  • 21. Data: 2021-02-16 21:19:47
    Temat: Re: Podwyżka opłat na A2
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-02-2021 o 21:13, Adam pisze:

    > Miesięczne by się znalazły. Roczne to już istotnie, chyba więcej niż 80 zł.

    > W zeszłym roku jechałem jeden raz. W 2019 kilka razy, wcześniejsze lata
    > też trochę. Chyba zawsze przed Poznaniem trafiałem na korki albo
    > zamknięte pasy.

    Bo trwała rozbudowa.
    Od dawna już skończona.

  • 22. Data: 2021-02-17 00:32:39
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2021-02-16 00:55, Poldek wrote:
> [...]
    wyzki-oplat-za-przejazd-od-poniedzialku-wsrod-powodo
    w.html#do_w=52&do_v=138&do_a=291&s=BoxBizImg2

    > Jazda samochodem wiąże się z kosztami. Nikt nie budował tej autostrady w
    > ramach robót przymusowych, materiały nie były z UNRY, a grunty, które
    > zajmuje droga są drogie. Nie ma też chętnych do bieżącego utrzymania i
    > remontów w czynie społecznym.

    Podatki gdzie wcięło?

  • 23. Data: 2021-02-17 00:34:41
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2021-02-16 06:55, Cavallino wrote:

    wyzki-oplat-za-przejazd-od-poniedzialku-wsrod-powodo
    w.html#do_w=52&do_v=138&do_a=291&s=BoxBizImg2

    > Przypomnisz gdzie takie tanie winiety mają (rok za 20 zł, niech będzie
    > poniżej 100) i jednocześnie mają autostrady dłuższe niż kilkaset km?

    W dojczlandzie. Dokładniej to one wynoszą ZERO złotych dla pojazdów
    osobistych.

    > Ale że tak źle jest z utrzymaniem na A2, czy o co chodzi?

    Czytać nie umiesz? Drogo jest jak nigdzie.

  • 24. Data: 2021-02-17 09:45:59
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-02-16 o 19:03, J.F. pisze:
    > Użytkownik "T."  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > ale zawsze podwyzka. Uzazadniona, czy nie uzasadniona ?
    >
    > No i panstwo ma podatki z paliwa, a Kulczyk nie ...
    >
    > J.

    Tu masz rację. Tyle, że mając już wybudowaną drogę koszt jej utrzymania
    to w chyba większej części koszty osobowe. A u nas pensje jeszcze
    malutkie w porównaniu z zachodnimi...
    Co ciekawe - koszt na A4 między Krakowem a Katowicami to 39 gr, a więc
    też nie 48. To 23% różnicy. Sporo.
    Moim zdaniem prywatne autostrady powinny być budowane tak, aby w żadnym
    razie nie pokrywały się z jakąkolwiek istniejącą drogą. Prywaciarzę
    niech budują w nowym śladzie. Stalexport przejął już wybudowaną drogę, a
    drogi równoległe są tam zdecydowanie bardziej kręte. Wtedy widziałbym
    uzasadnienie wyższych kosztów. No i ten mechanizm wyrównywania strat w
    taki sposób, że taka droga zawsze jest na plusie to jakaś kpina z
    wolnego rynku. De facto płacimy zatem raz jadąc drogą i drugi raz z
    naszych podatków, jeśli ruch jest mniejszy od zakładanego.
    T.

  • 25. Data: 2021-02-17 10:00:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-02-2021 o 09:45, T. pisze:

    > Tu masz rację. Tyle, że mając już wybudowaną drogę koszt jej utrzymania
    > to w chyba większej części koszty osobowe.

    Obstawiam, że jednak spłata kredytów.

  • 26. Data: 2021-02-17 11:48:59
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2021-02-17 o 10:00, Cavallino pisze:

    > Obstawiam, że jednak spłata kredytów.
    Może tak być, choć w zależności od poszczególnych lat zyski SAM wynosiły
    od 30 do 120 mln zł. Zysk, a więc juz po uwzględnieniu rat ew. kredytów.
    Pamiętam, jak jeździłem tą drogą zanim przejął ją Stalexport - mówiąc
    szczerze to nie widzę specjalnych rózniuc no może poza tym, że
    nawierzchnia była ciut gorsza, ale i tak jechało się szybciej, bo nie
    było nieustających remontów, jak jest teraz. niestety nie znalazlem
    zdjęć z tamtego okresu (sprzed 1995 r.).
    A tu 2 ciekawe materiały:
    https://gazetakrakowska.pl/prywatna-firma-rzadzi-i-d
    zieli-na-a4/ar/567253
    https://spidersweb.pl/autoblog/autostrada-a4-oplaty-
    to-zart/
    Ciekawa jest teoria o celowym przeciąganiu remontów i eliminowaniu tym
    samym części ruchu :-) W sumie co im zależy? Jak nie będzie ruchu to i
    tak państwo dopłaci...

    T.

  • 27. Data: 2021-02-17 12:06:20
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 17-02-2021 o 11:48, T. pisze:

    > Może tak być, choć w zależności od poszczególnych lat zyski SAM

    Ale wątek jest o AW i o niej pisałem.
    SAM to czysty przekręt i w jego przypadku sprawa jest jasna jak słońce.

  • 28. Data: 2021-02-17 17:35:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-02-16 o 19:03, J.F. pisze:
    [...]
    >Tu masz rację. Tyle, że mając już wybudowaną drogę koszt jej
    >utrzymania to w chyba większej części koszty osobowe.

    Ale to droga na kredyt.

    >Co ciekawe - koszt na A4 między Krakowem a Katowicami to 39 gr, a
    >więc też nie 48. To 23% różnicy. Sporo.

    Na ile sie orientuje (bo umowa tajna), to tam troche inaczej -
    autostrada juz byla, Staleksport zainwestowal mniej, i sporym
    procencie dzieli sie z GD wplywami.

    >Moim zdaniem prywatne autostrady powinny być budowane tak, aby w
    >żadnym razie nie pokrywały się z jakąkolwiek istniejącą drogą.
    >Prywaciarzę niech budują w nowym śladzie.

    Ale te nasze nie mialy byc prywatne - tzn po ilus tam latach przejda
    na wlasnosc panstwa.
    A lata plyna ...

    Poza tym cos tam cwierkaja, ze w umowach jest zakaz ulepszania drog
    rownoleglych ... czemu sie w sumie nie dziwie ...

    J.

  • 29. Data: 2021-02-17 17:37:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-02-16 06:55, Cavallino wrote:

    >W dojczlandzie. Dokładniej to one wynoszą ZERO złotych dla pojazdów
    >osobistych.

    Ale ma sie skonczyc.
    Oni tez chca naszych pieniedzy :-)
    I maja podatek drogowy - bo paliwo to juz chyba nie drozsze, albo
    niewiele.

    >Czytać nie umiesz? Drogo jest jak nigdzie.

    No nie - patrz na Wlochy, Francje, Hiszpanie - gdzie jest taki model
    platnosci jak u nas.

    J.

  • 30. Data: 2021-02-17 17:41:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "spider" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 16.02.2021 o 15:46, J.F. pisze:

    >Na tym odcinku mają taką umowę koncesyjną (zresztą utajnioną) że
    >niestety ale nawet sam Jarosław nic tu nie pomoże :)

    Jarosław nie takie umowy olewal :-)

    >Tu jest zupełnie inna umowa koncesyjna i nie mogą sobie ot tak
    >podnosić, bo jakby mogli to by podnieśli, bo niby na tym odcinku nie
    >mają już presji inflacyjnej? Koszty utrzymania im nie rosną?

    J.