  • 11. Data: 2022-03-16 10:10:12
    Temat: Re: Podwajacz napi?cia (dopytam nim sprawdz?)
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.03.2022 o 09:32, Janusz pisze:
    > Tobie jest potrzebna przetwornica ze śledzeniem mppt taka sama jak do
    > paneli PV.
    > One mają priorytet napięcia, co umożliwia start wiatraka i utrzymanie
    > jego obrotów a potem dopiero pobierają prąd, czyli śledzą punkt
    > najwyższej mocy.

    Ale ja przetwornik MPPT już mam (filmik obejrzyj). Do niego jest
    podłączona przetwornica Step Up. Problem polega na tym, że przetwornica
    step up startuje od napięcia 3V i to chcę zmienić. Obrotów wiatraka nie
    dorobię, żeby mieć wyższe napięcie.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 12. Data: 2022-03-16 14:06:48
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-03-16 o 10:10, LordBluzg(R) pisze:

    > Problem polega na tym, że przetwornica
    > step up startuje od napięcia 3V i to chcę zmienić. Obrotów wiatraka nie
    > dorobię, żeby mieć wyższe napięcie.

    Rozumiem, że korzystasz z jakiejś przetwornicy, która przetwarza w górę
    to samo napięcie, którym się zasila. No i jej układ sterujący startuje
    dopiero przy 3V.
    Gdyby jej układ sterujący był zasilany z innego źródła to prawdopodobnie
    potrafiła by przetwarzać też niższe napięcie (J.F już o tym pisał).
    Ale Ty masz cały czas 12V z akumulatora i powinno dać się je wykorzystać
    do zasilania układów sterujących przetwornicy.

    Czyli sugeruję rozważanie zamiast standardowej step-up zrobienia jakiejś
    przetwornicy specjalizowanej do tego zastosowania.

    Aby nie obciążać akumulatora przy obrotach 0 może jakiś kontaktronowy
    czujnik, że w ogóle się kręci.
    P.G.

  • 13. Data: 2022-03-16 16:26:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ale ja przetwornik MPPT już mam (filmik obejrzyj).
    A jakie one jest? to zwykły pwm czy może jest tam jakiś dławik?

    Do niego jest
    > podłączona przetwornica Step Up. Problem polega na tym, że przetwornica
    > step up startuje od napięcia 3V i to chcę zmienić. Obrotów wiatraka nie
    > dorobię, żeby mieć wyższe napięcie.
    Ale jak nie ma prądu to i tak nic ci nie da podwyższanie napięcia,
    przetwornica 'zje' ci wszystko, i czeka aż mppt doładuje kondesator bo
    nie ma obciążenia, przetwornica znowu startuje i 'zjada', dlatego taka
    czkawka
    widoczna na filmie. Stąd moje wątpliwości nad jakością tego mppt,
    wygląda na prosty układ z tylko pwm-em. Lepsze mają przetwornicę.

    --
    Janusz

  • 14. Data: 2022-03-16 16:59:43
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.03.2022 o 16:26, Janusz pisze:
    :

    > A jakie one jest? to zwykły pwm czy może jest tam jakiś dławik?

    Łomatko, profesjonalny MPPT :)

    https://voltpolska.pl/fotowoltaika/sol-mppt-10a-blue
    tooth-regulator-solarny.html

> [...]

    > przetwornica 'zje' ci wszystko, i czeka aż mppt doładuje kondesator bo
    > nie ma obciążenia, przetwornica znowu startuje i 'zjada', dlatego taka

    Nie, pisałem że tam jest ok ~2A przy napięciu 2V czyli mamy 4W.
    Przetwornica potrzebuje "na swoje działanie" ok 10% mocy, czyli do
    wykorzystania mam 3,8W. Czkawka, którą obserwujesz na filmie to wynik
    włączania i wyłączania DRUGIEJ przetwornicy. Pierwsza przetwornica
    pracuje cały czas z MPPT i kiedy jej prąd ładowania wzrasta (regulowane)
    powyżej 1-3A włącza się druga przetwornica, stąd na filmie obserwujesz
    te skoki. Na filmie pierwsza od prawej to przetwornica nr1, po środku to
    nr2 a po lewej to przetwornica 200W, która startuje w momencie kiedy
    wiatrak osiąga napięcie 10V przy podłączonych przetwornicach 1 i 2.
    Idzie już wtedy ok 50W. Trzecia przetwornica omija MPPT, jakbyś pytał.
    Związane jest to z tym, ze zdarzają się nagłe silne podmuchy a MPPT jest
    leniwą kurwą i zanim się zorientuje, że dostał strzał napięcia i prądu,
    to startuje z opóźnieniem a wiatrak chce już odfrunąć na Marsa :)

    > Stąd moje wątpliwości nad jakością tego mppt,
    > wygląda na prosty układ z tylko pwm-em. Lepsze mają przetwornicę.

    Mają ale napięcie wejściowe wszystkich MPPT zaczyna się od 13V. Poniżej
    tego napięcia MPPT nie pracuje, dlatego mam przed nim wpiętą
    przetwornicę StepUp, która mi to realizuje. Wysterowana jest na 20V i
    robi z 3,5V 20V/5A. Prąd ładowania wzrasta w miarę obrotów.

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 15. Data: 2022-03-16 17:05:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 16.03.2022 o 14:06, Piotr Gałka pisze:

    > Rozumiem, że korzystasz z jakiejś przetwornicy, która przetwarza w górę
    > to samo napięcie, którym się zasila. No i jej układ sterujący startuje
    > dopiero przy 3V.

    Tak.

> [...]
    > przetwornicy specjalizowanej do tego zastosowania.
    >
    > Aby nie obciążać akumulatora przy obrotach 0 może jakiś kontaktronowy

    Jest to do zrobienia ale nie wiem jeszcze (bo mam zrobić próby) czy jest
    sens kombinować z przetwornicą zasilaną osobno. Gotowców nie widziałem
    no i sens bilansu. Jeśli taka przetwornica połyka 2W dla swojej pracy to
    sensu tutaj nie ma.

    Obecnie mając tam 2 generatory 3 fazowe, połączyłem je szeregowo (długo
    by opowiadać, że nie jest to dobre, bo chodzi o niski moment
    obrotowy/paradoks) i jakoś się ładuje. Poprzednio miałem generatory z
    przekładnią planetarną i były łączone równolegle. Wtedy jest inny moment
    obrotowy (mniejszy) i wiatrak daje się rozkręcić przy małym wietrze. W
    połączeniu szeregowym jest gorzej.

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 16. Data: 2022-03-17 12:57:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-03-16 o 17:05, LordBluzg(R) pisze:

> [...]
    > sens kombinować z przetwornicą zasilaną osobno. Gotowców nie widziałem
    > no i sens bilansu. Jeśli taka przetwornica połyka 2W dla swojej pracy to

    Nigdy nie robiłem DCDC na prądy ponad 300mA ale wydaje mi się, że układ
    sterujący powinien pobierać znacznie mniejszą moc.
    Step-up działające od względnie małych napięć prawie na pewno ma
    zasilanie swojego sterowania jakoś wspomagane swoim napięciem wyjściowym
    - no i wyjdzie, że jak pracuje to nie ma różnicy (w efektywności) czy
    zasilane z własnego wyjścia czy z ładowanego akumulatora.
    Problem widzę tylko w rozładowywaniu akumulatora wtedy, gdy nie pracuje
    i dlatego pomyślałem o zrobieniu jakiegoś czujnika obrotów. Uważam, że
    czujnik dający info "obroty są powyżej określonej prędkości" da się
    zmieścić w 1mA. I da się tak zrobić, że przy obrotach całkowite 0
    pobierany prąd będzie 0 lub jakieś nano Ampery gdy stoi akurat w
    pozycji, że kontaktron zwarty.
    Kontaktron chyba wytrzyma długo. Czujniki Halla, fotokomórki niestety
    wymagają zasilania, ale można myśleć o zasilaniu z małym wypełnieniem.

    Myślenie w tym kierunku nasunęło mi, że komparator sprawdzający napięcie
    wejściowe też można by zasilać z bardzo małym wypełnieniem. W tej chwili
    wydaje mi się to lepsze od kontaktrona.
    P.G.

  • 17. Data: 2022-03-17 15:45:25
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 17.03.2022 o 12:57, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > Kontaktron chyba wytrzyma długo. Czujniki Halla, fotokomórki niestety
    > wymagają zasilania, ale można myśleć o zasilaniu z małym wypełnieniem.

    To akurat nie jest problemem. Wystarczy postawić tam tranzystor,
    zasilany z akumulatora i kiedy wiatrak poda napięcie (1V) na bazę
    (potencjometr do regulacji/próg zadziałania) to tranzystor włączy
    przekaźnik, który zasili przetwornicę z akumulatora. Jest to jakaś myśl
    i generalnie już rozkminiałem jak to wykonać.

    > Myślenie w tym kierunku nasunęło mi, że komparator sprawdzający napięcie
    > wejściowe też można by zasilać z bardzo małym wypełnieniem. W tej chwili
    > wydaje mi się to lepsze od kontaktrona.

    Komparator niestety też "pożera" (nawet kiedyś kombinowałem w ten
    sposób) a ja nie chcę niczym doić akumulatora, jeśli wiatrak nie
    pracuje. Generalnie cała elektronika miała być zasilana "onself" z
    wiatraka, bo wiatrak ma spokojnie nadmiar mocy, jedynie chciałem
    przycebulić i korzystać już z jego minimalnej mocy kiedy zefirek sobie
    dmucha.

    To jak patrzysz, to Cię wkurwia, że się kręci ale jeszcze nie ładuje a
    "moc" wiatru już pozwala. Nawet niech ładuje 1W, co daje 24Wh na dobę.

    Pobór jaki mam w tym układzie, to ok 100Wh/24 (jeśli kamery nie
    działają) i każdy wacik się liczy jak nie ma słońca :D

    Może przez weekend porobię w końcu próby na imadle to napiszę czy i jak
    ma to sens i jakie są wyniki.

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 18. Data: 2022-03-20 08:41:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-16 o 16:59, LordBluzg(R) pisze:
    > W dniu 16.03.2022 o 16:26, Janusz pisze:
    > :

    > Łomatko, profesjonalny MPPT :)
    To miał być żart?
    Profesjonalna jest tam tylko naklejka jak widzę, bo regulator to
    prymitywny PWM z dołożonym prockiem. PWM to taki regulowany opornik o
    małych stratach, i tyle dobrego można o nim napisać. Profesjonalny MPPT
    ma przetwornicę.

> [...]
    > tego napięcia MPPT nie pracuje, dlatego mam przed nim wpiętą
    > przetwornicę StepUp, która mi to realizuje.
    Tyle że ta przetwornica nie mppt i przeciąża ci wiatrak, stąd za niskie
    obroty i za niskie napięcie.

    Wysterowana jest na 20V i
    > robi z 3,5V 20V/5A.
    20V/5A to jest 100W, żeby to zrobić z 3,5V jak piszesz to musiałbyś mieć
    tam prawie 30A, coś kręcisz.

    --
    Janusz

  • 19. Data: 2022-03-20 13:27:26
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 20.03.2022 o 08:41, Janusz pisze:
    [...]
> [...]
    > prymitywny PWM z dołożonym prockiem. PWM to taki regulowany opornik o
    > małych stratach, i tyle dobrego można o nim napisać. Profesjonalny MPPT

    Ale co tak ładnie bredzisz? Linka podałem do sterownika MPPT, nie
    kliknąłeś i jeszcze bredzisz, że to PWM i nie ma przetwornicy!

    MA PRZETWORNICĘ! :) i ona działa ale dopiero od napięcia wejściowego
    >12V poniżej nie działa :) Widać to wyraźnie, bo kiedy podasz tam
    napięcie 20V to ono JEST nim ruszy MPPT. Jak przetwornik startuje i
    wybiera sobie najlepszy punkt pracy, to widać wyraźnie kiedy zaczyna
    ładować i dopiero wtedy napięcie wejściowe spada w miarę obciążenia. Nie
    wiem skąd masz te brednie, że to PWM :>

    [...]

    > Tyle że ta przetwornica nie mppt i przeciąża ci wiatrak, stąd za niskie
    > obroty i za niskie napięcie.

    Bredzisz, widać, że nigdy nie miałeś z tym do czynienia :)

    > Wysterowana jest na 20V i
    > 20V/5A to jest 100W, żeby to zrobić z 3,5V jak piszesz to musiałbyś mieć
    > tam prawie 30A, coś kręcisz.

    Znów bredzisz i nie masz nawet bladego pojęcia jak działa przetwornica
    step Up.

    Link do modelu przetwornicy step UP jakie posiadam jest w wątku. Przy
    okazji doszkol się w ZAKRESIE działania przetwornic step UP i zobacz
    sobie charakterystyki pracy tych urządzeń :) Inna sprawa, że generatory
    które posiadam mają moc 1000W x 2 więc wykręcić 30A to pikuś na drucie
    3mm przy 3 fazach :)

    --
    LordBluzg??(R)
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 20. Data: 2022-03-20 16:29:37
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-03-20 o 13:27, LordBluzg(R) pisze:
> [...]
    > sobie charakterystyki pracy tych urządzeń :) Inna sprawa, że generatory
    > które posiadam mają moc 1000W x 2 więc wykręcić 30A to pikuś na drucie

    Do widzenia, jak widzę jesteś kolejnym debilem który ląduje u mnie w kiblu