  • Data: 2010-01-21 18:01:16
    Temat: [PRAWO][długie] Informacja z KP - nie wykrycie sprawcy
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam.

    W lutym 2009 roku, na zatloczonej i zakorkowanej ulicy bylem
    poszkodowanym w niewielkiej stluczce spowodowanej przez kierujacego Skoda.
    Gdy stalem na pasie do jazdy na wprost, z prawej strony omijal mnie
    kierowca Skody. Podczas tego manewru doszlo do kontaktu naszych
    samochodow. Sytuacja jest dosc specyficzna, gdyz pas, na ktorym stalem
    mniej wiecej 5-7m przede mna rozszerzal sie do pelnowymiarowych dwoch
    pasow, z ktorych lewy sluzy do jazdy w lewo, zas drugi do jazdy na
    wprost. Kierowca Skody omijajac moj samochod nie poruszal sie jeszcze po
    wyznaczonym pasie, ale wykorzystal zwiekszona szerokosc pasa oraz
    chodnik. Gdy doszlo do kontaktu zaczalem sugerowac kierujacemu aby sie
    zatrzymal, gdyz nie wiedzialem czy i ewentualnie jakie sa uszkodzenia
    mojego samochodu. Zaczalem wiec od otwarcia szyby i probie gestykulacji,
    nastepnie uzylem swiatel drogowych gdy ow kierowca zmienil pas na ten,
    ktorym ja sie juz poruszalem - zmiania cyklu sygnalizatora. Jednak
    kierowca Skody w dalszym ciagu kontynuowal jazde. Uzylem wiec klaksonu,
    ale i to nie poskutkowalo. Skoda zatrzymala sie dopiero ok. 1km od
    miejsca zdarzenia. Gdy zaczalem rozmowe z kierowca, ze doszlo do
    kontaktu, on zignorowal moje slowa i zaczal zamykac samochod. Byl z nim
    swiadek, ktory siedzac na miejscu pasazera z produ musial zauwazyc, ze
    prawe lusterko Skody zahaczylo o moj samochod. Jednak i swiadek
    zignorowal mnie. W zwiazku z tym bylem zmuszony do wezwania Policji. W
    czasie oczekiwania na patrol przyjrzalem sie obu samochodom. Na lusterku
    Skody widac bylo otarcie w postaci uszkodzenia lakieru, zas na moim
    samochodzie slad niebieskiej farby. Na szczescie poza tym nie bylo
    zadnych uszkodzen. Gdy przyjechal patrol opowiedzialem wszystko
    policjantom, a ci zdecydowali o spisaniu zawiadomienia o popelnieniu
    wykroczenia z uwagi na fakt, ze kierowca Skody oddalil sie od pojazdu w
    nieokreslonym kierunku - wszedl do hotelu. We wniosku podalem marke,
    model i numer rejestracyjny Skody. Po wypelnieniu wniosku zostala
    sporzadzona dokumentacja fotograficzna zarowno mojego samochodu jak i Skody.

    Dzis dostalem zawiadomienie "o braku podstaw do skierowania wniosku o
    ukaranie do sadu rejonowego z powodu nie wykrycia sprawcy."

    Jednakze w tresci uzasadnienia widnieje:
    " W trakcie przeprowadzonych czynnosci wyjasniajacych ustalono, ze
    uzytkownik pojazdu marki Skoda nie byl kierujacym w czasie tego
    zdarzenia. Jednoczesnie uzytkownik w/w samochodu nie wskazal na zadanie
    f-sza Policji komu powierzyl w czasie przedmiotowego zdarzenia drogowego
    w/w pojazd do kierowania. Uzytkownika pojazdu Skoda ukarano mkk w
    wysokosci 300zl z art. 65 kw."

    Jesli dobrze rozumiem, nawet jesli uzytkownikiem pojazdu byl sprawca, to
    jesli nie przyznal sie do kierowania zostal ukarany jedynie za nie
    wskazanie kierujacego. O ile moja sytuacja byla blaha i dotyczyla
    jesynie strat moralnych - brak zainteresowania mieniem drugiej osoby,
    nie zachowanie ostroznosci itp. to np w sytuacji spowodowania wypadku
    czy kolizji z opuszczeniem miejsca zdarzenia, rowniez mozna uniknac kary
    za zdarzenie, a jedynie odpowiadac za niewskazanie sprawcy? Czy w takich
    sytuacjach droga postepowania jest inna, niz przytoczona wyzej?

    W informacjach dodatkowych zawarte jest, ze moge zgodnie z trescia art.
    27 par. 2 kpow samodzielnie wniesc wniosek o ukaranie . Czy w w
    przypadku zlozenia takiego wniosku, Policja jest zoobowiazana udostepnic
    mi wszystkie materialy z prowadzonych czynnosci, wraz z danymi osobowymi
    wlasciciela pojazdu? Jesli tak, to czy w przypadku gdy potwierdze
    naocznie, ze kierujacym w danym dniu i wspomnianym wyzej uzytkownikiem
    pojazdu jest ta sama osoba, to wystarczy to jako dowod i wniosek bedzie
    mial podstawy do ukarania?

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen BX 14TGE