  • 1. Data: 2021-04-25 21:53:01
    Temat: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Taka ciekawostka mi się ostatnio pojawiła: grupa urządzeń będzie sie
    komunikowała przez kilkudziesięciometrową linię za pomocą M-LVDS lub
    B-LVDS (jako następca dla RS-485 half duplex, niech spoczywa w pokoju) z
    prędkością 100-200Mbps. Taka prędkość oznacza FPGA, żaden procesor sobie
    nie poradzi. To nawet fajnie, projekt będzie ciekawszy. Tylko trzeba to
    FPGA czymś skonfigurować. Wymagania trwałościowe jak to zwykle u mnie,
    flash nie jest nawet rozważany, więc zostaje FRAM, MRAM lub starodawny
    układ FPGA antifuse. Potrzeba nieco mniej niż megabit, więc patrzę na ceny:

    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Cypress-Semicond
    uctor/FM25VN10-G?qs=pA5MXup5wxGUOnPqXyyPhg%3D%3D

    38.80 za 100 szt. OK, ale pojawiły się też pamięci memrystorowe o
    całkiem apetycznym retention time rzędu miliona lat w temperaturze 65
    stopni:

    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Avalanche-Techno
    logy/AS3001204-0054X0ISAY?qs=eP2BKZSCXI6QNYQukdvSPg%
    3D%3D

    po 26.73 dla 100 szt. Tylko są takie ciekawe procesory TI z pamięcią
    FRAM zamiast flash; dla kostki 128kB:

    https://pl.mouser.com/ProductDetail/Texas-Instrument
    s/MSP430FR5962IRGZR?qs=6BVwEky2YVxmw%2FnfZ4%252BK2Q%
    3D%3D

    cena wychodzi 16.28zł i niewiele więcej dla wersji 256kB (2Mbit).
    Oszczędzając więc 10 złotych dostaję jeszcze całkiem przyjemny procesor
    m.in. z ADC, którego FPGA nie ma. To żaden problem zmieścić wszystko w
    FPGA, ale skoro mogę w procesor wrzucić obsługę większości "bzdur", to
    warto -- w C pisze się znacznie szybciej niż w VHDL. Obudowy VQFN48 i
    SO8 są wymiarowo podobne, a skoro i tak muszę mieć na płytce takiego czy
    innego scalaka, to co mi za różnica, co w nim siedzi... Ciekawe czasy.
    Tyle się pisze o rewolucji SoC, a w praktyce ciagle lepiej wychodzi
    ulepić to sobie z osobnych elementów.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2021-04-25 22:50:14
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > FPGA, ale skoro mogę w procesor wrzucić obsługę większości "bzdur", to
    > warto -- w C pisze się znacznie szybciej niż w VHDL.
    No ale procesor Ci tej transmisji nie obsłuży, tyle że może on wgrać
    program do jakiego fpga i już osobnego procka nie musisz dawać. ale
    nadal musisz na tą trasmisję w vhdl-u program napisać :)

> [...]
    > innego scalaka, to co mi za różnica, co w nim siedzi... Ciekawe czasy.
    > Tyle się pisze o rewolucji SoC, a w praktyce ciagle lepiej wychodzi
    Może to wynika z tego że trudno zrobić wszystkie 'ukłądanki' zkilku
    klocków, zawsze czegoś brakuje, a na procku zrobisz prawie wszystko
    dokładając jeden czy dwa klocki.
    Na tej samej zasadzie nie przyjeły za bardzo się procki z rozbudowanymi*
    układami analogowymi typu wzmacniacze czy inne, trochę lepiej jest z
    prockami z cpld ale też szału nie ma.

    * nie liczę z pojedynczymi wzmacniaczami czy komparatorami.
    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-04-25 23:33:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > No ale procesor Ci tej transmisji nie obsłuży, tyle że może on wgrać
    program do jakiego fpga i już osobnego procka nie musisz dawać. ale
    nadal musisz na tą trasmisję w vhdl-u program napisać

    I tak bym musiał to zrobić. Co jest swoją drogą ciekawe, bo np. MachXO2
    wspierają coś, co się nazywa gearbox. W wariancie maksymalnym powstają 4
    zegary przesunięte o 45 stopni i logika dwuzboczowa na każdym z nich.
    Przy odczycie pinu dostajesz nie bit, lecz 8 bitów wartości wejściowych,
    każdy dla odpowiedniego slotu czasowego. Przy zapisie -- symetrycznie.
    FPGA sobie działa na lichych 50MHz, a oversampling masz jakby chodziła
    na 400MHz. Fantastyczna sprawa.

    > Może to wynika z tego że trudno zrobić wszystkie 'ukłądanki' zkilku
    klocków, zawsze czegoś brakuje, a na procku zrobisz prawie wszystko
    dokładając jeden czy dwa klocki.

    W większości robię już na FPGA, procki mnie drażnią. *Zawsze* coś jest
    skopane albo nie pasuje do reszty. Jak się pojawi potrzeba reagowania w
    rozsądnym czasie na zdarzenia równoległe, to się w ogóle robi bida.

    Zdziwiło mnie trochę, że procesor z pamięcią, będący zasadniczo dawcą
    tej pamięci, jest znacznie tańszy od samej pamięci. A jak już jest, to i
    inne proste rzeczy opędzi i wyśle FPGA wysokoprzetworzony raport po tym
    samym SPI, którym ją zaprogramował.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2021-04-26 00:02:51
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/04/2021 21:53, Piotr Wyderski wrote:
    > B-LVDS (jako następca dla RS-485 half duplex, niech spoczywa w pokoju) z
    > prędkością 100-200Mbps. Taka prędkość oznacza FPGA, żaden procesor sobie
    > nie poradzi.

    Hmmm a jaka jest przewaga takiej magistrali skoro:

    1) LAN 100Mbit to raczej rzecz spotykana w wielu ARMach i raczej sobie
    radzą.

    2) Po co komu czytać z predkoscią 100Mbit czujnik temperatury z lagiem
    20sek, jak to zwykle jest w modbudbusowym dziadostwie. Serio jest jakies
    zastosowanie dla takich prędkości w miejscu starego modbusa ;)? Już
    widzę jak w pocie czoła firmy dorabiają na kolanie dodatkową płytkę z
    iface 100Mbit do jakiegoś projektu z przed 30 lat na 8051 "bo okres
    przejściowy a klient chce".

  • 5. Data: 2021-04-26 00:23:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
> [...]
    >B-LVDS (jako następca dla RS-485 half duplex, niech spoczywa w
    >pokoju) z prędkością 100-200Mbps. Taka prędkość oznacza FPGA, żaden

    Chyba, ze ma wbudowane interfejsy.

    Nie ma jakis gotowych?
    To ciekawe co klienci powiedza na jakis "proprietary protocol".

    > To nawet fajnie, projekt będzie ciekawszy. Tylko trzeba to FPGA
    > czymś skonfigurować. Wymagania trwałościowe jak to zwykle u mnie,
    > flash nie jest nawet rozważany,

    W praktyce nie jest chyba taki zly, przynajmniej na 10 lat :-)

    A procesora tam nie masz? Bo gdzies program trzeba trzymac.

    >więc zostaje FRAM, MRAM lub starodawny układ FPGA antifuse. Potrzeba
    >nieco mniej niż megabit, więc patrzę na ceny:

    [...]
> [...]

    >wszystko w FPGA, ale skoro mogę w procesor wrzucić obsługę większości
    >"bzdur", to warto -- w C pisze się znacznie szybciej niż w VHDL.

    Ale szybka komunikacje Ci to rozwiaze, czy jeszcze jakies FPGA tez
    bedzie trzeba ?

> [...]
    >siedzi... Ciekawe czasy. Tyle się pisze o rewolucji SoC, a w praktyce
    >ciagle lepiej wychodzi ulepić to sobie z osobnych elementów.

    Ale czy to nie jest ciagle to samo co dawniej - mieszanie technologii
    (krzemowej) niemile widziane jest ?

    J.

  • 6. Data: 2021-04-26 00:26:39
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    heby wrote:

    > 1) LAN 100Mbit to raczej rzecz spotykana w wielu ARMach i raczej sobie
    > radzą.

    1. W ARM masz zazwyczaj tylko MAC, musisz dodać PHY. LVDS wystaje wprost
    z FPGA i wystarczy dodać 3 oporniki dopasowujące impedancję.

    2. Chodzi o sieć multidrop do przesyłania danych w czasie rzeczywistym.
    Ethernet nie ma takich gwarancji. Na wspólnym drucie węzły będą
    próbowały wysyłać swoje dane w losowych odstępach i przy większej ich
    liczbie pasmo zostanie zjedzone przez rozwiązywanie kolizji. Multimaster
    to błąd w matriksie, USB czy modbus mają to rozwiązane znacznie sensowniej.

    3. ARM z ethernetem odpowie masterowi jak mu sie zachce, FPGA od razu.
    Albo dostanę po kilku mikrosekundach reakcję węzła, albo nie i
    zatrzymujemy system awaryjnie.

    > 2) Po co komu czytać z predkoscią 100Mbit czujnik temperatury z lagiem
    > 20sek, jak to zwykle jest w modbudbusowym dziadostwie. Serio jest jakies
    > zastosowanie dla takich prędkości w miejscu starego modbusa ;)?

    Mam strumień ok. 3Mbps real-time z każdego węzła.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2021-04-26 01:05:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Chyba, ze ma wbudowane interfejsy.

    Tylko dwie firmy na świecie produkują procesory z trwałą pamięcią
    programu. Jedna z nich robi 8051, więc nawet nie czytam dalej, a druga
    nie ma interfejsów szybszych niż 5Mbps.

    > Nie ma jakis gotowych?

    Nic mi o tym nie wiadomo. W MCU nawet megabitowy CAN to ciągle pewien
    luksus. To jeden z głownych powodów, dla których sobie dałem spokój z
    procesorami, szkoda życia. Mam np. ADC taktowany ~50MHz, mały procesor
    by nawet nie potrafił tego zassać, a co dopiero przetworzyć. A dla FPGA
    za 20 złotych to drobiazg. Zobacz sobie choćby iCE40UP05 -- tanie
    niskoenergetyczne maleństwo, a ma 8 jednostek MAC, 30 małych RAMów i 4
    duże. Chodzi mi po głowie zrobienie na tym w ramach zabawy demodulatora
    koherentnego do DCF77 -- przecież to będzie liczyło Fourierem korelacje
    wzajemne jak szatan! A mówimy o kostce 7x7mm, a nie o płycie z DSP.

    > To ciekawe co klienci powiedza na jakis "proprietary protocol".

    Nic, bo nie sa przewidziani na tym etapie. Będą rozmawiali z busmasterem.

    > A procesora tam nie masz? Bo gdzies program trzeba trzymac.

    Nie chciałem mieć, tj. nie było takiej potrzeby. FPGA potrafi sama
    zassać konfigurację po SPI. Ale skoro długowieczny ROM na SPI jest
    znacznie droższy od procesora z takim ROMem, a dodatkowy układ na płytce
    dalej jest jeden, sztuka jest sztuka, to będę procesor miał.

    > Ale szybka komunikacje Ci to rozwiaze, czy jeszcze jakies FPGA tez
    > bedzie trzeba ?

    Małe FPGA kosztuje tyle, co procesor, więc zamiast procesora wolę na
    płytkę dać FPGA i się nie zastanawiać, czy da radę i czy errata bloku
    komunikacyjnego obejmuje mój przypadek użycia. Więc to FPGA jest
    obywatelem pierwszej kategorii. Procesor ma ją zaprogramować i nie
    przeszkadzać. No, skoro już jest, to coś tam ostatecznie dostanie do
    roboty z listy zadań FPGA, ale generalnie jest zbędny. Wygrał ceną.

    > Ale czy to nie jest ciagle to samo co dawniej - mieszanie technologii
    > (krzemowej) niemile widziane jest ?

    Jakoś TI daje radę. I gdyby chip MRAM/FRAM kosztował taniej od tego
    procka, to wątku by w ogóle nie było. Mnie naprawdę jest wszystko jedno,
    czy FPGA się skonfiguruje jako SPI master czy SPI slave, umie i tak i tak.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2021-04-26 01:26:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    J.F. wrote:

    >Tylko dwie firmy na świecie produkują procesory z trwałą pamięcią
    >programu. Jedna z nich robi 8051, więc nawet nie czytam dalej, a
    >druga nie ma interfejsów szybszych niż 5Mbps.

    Ale tego wymagania nie pisales.

    Tylko ... skoro nie robia, to widac nikomu niepotrzebne :-P

    >Nic mi o tym nie wiadomo. W MCU nawet megabitowy CAN to ciągle pewien
    >luksus.

    CAN to teraz w samochodach - nie powinno brakowac.

> [...]
    >ramach zabawy demodulatora koherentnego do DCF77 -- przecież to
    >będzie liczyło Fourierem korelacje wzajemne jak szatan! A mówimy o

    IMO - i tak bedziesz jakiegos procka potrzebowal ... bo nawet jak
    zdekodujesz w FPGA, to po co Ci ten sygnal?
    No chyba, ze zegarek robisz ... a to ASIC :-)

    Tzn zebysmy sie zrozumieli - nie namawiam do wciskania do procka
    wszystkiego,
    szczegolnie jesli zadanie pasuje do FPGA, a w procku bedzie za wolno.

> [...]
    >znacznie droższy od procesora z takim ROMem, a dodatkowy układ na
    >płytce dalej jest jeden, sztuka jest sztuka, to będę procesor miał.

    A, taki rachunek.

> [...]
    >przeszkadzać. No, skoro już jest, to coś tam ostatecznie dostanie do
    >roboty z listy zadań FPGA, ale generalnie jest zbędny. Wygrał ceną.

    Moze nie tylko u Ciebie - masowa produkcja, to i niska cena :-)

> [...]
    >procka, to wątku by w ogóle nie było. Mnie naprawdę jest wszystko
    >jedno, czy FPGA się skonfiguruje jako SPI master czy SPI slave, umie

    Tylko czy bys procka nie potrzebowal i tak ?
    Bo IMO - czesc zadan lepiej pasuje do FPGA, czesc do procka.
    Najlepiej miec oba :-)

    J.

  • 9. Data: 2021-04-26 01:32:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    heby wrote:

    >1. W ARM masz zazwyczaj tylko MAC, musisz dodać PHY. LVDS wystaje
    >wprost z FPGA i wystarczy dodać 3 oporniki dopasowujące impedancję.

    ale ryzyko, ze przepiecie spali wszystko.

> [...]
    >większej ich liczbie pasmo zostanie zjedzone przez rozwiązywanie
    >kolizji. Multimaster to błąd w matriksie, USB czy modbus mają to

    Ale przeciez switcha bedziesz mial, nie bedzie zadnych kolizji.

    >3. ARM z ethernetem odpowie masterowi jak mu sie zachce, FPGA od
    >razu.
    >Albo dostanę po kilku mikrosekundach reakcję węzła, albo nie i
    >zatrzymujemy system awaryjnie.

    Cos w tym moze i jest, ale przeciez i ARM moze szybko reagowac na
    pakiety ...

    >Mam strumień ok. 3Mbps real-time z każdego węzła.

    A coz to za cudo ?
    No ale skoro tak, to pewnie potrzebujesz FPGA.

    J.

  • 10. Data: 2021-04-26 08:06:06
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 26 Apr 2021 01:32:14 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > ale ryzyko, ze przepiecie spali wszystko.

    Hyhy, ale wiesz nie użyje flash "bo to nie trwałe"....

    --
    Marek