  • 11. Data: 2021-11-23 21:01:57
    Temat: Re: Przetwornica DC/DC dla PV
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 23 listopada 2021 o 20:05:29 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Skoro zaleca 16A na DC to pewnie falownik i 32A chwilowo wytrzyma.

    Obawiam się tylko, czy step-up na wejściu nie ma dławika który się nasyca nieco
    powyżej 16A - i normalnie panel ograniczy prąd, a jak nie ograniczy to klucz (jeśli
    nie ma ograniczenia w każdym cyklu, bo uznali że nie trzeba skoro sam panel ogranicza
    na wejściu) może się uszkodzić szybciej niż przepali się bezpiecznik.

    > Zrobisz oczywiście jak zechcesz - im bardziej to skomplikujesz tym
    > bardziej awaryjne to będzie rozwiązanie.

    Komplikować oczywiście nie chcę. Przełączanie stringów za pomocą SSR to i tak już
    duże uproszczenie w porównaniu do przetwornic czy optymalizatorów - i nie generuje
    zakłóceń.

  • 12. Data: 2021-11-24 11:30:57
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    duże uproszczenie w porównaniu do przetwornic czy optymalizatorów - i nie generuje

    Falownik pobierze tylko tyle mocy z paneli ile może oddać do sieci.
    I może się nawet nie zbliżyć do MPPT paneli.
    Nie jest to żaden problem.

    Jeżeli panele mają mniejszą moc niż falownik może oddać do sieci to
    falownik będzie pracował w punkcie MPPT charakterystyki.

    Uwaga na maksymalne napięcie wejściowe falownika!
    Przekroczenie spowoduje uszkodzenie falownika.

    I teraz uwaga.
    Bezpiecznik nie zabezpiecza elektroniki.
    Bezpiecznik to zabezpieczenie ppoż.
    Bezpiecznik zadziała jak elektronika dawno już jest martwa. Jego
    zadaniem jest minimalizować ryzyko pożaru.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 13. Data: 2021-11-24 13:05:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Górski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Falownik pobierze tylko tyle mocy z paneli ile może oddać do sieci.
    >I może się nawet nie zbliżyć do MPPT paneli.
    >Nie jest to żaden problem.

    Ale problem jest inny - załóżmy ze siec przyjmie, a panele dadzą moc
    wiekszą od dopuszczalnej falownika.

    Falownik przyjmie tylko tyle, ile mu wolno, czy sie spali?

    Zdziwilbym sie troche, gdyby nie mial ograniczenia pradu ...

    J.

  • 14. Data: 2021-11-24 13:48:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-24 o 13:05, J.F. pisze:
> [...]
    > wiekszą od dopuszczalnej falownika.
    >
    > Falownik przyjmie tylko tyle, ile mu wolno, czy sie spali?
    A czemu miałby się spalić?

    > Zdziwilbym sie troche, gdyby nie mial ograniczenia pradu ...
    Ma pomiar, modulacją może ograniczyć pobierany prąd, napięcie się na
    panelach podniesie i reszta prądu zamknie się przez panele. Dlaczego? bo
    panel to ogniwo + dioda krzemowa, polaryzowana w kierunku przewodzenia,
    panel oświetlony ale niepodłączony daje max napięcie obwodu otwartego a
    cały prąd 'zamyka' się w nim, czyli diody przewodzą. Punkt MPPT to max
    napięcie gdy diody jeszcze nie przewodzą i cały generowany przez panel
    prąd można odebrać.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2021-11-24 17:16:30
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

> [...]
    >
    > Falownik przyjmie tylko tyle, ile mu wolno, czy sie spali?
    >
    > Zdziwilbym sie troche, gdyby nie mial ograniczenia pradu ...

    Ja również bym się zdziwił gdyby nie miał.

    To jest normlna przetwornica DC/DC tyle że pilnuje MPPT na wejściu.
    No i wyjście nie jest DC tylko AC.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 16. Data: 2021-11-27 23:10:39
    Od: M M <m...@g...com>

    Napięcia na pewno nie przekraczam, nawet połowy dopuszczalnego (stąd był pierwotny
    pomysł by połączyć E+W szeregowo i zrobić jakąś pompę ładunku).
    Jedyna obawa czy wejście MPPT nie jest obliczone na styk np. dławik nasyca się przy
    16A i wydajność paneli jest jedynym co ograniczy prąd - ale sprzęt nie tani, to może
    ktoś bardziej się postarał to zaprojektować z jakimś zapasem. Cała seria falowników
    o różnych mocach ma te same maksymalne prądy wejściowe DC, większą moc robi się tylko
    wyższym napięciem (więcej paneli szeregowo).
    Chyba pozostaje zaryzykować i poczekać do lata na weryfikację - jak nie uleci z
    falownika magiczny dym to znaczy że OK :)

  • 17. Data: 2021-11-28 11:13:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-27 o 23:10, M M pisze:
> [...]
    > Jedyna obawa czy wejście MPPT nie jest obliczone na styk np. dławik nasyca się przy
    Na pewno to tak nie działa, kontroler śledzi prąd tranzystora i dławika,
    przy przekroczeniu wyłącza tranzystor, jak w normalnej przetwornicy.
    Musi tak robić żeby chronić tranzystor przed nadmiernym prądem przy
    nasyceniu dławika.

    >wydajność paneli jest jedynym co ograniczy prąd
    Panele nie są w stanie ograniczyć prądu bo impulsowo prąd jest pobierany
    z kondensatorów a później dopiero z panela. Więc wpływ panela na ten
    prąd jest prawie żaden.

    Nic się nie stanie.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2021-11-28 18:43:06
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    W dniu 27.11.2021 o 23:10, M M pisze:
> [...]
    > Chyba pozostaje zaryzykować i poczekać do lata na weryfikację - jak nie uleci z
    falownika magiczny dym to znaczy że OK :)

    Czyli zakładasz , że zaraz na wejściu jest boost bez żadnej kontroli
    prądu dławika ? Przy mocy > 3kW ? No raczej nie.

    Ze względu na sprawność obstawiałbym raczej , że panele bezpośrednio są
    podłączone do pełnego mostka o szerokim napięciu wejściowym.
    Zwłaszcza jeżeli to 10kW+.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 19. Data: 2021-11-28 23:13:05
    Od: M M <m...@g...com>

    niedziela, 28 listopada 2021 o 18:43:06 UTC+1 Adam Górski napisał(a):
    > Czyli zakładasz , że zaraz na wejściu jest boost bez żadnej kontroli
    > prądu dławika ? Przy mocy > 3kW ? No raczej nie.

    Pewności nie mam, zakładam w wariancie pesymistycznym (zaprojektowane po taniości) -
    pojemność na wejściu tego boost (przed dławikiem) może być mała, tylko tyle ile
    trzeba by odfiltrować zakłócenia (podobnie jak na wejściu typowego PFC boost
    zasilanego z sieci - coś rzędu 1 uF). Z jakiegoś powodu podają max prąd zwarcia
    paneli na wejściu - stąd np. wątpliwość, czy można bezpiecznie podłączyć wiatrak z
    mostkiem 3-fazowym, który rozpędzony może dać znacznie większy prąd zwarcia zanim
    wyhamuje. Np. taki (już sprzedany) -
    https://allegro.pl/oferta/elektrownia-wiatrowa-2kw-2
    -4m-230v-do-prosument-11226386250
    Zakres napięć jest szeroki, 100-500V więc zakładam że po podniesieniu przez boost (2
    takie wejścia) do około 550V (bo tanie IGBT są często na 600V) idzie na pełny mostek.
    To falownik jednofazowy 3 kW. Mały dach na garażu, więcej miejsca byłoby na domu
    ale chodziło też o to, by zdążyć uruchomić na starych zasadach a może później
    rozbudować.

  • 20. Data: 2021-11-28 23:30:49
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Sunday, November 28, 2021, 6:43:06 PM, you wrote:

> [...]
    > Ze względu na sprawność obstawiałbym raczej , że panele bezpośrednio są
    > podłączone do pełnego mostka o szerokim napięciu wejściowym.

    Step-up jest najtańszy. Przy większej mocy dzieli się na sekcje i nie
    ma problemu. Bardziej zaawansowani używają konstrukcji podobnych do
    UCC28220.

    --
    Best regards,
    RoMan