  • 1. Data: 2014-07-09 05:43:32
    Temat: Prosba o pomoc w budowie zegara swietlnego.
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    Zachcialo mi sie zbudowac zegar swietlny, ktory potwierdzi lub obali jedna
    z najgienialniejszych teorii.
    Bedzie to rura, na jednym koncu ktorej chce zamontowac generator
    impulsow laserowych (LED) a na drugim lusterko. Impuls laserowy powedruje
    do lusterka i od niego odbity wroci do detektora umieszczonego obok
    laserka. Czas przelotu impulsu tam i z powrotem bedzie jednym "tyknieciem"
    tego zegara.
    Jesli rura bedzie miala dlugosc 1.5 m wtedy czas przelotu impulsu bedzie
    rowny To = 1*e-8 sek.
    Potrzebny bedzie uklad elektroniczny, zlozony z generatora bardzo
    krotkich impulsow, ktorymi chce zasilic zwykla diode laserowa o malej
    mocy rzedu kilku mW. I teraz gdy detektor (szybka fotodioda?) odbierze
    echo impulsu wyslanego, uklad ma wygenerowac impuls nastepny.
    Do tego chce jeszcze licznik tych impulsow. Czyli uklad, ktory bedzie
    sumowal ich ilosc, zatem pelnil funkcje zegara. Np uklad bedzie liczyl
    do 100 milionow i wyswietlil czas 1 sekundy.
    Ale na poczatek nie jest to konieczne. Uklad moze tylko zliczac impulsy
    i ich ilosc wyswietlac, czyli dzialac jak stoper.
    Do pelni szczescia potrzebny bylby oczywiscie wylacznik, ktory jak w
    stoperze, pozwoli zmierzyc jakis dluzszy przedzial czasowy, rzedu
    godzin.

    Przewiduje, ze wykonanie takiego ukladu moze byc trudne z uwagi na
    koniecznosc zminimalizowania czasu, nazwijmy go przelaczania. Tzn aby czas
    od rejestracji powrotu echa impulse przed diode, do momentu
    generacji kolejnego, byl jak najkrotszy. No bo jak czas bedzie dluzszy
    od czasu przelotu promienia to ten stoper bedzie dzialal kiepsko. Moze
    udaloby sie wykorzystac istniejace uklady zegarowe?
    Bede wzdzieczny za wszelkie porady czy sugestie. Mam na to jakies skromne
    ale fundusze zatem mozna traktowac moja prosbe jako forme zlecenia
    wykonania tego ukladu.
    Probowalem pisac na "elektrode" ale niestety nie potrafilem przebrnac przez
    jej biurokracje. Wiem, ze pisza tu i sa aktywni fachowcy chocby
    pan Mandziewicz, zatem tusze, ze moze znajdzie sie jakas chetna dusza,
    ktora mi w tym moim projekcie pomoze. Albo wybije z glowy:)
    Pzdr
    Tornad

  • 2. Data: 2014-07-09 08:38:34
    Temat: Re: Prosba o pomoc w budowie zegara swietlnego.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 8 Jul 2014 20:43:32 -0700 (PDT), Tadeusz Wajda napisał(a):

    > Zachcialo mi sie zbudowac zegar swietlny,

    Czegoś tu nie rozumiem. Z czym mianowicie chcesz porównywać czas pomiedzy
    wysłaniem impulsu a rejestracją jego powrotu?
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-07-09 08:59:37
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 09.07.2014 08:38, Jacek Maciejewski pisze:

    > Czegoś tu nie rozumiem. Z czym mianowicie chcesz porównywać czas pomiedzy
    > wysłaniem impulsu a rejestracją jego powrotu?

    Z tego co zrozumiałem planuje wykorzystać czas przelotu wiązki światła
    jako wzorzec. Taki jakby multiwibrator astabilny, w którym rolę układu
    RC pełni wiązka światła. Obawiam się tylko, że (nie)stabilność
    pozostałych elementów układu rozłoży na łopatki całą dokładność.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 4. Data: 2014-07-09 10:19:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 09 Jul 2014 08:59:37 +0200, Grzegorz Kurczyk
    <g...@c...slupsk.pl> wrote:
> [...]
    > RC pełni wiązka światła. Obawiam się tylko, że (nie)stabilność
    > pozostałych elementów układu rozłoży na łopatki całą dokładność.

    Taa, a nie zauważyłeś co ten ekspert od prędkości względem próżni
    chce "obalić" ;)?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2014-07-09 10:52:03
    Od: "Piotr Galka" <p...@c...pl>

    Uzytkownik "Tadeusz Wajda" <t...@h...com> napisal w wiadomosci
    ps.com...
> [...]
    > pan Mandziewicz, zatem tusze, ze moze znajdzie sie jakas chetna dusza,
    > ktora mi w tym moim projekcie pomoze. Albo wybije z glowy:)

    Nic nie wiem o diodach laserowych i detektorach takiego sygnalu.
    Czasy reakcji zwyklych transoptorów liczy sie w dziesiatkach us.
    Czasy reakcji szybkich transoptorów liczy sie w pojedynczych us.
    Wydaje mi sie, ze uzyskanie (we w miare domowych warunkach) czasu reakcji
    ukladu nadajnik optyczny/odbiornik optyczny rzedu 100ns powinno byc do
    zrobienia. Moze nawet uda sie zejsc do rzedu 30ns, ale dalej moze byc juz
    coraz gorzej.
    Jesli (dokladny) wzorzec odmierza 10ns a uklady sterujace (silnie zalezne od
    temperatury itp.) dodaja do tego 30ns to o jakiejkolwiek dokladnosci mozna
    zapomniec.

    Ale nie mam zadnej wiedzy o ukladach transmisji danych swiatlowodami. Tam
    sie chyba jakos uzyskuje wysokie predkosci, i te elementy powinny byc do
    wydlubania z czegos dostepnego.

    Nie wiem jaka genialna teorie chcesz potwierdzac/obalac.

    Bo jesli chodzi o pomiar predkosci swiatla to ja bym raczej rozwinal ten
    pomysl w kierunku pomiaru róznicowego (dwa lusterka w róznych
    odleglosciach). To pozwoli pominac wplyw elementów sterujacych pod
    warunkiem, ze wnoszone opóznienia sa stale, a nawet takie plywajace 30ns w
    krótkim przedziale czasowym moze byc w miare stale. Czyli zmiana
    czestotliwosci calego ukladu w momencie wyjecia tego lusterka blizej powinna
    zalezec glównie od zmiany czasu propagacji swiatla.
    Choc mam tu jedna watpliwosc. Tlumienie toru optycznego 3m bedzie inne niz
    toru np. 6m. Inna moc sygnalu spowoduje zmiane czasów reakcji. Ale moze w
    przypadku wiazki spójnej ten efekt jest minimalny.

    Mi sie wydaje, ze nie powinno sie kombinowac na zasadzie impuls nadany,
    odbity, odebrany, sterowanie generatorem kolejnego impulsu.
    Ja bym raczej podszedl do tego analogowo. Zapetlony wzmacniacz wzbudza sie
    na tej czestotliwosci na której wystepuje przesuniecie fazy o 360 stopni,
    pod warunkiem, ze wzmocnienie jest wieksze od 1. Jesli wzmocnienie jest duzo
    wieksze od 1 to nastepuje przesterowanie wzmacniacza i czestotliwosc jakos
    tam sie odsuwa (z jakiejs teorii to zapewne wynika). Wydaje mi sie, ze jakby
    tor optyczny wlaczyc w petle szybkiego wzmacniacza i dorobic uklad
    regulujacy wzmocnienie petli tak aby wzmacniacz pracowal ze wzmocnieniem
    akurat 1 to kto wie, moze uzyskalo by sie faktycznie w miare stabilne zródlo
    czestotliwosci. Tu tez mozna kombinowac z pomiarem róznicy f przy zmianie
    dlugosci a nie samej f.
    Czas propagacji rzedu 10ns oznacza, ze poruszamy sie w okolicy 100MHz. Jakos
    sie robi detektory w antenach satelitarnych na f rzedu 10GHz wiec
    wzmacniacz, który by przy 100M nie wnosil za duzo swojego opóznienia
    powinien byc w zasiegu.
    P.G.

  • 6. Data: 2014-07-09 11:21:42
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 09 Jul 2014 08:59:37 +0200, Grzegorz Kurczyk napisał(a):

    > Z tego co zrozumiałem planuje wykorzystać czas przelotu wiązki światła
    > jako wzorzec

    W istocie pytam o to czy pomiar ma dotyczyć czasu bezwzględnego czy
    względnego (tj. różnicy między dwoma przebiegami światła w urządzeniu). Czy
    li co ma być wzorcem: Czas poprzedniego przebiegu czy zewnętrzny zegar
    wzorcowy.
    --
    Jacek

  • 7. Data: 2014-07-09 15:55:18
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Piotr Galka napisał:

> [...]
    > Jakos sie robi detektory w antenach satelitarnych na f rzedu 10GHz wiec
    > wzmacniacz, który by przy 100M nie wnosil za duzo swojego opóznienia

    Coś mi się wydaje, że powoli dochodzisz do opisu działania atomowego
    wzorca częstotliwości. Najważniejsze, to stabilny ośrodek. Jakiś rubid,
    cez.

  • 8. Data: 2014-07-09 16:01:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > Coś mi się wydaje, że powoli dochodzisz do opisu działania atomowego
    > wzorca częstotliwości. Najważniejsze, to stabilny ośrodek. Jakiś rubid,
    > cez.

    Wydawało mi się, że atomowe wzorce częstotliwości to jakoś z rezonansem
    atomów samych w sobie są związane a nie z propagacją światła, ale nigdy się
    nad tym nie zastanawiałem.
    P.G.

  • 9. Data: 2014-07-09 16:11:50
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    >Użytkownik "Tadeusz Wajda" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...

    >Zachcialo mi sie zbudowac zegar swietlny, ktory potwierdzi lub obali jedna
    > z najgienialniejszych teorii.

    Na grupie pl.sci.kosmos produkuje się niejaki Maciej Woźniak. Możesz z nim
    podyskutować na tematy obalania tego i owego.
    Chyba, że ... już się znacie.

    Pozdr.

  • 10. Data: 2014-07-09 16:21:15
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Wednesday, July 9, 2014 4:52:03 AM UTC-4, Piotr Galka wrote:
> [...]
    >

    > Mi sie wydaje, ze nie powinno sie kombinowac na zasadzie impuls nadany,
    >
    > odbity, odebrany, sterowanie generatorem kolejnego impulsu.

    Dzieki za zainteresowanie i sluszne spostrzezenia odnosnie czasow, jak je nazwales
    "reakcji". I pomysl "wydlubania" tego z istniejacych rozwiazan swiatlowodowych.
    Podoba mi sie rowniez pomysl roznicowego pomiaru predkosci. Gdy bede mial ten uklad
    to nic nie stoi na przeszkodzie aby zdjac jego charakterystyki zmieniajac dlugosc
    bazy mojego zegara. Czyli dlugosci drog swiatla.
    W sumie upewniles mnie co do mozliwosci skuckania takiego zegarka:)
    Pzdr
    Tornad