  • 1. Data: 2020-07-02 10:02:01
    Temat: Programatory JTAG
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Powróciłem ostatnio do przerwanej jakiś czas temu nauki VHDL-a. W jednej
    z książek poruszony był temat programowania układów CPLD za
    pośrednictwem interfejsu JTAG, w tym również łączenia kilku układów w
    "daisy chain" celem ich jednoczesnego programowania (np. jeśli w
    projekcie mamy mikrokontroler współpracujący z układem programowalnym).
    Niby wiedziałem, że taka możliwość istnieje, ale jakoś się nad tym do
    tej pory nie zastanawiałem. Teraz jednak zastanawiam się nad pewną
    kwestią, mianowicie większość producentów układów/mikrokontrolerów
    oferuje dedykowane dla nich programatory JTAG. Można więc kupić osobne
    narzędzia przeznaczone np. dla ARM-ów od konkretnego producenta albo
    CLPD/FPGA od Xilinx, Altery czy Latice.

    Do tej pory zakładałem, że występują jakieś drobne różnice w
    interpretacji i JTAG-iem przeznaczonym do programowania Xlinxów nie
    zaprogramuję np. AT91SAM7.

    Jednak co w sytuacji, kiedy w projekcie będę miał obydwa te urządzenia,
    połączone w daisy chain? Będę musiał programować "na raty", podmieniając
    programatory, czy też jedno narzędzie poradzi sobie z obydwoma układami?

  • 2. Data: 2020-07-02 10:07:59
    Temat: Re: Programatory JTAG
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Jul 2020 10:02:01 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > Powróciłem ostatnio do przerwanej jakiś czas temu nauki VHDL-a. W
    > jednej

    Szkoda, że się nie ustosunkowales do pytań innych użytkowników z
    wątku o Raspi i karcie sd... :(

    --
    Marek

  • 3. Data: 2020-07-02 11:28:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 02.07.2020 10:07, Marek wrote:

    > Szkoda, że się nie ustosunkowales do pytań innych użytkowników z wątku o
    > Raspi i karcie sd... :(

    Hmm... Na twoją wiadomość odpowiedziałem w chwilę po zadaniu powyższego
    pytania. Poza tym coś mi umknęło? Bo w wątku widziałem kilka sugestii:
    zastosowanie starszego terminalu na x86, kadłubka laptopa albo
    bootowanie RasPi z USB. Rozwiązania z laptopem jednak wolałbym uniknąć
    ze względu na pobór prądu. Zastanawiam się czy nie pójść faktycznie w
    kierunku podpięciu do Maliny dysku SSD przez USB.

  • 4. Data: 2020-07-02 19:48:56
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

> [...]
    > połączone w daisy chain? Będę musiał programować "na raty", podmieniając
    > programatory, czy też jedno narzędzie poradzi sobie z obydwoma układami?

    Bardzo ciekawe pytanie.

    Teoretycznie, taka jest idea JTAG-a.

    Moim zdaniem jest tak że software programujący od różnych producentów
    fpga/cpu będzie akceptował inne urządzenia w łańcuchu ale będzie wymagał
    dedykowanego programatora od każdego producenta.

    Są firmy trzecie dostarczające swoje rozwiązania JTAG, ale czy poza
    skanowaniem ścieżki brzegowej potrafią coś więcej ? Nie wiem.
    Tutaj pewnie pytanie do firm takich jak xjtag.com bo to kwestia
    wbudowania algorytmów programujących. Nie wiem czy X i A byli skłonni
    się podzielić.

    Tym bardziej że w części przypadków jest to programowanie pośrednie.

    Jeśli chodzi wyłącznie o programowanie w czasie produkcji to poszedłbym
    jeszcze w inną stronę i każdy z jtagów podłączył do portu IO jakiegoś
    innego już istniejącego w projekcie procesora/mikrokontrolera bo
    producenci fpga , jak mi się mocno kojarzy, udostępniają źródła w C
    prostego programatora po jtag do zastosowań embedded. Altera/Intel na
    pewno a Xilinx jak dobrze pamiętam chyba też.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 5. Data: 2020-07-02 22:21:49
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 02.07.2020 o 19:48, Adam Górski pisze:

> [...]
    > Tutaj pewnie pytanie do firm takich jak xjtag.com bo to kwestia
    > wbudowania algorytmów programujących. Nie wiem czy X i A byli skłonni

    W przypadku Xilinxa można przekonwertować wsad do postaci pliku
    binarnego, który programuje się dowolnym, programatorem obsługiwanym
    przez OpenOCD. Może inne fpga też tak mają.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2020-07-03 11:05:30
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > oferuje dedykowane dla nich programatory JTAG. Mo?na wi?c kupi? osobne
    > narz?dzia przeznaczone np. dla ARM-?w od konkretnego producenta albo
    > CLPD/FPGA od Xilinx, Altery czy Latice.
    >
    > Do tej pory zak?ada?em, ?e wyst?puj? jakie? drobne r??nice w
    > interpretacji i JTAG-iem przeznaczonym do programowania Xlinx?w nie
    > zaprogramuj? np. AT91SAM7.
    >
    > Jednak co w sytuacji, kiedy w projekcie b?d? mia? obydwa te urz?dzenia,
    > po??czone w daisy chain? B?d? musia? programowa? "na raty", podmieniaj?c
    > programatory, czy te? jedno narz?dzie poradzi sobie z obydwoma uk?adami?

    Wydaje mi sie ze wiekszosc "malych" mikrokontrolerow nie
    na prawdziwego JTAG-a. Np. SWD logicznie dziala podobnie
    do JTAG-a, ale _nie_ ma mozliwosci laczenia "daisy chain".
    O ile pamietam jedyna standartowa funkcja JTAG-a jest
    "boundary scan", myslalem o tym zeby sie tym pobawic,
    ale te mikrokontrolery ktore ogladalem nie implementuja
    "boundary scan"...

    Czyli pozostaja niestandartowe funkcje producenta. W przypadku
    ARM-ow dosc istotna czesc jest standartowa: interfejs pozwala
    "przechwycic" szyne SOC-a i debuguje sie przez podlaczone
    do niej uklady. Niestety, producenci robia ze szczegolow
    tajemnice (o ile wiem pelna dokumentacja jest dostepna
    tylko jak sie podpisze NDA (czyli wiazaca obietnice ze sie
    nie powie innym)). W praktyce, przez ST-linka (ktory
    teoretycznie jest tylko do procesorow ST) udalo mi sie
    dostac troche danych z LPC. Ale akurat procedury
    programowania sa inne. Tzn. kazdy producent ma swoj
    interfejs od flashowania.

    Jest zrozumiale ze np. ST nie chce by ich programatory uzywac
    do programowania ukladow konkurencji (i podobnie inni producenci).
    Sa tez programatory uniwersalne, np. openocd, ale to raczej
    od niezaleznych dostawcow...

    --
    Waldek Hebisch

  • 7. Data: 2020-07-03 12:07:38
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 02/07/2020 10:02, Atlantis wrote:

    > Jednak co w sytuacji, kiedy w projekcie będę miał obydwa te urządzenia,
    > połączone w daisy chain? Będę musiał programować "na raty", podmieniając
    > programatory, czy też jedno narzędzie poradzi sobie z obydwoma układami?

    Sprzętowo JTAG sprowadza się do czterech linii komunikacyjnych i nie ma
    w nich nic szczególnie czarnomagicznego co wymagałoby programatora tego
    czy tamtego producenta. Np. w tym projekcie:

    https://beamracer.net/site/

    (strona ,,nieoficjalna" jeszcze) używamy najzwyklejszego złącza USB, za
    którym stoi popularny układ FTDI sterujący liniami JTAG.[*] O czym
    trzeba pamiętać przy większej liczbie układów to aby linie miały
    odpowiednio zabezpieczone poziomy (pull-up/push-down aka pull-down) gdyż
    nie wszyscy producenci wbudowują rezystory wewnątrz układów. To trzeba
    wyczytać w specyfikacjach używancyh układów. Tyle po stronie sprzętowej.
    Znaczące różnice pojawiają się natomiast w implementacjach protokołu
    używanego do programowania układów. Niemniej za to odpowiedzialne jest
    oprogramowanie generujące pliki wynikowe.

    Nie bardzo też rozumiem jak chciałbyś programować ileś układów
    ,,jednocześnie". Teoretycznie jestem sobie w stanie wyobrazić taką
    możliwość poprzez odpowiednie zmultipleksowanie różnych strumieni ale
    praktycznie nie byłoby to ani trywialne ani dodające wartości.

    * - trudno wymagać od każdego nabywcy aby w razie potrzeby uaktualnienia
    logiki naszego urządzenia kupował programator, instalował kobylaste
    oprogramowanie producenta/ów układu/ów, męczył się z konfiguracją,
    uruchomieniem, itd.

  • 8. Data: 2020-07-03 13:01:57
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Nie bardzo też rozumiem jak chciałbyś programować ileś układów
    > ,,jednocześnie".

    Może nie traktuj pojęcia "jednocześnie" tak dosłownie.
    Ja np. mam na płycie 8 procków z identycznym firmware'm. Żeby nie
    wyprowadzać pinów JTAG na 8 złącz i nie przełączać programatora między
    tymi złączami, połączyłem procki w "daisy chain": jest tylko 1 złącze do
    programowania. Programator podłączam tylko raz, a firmware wysyłam 8
    razy, wskazując programatorowi (w opcjach) na który procek to ma iść.
    Pojęcie "jednocześnie" rozumiałbym więc jako: "korzystając z 1 gniazda
    do programowania i z 1 programatora".
    Obawiam się, że realizacja tego przy połączeniu w "daisy chain"
    podzespołów rożnych producentów będzie bardzo trudna - może wręcz nierealna.

  • 9. Data: 2020-07-04 00:54:09
    Od: Silver Dream ! <s...@n...net>

    On 03/07/2020 13:01, stary grzyb wrote:
    > [...]
    > Pojęcie "jednocześnie" rozumiałbym więc jako: "korzystając z 1 gniazda
    > do programowania i z 1 programatora".

    Prawdopodobnie tak ale próbuję się upewnić co poeta miał na myśli ;-)

    > Obawiam się, że realizacja tego przy połączeniu w "daisy chain"
    > podzespołów rożnych producentów będzie bardzo trudna - może wręcz
    > nierealna.

    Jeżeli mówimy o ,,jednym programatorze" i oprogramowaniu do sterowania
    tymże pochodzącym od konkretnego producenta to nie widzę dużych szans.
    Małych zresztą też ;-) Jeżeli nie z innych to przynajmniej z tego
    powodu, że takie oprogramowanie stwierdzi ,,brak [swojego] programatora"
    kiedy będzie podłączony inny. Być może dałoby się to zrealizować przy
    użyciu jakiegoś wolnego oprogramowania, ale nie mam praktycznych
    doświadczeń.