  • 111. Data: 2021-04-30 16:20:26
    Temat: Re: Procesor za -10 złotych. :)
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2021 14:09, J.F wrote:
    > Ale zweryfikowac kod o milionie linii jest zdecydowanie trudniej

    Nie. Wszystko zależy od stylu pisania.

    > drozej :-)

    Nie wiadomo.

    > no, 737MAX troche Boeingowi nie wyszedl.

    Boening nie jest doskonały i ogólnie nie ma takich firm. Balansujemy.

    > Ale to jest obok testow. Jak myslisz, ze testy nalepsze i wszystko
    > wylapia ...

    Nie wyłapią. Zakłądamy pewien poziomy ryzyka. Jesli to safety,
    poprzeczka jest wysoko.

    > Z drugiej strony - jak sie mozna pomylic przy algorytmie, przy pisaniu
    > programu - tak mozna i przy weryfikacji.
    > A test na symulatorze ... moze wylapie blad.

    Lepsze to, niż licznie na brak błedów.

    > Ale jak to wszystko w windows - najlepiej obsluguje sie myszka :-)

    Nie najlepiej ani najszybciej. *Zależy*.

    > W tym przykladzie to IMO niekoniecznie - Heniek z niechecia przerobil
    > te 100 plikow ... ale tak bylo najprosciej.

    Nie było najprościej. Nie było najwygodniej. Było tak, jak potrafi.
    Podobnie z EDA: będzie dziobał te swoje pliki na dyskietkach bez
    konstroli wersji, bo nie potrafi i uznaje że tak jest najlepiej.

  • 112. Data: 2021-04-30 16:21:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/04/2021 15:42, J.F wrote:
    > A PS dobrze sobie radzi, przynajmniej prawie wszyscy zawodowcy tak
    > uwazaja :-P

    A ci zawodowcy to troche nie są jak audiofile?

  • 113. Data: 2021-04-30 17:26:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 30 Apr 2021 16:21:14 +0200, heby wrote:

    > A ci zawodowcy to troche nie są jak audiofile?

    Chyba mniej - bo jednak efekty ich pracy co chwila ogladasz.
    Wiec musi byc w miare dobrze.

    Ale moze i oni maja dyskusje o wyzszosci czy przekonanie, ze najlepszy
    program ... no przeciez nie convert z linuxa :-)

    J.

  • 114. Data: 2021-05-02 14:54:01
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2021-04-30 10:08, J.F wrote:

    > Akurat mialem na mysli to, ze oni uzywaja starego komputera.
    > Moze nie 8051, ale starocia. I wymaga starych informatykow :-)
    >
    > Zastapienie moze nie byc takie latwe, jesli to jakis odporniejszy
    > procesor, mozna gdzies wyczytac ze "formally verified", i jeszcze
    > sprawdzony przez 25 lat ... chcesz cos nowoczesnego wstawic?

    swego czasu słyszałem od godnych zaufania osób, że do zastosowań w
    lotnictwie nie wolno stosować rozwiązań bazujących na technologii
    bodajże 22nm i poniżej - kwestia niezawodności, odporności na
    promieniowanie i trwałości.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 115. Data: 2021-05-03 09:31:49
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    Jak jest potrzeba wiedzieć kiedy ta zmiana na czujniku nastąpiła, to
    trzeba zmienić magistralę na inną.

    > Ogarniamy to od 50 lat, w programowaniu. Automatycy też sobie poradzą.

    Automatycy dostają gotowe rozwiązanie. Nie wiem czy ktokolwiek
    zastanawia się nad problemem typu jeden czujnik mi się nie zgłasza. Mam
    problem z czujnikiem na magistrali, to robię obsługę braku komunikacji,
    a nie braku czujnika.

    > Ten problem występuje we *WSZYSTKICH* magistralach. Bez wyjątku. I mam
    > zawsze tą sama rade: pociągnij do tego drut.

    No to poczytaj o TwinSAFE Beckhoff-a. Jest spora szansa, ze Ci się
    spodoba koncepcyjnie, szczególnie zastosowana magistrala.
    EtherCAT nie jest niestety tak popularny, jak modbus. Mało tego, opcje
    EC do sprzętu potrafią sporo kosztować.

    > Tak, w zeszłym wieku.

    Ale tak jest ze wszystkim. Pierdylion razy dostaję pytanie czy napisałem
    to w drabinkach. Ludziska tylko to znają, to tego wymagają. No i
    standard się trzyma.

    Czy na uczelniach dalej drabinek uczą?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 116. Data: 2021-05-03 16:13:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/05/2021 09:31, Irek.N. wrote:
    > Czy na uczelniach dalej drabinek uczą?

    Skoro w latach 90tych uczono, to trzeba obliczyć średnią długość życia
    asystenta, obecnie pewnie już habilitowanego ze dwa razy. Mi wychodzi że
    przestaniemy koło 2040. Obym się mylił.

  • 117. Data: 2021-05-04 12:29:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 3 May 2021 09:31:49 +0200, Irek.N. wrote:

    > Jak jest potrzeba wiedzieć kiedy ta zmiana na czujniku nastąpiła, to
    > trzeba zmienić magistralę na inną.

    Albo protokol - niech wysyla czas zmiany.

    Ale tu nie tylko o chwile zmiany chodzi, tylko o to ze wysylasz
    zapytanie, a do czasu odpowiedzi ... zatrzymujesz proces sterujacy,
    czy poslugujesz sie poprzednia wartoscia?
    Wiec trzeba kiedys rozpoznac "urzadzenie od xxx sekund nie odpowiada".

> [...]
    > zastanawia się nad problemem typu jeden czujnik mi się nie zgłasza. Mam
    > problem z czujnikiem na magistrali, to robię obsługę braku komunikacji,

    A jak sie termopara od modulu odepnie?

    > Ale tak jest ze wszystkim. Pierdylion razy dostaję pytanie czy napisałem
    > to w drabinkach. Ludziska tylko to znają, to tego wymagają. No i
    > standard się trzyma.
    > Czy na uczelniach dalej drabinek uczą?

    ale np te
    https://www.unitronicsplc.com/

    drabinki umieja .... a czy cos innego umieja?

    J.

  • 118. Data: 2021-05-04 21:42:51
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

> [...]
    > czy poslugujesz sie poprzednia wartoscia?
    > Wiec trzeba kiedys rozpoznac "urzadzenie od xxx sekund nie odpowiada".

    Jak przez pewien czas nie masz wiarygodnych informacji, to musisz
    wdrożyć obsługę takiej sytuacji. Przykładowo, jeżeli 3 kolejne ramki
    będą uszkodzone lub nie wrócą (master wysyła i oczekuje powrotu - w
    EtherCat przykładowo), to urządzenia podłączone do takiej magistrali
    mogą zmienić status z opercyjnego na synclost, a co się wtedy stanie,
    czy magistrala się podniesie i będzie można kontynuować, to już inna
    bajka i mocno zależna od konkretnej sytuacji i podłączonych urządzeń.
    O ile nie widzę problemu w automagicznym podniesieniu się modułu I/O, o
    tyle nie bardzo wiedzę możliwość takiego podniesienia serwa czy
    chociażby obwodów safety.

    > A jak sie termopara od modulu odepnie?

    To po pierwsze moduł powinien zmienić statut dla czujnika, a po drugie
    odczyt będzie z czapki. O ile statut można czasami pominąć, o tyle
    widząc 850C na przykładowo PT100 można chyba założyć, że coś jest nie
    teges? ;)

    > ale np te
    > https://www.unitronicsplc.com/
    >
    > drabinki umieja .... a czy cos innego umieja?

    Nie wiem, otwiera mi się strona z której nie wynika dla mnie nic.
    Dokumentacji nie czytałem.
    Co do umiejętności, to czasami mam wrażenie, że ST jest znacznie
    łatwiejszy niż drabinki, przy założeniu że robimy coś więcej niż miganie
    diodą.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 119. Data: 2021-05-04 21:52:21
    Od: "Irek.N." <i...@t...jest>

    Statut...ale mi się napisało. Przepraszam, status.

    Irek.N.

  • 120. Data: 2021-05-08 13:49:39
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    Piotr Wyderski napisał(a):

    > Kilkukrotnie w przypadku pendrive i kart pamięci,

    Ale to to badziewie konsumenckie, do tego wiele razy macane, wyginane
    i ogólnie 2/4 bity w jednej komórce pamięci, wręcz przewidziane do "sypniecia"
    pamięci ... i nic się niestanie.
    Porównujesz pan nieporównywalne.

    > z MCU nie przypominam
    > sobie.

    A widział kum.

    OT. Ja nie w temacie STM`ów, być może kiedyś do nich podejdę.
    Co to za cudo te "Safety: Up to ASIL-D"

    https://www.st.com/en/automotive-microcontrollers/sp
    c5-32-bit-automotive-mcus.html