  • 1. Data: 2022-06-17 18:47:28
    Temat: Kodowanie dźwięku w starych urządzeniach / EPROM
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    Dzień dobry,

    Wątpie czy ktoś coś poradzi ale nie mam innego pomysłu. Amerykański automat
    telefoniczny z lat 90., odczytałem EPROM z zapowiedziami słownymi (wrzuć monetę itd
    itd) jednak nie potrafię tego zdekodować. To nie jest zwykłe PCM, próbowałem też
    ADPCM (import poprzez soundforge lub goldwave) i też nic, GSM też nie. Biorąc pod
    uwagę że procek to Zilog Z180 to nie może być nic zaawansowanego. Może ktoś
    rozpracowywał podobne urządzenia i miałby szybką poradę?

    Plik leży tutaj: http://mabanana.com/VOICE_ROM_TMS27C010A.BIN

    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2022-06-17 19:31:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Jun 2022 09:47:28 -0700 (PDT), Piotr C wrote:
> [...]
    uwagę że procek to Zilog Z180 to nie może być nic zaawansowanego. Może ktoś
    rozpracowywał podobne urządzenia i miałby szybką poradę?

    Na poczatku widze cos jakby "spis tresci", czyli
    adres i dlugosc, po 2 bajty
    0190h
    06B4
    08F4
    0B15
    0D93
    itp

    Ale plik 2x dluzszy ... no pod 10000h jakby drugi spis tresci.

    Sa tam dluzsze sekwencje AA i 55 ... podejrzewam jakies delta
    modulation, ale 1 bit/probke, czy 2 bity/probkę

    A tu MS poszedl z postępem i wyciął wszystkie stare narzędzia.

    J.

  • 3. Data: 2022-06-17 19:40:55
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 17.06.2022 o 18:47, Piotr C pisze:
> [...]
    > automat telefoniczny z lat 90., odczytałem EPROM z zapowiedziami
    > słownymi (wrzuć monetę itd itd) jednak nie potrafię tego zdekodować.

    Zdumpuj program.

    MJ

  • 4. Data: 2022-06-17 20:04:42
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    J.F wrote:
    > Na poczatku widze cos jakby "spis tresci", czyli

    > Ale plik 2x dluzszy ... no pod 10000h jakby drugi spis tresci.

    Prawda! Myślę że jeden będzie po angielsku, drugi po hiszpańsku.

    Michał Jankowski wrote:
    > Zdumpuj program.
    http://mabanana.com/PROG_ROM_TMS27C512.BIN
    Próbowałem deasemblacji, są nawet narzędzia online ale wychodzi za przeproszeniem
    kupa. Powinno startować z 0000 a są tam jakieś głupoty, nie widzę jumpa do niczego
    sensownego. Od offsetu 0098 jest napis "PCM 05.04.04 (C) COPYRIGHT BY ELCOTEL,INC.
    1986 - 1999050404" i jest on deasemblowany jako kod... Ogólnie program nie będzie
    prosty bo wbrew temu że automat wygląda topornie, to jest mocno rozbudowany jeśli
    chodzi o programowanie, taryfy itd.

    P.

  • 5. Data: 2022-06-17 20:45:27
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    On Friday, June 17, 2022 at 10:31:36 AM UTC-7, J.F wrote:
    > Sa tam dluzsze sekwencje AA i 55 ... podejrzewam jakies delta
    > modulation, ale 1 bit/probke, czy 2 bity/probkę

    Bingo! 55 i AA ot najczęściej występujące wartości. w bin to:
    01010101
    10101010
    czyli naprzemiennie 0 i 1, co w modulacji gęstości impulsów (wynik 1-bitowego
    kodowania sigma-delta) oznacza stały sygnał (za wiki:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Modulacja_g%C4%99sto%C
    5%9Bci_impuls%C3%B3w). Zapewne coś miałem o tym na studiach, ale już słabo pamiętam.
    Programowo jak to zrealizować - nie wiem, uśredniać ostatnie n bitów i tak przesuwać
    po całej zawartości? Czy stosować jakieś wagi?

    W ogóle zapomniałem zaznaczyć - ten temat nie jest jakoś szczególnie ważny. Ot,
    kupiłem programator (polecam - działa:
    https://www.aliexpress.com/item/3256801471939648.htm
    l) aby dobrać się do EPROMu, co nb. poszło mizernie, boję się wylutowywać wielką
    pamięć bo zniszczę PCB a procek jednak nie jest w podstawce. Ale korzystając z okazji
    zczytałem ROM z programem i zapowiedziami bardziej do zabawy niż jakichś wielkich
    projektów. Dzięki za zainteresowanie bo mimo wszystko ciekawi mnie to bardzo!

    P.

  • 6. Data: 2022-06-17 23:32:09
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr C wrote on 17.06.2022 20:04:

> [...]
    kupa. Powinno startować z 0000 a są tam jakieś głupoty, nie widzę jumpa do niczego

    Weź pod uwagę, że linie adresowe procka nie muszą być podłączone 1:1 do
    pamięci. Warto to sprawdzić, bo może eprom wymaga wymieszania adresów
    przed disasemblacją.

    > Od offsetu 0098 jest napis "PCM 05.04.04 (C) COPYRIGHT BY ELCOTEL,INC. 1986 -
    1999050404"

    Czyli linie danych nie są wymieszane.

  • 7. Data: 2022-06-18 10:04:42
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 17 czerwca 2022 o 20:45:29 UTC+2 Piotr C napisał(a):
> [...]
    Programowo jak to zrealizować - nie wiem, uśredniać ostatnie n bitów i tak przesuwać
    po całej zawartości? Czy stosować jakieś wagi?

    Najpierw uśrednić ostatnich n bitie i posłuchać.
    Skoro są 55 i AA, to wag raczej nie będzie.

  • 8. Data: 2022-06-18 10:07:21
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 17 czerwca 2022 o 23:32:12 UTC+2 Zbych napisał(a):

> [...]
    > Weź pod uwagę, że linie adresowe procka nie muszą być podłączone 1:1 do
    > pamięci. Warto to sprawdzić, bo może eprom wymaga wymieszania adresów

    Miałem urządzenie od tskuego dowcipnisia.
    Do tego mieszał GALem, więc skomplikowaniej niż po prostu pozamieniać.

    > Czyli linie danych nie są wymieszane.

    Mogą być, bo przecież ten napis się raczej nigdzie nie wyświetla.

  • 9. Data: 2022-06-18 14:50:17
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Piotr C napisał(a):
    > ELCOTEL,INC. 1986 - 1999050404"

    ... voice instruction set stored in PROM and played back
    through D/A circuitry into the receiver

    > To nie jest zwykłe PCM,

    Niezwykły:)

    "PCM" (Payphone Control Module)

    Coś z internetów idzie wyciągnąć.

  • 10. Data: 2022-06-18 18:24:58
    Od: Piotr C <k...@g...com>

    On Saturday, June 18, 2022 at 1:07:23 AM UTC-7, Dawid Rutkowski wrote:
    > Mogą być, bo przecież ten napis się raczej nigdzie nie wyświetla.

    Kurde prawda! Nie wpadłbym, ale mogli przekodować napis aby w kodzie wyglądał
    normalnie. Dzisiaj przedzwonie linie danych. Spróbuje też zdekodować dźwięk, chociaż
    od ostatniego czasu gdy coś kodowałem w C minęło ładnych pare lat.