  • 31. Data: 2014-07-21 22:57:28
    Temat: Re: Prosba o pomoc w budowie zegara swietlnego.
    Od: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>

> [...]
    >szybkiej
    >diody a wygenerowaniem nastepnego impulsu musi byc ekstremalnie krotki.
    >Dlatego odpadaja wszelkie scalaki a nawet duze wymiarowo tranzystory;
    >konstrukcja musi byc zminiaturyzowana tak aby nie bylo problemu z
    >czestotliwoscia. Uklad powinien dzialac z czestotliwoscia okolo 500 MHz.
    >czyli dla bazy zegara o dlugosci kilkudziesieciu cm. Nie mozna szalec;
    >nie wiem czy uda mi sie kupic odpowiednio szybki licznik impulsow...
    >
    >To wszystko powinno w elementach zamkn�� si� kwot� 1kz� do tego
    "troch�" roboty i >eksperyment�w.

    >Time is money. Sprobuj skalkulowac jakis prototyp lacznie z czasem na to
    > poswieconym aby od czegos zaczac.
    >
    >Dziekuje za zainteresowanie i konstruktywne wyrazenie swojej opinii.
    >Jest to dla mnie wazne i chyba rowniez ciekawe dla naukowcow z etyka
    >zawodowa, ktorych od nadmiaru wiedzy glowa nie boli.

    Tak jak pisze bartekltg wystarczy kupić dobre lustra o współczynniku odbicia
    0,995, tak aby promień odbił sie bez większych strat kilka razy zanim trafi
    do odbiornika. Np przy 10 odbiciach mamy drogę promienia świtła ok. 30m co
    daje nam czas przelotu światła w powietrzu ok. 100ns. Jest to czas zupełnie
    przyzwoity, aby zrobić układ nawet na którejś serii szybkich TTL-i lub
    wykorzystując jeden z szybszych procesorów 1-układowych.
    Przy 100ns częstotliwość generacji drań nie licząc czasów potrzebnych na
    rozpoczęcie emisji diody laserowej i detekcji odbiornika wyniesie 10MHz.
    Uwzględniając czas diody nad, odbiornika i opóźnienie elektroniki
    częstotliwość spadnie załużmy do 5MHz więc nie ma żadnego problemu z
    generowaniem krótkich impulsów i ich liczeniem.
    Można sobie jeszcze bardziej uprościć temat przepuszczając promień światła
    przez szklo w którym światlo biegnie prawie 2 razy wolniej. Kwestai
    znalezienia tylko odpowiedniego szklanego pręta o dłogości ok 1,5m i
    szerokości kilku cm.
    Ja z braku czasu nie podejmuje się wykonastwa, bo ze swoimi projektami nie
    nadążam czasowo. Poza zabową w optykę nie ma tu żadnej filozofii.
    Zbino

  • 32. Data: 2014-07-22 00:18:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 21 Jul 2014 22:57:28 +0200, Zbino napisał(a):

> [...]
    > Ja z braku czasu nie podejmuje się wykonastwa, bo ze swoimi projektami nie
    > nadążam czasowo. Poza zabową w optykę nie ma tu żadnej filozofii.

    Zobacz co on chce zrobic. Zegar i to dokladny. Wrecz bardzo dokladny.
    Chce zapetlic ten tor swiatlny i zrobic z tego generator.

    I nagle kazda ns sie liczy, wiec w elektronice trzeba szybkie kabelki,
    szybka fotodiode, szybki wzmacniacz, szybki driver do lasera, szybki
    modulator. Tak, zeby sie nie okazalo ze elektronika doklada np
    10+/-5 ns.

    Co prawda teraz sieci siegaja ... chyba 25Gb/s tak naprawde ...
    40ps/bit.

    J.

  • 33. Data: 2014-07-25 23:08:35
    Od: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>

> [...]
    > 10+/-5 ns.
    >
    > Co prawda teraz sieci siegaja ... chyba 25Gb/s tak naprawde ...

    Własnie nie. Dokładność odczytów konkretnego pomiaru tu nie ma znaczenia.
    Ważniejsza jest stabilność i powtarzalność pomiarów. Trzeba sprawdzić jak
    zachowuje się urządzenie przy różnych ustawieniach w stosunku do kierunku
    poruszania się. Jeżeli nawet po kilku dniach zmienią się nieco parametry, to
    ważne aby nie zmieniały się znacząco w czasie trwania doświadczenia.
    Zbino

  • 34. Data: 2014-07-26 10:17:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Jul 2014 23:08:35 +0200, Zbino napisał(a):

> [...]
    > poruszania się. Jeżeli nawet po kilku dniach zmienią się nieco parametry, to
    > ważne aby nie zmieniały się znacząco w czasie trwania doświadczenia.

    No i wlasnie w tym +/-5 ns problem.

    On obraca urzadzenie, efekty ktore chce zmierzyc maja 0.001ns, a np
    przeciag zmienia propagacje w elektronice o 0.5 ns ...

    J.