  • 1. Data: 2009-03-29 22:07:22
    Temat: Optymalizacja grafik dla www
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Witam,
    Dostałem w swoje ręce niedawno bardzo fajne narzędzie do optymalizacji
    grafik online, sprawdziłem już przy kilku projektach i sądzę, że warte
    jest polecenia: (o ile ktoś jeszcze tego nie zna): http://smushit.com/

    Można zainstalować dodatek do Ff, albo dodać skryptozakładkę w
    pozostałych przeglądarkach. Działa to bardzo prosto, wchodzimy na
    stronkę i klikamy zakładkę/przycik smushit. Zostaniemy przekierowani na
    smushit.com i na bieżącą będzie widać ile z każdego obrazka udało się
    wycisnąć. Na koniec można pobrać zipa ze wszystkimi zoptymalizowanymi
    grafikami.

    Jeżeli ktoś korzysta z PngOptimizera, to raczej nic więcej nie wyciśnie,
    w drugą stronę tak samo. Smushit jednakże optymalizuje również pliki
    JPEG, więc warto się przerzucić na niego ;)

    <wazelina>
    Podziękowania dla zespołu Exceptional Performance @ Yahoo, szczególnie
    dla Stoyan Stefanov i Nicole Sullivan. Ten sam team jest odpowiedzialny
    za YSlow, który jest również warty polecenia :)
    </wazelina>

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 2. Data: 2009-03-29 22:17:16
    Temat: Re: Optymalizacja grafik dla www
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

> [...]

    > bieżącą będzie widać ile z każdego obrazka udało się wycisnąć. Na koniec
    > można pobrać zipa ze wszystkimi zoptymalizowanymi grafikami.

    Odpada w poważnych projektach, których nie można (umowa zakazuje) przekazać do
    firmy trzeciej.

    Ale, żeby nie było, że krytykuję bezproduktywnie ;) - chyba to pytanie bardziej
    na server-side - ale czego używacie do optymalizacji "w locie" - tzn. np.
    kompresji JS, CSS, grafik?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 3. Data: 2009-03-30 17:52:30
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Konrad Kosmowski pisze:
    > Odpada w poważnych projektach, których nie można (umowa zakazuje) przekazać do
    > firmy trzeciej.

    Masz na myśli intranety? Bo nie widzę sensu zakazywać "przekazywania"
    grafik publicznie dostępnej witryny ;)

    > Ale, żeby nie było, że krytykuję bezproduktywnie ;) - chyba to pytanie bardziej
    > na server-side - ale czego używacie do optymalizacji "w locie" - tzn. np.
    > kompresji JS, CSS,

    <IfModule mod_deflate.c>
    # gziping css and js
    AddOutputFilterByType DEFLATE text/css application/x-javascript
    </IfModule>

    > grafik?

    A tego to w locie nie kompresuję, tylko przed wrzuceniem na serwer.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 4. Data: 2009-03-30 17:55:13
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Konrad Kosmowski pisze:
    > Odpada w poważnych projektach, których nie można (umowa zakazuje) przekazać do
    > firmy trzeciej.

    W FAQ piszą, że wkrótce udostępnią źródła i będziesz sobie mógł w sejfie
    na komputerze bez internetu odpalać, tak żeby nic nie wyciekło ;]

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 5. Data: 2009-03-30 21:38:34
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

    > Masz na myśli intranety? Bo nie widzę sensu zakazywać "przekazywania" grafik
    > publicznie dostępnej witryny ;)

    Jak tworzysz projekt to jest on publicznie dostępny?

    > <IfModule mod_deflate.c>
    > # gziping css and js
    > AddOutputFilterByType DEFLATE text/css application/x-javascript
    > </IfModule>

    To jest jak wywołać dany filtr, ale nie jaki to jest filtr.

    > A tego to w locie nie kompresuję, tylko przed wrzuceniem na serwer.

    Ale np. content użytkownika też? Chodzi mi przykładowo o sytuacje, w której
    mamy dwa fronty - normalny i dla urządzeń mobilnych, oczywiście dobry CMS
    obsługuje fronty i transformacje mediów, ale jakby nie obsługiwał?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 6. Data: 2009-03-30 21:39:03
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

    > W FAQ piszą, że wkrótce udostępnią źródła i będziesz sobie mógł w sejfie na
    > komputerze bez internetu odpalać, tak żeby nic nie wyciekło ;]

    To już lepiej.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 7. Data: 2009-03-31 16:26:25
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Dostałem w swoje ręce niedawno bardzo fajne narzędzie do optymalizacji
    > grafik online, sprawdziłem już przy kilku projektach i sądzę, że warte
    > jest polecenia: (o ile ktoś jeszcze tego nie zna): http://smushit.com/

    Szczerze mówiąc to nie bardzo rozumiem ideę jaka przyświecała autorom tego
    pomysłu. Jeśli chcieli udowodnić, że za pomocą programu server-side da się
    zoptymalizować rysunek, to dowiedli tego. Podobnie można również widelcem
    zjeść zupę, też się da :-)

  • 8. Data: 2009-03-31 22:20:56
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > Jak tworzysz projekt to jest on publicznie dostępny?

    Prywatnie zajmuję się tylko cięciem i projekt udostępniam tak, żeby
    klient mógł sobie na żywo obejrzeć - więc tak, jest dostępny publicznie
    i smushitem spokojnie mogę optymalizować. Jeżeli klient sobie zażyczy,
    to oczywiście nie upubliczniam.
    Zaś serwisy tworzone w pracy też są publicznie dostępne, trzeba tylko
    adresy znać ;]

    > To jest jak wywołać dany filtr, ale nie jaki to jest filtr.

    Pytałeś czego używam - ja używam tej dyrektywy Apache ;)
    A co za tym stoi to już nie pamiętam, wziąłem to z książki twórców
    YSlow. Zdaje się że Apache ma sobie wynegocjować z przeglądarką
    obsługiwaną kompresję, ważne że CSSa i skrypty dobrze kompresuje,
    średnio pliki wynikowy ma < 25% wielkości pliku oryginalnego.

    > Ale np. content użytkownika też?

    To już nie moja brocha, ale z ciekawości sprawdzę ile można na obrazkach
    użytkownika oszczędzić. Jeżeli będzie warto, to się tym zainteresuje
    kogo trzeba :)

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 9. Data: 2009-03-31 22:32:28
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Marek pisze:

    > Szczerze mówiąc to nie bardzo rozumiem ideę jaka przyświecała autorom
    > tego pomysłu.

    Pewnie była podobna do tej, która przyświecała twórcy koła - żeby się
    nie narobić ;]

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 10. Data: 2009-04-02 09:16:48
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Pewnie była podobna do tej, która przyświecała twórcy koła - żeby się
    > nie narobić ;]

    No zaraz zaraz... tylko po co wymyślać koło gdy wokół mnóstwo fabryk kół?
    Ponadto aplikacje online są dużo mniej ergonomiczne w zastosowaniu niż
    desktopowe. Nie wspomnę o tym, że desktopowe potrafić pewnie zawsze będą
    znacznie więcej. Patrz np. Adobe czy Corel. Optymalizacja grafiki jest tam
    tylko jednym z elementów funkcjonalnych. Nic nigdzie nie trzeba wysyłać a
    wielokrotnie powtarzany proces eksportu grafiki w czasie rozwoju projektu
    trwa sekundy. Nie wyobrażam sobie pracy polegającej na edytowaniu pliku na
    kompie i wielokrotnym przesyłaniu zmodyfikowanej wersji do sieci.