  • 1. Data: 2022-02-15 13:17:57
    Temat: Płytka z SPI + Ethernet?
    Od: M M <m...@g...com>

    Potrzebuję sklecić jednostkowo coś co by odczytywało dane z czujnika po SPI 3,3V po
    czym pakowało w ramki UDP i wysyłało do dalszej obróbki. Ilość danych taka że
    wystarczy Ethernet 10 Mb/s (czujnik to akcelerometr 3-osiowy ADXL313 - max
    próbkowanie 3200 Hz, trochę za dużo danych dla I2C i RS232), mile widziane zasilanie
    PoE. Coś małego i odpornego na ekstremalne temperatury (w puszce hermetycznej na
    szczycie masztu antenowego - ma monitorować jego drgania, czy coś się nie poluzowało
    po kolejnej wichurze), jakieś Raspberry Pi to chyba trochę "strzelanie z armaty do
    muchy". Poleci ktoś coś aktualnie dostępnego?

  • 2. Data: 2022-02-15 13:28:29
    Temat: Re: Płytka z SPI + Ethernet?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 15 lutego 2022 o 13:17:59 UTC+1 M M napisał(a):
> [...]
    po kolejnej wichurze), jakieś Raspberry Pi to chyba trochę "strzelanie z armaty do
    muchy". Poleci ktoś coś aktualnie dostępnego?

    Ja się bawię z atmegą i W5500 - ale zasilacz poe musisz znaleźć/zrobić sam.
    Ale 3200Hz i od razu ethernet? RS485 mógłby wystarczyć.
    Albo zrobić obróbkę na miejscu i wysyłać raporty i alarmy - chyba że taka
    skomplikowana ma być?

  • 3. Data: 2022-02-15 13:59:12
    Od: M M <m...@g...com>

    Ethernet jest już "pod ręką" (na maszcie switch CRS318-16P-2S+OUT do którego dochodzi
    zasilanie i światłowód, a wychodzą porty Ethernet z PoE do wyboru 24V lub 48V).
    3 osie * 12 bitów * 3200 * 10/8 (start+stop) = 144 kb/s + coś by rozpoznać początek
    ramki, RS485 musiałby mieć "niestandardową" prędkość (powyżej 115200 co pewnie jest
    max dla tanich przejściówek z USB - choć może się mylę, trzeba by sprawdzić).
    Obróbka najchętniej w bardziej przyjaznym miejscu (kolejna maszyna wirtualna na
    serwerze, jedna dla 2 czujników w 2 lokalizacjach), to co na górze najlepiej jak
    najprostsze i bezobsługowe (sam tam nie wejdę tylko zlecam komuś).

  • 4. Data: 2022-02-15 14:33:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.02.2022 13:17, M M wrote:

    > Potrzebuję sklecić jednostkowo coś co by odczytywało dane z czujnika
    > po SPI 3,3V po czym pakowało w ramki UDP i wysyłało do dalszej
    > obróbki. Ilość danych taka że wystarczy Ethernet 10 Mb/s

    Coś takiego robiłem niecałą dekadę temu korzystając z zestawu ENC28J6 +
    Atmega328 + prosty stos TCP/IP od Tuxgraphics.
    Jak nie chce Ci się bawić w rzeźbienie płytek i chcesz mieć dostęp do
    nieco lepszego stosu, to zestaw Arduino + Arduino Ethernet załatwi
    sprawę. Będziesz musiał tylko zadbać o translację poziomów na SPI, bo
    Arduino pracuje na logice 5V.

    Albo ewentualnie możesz wziąć dowolny zestaw deweloperski Discovery lub
    Nucleo na STM32, z wbudowanym modułem Ethernet.

  • 5. Data: 2022-02-15 15:06:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 15 lutego 2022 o 13:59:13 UTC+1 M M napisał(a):
> [...]
    najprostsze i bezobsługowe (sam tam nie wejdę tylko zlecam komuś).

    No tak, bliski ethernet robi wręcz "big russian" "golden hammer".
    Chociaż utrudnia w wielu innych miejscach (co właśnie czyni go "golden hammerem") -
    począwszy od zasilania.
    Dyskusja robi się więc nieco akademicka niestety.
    Ew. do przemyślenia jeszcze sprawdzenie, czy może w tej skrętce, która idzie do
    switcha, nie ma przypadkiem 2 par wolnych (bo 100Base-TX) - starczyły by na RS-485 i
    zasilanie z dołu (choć dawanie 3,3V z dołu to i tak słabo, jakaś przetwornica czy coś
    stabilizator na górze będzie pewnie niezbędne - hmm, w sumie mając z 24V POE też
    można dać stabilizator - choć taki moduł z W5500 zżera 100mA z 5V - moduł ma
    wbudowany stabilizator na 3,3V, ale nie wiem, jak sprawny, nie sprawdzałem, ile żre
    zasilany bezpośrednio z 3,3V - więc trzeba zapewnić odprowadzenie ciepła do obudowy).
    Tanie przejściówki USB (no dobra, z RS232C a nie RS485 ;), przynajmniej pod Linuxem,
    spokojnie sobie radzą z 230400bps, a chyba 460800bps też testowałem.
    Zaś sama ATmega bez problemu realizuje mi na 819200bps łączność w sieci domofonów z 6
    jednoczesnymi rozmowami na jednej parze RS485 (oprócz tego sampluje, odgrywa i
    realizuje protokół komunikacji - oraz jeszcze drugi na drugim UART).

  • 6. Data: 2022-02-15 20:51:15
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.02.2022 13:17, M M wrote:
    Raspberry Pi to chyba trochę "strzelanie z armaty do muchy".

    Tylko że ta armata jest w cenie muszkietu, załadowana i z obsługą.

    --
    Mirek.

  • 7. Data: 2022-02-15 21:04:15
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.02.2022 20:51, Mirek wrote:

    > Tylko że ta armata jest w cenie muszkietu, załadowana i z obsługą.

    A teraz zobacz po ile OBECNIE chodzi Raspberry Pi. :)
    Poza tym jest jeszcze jedna sprawa. Awaryjność.
    W RasPi słabym ogniwem jest karta pamięci. Można co prawda kupić
    przemysłową, ale to podnosi koszt całości. A i tak wypadałoby
    odpowiednio skonfigurować system, żeby po kilku latach zapisywania logów
    nośnik nie został zajechany.

    No i pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa. Masz tam cały system, a w
    każdym jego komponencie mogą być jakieś 0-day'e. Wypadałoby wiec dbać o
    to, żeby był aktualny. Jednak każda aktualizacja może zepsuć.

    Do mikrokontrolera jeden raz wgrywasz firmware i masz spokój.

  • 8. Data: 2022-02-15 21:22:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.02.2022 21:04, Atlantis wrote:

    > odpowiednio skonfigurować system, żeby po kilku latach zapisywania logów
    > nośnik nie został zajechany.

    Obecnie to się robi jednym poleceniem i masz system read-only.

    > No i pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa. Masz tam cały system, a w
    > każdym jego komponencie mogą być jakieś 0-day'e. Wypadałoby wiec dbać o
    > to, żeby był aktualny. Jednak każda aktualizacja może zepsuć.

    A na maszcie MikroTik i goła transmisja po UDP - no szczyt bezpieczeństwa ;)

    > Do mikrokontrolera jeden raz wgrywasz firmware i masz spokój.

    Chyba Ty, bo ja zawsze coś poprawiam n razy.

    --
    Mirek.

  • 9. Data: 2022-02-16 13:38:31
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 15 lutego 2022 o 21:22:35 UTC+1 Mirek napisał(a):
    > Obecnie to się robi jednym poleceniem i masz system read-only.
    Lokalnie nie trzeba nic zapisywać, wszystko leci przez sieć.

    > A na maszcie MikroTik i goła transmisja po UDP - no szczyt bezpieczeństwa ;)
    Własna sieć, wydzielony VLAN bez dostępu do Internetu.

    > Chyba Ty, bo ja zawsze coś poprawiam n razy.
    Idealnie jakby flash zawierał tylko prosty bootloader, który ładuje do RAM właściwy
    soft przez sieć z serwera (DHCP, TFTP).
    Wtedy łatwo poprawiać, a trudno popsuć tak by konieczny był fizyczny dostęp.

  • 10. Data: 2022-02-18 15:08:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 15.02.2022 21:22, Mirek wrote:

    > Obecnie to się robi jednym poleceniem i masz system read-only.

    Możesz powiedzieć coś więcej? Wiedziałem, że istnieją metody na
    ograniczenie użycia karty pamięci (na wzór rozwiązań stosowanych np. w
    OpenWRT) ale gdy szukałem jakichś opisów, to znajdywałem dłuższe
    tutoriale. Da się to pod Raspbianem zrobić jednym poleceniem? Jak
    wygląda potem kwestia instalacji softu?

    > A na maszcie MikroTik i goła transmisja po UDP - no szczyt
    > bezpieczeństwa ;)

    Ale tutaj nie chodzi o bezpieczeństwo transmisji czy nawet
    bezpieczeństwo sieci. Chodzi o bezpieczeństwo tego konkretnego
    urządzenia. RasPi to jednak standardowy komputer. Jeśli będziesz miał na
    nim przestarzały system albo inny komponent software;owy, to jeśli
    atakujący w jakiś sposób się do niego dostanie (chociażby w sytuacji,
    gdy uda mu się zinfiltrować twoją sieć) to będzie mógł próbować się do
    niego dobrać za pomocą zupełnie standardowych exploitów. W razie sukcesu
    stworzy sobie całkiem fajny przyczułek.

    A urządzenie na mikrokontrolerze to urządzenie na mikrokontrolerze.
    Projektowane do konkretnego celu. Odpala kod, który został wgrany. Nie
    instalujesz na nim programów. Tak więc atakujący co najwyżej będzie w
    stanie podsłuchać komunikację. Jeśli występuje opcja zdalnej
    aktualizacji to istnieje niewielka szansa, że będzie w stanie wgrać
    zmodyfikowany firmware, ale to będzie już wymagało od niego znacznie
    więcej wysiłku. O wiedzy na temat samego urządzenia nie wspominając.

    > Chyba Ty, bo ja zawsze coś poprawiam n razy.

    Chodzi mi o to, że w przypadku urządzenia wbudowanego musisz
    aktualizować tylko jego firmware. W przypadku komputera musisz
    aktualizować wszystko, bo co chwilę będzie się okazywało, że któryś z
    komponentów użytych w systemie ma podatność, która może być eksploitowana.
    I jasne, obecnie granica też się zaciera, bo biblioteki wchodzące w
    skład SDK ESP8266/ESP32 też co jakiś czas warto aktualizować ze względów
    bezpieczeństwa.