  • 11. Data: 2022-02-18 21:21:01
    Temat: Re: Płytka z SPI + Ethernet?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 18.02.2022 15:08, Atlantis wrote:

    > Możesz powiedzieć coś więcej? Wiedziałem, że istnieją metody na
    > ograniczenie użycia karty pamięci (na wzór rozwiązań stosowanych np.
    > w OpenWRT) ale gdy szukałem jakichś opisów, to znajdywałem dłuższe
    > tutoriale. Da się to pod Raspbianem zrobić jednym poleceniem?

    Normalnie w raspi-config wchodzisz, potem (z pamięci) prerformance i
    overlay file system.

    > Jak wygląda potem kwestia instalacji softu?

    Wchodzisz, przełączasz z powrotem na rw, reboot i instalujesz.

    > Ale tutaj nie chodzi o bezpieczeństwo transmisji czy nawet
    > bezpieczeństwo sieci. Chodzi o bezpieczeństwo tego konkretnego
    > urządzenia. RasPi to jednak standardowy komputer.

    Ja wszystko rozumiem. Słyszałeś o jakiejś podatności w SSH i włamaniach
    tą drogą na Pi?
    A na MikroTika miałem konkretne włamanie przez paskudną podatność.
    Niestety ufam bardziej Raspberry, którego sam skonfigurowałem niż
    MikroTik-owi, w którym nie wiem co jest.

    > A urządzenie na mikrokontrolerze to urządzenie na mikrokontrolerze.
    > Projektowane do konkretnego celu. Odpala kod, który został wgrany.
    > Nie instalujesz na nim programów. Tak więc atakujący co najwyżej
    > będzie w stanie podsłuchać komunikację.

    Ale wyłożyć można go zwykłym pingiem.

    Ale żeby nie było:
    Do tego celu takie rozwiązanie się jak najbardziej nadaje, ale dla
    jednej sztuki to szkoda czasu.
    Żeby chociaż były gotowe moduły dla ethernetu takie jak są na esp8266
    dla wifi...
    Można oczywiście podpiąć moduł Wiznet-u albo enc28j60 pod atmegę, ale to
    jest trochę dłubaniny w sprzęcie i w kodzie, a autor wątku ma jeszcze
    marzenia o PoE...
    Takie Raspberry Pi Zero z PoE HUB-em - załatwia sprawę.

    --
    Mirek.

  • 12. Data: 2022-02-19 12:42:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    M M wrote on 15.02.2022 13:17:
    > Potrzebuję sklecić jednostkowo coś co by odczytywało dane z czujnika po SPI 3,3V po
    czym pakowało w ramki UDP i wysyłało do dalszej obróbki. Ilość danych taka że
    wystarczy Ethernet 10 Mb/s (czujnik to akcelerometr 3-osiowy ADXL313 - max
    próbkowanie 3200 Hz, trochę za dużo danych dla I2C i RS232), mile widziane zasilanie
    PoE. Coś małego i odpornego na ekstremalne temperatury (w puszce hermetycznej na
    szczycie masztu antenowego - ma monitorować jego drgania, czy coś się nie poluzowało
    po kolejnej wichurze), jakieś Raspberry Pi to chyba trochę "strzelanie z armaty do
    muchy". Poleci ktoś coś aktualnie dostępnego?

    Coś z EPS32?
    https://nettigo.pl/products/modul-olimex-esp32-poe
    https://www.olimex.com/Products/IoT/ESP32/ESP32-GATE
    WAY/open-source-hardware

    Oczywiście skoro to ma pracować na maszcie, to koniecznie wykonałbym
    testy odporności na surge.

  • 13. Data: 2022-02-19 20:17:28
    Od: M M <m...@g...com>

    sobota, 19 lutego 2022 o 12:42:43 UTC+1 Zbych napisał(a):
> [...]
    WAY/open-source-hardware

    > Oczywiście skoro to ma pracować na maszcie, to koniecznie wykonałbym

    Dzięki, to chyba będzie to - ESP32-POE-ISO-IND nawet jest w TME na magazynie.
    Co do odporności zastanawiam się jakie pudełko lepsze - całe izolowane, czy całe
    metalowe?
    Izolowane daje pełną separację galwaniczną (dodatkową oprócz przetwornicy PoE), ale
    sporo tam w pobliżu nadajników radiowych (głównie 5,5 - 6,5 GHz) i nie wiem jak to
    może wpływać na wyniki z akcelerometru (czy nie dojdzie do pasożytniczej demodulacji
    AM - choć akcelerometr zintegrowany z ADC w jednej strukturze), może warto całość
    ekranować.
    Z trzeciej strony... maszt ma 12m wysokości, stoi 12 lat i albo ani razu nie dostał
    piorunem, albo dostał ale był na tyle dobrze uziemiony że pozostało to niezauważone
    :)