  • 1. Data: 2010-02-18 23:54:46
    Temat: [PRESS} Uwaga - będą opłaty nie tylko za autostrady
    Od: Arkady <a...@f...ad>

    I cóż Wy na to? Kolejny etap rąbania kierowców po kieszeniach?

    http://tnij.org/fxbh

    Dla nieklikaczy:
    Uwaga - będą opłaty nie tylko za autostrady

    W przyszłym roku mają zniknąć winiety. Ale właściciele ciężarówek oraz
    autobusów i tak zapłacą więcej za poruszanie się po drogach niż dzisiaj.
    Specjalne elektroniczne bramki umieszczone na drogach będą zliczać
    wysokość opłat dla kierowców. Mało tego! Choć winietami były objęte
    tylko ciężkie ciężarówki, powyżej 12 ton, teraz płacić będą właściciele
    wszystkich pojazdów powyżej 3,5 tony. Elektronicznym Systemem Poboru
    będą objęte nawet drogi krajowe.
    Urządzenia będą stały przy 650 km autostrad, 600 km dróg ekspresowych i
    350 km dróg krajowych. Mimo że do rozstrzygnięcia przetargu na wybór
    operatora ESP zostały trzy tygodnie, o tym, które drogi krajowe będą
    płatne, nie wiadomo.

    System będzie sprawiedliwszyAdrian Furgalski
    - Nikt nie próbował konsultować z nami doboru dróg - mówi Anna Wrona,
    rzecznik Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. -
    Przeprowadzimy dopiero konsultacje społeczne. Choć to nie one będą
    ostatecznie decydowały - mówi Artur Mrugasiewcz z Biura Prasowego GDDKiA.

    Płatne mają być drogi alternatywne do autostrad. A to oznaczałoby, że w
    Wielkopolsce zapłacimy za przejazd drogą nr 92. Płatnościami mają być
    objęte drogi ekspresowe. Poznań otoczony obwodnicami znajdzie się w
    kleszczach ESP. Za nowoczesne drogi przyjdzie płacić.

    Zadowolona z wprowadzenia systemu będzie spółka Autostrada Wielkopolska,
    która obawia się o spadek natężenia ruchu na A2. Ten w okresie kryzysu
    gospodarki zaznaczył się i na A2.

    W umowie koncesyjnej jest zapis, że drogi alternatywne nie będą
    budowane. GDDKiA musi wprowadzić więc opłaty na drogach krajowych.
    Przewoźnicy twierdzą jednak, że odbije się to wzrostem ich kosztów. A
    skoro tak, to i w sklepach towary, które przewożą, będą droższe.

    - Jeżeli przewoźnikom przyjdzie płacić za przejazd kilometra między 40 a
    46 groszy, a o takich stawkach słyszeliśmy, to będzie to i 5 tys. zł
    rocznie. Winiety kosztują w zależności od kategorii pojazdu od 2782 zł
    do 3371 zł rocznie. Różnica jest poważna - mówi Tadeusz Wilk, dyrektor
    departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

    Zdaniem eksperta

    Adrian Furgalski, Zespół Doradców Gospodarczych "TOR"
    Wprowadzenie elektronicznego systemu opłat sprawi, że przejazd płatnymi
    odcinkami będzie droższy niż dotąd, ale system będzie sprawiedliwszy.
    Stawki mają być uzależnione od długości przebytej trasy, ale też od
    pory, w jakiej pojazd się przemieszcza. Będą też zależały od stopnia
    zanieczyszczenia środowiska przez silnik pojazdu. Drogi ekspresowe i
    krajowe są włączone do systemu, by uniknąć ucieczek ciężkiego transportu
    z autostrad. Należy liczyć się z tym, że system będzie obejmował coraz
    więcej dróg. Przypuszczam, że elektroniczny pobór zacznie obowiązywać
    później niż w lipcu 2011. Przetargiem interesowało się wiele firm. I
    najpewniej nie obędzie się bez protestów.

  • 2. Data: 2010-02-18 23:56:13
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Arkady" <a...@f...ad> napisał w wiadomości
    >I cóż Wy na to? Kolejny etap rąbania kierowców po kieszeniach?

    Tym razem nie kierowców, a przewoźników.

  • 3. Data: 2010-02-19 00:53:04
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-02-18, Cavallino <c...@k...pl> wrote:

    > Tym razem nie kierowców, a przewoźników.

    Na początku...

    Krzysiek Kiełczewski

  • 4. Data: 2010-02-19 05:39:55
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    > Specjalne elektroniczne bramki umieszczone na drogach będą
    > zliczać wysokość opłat dla kierowców.

    To dziwne, przetargi, bramki, infrastruktura a dotychczas mówiło się o
    tanim systemie opartym o GPS, tak jak w Czechach czy na Słowacji -
    http://www.e-myto.pl/wiadomosci/13

  • 5. Data: 2010-02-19 10:05:00
    Od: Arkady <a...@f...ad>

    > Na początku...

    Nas pośrednio też bo przewoźnicy koszty przerzucą na przewożone towary
    czyli zapłacimy wszyscy, w sklepach... Tanie państwo... Też się obawiam
    że następnym etapem może być wprowadzanie dalszych opłat dla reszty luda
    - może nie na wszystkich drogach ale tych "lepszych", wymienionych w
    artykule - daleki jestem od panikowania ale patrząc na obecną tendencję
    do podnoszenia a nie obniżania obciążeń...

    Arkady

  • 6. Data: 2010-02-19 10:15:26
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Nas pośrednio też bo przewoźnicy koszty przerzucą na przewożone towary
    > czyli zapłacimy wszyscy, w sklepach...

    Już bez przesady, mieli opłaty ryczałtowe, teraz będą mieli kilometrowe.
    Sprawiedliwiej.

  • 7. Data: 2010-02-19 11:49:40
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Fri, 19 Feb 2010 10:15:26 +0100, Cavallino napisał(a):

    > Już bez przesady, mieli opłaty ryczałtowe, teraz będą mieli kilometrowe.
    > Sprawiedliwiej.

    Dla mnie w zasadzie oczywistym jest, że wkrótce płacić będziemy wszyscy.
    Infrastruktura będzie, pokusa przy rosnącym deficycie także - więc jak się
    już uleży temat opłat dla dużych, to gładko wypłynie "nieunikniona
    konieczność" wprowadzenia opłat dla wszystkich.

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net

  • 8. Data: 2010-02-19 19:27:13
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-02-19, Cavallino <c...@k...pl> wrote:

    > Już bez przesady, mieli opłaty ryczałtowe, teraz będą mieli kilometrowe.
    > Sprawiedliwiej.

    Pod warunkiem, że łączna ilość ściąganych pieniędzy pozostanie bez
    zmian.

    Krzysiek Kiełczewski

  • 9. Data: 2010-02-19 19:27:41
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-02-19, JanKo <b...@m...tu> wrote:

    > To dziwne, przetargi, bramki, infrastruktura a dotychczas mówiło się o
    > tanim systemie opartym o GPS, tak jak w Czechach czy na Słowacji -
    > http://www.e-myto.pl/wiadomosci/13

    Na przetargach można zarobić...

    Krzysiek Kiełczewski

  • 10. Data: 2010-02-19 23:43:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 19 Feb 2010 19:27:41 +0100, Krzysiek Kielczewski wrote:

    >Na przetargach można zarobić...

    To nie tak. Do GPS tez trzeba caly system rozliczen, i tez trzeba
    przetarg na wykonawce/dostawce.
    A ludzie beda oszukiwac. To po drodze i tak trzeba troche punktow
    kontrolnych.

    J.