  • 11. Data: 2009-04-02 10:03:58
    Temat: Re: Optymalizacja grafik dla www
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    Marek pisze:

    > No zaraz zaraz... tylko po co wymyślać koło gdy wokół mnóstwo fabryk
    [...]

    Koło jest wymyślone, ale można je zmodyfikować na n sposobów. I to
    właśnie chodzi.

    > kół? Ponadto aplikacje online są dużo mniej ergonomiczne w zastosowaniu
    > niż desktopowe. Nie wspomnę o tym, że desktopowe potrafić pewnie zawsze

    Ergonomia to jedno, a użyteczność to drugie.

    > będą znacznie więcej. Patrz np. Adobe czy Corel. Optymalizacja grafiki
    > jest tam tylko jednym z elementów funkcjonalnych. Nic nigdzie nie trzeba
    > wysyłać a wielokrotnie powtarzany proces eksportu grafiki w czasie
    > rozwoju projektu trwa sekundy. Nie wyobrażam sobie pracy polegającej na
    > edytowaniu pliku na kompie i wielokrotnym przesyłaniu zmodyfikowanej
    > wersji do sieci.

    Tę samą operację można wykonać na n sposobów. Co, kto woli. Nie ma
    jednej, słusznej metody.

    --
    Peter

  • 12. Data: 2009-04-02 11:23:21
    Od: "Marek" <m...@s...interia.pl>

    > Tę samą operację można wykonać na n sposobów. Co, kto woli. Nie ma
    > jednej, słusznej metody.

    Zgadzam się z Tobą tylr tylko, że jako web-developer nie jestem w stanie
    zrozumieć powodu, dla którego znacznie miałbym wydłużyć sobie czas
    realizacji projektu. Co otrzymuję w zamian?

    Jeśli robię jakiś projekt w programie graficznym dedykowanym robieniu
    projektów web to ma on tą funkcję w sobie. Po co więc gdzieś wysyłać i to
    wielokrotnie dziennie tą grafikę - i to każdy z jej kawałków? To przecież
    kupa niepotrzebnej pracy. Mało tego - "tradycyjne" programy graficzne, nie
    dedykowane web-developerom, też miewają już taką funkcję - Adobe Photoshop,
    Corel Photopaint, Corel Draw i wiele innych.

  • 13. Data: 2009-04-02 11:35:34
    Od: Peter May <p...@p...fm>

    Marek pisze:

    > Zgadzam się z Tobą tylr tylko, że jako web-developer nie jestem w stanie
    > zrozumieć powodu, dla którego znacznie miałbym wydłużyć sobie czas
    > realizacji projektu. Co otrzymuję w zamian?

    Przecież w tym sposobie kompresji grafiki nie wydłużasz sobie czasu
    pracy. Zainstaluj sobie dodatek do Firefoksa, który jednym kliknięciem z
    aktualnego URL kompresuje grafikę i pakuje to do jednego pliku zip.

> [...]
    > graficzne, nie dedykowane web-developerom, też miewają już taką funkcję
    > - Adobe Photoshop, Corel Photopaint, Corel Draw i wiele innych.

    Zwróć uwagę na to, że algorytmy kompresji bardzo mogą się od siebie
    różnić. Kiedy wydaje nam się, że Adobe Photoshop czy inny "kombajn"
    wycisnął wszystko z kompresji obrazka, to może się okazać, że jest jakiś
    mikro program lub inne rozwiązanie, co pozwoli ten sam obrazek
    skompresować jeszcze ze 20% albo lepiej.

    Przykład: Adobe Fireworks zapisuje plik PNG niechlujnie duży, ale już
    GIMP nieco lepiej, a już całkiem po kompresji przez PNGOutWin plik staje
    się jeszcze mniejszy. To pokazuje, że nie ma jedynego, słusznego
    programu do kompresji grafiki, a jedynie metodą testów można dojść które
    z rozwiązań daje optymalne wyniki.

    --
    Peter

  • 14. Data: 2009-04-02 19:51:51
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Marek pisze:

    > No zaraz zaraz... tylko po co wymyślać koło gdy wokół mnóstwo fabryk
    > kół?

    A po co jest mnóstwo fabryk kół, nie wystarczyłaby jedna?

    > Ponadto aplikacje online są dużo mniej ergonomiczne w zastosowaniu
    > niż desktopowe.

    Ale masz coś na poparcie tej prawdy objawionej? Poślij od razu do
    Googla, bo oni biedaki robią GMaila czy GCalc, Microsoft zdaje się też
    coś swojego przygotowuje (ma), a ICQGo już stare jak świat jest. Daj im
    znać że to nieergonomiczne, żeby kasy nie wyrzucali w błoto!

    > Nie wspomnę o tym, że desktopowe potrafić pewnie zawsze
    > będą znacznie więcej.

    To nie zawsze jest zaletą, a już na pewno nie w przypadku gdy szukasz
    prostego narzędzia do szybkiego wykonania jakiegoś zadania.

    > Patrz np. Adobe czy Corel. Optymalizacja grafiki
    > jest tam tylko jednym z elementów funkcjonalnych.

    Każdemu wg potrzeb, nikt Ci nie każe odinstalowywać Photoshopa i używać
    Smushita :]
    Dla mnie niedorzecznością jest wydawanie kilku tysięcy na Photoshopa czy
    Corela tylko po to, żeby zoptymalizować pliki. Tym bardziej iż nie mam
    żadnego dowodu, że potrafią one to zrobić lepiej niż smushit/PngOptimizer.

    > Nic nigdzie nie trzeba
    > wysyłać a wielokrotnie powtarzany proces eksportu grafiki w czasie
    > rozwoju projektu trwa sekundy.

    W czasie rozwoju to ja sobie nie zawracam głowy takimi pierdołami, bo
    jaki jest sens optymalizować obrazek, który i tak za 15 min. będę zmieniał?
    Jak już pisałem Konradowi, wkrótce mają być dostępne źródła, więc sobie
    dodam do skryptu pakującego i wysyłającego projekt jedną linijkę i
    wszystko się samo zrobi. Takie koła to ja rozumiem!
    A już teraz udostępniają API, jak chcesz to sobie możesz zautomatyzować
    cały proces.

    > Nie wyobrażam sobie pracy polegającej na
    > edytowaniu pliku na kompie i wielokrotnym przesyłaniu zmodyfikowanej
    > wersji do sieci.

    Ja też nie :)

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 15. Data: 2009-04-02 21:38:02
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

    > Prywatnie zajmuję się tylko cięciem i projekt udostępniam tak, żeby klient
    > mógł sobie na żywo obejrzeć - więc tak, jest dostępny publicznie

    No zaraz, ale klient może sobie obejrzeć to wcale nie == musi być dostępny
    publicznie.

    Jak rozumiem nie miewasz poważnych klientów czyli np. takich, którzy wraz z
    uruchomieniem nowej linii produktów projektują nową stronę i bardzo by nie
    chcieli aby konkurencja dowiedziała się jaka to linia produktów (może wydaje Ci
    się to nierealne ale ja różne rzeczy już w życiu widziałem włącznie z
    przekupywaniem agencji wykonującej projekt po to właśnie aby uzyskać takie
    informacje).

    Albo takich z którymi *standardowa* (szablonowo wymagana przez dowolną politykę
    bezpieczeństwa zgodną z normami) umowa zobowiązuje Cię do zachowania poufności
    (a udostępnienie projektu publicznie czy podmiotowi trzeciemu jest złamaniem
    tej umowy - a, biznes jest biznes i można o to kruszyć kopie chociażby po to
    abyś dał zniżkę przez ten incydent).

    Albo takich z którymi również (aczkolwiek mniej już standardowa) umowa
    zobowiązuje Cię do niepublikowania nieprzetestowanej wersji gdyż brak testów
    jedzie po jakości, a jakość jedzie po wizerunku (Twojego klienta i również
    Twoim).

    Sorry może to moje zboczenie ale pracuję w organizacji w której takie rzeczy
    zostaną N razy skontrolowane i potem ktoś się o coś takiego może mnie czepić.
    Więc taki serwis odpada w przedbiegach (aczkolwiek wersja lokalna po analizie
    co robi może być akceptowalna).

    (...)

    > Pytałeś czego używam - ja używam tej dyrektywy Apache ;) A co za tym stoi to
    > już nie pamiętam, wziąłem to z książki twórców YSlow. Zdaje się że Apache ma
    > sobie wynegocjować z przeglądarką obsługiwaną kompresję,

    Ale Ty mówisz o kompresji gzip na poziomie transmisji HTTP. Mi chodzi o
    kompresję np. CSS, JS przez automagiczne usuwanie białych znaków, formatowania
    czy np. minimalizowanie nazw zmiennych (z czytelnych na takie, które
    zadziałają, ale nie połapiesz się w tym).

    O to mi chodziło.

    (...)

    > To już nie moja brocha, ale z ciekawości sprawdzę ile można na obrazkach
    > użytkownika oszczędzić. Jeżeli będzie warto, to się tym zainteresuje kogo
    > trzeba :)

    Tzn. oszczędza się tam gdzie warto np. wspomniałem o wersjach mobilnych - ten
    sam content trzeba jakoś transformować. Używałeś kiedyś np. youtube przez
    komórkę? To jest ten sam kontent *raz* wgrany przez użytkownika tylko
    transformowany w zależności od medium.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 16. Data: 2009-04-02 22:32:21
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > No zaraz, ale klient może sobie obejrzeć to wcale nie == musi być dostępny
    > publicznie.
    >
    > Jak rozumiem nie miewasz poważnych klientów czyli np. takich, którzy
    [8<]

    Nie mam takich klientów (no dobra, jeden był ;))

> [...]
    > czy np. minimalizowanie nazw zmiennych (z czytelnych na takie, które
    > zadziałają, ale nie połapiesz się w tym).

    Nie korzystam z takich wynalazków. Jeżeli gzipuję pliki przy wysyłaniu,
    to różnica pomiędzy wersją zminimalizowaną i skompresowaną, a tylko
    skompresowaną nie jest warta zachodu. Lepiej mieć czytelnie sformatowane
    pliki, tak żeby ich szukać nie trzeba było gdy zajdzie potrzeba zmian.

    Tja, używałem. RealPlayer ssie ;]

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 17. Data: 2009-04-02 22:45:47
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

    > Nie korzystam z takich wynalazków. Jeżeli gzipuję pliki przy wysyłaniu, to
    > różnica pomiędzy wersją zminimalizowaną i skompresowaną, a tylko
    > skompresowaną nie jest warta zachodu.

    A każda przeglądarka to łyka?

    > Lepiej mieć czytelnie sformatowane pliki, tak żeby ich szukać nie trzeba było
    > gdy zajdzie potrzeba zmian.

    Ale przecież ja Ci nie każę mieć nieczytelnych - mówię o kompresowaniu ich w
    locie.

    Przykładowo masz tak, że:

    - w /myscript.js masz wersję nieskompresowaną
    - z HTML wywołujesz /cośtam/myscript.js i to wywołanie czegośtam kompresuje w
    locie (oczywiście z buforem - robi to raz przy zmianie tylko)

    I wilk syty i owca cała - masz i czytelną wersję i skompresowaną. BTW odnośnie
    zmian to zmiany się wprowadza w środowisku rozwojowym, testuje w środowisku
    testowym i publikuje na środowisko produkcyjne - takie kompresowanie w locie
    pomaga w zarządzaniu całym tym procesem zmian. Ale chyba odnoszę wrażenie, że
    nie zarządzasz zmianami...

    Co lepszego masz w komórce?

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 18. Data: 2009-04-02 22:54:18
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie?>

    Konrad Kosmowski pisze:

    > A każda przeglądarka to łyka?

    ZTCW nie.

    > Ale przecież ja Ci nie każę mieć nieczytelnych - mówię o kompresowaniu ich w
    > locie.

    Ale mi chodziło o czytelne wszędzie, czyli również jak sobie odpalę tę
    stronę w przeglądarce i zachce mi się na żywca edytować web developerem.
    Poza tym uważam, że za mało to daje żeby się opłacało w to pakować. Tak
    przynajmniej ludzie mogą sobie style/pliki js podglądnąć, skopiować,
    może czegoś się nauczyć.

    > Co lepszego masz w komórce?

    Nic, ale jednak miło by było gdyby potrafił korzystać (i domyślnie
    korzystał) z tego samego połączenia wifi, którego używa odpalona obok
    przeglądarka do otworzenia YouTube, a nie ssać bezczelnie po gprs bez
    poinformowania mnie o tym.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 19. Data: 2009-04-02 23:00:41
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

    > ZTCW nie.

    A jak skompresujesz JS czy CSS "moją" metodą to łyka?

    > Ale mi chodziło o czytelne wszędzie,

    Albo kompresja albo czytelnie.

    > czyli również jak sobie odpalę tę stronę w przeglądarce i zachce mi się na
    > żywca edytować web developerem.

    Czyli:

    1. Nie zarządzasz zmianami (edytuje się to wersję rozwojową, dla której
    kompresja jest wyłączona).
    2. Przy dużym ruchu to Twój kaprys aby widzieć w przeglądarce może być
    równoznaczny (totalnie z sufitu zapodaję) z 2% zwiększeniem ruchu - jeżeli
    płacisz rocznie 3M złotych za łącza to te 2% warto wydać bo brak środowiska
    testowego czy może lepiej je przeznaczyć na środowisko testowe?

    > Poza tym uważam, że za mało to daje żeby się opłacało w to pakować.

    Patrz wyżej punkt 2.

    > Tak przynajmniej ludzie mogą sobie style/pliki js podglądnąć, skopiować, może
    > czegoś się nauczyć.

    Za to Ci płacą jak realizujesz projekt? Takie są wymagania? Aby się dało
    "podglądnąć, skopiować, może czegoś się nauczyć"? Bardzo wydaje mi się, że
    klient za to nie chce płacić - nie jest to jego potrzebą.

    > Nic,

    No więc o co Ci chodzi? Kup sobie nowszy telefon to będziesz miał może inny
    kodek...

    > ale jednak miło by było gdyby potrafił korzystać (i domyślnie korzystał) z
    > tego samego połączenia wifi, którego używa odpalona obok przeglądarka do
    > otworzenia YouTube,

    W Nokii? Nie wiem mój korzysta z default.

    > a nie ssać bezczelnie po gprs bez poinformowania mnie o tym.

    A co za różnica, w sumie to grosze - jak mam wifi to wolę laptopa.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 20. Data: 2009-04-02 23:18:45
    Od: porneL <n...@p...net>

    On Thu, 02 Apr 2009 23:32:21 +0100, Paweł Piskorz <n...@p...nie?> wrote:

> [...]
    > skompresowaną nie jest warta zachodu. Lepiej mieć czytelnie sformatowane
    > pliki, tak żeby ich szukać nie trzeba było gdy zajdzie potrzeba zmian.

    Ja się polubiłem z Makefile'ami i nie muszę przejmować się, um... "minifikowaniem"
    plików. Deweloperska kopia strony ma nieskompresowane, a test i live mają
    skompresowane.

    To też bardzo pomaga gzipowi. Po kompresji plik jest 20-30% mniejszy niż z kompresją
    bez minifikowania (jest bardziej regularny).

    Poza tym ja lubię mieć skrypty podzielone na małe, logiczne pliki, ale nie będę
    ruinował prędkości ładowania strony z tego powodu, więc i tak muszę je łączyć w jeden
    duży plik. Dorzucenie minifikacji do skryptu to wtedy tylko jedna ekstra linijka.

    --
    http://pornel.net
    this.author = new Geek("porneL");