  • 1. Data: 2022-02-14 11:41:20
    Temat: Zabezpieczenie silnika 3f
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Silnik pompy próżniowej zabezpieczony jest widocznym bezpiecznikiem.
    https://photos.app.goo.gl/A6oGb4v8XczqstUg9

    Mam nadzieję, że nie będzie problemy z otwarciem albumu.

    Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
    Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
    Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
    silnika i zabezpieczenia. Widać, że trochę się rozmija. No ale przez
    lata działało.
    Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
    uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.

    Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
    termiczna czy elektromagnetyczna?

    Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
    tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.

    Może przekładnik do karty dźwiękowej?

    Robert

  • 2. Data: 2022-02-14 13:13:16
    Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2022 11:41:20 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    > Silnik pompy próżniowej zabezpieczony jest widocznym bezpiecznikiem.
    > https://photos.app.goo.gl/A6oGb4v8XczqstUg9
    >
    > Mam nadzieję, że nie będzie problemy z otwarciem albumu.

    ktory to bezpiecznik - Moeller ?

> [...]
    > uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
    >
    > Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część

    Elektromagnetyczna powinna miec spory nadmiar z uwagi na prad
    rozruchowy silnika. Czesto 5x bywa za malo, trzeba 10x.

    Wiec zeby w normalnej pracy zadzialala ... malo prawdopodobne.
    Raczej termik ... chyba, ze jakies chwilowe wyladowanie.

    > Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
    > tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
    >
    > Może przekładnik do karty dźwiękowej?

    Albo np 3 sztuki LE-01 i jakis rejestrator impulsow ...
    Albo zwykly amperomierz (trzy) i patrzec co sie dzieje ... praca na
    granicy bezpiecznika czy nie ...

    J.

  • 3. Data: 2022-02-14 14:59:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-02-14 o 13:13, J.F pisze:

    > ktory to bezpiecznik - Moeller ?

    Tak, i innym zdjęciu jego dane.

> [...]
    > Raczej termik ... chyba, ze jakies chwilowe wyladowanie.

    > Albo np 3 sztuki LE-01 i jakis rejestrator impulsow ...

    Mam taki wolny
    https://orno.pl/produkt/1083/3-fazowy-licznik-energi
    i-elektrycznej-80a-mid-3-moduly-din-th-35mm
    impuls byłby co słabą sekundę. Ale czymś trzeba to zapisać.

    > Albo zwykly amperomierz (trzy) i patrzec co sie dzieje ... praca na
    > granicy bezpiecznika czy nie ...

    No mam cęgowy, tak jak pisałem 6-6,5 A. Widać, że na granicy, ale wiele
    lat działało.
    Robert

  • 4. Data: 2022-02-14 15:50:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 14 Feb 2022 14:59:07 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    > Tak, i innym zdjęciu jego dane.

    trudno odszukac ... 6.3A ?

    > Mam taki wolny
    > https://orno.pl/produkt/1083/3-fazowy-licznik-energi
    i-elektrycznej-80a-mid-3-moduly-din-th-35mm
    > impuls byłby co słabą sekundę.

    Powinien wystarczyc. Wszak chcesz zmierzyc prad duzy przed
    zadzialaniem bezpie

    >Ale czymś trzeba to zapisać.

    Jakies tam arduino ... albo kamera video z rejestratorem :-)

    > No mam cęgowy, tak jak pisałem 6-6,5 A. Widać, że na granicy, ale wiele
    > lat działało.

    No to sam widzisz - bezpiecznik mogl sie troche zestarzec, kiedys
    wywalal przy 7.5A, teraz przy 6.8. Temperatura otoczenia wzrosla ...
    ale przeciez zima jest.
    Smar sie zestarzal, albo proznia jakas gorsza - a jak widac - pracuje
    na granicy.
    Albo np kiedys w miare szybko odpompowywal i prad spadal do 6.5A,
    dzis troche wolniej, 9A plynie dluzej, a bezpiecznik po minucie
    wybija.
    Bez rejestracji sie nie dowiesz.
    Albo wiekszy bezpiecznik ... i termometr na silnik.

    J.

  • 5. Data: 2022-02-14 16:41:33
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-02-14 o 15:50, J.F pisze:

    > trudno odszukac ... 6.3A ?
    Tak, 6,3 A.
    To żółte pokrętło kręci się w nieskończoność. Kawałek za 6,3 spada do
    minimalnego prądu. Jak miałem zdjęta osłonę, ustawiłem maksymalnie ile
    można.

> [...]
    > wybija.
    > Bez rejestracji sie nie dowiesz.
    > Albo wiekszy bezpiecznik ... i termometr na silnik.

    A tak według prawideł jaki tam powinien być bezpiecznik?
    A teraz na szybko skorzystam ze styków pomocniczych bezpiecznika do
    zatrzymania maszyny.

    Robert

  • 6. Data: 2022-02-14 18:13:16
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    >
    > Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
    > tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.

    I od tego należy zacząć.

    Co się mogło zepsuć - silnik, pompa lub wyłącznik silnikowy. To ostatnie
    chyba najprostsze do podmiany, a i jego parametry zwyczajnie mogły się
    rozjechać ze starości, szczególnie iż ustrojstwo eksploatowane na
    granicy możliwości ( 6.3 A - 9 A ).

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2022-02-14 20:45:45
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:620a31cf$0$6634$65785112@news.neostrada.pl>
    user Robert Wańkowski pisze tak:

    > Silnik podłączony w trójkąt.

    na pewno trójkąt?
    a jakie jest napięcie międzyfazowe?

    > Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia
    > nie uchwyciłem. Bierze około 6 A

    6A no to na granicy blisko 6.3A

    > gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A

    więcej bierze bez obciążenia?

    > Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
    > termiczna czy elektromagnetyczna?

    pompa ma ciężej. może się przyciera.

    takie silniki 2.2kW brały około 3.8A z 400v w gwiazdę
    na cyrkulacjach c.w. prąd rozruchowy 42A.

    --
    Piter

    stary niedźwiedź mocno śpi

  • 8. Data: 2022-02-14 21:18:37
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 14.02.2022 11:41, Robert Wańkowski wrote:

    > Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
    > Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
    > Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki

    No raczej nie w trójkąt, bo ma mieć 400 w gwiazdę.
    Zacząłbym od przedmuchania tego Moellera, bo jest tam trochę syfu, a
    termik tego nie lubi.
    Silnik można sprawdzić na izolację, ale to raczej nie to.
    Zakładam, że nie grzeje się ani nie buczy nadmiernie, bo to by zdradzało
    nadpalenie.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2022-02-15 09:03:22
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-02-14 o 20:45, PiteR pisze:
    > in <news:620a31cf$0$6634$65785112@news.neostrada.pl>

    > na pewno trójkąt?
    > a jakie jest napięcie międzyfazowe?
    Tak, trójkąt, 400 V.

    > 6A no to na granicy blisko 6.3A
    No tak, przez lata tak chodziło.

    > więcej bierze bez obciążenia?
    Tak.

    > pompa ma ciężej. może się przyciera.
    Dlatego ciekaw jestem prądów.

    > takie silniki 2.2kW brały około 3.8A z 400v w gwiazdę
    > na cyrkulacjach c.w. prąd rozruchowy 42A.

    Z rozruchem od razu w trójkąt nie ma problemu.

    Robert

  • 10. Data: 2022-02-15 09:10:31
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-02-14 o 21:18, Mirek pisze:

    > No raczej nie w trójkąt, bo ma mieć 400 w gwiazdę.

    O kurde! Zaraz sprawdzę.

    > Zacząłbym od przedmuchania tego Moellera, bo jest tam trochę syfu, a
    termik tego nie lubi.

    Tak zrobiłem.

    > Silnik można sprawdzić na izolację, ale to raczej nie to.
    > Zakładam, że nie grzeje się ani nie buczy nadmiernie, bo to by
    zdradzało nadpalenie.

    Grzał się zawsze, bo pompa grzeje się, a jej chłodnica/odolejacz mgły
    jest tuż obok korpusu silnika.
    Multimetrem ma sens sprawdzać izolację?

    Robert