  • 1. Data: 2022-06-20 11:00:44
    Temat: Przekaźnik SSR i problem z załączaniem zasilacza
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Mam oświetlenie LED o mocy ok. 160 W. Jako zasilacza użyłem dwóch
    zasilaczy Mean Well EDR-120-12 120W. Wyłącznik oświetlenia mocno iskrzył
    przy załączaniu i w końcu wypaliły się styki. Dałem więc przekaźniki
    Fotek SSR-25 AA 25A AC-AC i problem ze stykami się skończył.
    Teraz zrobiłem identyczne oświetlenie w innym pomieszczeniu na tych
    samych diodach i z takimi samymi zasilaczami i SSR-ami. Okazuje się, że
    przekaźniki nie zawsze załączają zasilacze. Często jest tak, że po
    włączeniu dioda na przekaźniku świeci, a napięcia na wyjściu nie ma.
    Dzieje się to losowo - średnio co trzecie załączenie zadziała. Jedyna
    różnica pomiędzy tym układem wcześniejszym, który działa bezbłędnie, a
    tym nowym jest taka, że nowy ma krótsze przewody doprowadzające
    zasilanie i krótsze przewody od wyłącznika (w starym ok. 6 m a w nowy 1
    m). Co może być przyczyną, że SSR nie zawsze chce się załączyć?
    Jacek

  • 2. Data: 2022-06-20 21:57:19
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 20.06.2022 o 11:00, Jacek pisze:
> [...]
    > zasilanie i krótsze przewody od wyłącznika (w starym ok. 6 m a w nowy 1
    > m). Co może być przyczyną, że SSR nie zawsze chce się załączyć?

    Udar prądowy powodowany ładowaniem kondensatorów w zasilaczu?
    Poszukaj pod hasłem "Inrush current".
    Możesz to potwierdzić dodając mały rezystor w szereg z SSR, np. 1-2 Ohm,
    ok. 3W. Jeśli się sytuacja poprawi to trzeba pomyśleć o jakimś ograniczniku.
    Układ z przekaźnikiem jest duży i drogi, NTC powinien wystarczyć.
    Są też gotowe układy miękkiego startu do elektronarzędzi, ale nie
    pamiętam co tam siedzi i nie wiem czy się nadadzą.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2022-06-20 22:03:28
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 20.06.2022 o 21:57, Andrzej W. pisze:
    > Są też gotowe układy miękkiego startu do elektronarzędzi, ale nie
    > pamiętam co tam siedzi i nie wiem czy się nadadzą.

    Tak to wygląda:
    http://www.ebastlirna.cz/modules.php?name=Forums&fil
    e=viewtopic&t=77777

    Chyba się nie nada do zasilacza impulsowego, ale to ktoś bardziej
    obeznany musiał by zabrać głos.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2022-06-21 13:16:31
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2022-06-20 o 21:57, Andrzej W. pisze:

    > Udar prądowy powodowany ładowaniem kondensatorów w zasilaczu?

    Objawy nie pasują. Stawiałbym raczej na problemy z załączaniem triaka w
    SSR. Dodaj zwykłą żarówkę o niewielkiej mocy równolegle do zasilaczy.
    Jeśli problem zniknie, będziesz wiedział, czego szukać.

    P.P.

  • 5. Data: 2022-06-22 18:47:25
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 20.06.2022 o 22:03, Andrzej W. pisze:
> [...]
    Dałem na próbę szeregowo opornik 1,8 oma i jest trochę lepiej, ale i tak
    nie złącza za każdym razem. Szukam dalej.
    Jacek

  • 6. Data: 2022-06-22 18:49:51
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 21.06.2022 o 13:16, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Dodaj zwykłą żarówkę o niewielkiej mocy równolegle do zasilaczy.
    > Jeśli problem zniknie, będziesz wiedział, czego szukać.
    Dzięki za sugestię. Tego się nie spodziewałem. Żarówka 50 W równolegle
    do zasilacza powoduje, że załącza się 100/100. Spróbuję jeszcze jakąś
    mniejszej mocy, bo 50W to przesada, ale na szybko nic słabszego nie
    znalazłem.
    Jacek

  • 7. Data: 2022-06-22 19:24:53
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 22.06.2022 o 18:49, Jacek pisze:

> [...]
    > do zasilacza powoduje, że załącza się 100/100. Spróbuję jeszcze jakąś
    > mniejszej mocy, bo 50W to przesada, ale na szybko nic słabszego nie

    Jeśli żarówka Ci przeszkadza, możesz dać niewielki dławik w szereg. Ale
    dobranie indukcyjności może być "tricky".

    Paweł

  • 8. Data: 2022-06-22 21:07:35
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 22.06.2022 o 19:24, Paweł Pawłowicz pisze:
    > Jeśli żarówka Ci przeszkadza, możesz dać niewielki dławik w szereg. Ale
    > dobranie indukcyjności może być "tricky".
    Kupiłem już żarówki 7W i podłączę po 2 w szereg. Żarówki o tyle mi
    przeszkadzają, że całość będzie w dość małej obudowie i każdy dodatkowy
    wat będzie ją nagrzewał.
    Jacek

  • 9. Data: 2022-06-23 15:48:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 22 Jun 2022 18:49:51 +0200, Jacek
    <k...@a...com> wrote:
    > Dzięki za sugestię. Tego się nie spodziewałem. Żarówka 50 W
    > równolegle
    > do zasilacza powoduje, że załącza się 100/100.

    Ale to trochę lipa. Nie po to stosujemy oświetlenie LED by były
    konieczne do jego uruchomienia żarówki klasyczne.
    Jakie jest napięcie na stykach SSR przed jego załączeniem? Czy
    zamiana miejscami L/N coś zmienia w zachowaniu SSR? SSR ssrowi nie
    równy.
    Ja u siebie zasilam 30 żarówek 230V 7W (co daje 210W) połączonych
    równolegle takim SSRem:

    https://www.tme.eu/pl/details/aqh3223a/przekazniki-s
    sr-jednofazowe/panasonic/

    I działa 100/100.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2022-06-23 16:26:42
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 23.06.2022 o 15:48, Marek pisze:
    > Ale to trochę lipa. Nie po to stosujemy oświetlenie LED by były
    > konieczne do jego uruchomienia żarówki klasyczne.
    No fakt, trochę lipa.
    > Jakie jest napięcie na stykach SSR przed jego załączeniem?
    238 V

    > Czy zamiana miejscami L/N coś zmienia w zachowaniu SSR?
    Nic nie zmienia.

    > SSR ssrowi nie równy. Ja u siebie zasilam 30 żarówek 230V 7W (co daje 210W)
> [...]
    Ja dałem SSR Fotek 25 A 380 V AC-AC. Zapas mocy ma ogromny.
    Jacek