  • 1. Data: 2021-12-09 21:31:12
    Temat: Panele zimą
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Takie pytanie: ile mocy powinien oddawać panel "teraz" - czyli połowa
    grudnia, w południe, przy penym słońcu - czyli niebo bezchmurne?
    Chodzi mi o procent względem lata w południe.

    Zakładam, że panele zamontowane są zgodnie ze sztuką, na południe.

    Pytanie 2.
    Czy kilka (ok. 2 do 3) centymetrów śniegu mocno blokuje produkcję prądu?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2021-12-09 21:49:36
    Temat: Re: Panele zimą
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/12/2021 21:31, Adam wrote:
    > Takie pytanie: ile mocy powinien oddawać panel "teraz" - czyli połowa
    > grudnia, w południe, przy penym słońcu - czyli niebo bezchmurne?
    > Chodzi mi o procent względem lata w południe.

    To źle zadane pytanie. Jeśli będzie ustawiony prostopadle do słońca, to
    więcej mocy chwilowej niż latem, z uwagi na niską temperaturę. Ale mniej
    energi ze względu na czas dnia.

    Jedynym parametrem który decyduje o mocy chwilowej paneli jest ich
    ustawienie do słońca (mowa o braku chmur). Pora roku nie ma dużego
    znaczenia, natomiast przy produkcji energii znaczenie ma jak długo jest
    jasno.

    Dodatkowo słońce zimą musi przedzierać się zimą przez więcej atmosfery,
    ale w południe to nie jest jakieś super ważne.

    Dodatkowo jest smog.

    Dodatkowo w grudniu często "bezchmurne" nie oznacza braku chmur, bywa że
    jest równomierna warstwa ograniczająca jasność, które nie widać wprost
    patrząc w niebo.

    Innymi słowy: nie wiadomo. Akademicko: tyle, ile wynosi funkcja
    produkcji względem kąta miedzy normalną a słońcem, zakładajac, że krowa
    jest sferyczna.

    > Zakładam, że panele zamontowane są zgodnie ze sztuką, na południe.

    Znacznie wazniejsze, pod jakim kątem do słońca jest normalna ich
    powierzchni. Dobre ustawienie latem oznacza kiepskie ustawienie zimą i
    odwrotnie. Wiekszość dachów w PL ma ustawienie "na lato", co jest z
    resztą sensowne, jeśli magazynuje się energię.

    > Pytanie 2.
    > Czy kilka (ok. 2 do 3) centymetrów śniegu mocno blokuje produkcję prądu?

    Tak. 10x, włącznie z niemożnością załaczenia falownika przy niskim napięciu.

    Ogólnie nie spodziewaj się jakiejkolwiek produkcji. W mocno pochmurny,
    bezśniegowy, grudniowy dzień, instalacja 10kWp produkuje dokładnie 0kWh.
    Ze śniegiem, ledwo co się załaczy w bezchmurne południe.

  • 3. Data: 2021-12-10 09:46:47
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 09.12.2021 o 21:31, Adam pisze:
> [...]
    >
    > Pytanie 2.
    > Czy kilka (ok. 2 do 3) centymetrów śniegu mocno blokuje produkcję prądu?

    Ile powinien, nie wiem, cala moja instalacja oddaje teraz w słoneczny
    dzień do 10 a  latem  do 48KW.

    Śnieg wbrew temu co niektórzy piszą w necie mocno blokuje. Już 2-3cm
    warstwa opóźnia włączenie instalacji o kilka godzin.  Te zimowej uzyski
    są tak mizerne że nie sposob zauważyć czy ma też wpływ na samą chwilową
    wydajność

  • 4. Data: 2021-12-11 02:28:30
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 9 grudnia 2021 o 14:31:18 UTC-6 Adam napisał(a):
> [...]
    >
    > Pytanie 2.
    > Czy kilka (ok. 2 do 3) centymetrów śniegu mocno blokuje produkcję prądu?

    obstawiam ze ponad 90%.

    Zrob sobie test, Cienka kartke przyloz miedzy oko a zarowke. Przez snieg nie
    przechodzi duzo mimo ze wydaje sie ze jest przezroczysty,

  • 5. Data: 2021-12-11 12:20:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 11 grudnia 2021 o 02:28:31 UTC+1 ptoki napisał(a):

    > obstawiam ze ponad 90%.
    >
    > Zrob sobie test, Cienka kartke przyloz miedzy oko a zarowke. Przez snieg nie
    przechodzi duzo mimo ze wydaje sie ze jest przezroczysty,

    Gdzieś Ty widział przezroczysty śnieg?
    I ueażaj, bo jeszcze spojrzy w słońce i będzie na Ciebie ;P

  • 6. Data: 2021-12-11 12:29:36
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    przechodzi duzo mimo ze wydaje sie ze jest przezroczysty,

    > Gdzieś Ty widział przezroczysty śnieg?

    No, jak mi śnieg oblepił samochód i wsiadłem w południe, żeby wyjąć
    miotełkę to w środku było ciemno i musiałem światło zapalić :D

    > I ueażaj, bo jeszcze spojrzy w słońce i będzie na Ciebie ;P

    Jakie słońce? Chyba je zabrali do naprawy bo nie widziałem słońca od 2
    miesięcy :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 7. Data: 2021-12-11 18:53:35
    Od: robot <r...@o...pl>

    przechodzi duzo mimo ze wydaje sie ze jest przezroczysty,

    > Gdzieś Ty widział przezroczysty śnieg?

    No właśnie :)

  • 8. Data: 2021-12-11 23:25:53
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 11 grudnia 2021 o 05:20:31 UTC-6 Dawid Rutkowski napisał(a):

    przechodzi duzo mimo ze wydaje sie ze jest przezroczysty,
    > Gdzieś Ty widział przezroczysty śnieg?

    Ah, ty musisz mieszkac w krakowie, tam moze byc czarny.
    Gdzie indziej pojedyncze platki sa przezroczyste. Po zbiciu w tlum i tak nic nie
    widac.

    No ale ja myslalem ze do ludzi powyzej 8 roku zycia tu sie pisze. Najwyraznej sie
    mylilem.

    Ale jakeś taki mundry to kup panel, podlacz do obciazenia, a nastepnie nasyp te 2cm
    sniegu na sam srodek ( nie musisz calego zasypywac, nie trzeba) i zmierz ile energii
    daje.

    Czas start.

  • 9. Data: 2021-12-12 15:01:13
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "heby" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > powierzchni. Dobre ustawienie latem oznacza kiepskie ustawienie zimą i
    > odwrotnie. Wiekszość dachów w PL ma ustawienie "na lato", co jest z resztą

    Podobno ktoś kombinował (ogródek?) z wiekszym kątem nachylenia by mieć
    nieco więcej gdy słońce niżej i panele skierowane minimalnie na pd-zach
    (nieco więcej i dłużej w popołudniowym szczycie) ale nie wiem czy ma
    to jakiś wymierny sens. Może gdy zmienią sposób rozliczania (ceny
    zależne od zapotrzebowania), ale i tak dla małych instalacji będzie
    niekorzystny.

> [...]
    > bezśniegowy, grudniowy dzień, instalacja 10kWp produkuje dokładnie 0kWh.
    > Ze śniegiem, ledwo co się załaczy w bezchmurne południe.

    Tu ogólnie ile z wiatru i PV w zależności od pory dnia:
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-kse
    /raporty-dobowe-z-pracy-kse/generacja-zrodel-wiatrow
    ych
    na stronie głównej na bieżąco.
    Porównanie z danymi letnimi może być jednak wątpliwe bo PV przybyło.
    Można też zajrzeć do wątku Fotowoltaika w nocy z 22.10.2021

    Arek

  • 10. Data: 2021-12-12 17:15:58
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-12-11 12:29, LordBluzg(R) wrote:

    > Jakie słońce? Chyba je zabrali do naprawy bo nie widziałem słońca od 2
    > miesięcy :D

    "... słuchaj Joe, nie widzi go, możesz je zabrać."

    W.