    świetlówek kompaktowych. Nazwa handlowa to Govena.
    EM

  • 93. Data: 2009-10-09 19:44:43
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Czyli triaki sieją odcięciami sinusa po sieci i po okolicy.

    Regulacja napięciem 1-10 Volt wydaje się bardziej "ekologiczna", tylko te cholerne
    dwa przewody sterujące trzeba dociągnąc do
    opraw...
    JaC

    -----

  • 94. Data: 2009-10-14 18:13:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 09 Oct 2009 21:38:42 +0200, EM napisał(a):

> [...]
    > przerwano - świetlówki były sprawne. Tymczasem topowi producenci
    > oznaczają takie które wytrzymują 20 tyś. załączeń jako unlimited on-off

    Faaaajne, tylko trzeba wspomnieć że te ściemnialne kosztują 50zł ! :) czy
    raczej :(
    --
    Jacek

  • 95. Data: 2009-10-14 21:55:14
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jacek Maciejewski pisze:

    > Faaaajne, tylko trzeba wspomnieć że te ściemnialne kosztują 50zł ! :) czy
    > raczej :(

    W tej cenie można już kupić fajne "żarówki" LEDowe na 230V. Tylko z ich
    ściemnianiem trzeba podejść od innej strony - normalnie mają na wejściu
    duży kondensator i stabilizują prąd diod, dlatego na zwykłego
    ściemniacza w ogóle nie reagują (chyba że ściemnisz zbyt mocno, wtedy
    całkiem się wyłączają).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/