  • 121. Data: 2021-05-25 19:26:29
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Astralny Rębajło wrote:

    >> z MCU nie przypominam
    >> sobie.
    >
    > A widział kum.

    Nie widziałem też na własne oczy katastrofy samolotu, a ponoć się
    zdarzają. Nie projektuję urządzeń w oparciu o wiarę, te sprawy
    pozostawiam innym fachowcom. Jest w datasheecie napisane 10 lat, to
    przyjmuję 10 lat, pomijam i szukam elementu spełniającego wymagania.
    Istnieją takie, więc problemu nie ma.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 122. Data: 2021-05-25 20:37:28
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    > pozostawiam innym fachowcom. Jest w datasheecie napisane 10 lat, to
    > przyjmuję 10 lat, pomijam i szukam elementu spełniającego wymagania.

    Zgadza się. Tak samo istnieją badziewne karty pamięci/pendrajwy
    jak i lepsze przemysłowe:) Oczywiście w cenie x4 wyższej niż badziewie konsumenckie.

  • 123. Data: 2021-05-26 09:20:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 May 2021 19:26:29 +0200, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > pozostawiam innym fachowcom. Jest w datasheecie napisane 10 lat, to
    > przyjmuję 10 lat, pomijam i szukam elementu spełniającego wymagania.

    Taaa ... a co z napisami "not for life support" ?
    Szukac elementu bez takiego napisu, czy kombinowac jak uzyc popularne
    elementy ?

    Bo mam jakies dziwne wrazenie, ze to czesto to samo ...

    J.

  • 124. Data: 2021-05-26 09:26:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Astralny Rębajło wrote:

    > Zgadza się. Tak samo istnieją badziewne karty pamięci/pendrajwy
    > jak i lepsze przemysłowe:) Oczywiście w cenie x4 wyższej niż badziewie
    konsumenckie.

    Czasami cena elementu nie ma znaczenia, jego awaria oznacza co najmniej
    upierdliwą naprawę, albo wręcz katastrofę. Tutaj na szczęście chodzi
    tylko o to pierwsze, więc dopłata kilku złotych za procesor z FRAM
    zamiast FLASH to niska cena za spokojny sen.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 125. Data: 2021-05-26 09:45:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F wrote:

    > Taaa ... a co z napisami "not for life support" ?

    A bo to się tak pisze. Czyta się "skontaktuj się z nami, to Ci sprzedamy
    stosowne certyfikaty w stosownej cenie". Ciekawsze są elementy rad-hard,
    tu się nie da ściemniać -- albo MOSFET wytrzyma tego deklarowanego
    megagraya, albo nie. Jak ktoś coś takiego kupuje, to ma czym sprawdzić.

    > Bo mam jakies dziwne wrazenie, ze to czesto to samo ...

    Fizycznie to samo, ale papiery inne. Prokurator i sędzia datasheetów
    porównywali nie będą. Elementy do krytycznych zastosowań wojskowych i
    kosmicznych to też te same struktury, a jednak proces QA jest bardziej
    złożony:

    http://reliabilityanalytics.com/reliability_engineer
    ing_library/MIL-HDBK-338-V2_Electronic_Reliability_D
    esign_Handbook_15_Oct_1984/MIL-HDBK-338-V2_Electroni
    c_Reliability_Design_Handbook_15_Oct_1984_pp_380.pdf

    Pozdrawiam, Piotr

  • 126. Data: 2021-05-26 11:16:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 May 2021 09:45:30 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > A bo to się tak pisze.

    a w przypadku FRAM/Flash nie ma tej zasady ? :-)

    > Czyta się "skontaktuj się z nami, to Ci sprzedamy
    > stosowne certyfikaty w stosownej cenie".

    Czekaj czekaj - o oferuja takowe, czy nie oferuja, czy ceduja to inna
    firme, ktora podpisze certyfikat na wlasne ryzyko ?

    > Fizycznie to samo, ale papiery inne. Prokurator i sędzia datasheetów
    > porównywali nie będą.

    ale czy w ogole beda czytali i kwestionowali?

    uzycie takiego elementu to w razie wpadki dowod przestepstwa, czy
    wystarczy stwierdzenie np producenta respiratora "w naszej opinii i
    doswiadczeniu to byly podzespoly wysokiej jakosci, wiec je uzylismy
    pomimo takiego zastrzezenia i milion naszych respiratorow dowodzi, ze
    mielismy racje. A przeciez i element ze stosownym "dopuszczeniem" tez
    moze sie zepsuc, i przed tym sie zabezpieczamy programowo".

> [...]
    esign_Handbook_15_Oct_1984/MIL-HDBK-338-V2_Electroni
    c_Reliability_Design_Handbook_15_Oct_1984_pp_380.pdf

    a to sa jakies porady ogolne czy wymagania US Army ?

    J.