  • 1. Data: 2021-12-08 12:32:29
    Temat: potencjometr/sciemniacz + do lampki
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    lampka jest prosta, biurkowa, *ledowa* , z takimi parametrami -->
    https://i.imgur.com/C17R9E6.png
    (wtyczka do sciany: https://i.imgur.com/p9jteOo.png --->
    https://i.imgur.com/RdII53o.png)
    lampka ma tylko jeden poziom swiecenia, zdecydowanie zbyt jasny.

    Istnieja jakies potencjometry-sciemniacze-proscizny, ktore mozna podpiac
    miedzy wtyczke i lampke ledowa, i za pomoca banalnego pokretla regulowac
    poziom swiecenia (nat. pradu)?
    (powtorze: najprostszy na swiecie gadget, kostka, pokretlo, we/wy)
    Ktos, cos podpowie?
    (gdybym jeszcze wiedzial gdzie to w w-wa kupic...)

  • 2. Data: 2021-12-08 13:03:40
    Temat: Re: potencjometr/sciemniacz + do lampki
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 Dec 2021 12:32:29 +0100, 1634Racine wrote:
> [...]
    > poziom swiecenia (nat. pradu)?
    > (powtorze: najprostszy na swiecie gadget, kostka, pokretlo, we/wy)

    Jak widac - sam zasilacz jest na napiecie sieci 100-240V, czyli
    regulator po stronie AC nic nie da.

    Ale te 13.2V DC sugeruje, ze w lampce nie ma kolejnej przetwornicy,
    tylko moze np po 3 diody w szereg i opornik.
    Jest szansa, ze niewielkie zmiany napiecia DC spowodują zmiane
    jasnosci.
    A wtedy powinien dac rade "sciemniacz tasm LED", cos tego typu
    https://led-hurt.pl/pl/p/Sciemniacz-LED-mono-mini-RF
    -DC-12V-6A-72W-pilot-przewody/3847
    https://allegro.pl/oferta/sciemniacz-manualny-led-di
    mmer-12dc-8a-96w-10650966496
    https://allegro.pl/oferta/sciemniacz-led-itouch-wlac
    znik-dotykowy-6a-czarny-10650778553

    tylko te bydlaki maja 6A i PWM, jak w lampce bedzie kondensator
    filtrujacy, to nie zadziala :-)

    Inna wersja
    https://www.youtube.com/watch?v=PQ2kW8M6q5Y

    J.

  • 3. Data: 2021-12-08 13:26:51
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 8 grudnia 2021 o 13:03:43 UTC+1 J.F napisał(a):
> [...]
    > tylko moze np po 3 diody w szereg i opornik.
    > Jest szansa, ze niewielkie zmiany napiecia DC spowodują zmiane

    Na zasilaczu napisane jeszcze "max 14.2V (constant current)".
    Czyli w lampce być same LED szeregowo.
    Najprościej (dwustopniowo, zmniejszona/pełna jasność) między zasilacz i lampkę
    szeregowo włączać/zwierać rezystor.
    Jakieś 22R 2W - normalnie tyle mocy się nie wydzieli, ale może przy pełnym 0,28A z
    zasilacza gdyby np. jedna dioda LED dostała zwarcie.
    Mam taką taśmę z białych LED na 12V łączonych po 3 szeregowo z rezystorem, gdzie w
    kilku takich "trójkach" jeden LED jest ciemny a 2 pozostałe dużo jaśniejsze, więc
    uszkodzenia LED "na zwarcie" się zdarzają, dobrze by wtedy coś od tego rezystora się
    nie zapaliło.
    PWM może nie zadziałać prawidłowo, bo stabilizacja prądu w zasilaczu może nie być na
    tyle szybka.

  • 4. Data: 2021-12-08 14:18:48
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    J.F w news:1rt67q7ojje2.5karigcktqhh$.dlg@40tude.net
> [...]
    zn
    > ik-dotykowy-6a-czarny-10650778553
    > tylko te bydlaki maja 6A i PWM, jak w lampce bedzie kondensator

    wyjasnilo sie - ma tak na kartonie obudowy -->
    https://i.imgur.com/8RJNyAZ.png czyli nic z tego, zdaje sie.

    1.
    wie ktos moze jaka jest "fizyka" tego, ze do jednych urzadzen ledowych mozna
    podpiac potencjometr (wiem,ze mozna np. do tasm ledowych, mam takie
    podswietlenie polek i proponowali mi potencjometr), do innych nie?

    2.
    jeszcze jest sprawa tem. barwowej swiecenia. Chodzi o obnizenie z 4000 do
    mniej wiecej 2700K.
    czy istnieja jakies klisze/filtry ktore mozna bezposrednio pod pktem
    swiecenia (to nie jest zarowka) przykleic jakims... skoczem? chodzi
    oczywiscie o jakis kawaleczek folii filtrowej....

  • 5. Data: 2021-12-08 16:45:47
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-12-08 o 13:26, M M pisze:

> [...]
    nie zapaliło.
    > PWM może nie zadziałać prawidłowo, bo stabilizacja prądu w zasilaczu może nie być

    Można dać zwykły zasilacz wtyczkowy (constant volatge :) )
    Rezystor
    I regulator PWM
    lub 2, 3 rezystory i przełącznik

    I jeszcze na to pytanie poniżej:
    Zmienić temperaturę barwową można w tym przypadku przez zmianę LEDów

    Może w takim razie kupić lampkę o wymaganych parametrach?

    --
    Desoft

    Avast.

  • 6. Data: 2021-12-08 16:47:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 8 Dec 2021 14:18:48 +0100, 1634Racine wrote:
    > J.F w news:1rt67q7ojje2.5karigcktqhh$.dlg@40tude.net
    -DC-12V-6A-72W-pilot-p

    > wyjasnilo sie - ma tak na kartonie obudowy -->
    > https://i.imgur.com/8RJNyAZ.png czyli nic z tego, zdaje sie.

    Nie nie - to IMO znaczy tylko tyle, ze oryginalny zasilacz jest
    odporny na triakowe sciemniacze, co nie dziwi, przy tak szerokim
    napieciu pracy.

    Ale imo nic wiecej.

> [...]
    > podpiac potencjometr (wiem,ze mozna np. do tasm ledowych, mam takie
    > podswietlenie polek i proponowali mi potencjometr), do innych nie?

    akurat tasmy LED sa dostosowane do zasilania napieciowego,
    zazwyczaj maja po 3 diody szeregowo i jeszcze rezystor.
    Taka sekcja jest wrazliwa na napiecie zasilania,
    czy rezystor dodatkowy.

    Te 13.2V w twoim zasilaczu sugeruje podobná konstrukcje wewnatrz
    lampki. Ale moze inna.

    Tylko uwaga - jak ona rzeczywiscie ma 4.5W czyli ok 0.3A ciagnie,
    a chcialbys ograniczyc prad powiedzmy do 0.1A, co wymaga zbicia
    napiecia powiedzmy o 2V ... wychodzi jakies 20 ohm.
    O takie potencjometry trudno, wiec raczej z tranzystorem.

> [...]
    > swiecenia (to nie jest zarowka) przykleic jakims... skoczem? chodzi
    > oczywiscie o jakis kawaleczek folii filtrowej....

    niby jakas zolta folia powinna pomoc ... ale moze lepiej wymienic ten
    punkt na inny, albo dodac troche zoltych diod, albo kupic sobie
    regulowane zrodlo, albo sie przekonac, ze 4000K piekne jest.

    Bo tak instalowac oszczedne LED, a potem filtrowac niebieski, to
    troche glupio :-)

    J.

  • 7. Data: 2021-12-09 01:34:57
    Od: "1634Racine" <m...@...cbqebml>

    J.F w news:agsqjzudpsn9.fyjwzo4dgn0a$.dlg@40tude.net
    [..............]
    > Nie nie - to IMO znaczy tylko tyle, ze oryginalny zasilacz jest
    > odporny na triakowe sciemniacze, co nie dziwi, przy tak szerokim
    > napieciu pracy.

    w sensie: odporny na sciemniacze miedzy sciana a wtyczka?? jesli tak, to
    super.
    bo jak nalezy sie domyslac - mnie chodzi o sciemniacz wklepany w
    wygodne/ergonomiczne miejsce na kablu lampki, niedaleko podstawki.

    zalozmy, ze to:
    https://allegro.pl/oferta/sciemniacz-led-itouch-wlac
    znik-dotykowy-6a-czarny-10650778553
    albo to:
    https://allegro.pl/oferta/sterownik-sciemniacz-12-24
    v-tasma-led-6a-72w-10693521370
    Pisza: "sciemniacz podłączamy do zasilacza za pomocą gniazda DC, natomiast
    za pomocą wtyczki DC łączymy go z taśmą led lub modułami led"

    - gdzie jest gniazdo DC,a gdzie wtyczka DC? dokupic?

    > Tylko uwaga - jak ona rzeczywiscie ma 4.5W czyli ok 0.3A ciagnie,

    zakladajac,ze z zaleznosciami mocy jest mniej wiecej tak: 10xLED -
    30%(10xLED)=ZAROWKA, to w liczbach wychodzi na to, ze ta ledowa lampka
    swieci mniej wiecej jak 10x4,5 - 13,5=31,5W zarowki.
    Ale na moje oko to ledowa swieci co najmniej jak....60W zarowkowe. Chociaz
    moze to jest wrazenie, bo to 4000K,a nie 2700.....

    > a chcialbys ograniczyc prad powiedzmy do 0.1A, co wymaga zbicia
    > napiecia powiedzmy o 2V ... wychodzi jakies 20 ohm.
    > O takie potencjometry trudno, wiec raczej z tranzystorem.

    chce zbic do (co najmniej!) subiektywnie 2x slabszego swiecenia

  • 8. Data: 2021-12-09 13:08:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 9 Dec 2021 01:34:57 +0100, 1634Racine wrote:
> [...]
    > bo jak nalezy sie domyslac - mnie chodzi o sciemniacz wklepany w
    > wygodne/ergonomiczne miejsce na kablu lampki, niedaleko podstawki.

    No wiesz, jest jeszcze wersja przerobki zasilacza i regulacji jego
    parametrow, i wychodzi, ze to niewygodne by bylo :-)

> [...]
    > za pomocą wtyczki DC łączymy go z taśmą led lub modułami led"
    >
    > - gdzie jest gniazdo DC,a gdzie wtyczka DC? dokupic?

    A twoj "zasilacz wtyczkowy" co ma na koncu kabla?
    Pewnie jakąs wtyczke, a nie lampke.

    Tylko ... wtyczka moze byc inna niz w powyzszych sciemniaczach :-(

    > zakladajac,ze z zaleznosciami mocy jest mniej wiecej tak: 10xLED -
    > 30%(10xLED)=ZAROWKA, to w liczbach wychodzi na to, ze ta ledowa lampka
    > swieci mniej wiecej jak 10x4,5 - 13,5=31,5W zarowki.

    Tak bym jakos szacowal.

    > Ale na moje oko to ledowa swieci co najmniej jak....60W zarowkowe. Chociaz
    > moze to jest wrazenie, bo to 4000K,a nie 2700.....

    To moze byc tylko wrazenie, i niekoniecznie z powodu barwy.

    Np lampka pewnie swieci w jedna strone, a zarowka we wszystkie.
    Porownujesz zarowke w oprawie/lampie, czy luzem?

    > chce zbic do (co najmniej!) subiektywnie 2x slabszego swiecenia

    Tak czy inaczej - trzeba troche poeksperymentowac, albo rozkrecic :-)

    J.

  • 9. Data: 2021-12-09 14:57:00
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    1634Racine napisał(a):

    > wie ktos moze jaka jest "fizyka" tego, ze do jednych urzadzen ledowych mozna
    > podpiac potencjometr (wiem,ze mozna np. do tasm ledowych, mam takie
    > podswietlenie polek i proponowali mi potencjometr), do innych nie?

    Zewrzyj jedną diodę, prąd powinien pozostać ten sam.

    > jeszcze jest sprawa tem. barwowej swiecenia. Chodzi o obnizenie z 4000 do
    > mniej wiecej 2700K.

    Żółtym flamastrem? Żółtym czymkolwiek transparentnym?

  • 10. Data: 2021-12-09 18:46:29
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 09.12.2021 o 14:57, Astralny Rębajło pisze:

    > Zewrzyj jedną diodę, prąd powinien pozostać ten sam.

    > Żółtym flamastrem? Żółtym czymkolwiek transparentnym?

    Czy filtr raczej mocno nie ściemni wycinając główną barwę?
    Bo luminofory w diodach LED nie mają ciągłego pasma jeśli
    dobrze się orientuję...

    --
    pzdr, j.r.